Skal kjøpe speilrefleks - valgets kvaler. - Side 27

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 27 av 104 FørsteFørste ... 7 17 23 24 25 26 27 28 29 30 31 37 47 57 67 77 87 97 ... SisteSiste
Viser resultater 521 til 540 av 2075
    Intermediate jozho sin avatar
    Medlem siden
    May 2005
    Poster
    1,530
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    Beklager å buse inn, men dette har lissom blitt "kamera-tråden". I jul sørget jeg for at det ligger et Nikon D40 under treet og gleder meg volsomt til å pakke opp denne. (Må først pakke den ned.. men fikler så mye)

Uansett så rotet jeg litt i noe gammelt fotoutstyr til mitt opphav og fant to "Tokina" objektiver.

28-85mm 1:3.5-4.6 ø62
    og den store pølsa er 70-210mm 1:3.5 ø62

Antar da at det finnes en standard festemekansime som har diameter 62mm.

Kan jeg sette på noe slik:
    Nikon Adapterring 58-62mm UR-4 - FotoVideo Oslo
    Og få festet disse objektivene til mitt D40? Er interessert i å prøve den største jækelen. Den var utstyrt med Hoya UV-filter og er ser nesten ubrukt ut, det andre har nok blitt brukt noe mer og må nok renses litt da det ikke hadde UV-filter. Er klar over at jeg ikke får autofokus... men det er vel for pingler. Det må ligge utrolig mye gode objektiver i hyllene til gamle onkler rundt om i landet...

(For å ha det klart: Bildene er ikke tatt med D40 kameraet... Agfa T6 kompaktkamera)

Moderator HåkonN sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2005
    Poster
    6,958
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Mitt Canon 30D med den nesten nye EF-S 17-55mm USM IS linse ble stjålet fra bilen min mitt på høylys dag rett ved Aker Brygge for noen uker siden. Saken ble vel nesten henlagt før jeg hadde levert anmeldelsen, så da er det bare å håpe på at forsikringsselskapet er i julestemning. :-|

Skal til New York i slutten av Januar. Sikler på nye Nikon D3 med noen av de nye linsene deres....

Intermediate homecinema sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2005
    Poster
    3,116
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    DET er kjedelig! :evil: Håper du ikke hadde minnekortet fullt av kuule bilder...
    D3??? Vi har en overløper i blant oss... Neida, D3 er et heftig kamera, men hva med resten av Canon-objektivene da? :shock: antar du har et par til i kamerasekken...

Apropos sikling:

men det blir nok med siklingen...:?

Newcomer Berg-Henry sin avatar
    Medlem siden
    May 2006
    Poster
    9
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hei

Nikon UR-4 58-62mm er såvidt jeg vet en adapter som skal benyttes i front for å kunne benytte 62mm filter... Avhengig av hvilken fatning det er på de gamle linsene (Er de benyttet til Nikon Tidligere, klarer ikke å se om de er til Nikon) Så finnes det vel adaptere for å gå fra en type bajonett til en annen, men jeg er usikker på om det er fryktelig mye å tjene på dette. (bortsett fra at det er gøy å få det til å fungere) :-) Uansett vil ikke disse fungere med noen form for automatikk...

Jo mer man putter på av adaptere, filter og mellomringer vil linsens lysstyrke og karakteristikk endres. Personlig benytter jeg ikke filter med mindre det er for å oppnå en ønsket effekt.

CB-)

Medlem siden
    Oct 2005
    Poster
    6,958
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av homecinema
    DET er kjedelig! :evil: Håper du ikke hadde minnekortet fullt av kuule bilder...
    D3??? Vi har en overløper i blant oss... Neida, D3 er et heftig kamera, men hva med resten av Canon-objektivene da? :shock: antar du har et par til i kamerasekken...
    Nei, minnekortet hadde jeg heldigvis tatt ut. Det værste var at det lå gjemt i en umerket sekk, og bilen hadde alarm. Så tyven hadde vel litt mer flaks enn han hadde regnet med. Det aller værste var at han tok med seg snøkosten min også.... :evil:

Jeg hadde ikke kjøpt noen flere Canon-objektiver enda. Har bare det Canon 18-55mm som fulgte med i kit`et. Jeg lar ikke det holde meg igjen for et merkebytte.

Fullformatet D3 er griseheftig. Det er vel ingen andre kamera som takler høy ISO like godt. Har sett noen brullupsbilder som er helt perverse. :? Desverre er det ganske dyrt.... ca. 40-45k for huset i Norge. I New York koster huset 27k med dagens kurs. Spørs bare hvor enkelt det er å få tak i det, selv i Januar. Nikon prioriterer pressen først.

Canon 1D Mark III er også et alternativ.

Intermediate homecinema sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2005
    Poster
    3,116
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Eller kanskje det var omvendt... han var ute etter en snøkost, og så tok han med seg kameraet i farta...! Det er det jeg sier; skurker i dag eier ingen skrupler...
    Får håpe forsikringen slår inn med full kraft her i alle fall!:-D

Medlem siden
    Oct 2005
    Poster
    6,958
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av homecinema
    Eller kanskje det var omvendt... han var ute etter en snøkost, og så tok han med seg kameraet i farta...! Det er det jeg sier; skurker i dag eier ingen skrupler...
    Han som stjeler en annen manns snøkost fortjener en god gammeldags omgang juling. Heng dem opp nakne på akershus festning i -15 grader, for skrekk og advarsel. Securitas har skjønt det....4-5 hardhendte vektere tar ansvar etter tyveri av en isbergs-salat til 50kr.

Expert Pogwaq sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    5,452
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Grubler litt på å investere i et nytt objektiv om ikke alt for lenge, denne gangen noe med akseptable makromuligheter. Verken kit-objektivet eller 50mm f/1.8 makter denne oppgaven særlig godt, så da er det vel på tide med en oppgradering.

Har sett litt på Sigma 17-70mm, og selv om det ikke er et dedikert makroobjektiv virker iallefall lysstyrken ålreit, nærgrensen er knall, og det gjør absolutt alt kit-objektivet gjør, bedre, iallefall såvidt jeg kan se. Med tanke på mitt beskjedne budsjett hadde dette kanskje vært en bedre oppgradering enn et dedikert makroobjektiv, da jeg kan drepe to fugler med én stein. Har lest diverse tester, men flesteparten av dem beskriver objektivet isolert sett, så det er vanskelig å vurdere så mye utfra det (blir som med de fleste anmeldelser, egentlig. Det viktigste, sammenligningen med andre produkter, er ofte utelatt eller redusert til en bisetning), dog fant jeg et par kommentarer som satte det høyere enn Tamron 17-50mm f/2.8 og Canon 17-85 mm f/4-5.6 IS.

Noen tanker?

Expert Pogwaq sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    5,452
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    ...svarer meg selv, jeg. Verken FotoVideo eller Japan Photo hadde objektivet inne, så var ikke så lett å få testet. Kom frem til at alternativet, Sigma 18-50mm, ble litt for dyrt, og litt ekstra zoomområde kan jo uansett ikke skade, så jeg impulsbestilte på MPX. I verste fall kan jeg bare returnere den om jeg ikke blir fornøyd, tar vel neppe mer enn 200 kroner på hele affæren, isåfall. Tester lover uansett bra, og jeg satser på at dette blir en skikkelig oppgradering fra kit-objektivet.

Intermediate freddie sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2006
    Poster
    3,175
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Pogwaq
    ...svarer meg selv, jeg. Verken FotoVideo eller Japan Photo hadde objektivet inne, så var ikke så lett å få testet. Kom frem til at alternativet, Sigma 18-50mm, ble litt for dyrt, og litt ekstra zoomområde kan jo uansett ikke skade, så jeg impulsbestilte på MPX. I verste fall kan jeg bare returnere den om jeg ikke blir fornøyd, tar vel neppe mer enn 200 kroner på hele affæren, isåfall. Tester lover uansett bra, og jeg satser på at dette blir en skikkelig oppgradering fra kit-objektivet.
    Oppgradering blir det nok...
    Kjøpte selv Tamron 17-50 2,8 som du også vurderte, og det er også en klar forbedring i forhold til kitlinsa, selv om zoomområdet er litt begrenset. Har dog ikke testet noe særlig makrofotografering.

Medlem siden
    May 2005
    Poster
    1,530
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Har såvidt begynt å fatte interesse innenfor dSLR og legger også store planer for alle linsene som skal kjøpes. Ang. makrofotografering, kan noen beskrive hva forholdstallene 1:1 eller 1:3.5 har å si i praksis? Fotovideo opererer med benevnelsen "Max. forstørrelse", men det ser ut til at 1:1 er å ettertrakte forran 1:3.5 uavhening av brennvidde? Antar at dette er et forhold mellom minste fokusavstand og brennvidde eller noe slikt?

Intermediate
    Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    4,886
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av jozho
    Har såvidt begynt å fatte interesse innenfor dSLR og legger også store planer for alle linsene som skal kjøpes. Ang. makrofotografering, kan noen beskrive hva forholdstallene 1:1 eller 1:3.5 har å si i praksis? Fotovideo opererer med benevnelsen "Max. forstørrelse", men det ser ut til at 1:1 er å ettertrakte forran 1:3.5 uavhening av brennvidde? Antar at dette er et forhold mellom minste fokusavstand og brennvidde eller noe slikt?
    1:1 betyr at objektivet er i stand til å fokusere så nært at et insekt som er 20x20 millimeter vil fylle en sensor på 20x20 millimeter.

-k

Medlem siden
    May 2005
    Poster
    1,530
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Takk... det er jo greit å forholde seg til.. da er jo 1:1 absolutt noe å trakte etter ved Makro fotografering, iverfall på kamera som ikke har allverdens med megapickels.

Intermediate
    Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    4,886
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Akam.no - Prisguide - Objektiv

Dette objektivet gir deg inntil 5:1

Ved 1:1

Ved 5:1

-k

Moderator roffe sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2003
    Poster
    9,330
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg for min del har et Nikon D50, og har vært lykkelig eier av det en stund. Men med ankomsten av D300 så har ihvertfall jeg fått meg et nytt sikleobjekt. D200 var på en måte mye av det jeg ønsket meg, men virket lite fremtidsrettet. D300 retter opp alle "svakhetene" som D200 har på featuresiden.

Newcomer
    Medlem siden
    Apr 2007
    Poster
    152
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

D300

virker som et flott kamera, sett sammenligninger mellom d200 og d300 med samme instillinger og linse, og d300 tar utrolig mye bedre bilder enn d200. Ikke bare små oppgraderinger der gitt . 51 fokuspunkter er jo ganske snasent kontra 40d sine 9... Men, er og blir canon mann for min del, men innrømmer gjerne at Canon har missbrukt sin markedsledende stilling med kun små oppgraderinger av gamle hus. Kanskje d300 får litt fart på utviklingen hos canon =)

Expert Pogwaq sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    5,452
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av freddie
    Oppgradering blir det nok...
    Kjøpte selv Tamron 17-50 2,8 som du også vurderte, og det er også en klar forbedring i forhold til kitlinsa, selv om zoomområdet er litt begrenset. Har dog ikke testet noe særlig makrofotografering.
    Akkurat makro var litt av grunnen til at jeg valgte Sigma fremfor Tamron. Prioriterer nærgrense fremfor lysstyrke...tiden vil vise om det var et riktig valg. Følte vel egentlig at jeg kan bruke 50mm f/1.8 om jeg skal ta portrettbilder og slikt i dårlig lys.

Moderator roffe sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2003
    Poster
    9,330
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av ChrisX
    virker som et flott kamera, sett sammenligninger mellom d200 og d300 med samme instillinger og linse, og d300 tar utrolig mye bedre bilder enn d200. Ikke bare små oppgraderinger der gitt . 51 fokuspunkter er jo ganske snasent kontra 40d sine 9... Men, er og blir canon mann for min del, men innrømmer gjerne at Canon har missbrukt sin markedsledende stilling med kun små oppgraderinger av gamle hus. Kanskje d300 får litt fart på utviklingen hos canon =)
    At jeg valgte Nikon i sin tid var nesten tilfeldig, men det har seg slik at jeg har litt for store hender for Canon 350D og etterfølgeren 400D. Hadde 350D ligget bedre i høyrehånden min kunne valget fort blitt et annet. Så grunnen til at jeg endte på Nikon D50 var en helhetsvurdering som OGSÅ omfattet ergonomi. Det er så individuelt at man vanskelig kan lese seg til det. I etterkant har jeg forsøkt å holde større Canon-hus, og de ligger BETYDELIG bedre i hånden enn 350D. Så det jeg forsøker å si er at hva man velger bestemmes av individuelle behov og preferanser, ikke av at det ene eller andre kameramerket objektivt sett er noe bedre enn det andre.

Newcomer
    Medlem siden
    Apr 2007
    Poster
    152
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av roffe
    At jeg valgte Nikon i sin tid var nesten tilfeldig, men det har seg slik at jeg har litt for store hender for Canon 350D og etterfølgeren 400D. Hadde 350D ligget bedre i høyrehånden min kunne valget fort blitt et annet. Så grunnen til at jeg endte på Nikon D50 var en helhetsvurdering som OGSÅ omfattet ergonomi. Det er så individuelt at man vanskelig kan lese seg til det. I etterkant har jeg forsøkt å holde større Canon-hus, og de ligger BETYDELIG bedre i hånden enn 350D. Så det jeg forsøker å si er at hva man velger bestemmes av individuelle behov og preferanser, ikke av at det ene eller andre kameramerket objektivt sett er noe bedre enn det andre.
    -----------------------------------
    Jøsses, innlegget mitt var da ikke ment som noe angrep av noen som helst form, snakket da kun varmt om Nikon selv om (hvis du tar en titt på sig.en min) jeg sitter på en del kostbart Canon-utstyr. 350d/400d er utrolig små hus, og skjønner godt at det overhodet ikke passer store mannehender, mine inkludert... Heldigvis er ikke det noe problem med 1d . De to sistnevnte husene skiller seg ut endel fra resten av Canon's hus vel og merke (på samme måte som d40/d40x til Nikon). De større modellene til begge leverandører ligger veldig mye bedre i hendene enn inngangsmodellene...

Medlem siden
    Oct 2005
    Poster
    6,958
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Nå har jeg vært i New York og handlet utstyr. Endte på følgende:

Nikon D3 m/utv. garanti
    Nikon 14-24mm f/2.8
    Nikon 24-70mm f/2.8
    Div. minnekort, sekk etc.

Totalt rundt 50 000,-. I Norge ender det på rundt 75 000kr, mao jeg sparte 25 000kr. :-D Det var riktignok ikke helt uten problemer. D3 var mer eller mindre umulig å fremskaffe pga etterspørselen. Men det er utrolig hva litt pågangsmot og rundt 100 telefonsamtaler skaffer deg.

Vanvittige bilder ut av dette kameraet. Utrolig bra dynamikk og lite støy, har ikke sett maken fra noen Canon-modeller (inkludert 1Ds MarkIII!). Er mye lettere å "mishandle" bildet i CS3 nå. For eksempel lett å hente ut detaljer i områder på bildet som i utgangspunktet så helt svarte ut. Enkelte bilder ser omtrent ut som HDR om de redigeres riktig. ISO-ytelsene er også helt ekstreme. ISO 6400 har jeg allerede brukt flere ganger.

Å knipse så skarpe fullformatbilder på 14mm var en ny opplevelse for min del. Det var også en ny opplevelse å bli stoppet på gata av ukjente folk som ville snakke om kameraet. :-?

Så da var det bare å sette kameraet på Auto så jeg kan begynne å knipse.

Side 27 av 104 FørsteFørste ... 7 17 23 24 25 26 27 28 29 30 31 37 47 57 67 77 87 97 ... SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •