Skal kjøpe speilrefleks - valgets kvaler. - Side 28

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 28 av 104 FørsteFørste ... 8 18 24 25 26 27 28 29 30 31 32 38 48 58 68 78 88 98 ... SisteSiste
Viser resultater 541 til 560 av 2075
    Intermediate Gratulerer sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2006
    Poster
    1,784
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    Sitat Opprinnelig postet av HåkonN
    Nå har jeg vært i New York og handlet utstyr. Endte på følgende:

Nikon D3 m/utv. garanti
    Nikon 14-24mm f/2.8
    Nikon 24-70mm f/2.8
    Div. minnekort, sekk etc.

Totalt rundt 50 000,-. I Norge ender det på rundt 75 000kr, mao jeg sparte 25 000kr. :-D Det var riktignok ikke helt uten problemer. D3 var mer eller mindre umulig å fremskaffe pga etterspørselen. Men det er utrolig hva litt pågangsmot og rundt 100 telefonsamtaler skaffer deg.

Vanvittige bilder ut av dette kameraet. Utrolig bra dynamikk og lite støy, har ikke sett maken fra noen Canon-modeller (inkludert 1Ds MarkIII!). Er mye lettere å "mishandle" bildet i CS3 nå. For eksempel lett å hente ut detaljer i områder på bildet som i utgangspunktet så helt svarte ut. Enkelte bilder ser omtrent ut som HDR om de redigeres riktig. ISO-ytelsene er også helt ekstreme. ISO 6400 har jeg allerede brukt flere ganger.

Å knipse så skarpe fullformatbilder på 14mm var en ny opplevelse for min del. Det var også en ny opplevelse å bli stoppet på gata av ukjente folk som ville snakke om kameraet. :-?

Så da var det bare å sette kameraet på Auto så jeg kan begynne å knipse.
    Gale mann! Håper du har ryggmuskler nok til å drasse på kamerabagen! Gratulerer uansett.

Expert
    Medlem siden
    Feb 2007
    Poster
    6,570
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Nå har jeg vært i New York og handlet utstyr. Endte på følgende:
    Nikon D3 m/utv. garanti
    Nikon 14-24mm f/2.8
    Nikon 24-70mm f/2.8
    Div. minnekort, sekk etc.
    Totalt rundt 50 000,-. I Norge ender det på rundt 75 000kr, mao jeg sparte 25 000kr.

msport og undertegnede, moralens voktere, gratulerer deg med supert utstyr - men vi er veldig spente på om du husket på å "gå på rødt" da du kom til Gardermoen (eller annet norsk tollsted)

Intermediate Ratata sin avatar
    Medlem siden
    May 2006
    Poster
    1,024
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Så da var det bare å sette kameraet på Auto så jeg kan begynne å knipse.
    Husk også å sette bildekvaliteten til small 1392x920 så får du plass til mye mer bilder på minnebrikken!

Grattis med flott knipsebox, give me some samples! :-) Er HI2 med ISO 25600 overhode brukbart?

Og ja - dette må du huske på:

Operating environment
    Temperature: 0 - 40 °C / 32 - 104 °F, Humidity: under 85% (no condensation)

Expert
    Medlem siden
    Feb 2007
    Poster
    6,570
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Ratata
    Operating environment
    Temperature: 0 - 40 °C / 32 - 104 °F, Humidity: under 85% (no condensation)
    Uffda - blir ikke mange vinterbilder av dette

På den annen side - det er jo den påståtte klimaendringen, så om noen år er det jo ikke minusgrader igjen her på berget - hehe

Medlem siden
    May 2006
    Poster
    1,024
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av asvaberg
    Uffda - blir ikke mange vinterbilder av dette

På den annen side - det er jo den påståtte klimaendringen, så om noen år er det jo ikke minusgrader igjen her på berget - hehe
    Noe er på gang - uten tvil. Stod ute igår i solsteiken og vasket bilen, 10. feb står det på kalenderen mens gradestokken viste 11 grader, knotten var på vingene og senere på dagen så jeg x antall brune mordersnegler...

Uansett, henvisningen til temperaturforskriftene er ikke en dårlig spøk men er man skikkelig uheldig kan man få problemer med garantiarbeide om det er klart og tydelig at kameraet er ødelagt pga kulde.

Moderator HåkonN sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2005
    Poster
    6,958
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av asvaberg
    msport og undertegnede, moralens voktere, gratulerer deg med supert utstyr - men vi er veldig spente på om du husket på å "gå på rødt" da du kom til Gardermoen (eller annet norsk tollsted)
    Min samvittighet er ren.

Uansett, henvisningen til temperaturforskriftene er ikke en dårlig spøk men er man skikkelig uheldig kan man få problemer med garantiarbeide om det er klart og tydelig at kameraet er ødelagt pga kulde.
    Slike spesifikasjoner har Canon-kamera også, men det betyr ikke at for eks. garantien utgår om det brukes under 0 grader. Tallet blir satt ut i fra først og fremst det faktum at batteritiden/antall eksponeringer går relativt mye ned når det blir veldig kaldt. Det er spurt om på ulike forum, men enkelte fotografer hevder å bruke det for alt det er verdt på for eks. snøscooter-safari under 30-40 minusgrader uten et eneste problem, selv LCD-skjermen (der mange kamera sliter) fungerer relativt bra. Mattias Klum som blant annet gjør jobber for National Geographic testet det under ganske ekstreme forhold og konkluderte med at det tåler ganske utrolige værforhold. Selv konsumer kamera-hus (D40, 400D etc) med langt dårligere byggekvalitet klarer sub-zero bruk uten problemer.

Om det er så lett å ta vinterbilder nå om dagen er selvfølgelig et annet tema.

Grattis med flott knipsebox, give me some samples! Er HI2 med ISO 25600 overhode brukbart?
    Har ikke noen samples for hånden. 25600 har jeg faktisk ikke testet enda. ops: Her er derimot et 25600-sample fra en annen:

EDIT: Bildet over var visst ikke ISO 25600 allikevel *dask på lanken*. Tok et bilde selv om natten og brukte software for å rense det. Fortsatt brukbart til enkelte ting...
    Blender f/2.8, 1/25 sec (håndholdt) @ 70mm (Nikon 24-70mm).

-1087-2-jpg

Intermediate DrErling sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    4,087
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Akkurat kommet ny Firmware til Nikon D80. Jeg har nettopp oppdatert uten problemer.

Nedlastning og forklaring finnes her.

Expert Counterpointer sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2005
    Poster
    6,311
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av DrErling
    Akkurat kommet ny Firmware til Nikon D80. Jeg har nettopp oppdatert uten problemer.

Nedlastning og forklaring finnes her.
    Finnes det samme til Cannon (350D i mitt tilfelle) ?

Intermediate freddie sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2006
    Poster
    3,175
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Se: EOS DIGITAL Top Page - English

Fant ikke noe til 350 nyere enn 2005 (v 1.0.3).

Expert pahf sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2005
    Poster
    5,908
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Er på jakt etter DSLR og bladd igjennom tråden nettop.
    Fra starten av så var det Canon som var susen, men nå plutselig er det Nikon?

Regner med jeg kjøper et Canon 400 kit, grei pris og gode muligheter for linser og slikt eller hva? Er det bedre kamera i den prisklassen rundt 5-6k for et kit?
    Ser og komplett selger EOS 350 for 3,5k, er det utdatert eller helt ok ?

Bæreveske og slikt tar vi utenom.

Intermediate klovnikamp sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2005
    Poster
    562
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg endte iallefall opp med EOS 400D med Canon EF-S 18-55mm f/3.5-5.6 IS linsen. Jeg er knallfornøyd.

Expert Pogwaq sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    5,452
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    350D er på ingen måte utdatert i forhold til 400D. Forskjellene er små, bildekvaliteten er den samme.

Expert Counterpointer sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2005
    Poster
    6,311
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    400 har større skjerm, 2 mp mer, støvfjerningssystem og muligens litt til.

Jeg har 350 og tror jeg ville valgt 400 hadde jeg hatt valgmuligheten (pga skjermen)

Det har vært noen veldig gode tilbud på 30D, vet ikke om disse er tilgjengelig lengre men verdt å sjekke ut.

Det er nevnt mange ganger før men batterigrep er virkelig en ting jeg setter pris på uansett modell.

Intermediate Smurfen sin avatar
    Medlem siden
    Jul 2004
    Poster
    1,324
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Nå kommer jo Canon D450 i løpet av april,den hadde jeg valgt..Den kommer til å ta helt av.. Gruser alt av konkuranse på markedet.

Expert pahf sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2005
    Poster
    5,908
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Smurfen
    Nå kommer jo Canon D450 i løpet av april,den hadde jeg valgt..Den kommer til å ta helt av.. Gruser alt av konkuranse på markedet.
    Men til hvilken pris? Da antar jeg 400 vil gå ned litt i pris også ? Er tross alt ingen proff fotograf, men vil gjerne ha muligheten til og ta gode bilder og få leke med manuelle innstillinger.

Medlem siden
    Jul 2004
    Poster
    1,324
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Under 7 k, da får du i tilegg til..

12,2 megapikslersCMOS-sensor :shock:
    - Vidvinkel AF med 9 punkter
    - 3,0 LCD med direktevisning
    - DIGIC III-prosessor
    - Stor, lys søker ikke det lille søkerøyet som er på tidligere mod
    -/18-55mm IS linse med stabilisator

For å nevne noe :-D

Expert pahf sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2005
    Poster
    5,908
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hmm, uten at jeg med sikkerhet kan påstå jeg forsto alt så skjønner jeg at du har et poeng Men det blir vel som med alt annet pengene som avgjør.

Men jeg gjør vel ikke feil hvis det havner et eos400d her hjemme eller?
    Selv om det nye frister godt det også!

Medlem siden
    Jul 2004
    Poster
    1,324
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Cannon D400 er et flott kamera, som anbefales på det sterkeste..

Sjekk forøverig ut denne linken, en av mine personlige favorittamatør fotografer. Disse bildene er tatt med D350 og en god dose photoshop..

Henrik Andersen's Photo Galleries at pbase.com mrgreen: så kan vi diskutere hva som er viktig - kunnskap eller utstyr:-D

Medlem siden
    May 2006
    Poster
    1,024
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det vil komme nye og bedre modeller hele veien, det er vel det eneste som er sikkert. Utfordringen er å finne et kamera du kan leve med og lære å bruke riktig for å oppnå det du ønsker. 12.2 megapiksel er overkill for den gjengse bruker og er mer enn nok til forstørrelser i klassen over 30x45 cm (med forbehold ved riktig eksponering og god optikk)

Jeg hadde tidligere ett EOS 10D med 6 megapiksel som gav bilder selv garvede fotografer hodebry i en uhøytidlig sammenligning med bilder tatt med mellomformat-kamera (6x4.5)

EF-s 18-55 IS (Image Stabilizer) er ett innstegsobjektiv og i "vanlig" innendørsfotografering, f.eks barn i lek e.l er IS bortkastet. IS stabiliserer og motvirker rystelser ved lengre eksponering men den får ikke barna til å sitte i ro. Skal du fotografere stillestående potteplanter innendørs kan IS ha en misjon. Jeg ville lagt pengene i en ekstern blits (Speedlite f.eks) eller ett mer lyssterkt objektiv.

Utfyllende test kan du lese her

Moderator HåkonN sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2005
    Poster
    6,958
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Smurfen
    Henrik Andersen's Photo Galleries at pbase.com mrgreen: så kan vi diskutere hva som er viktig - kunnskap eller utstyr:-D
    Utstyr, kunnskaper i Photoshop, kreativitet og forståelse for fotografi (både teknisk og kunstnerisk) er alle faktorer som spiller en rolle i 2008. Jeg har sett dårlige bilder blir til rene kunstverk etter en god runde i Photoshop, jeg har sett vanvittige bilder tatt av dyre kamera som ikke hadde vært mulig med noe annet utstyr og jeg har sett kreative fotografer ta prisvinnende bilder rett ut av et kompaktkamera.

Mao er en diskusjon du snakker om ganske vanskelig. Alt til sitt bruk....

Side 28 av 104 FørsteFørste ... 8 18 24 25 26 27 28 29 30 31 32 38 48 58 68 78 88 98 ... SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •