Skal kjøpe speilrefleks - valgets kvaler. - Side 26

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 26 av 104 FørsteFørste ... 6 16 22 23 24 25 26 27 28 29 30 36 46 56 66 76 86 96 ... SisteSiste
Viser resultater 501 til 520 av 2075
    Intermediate Msport sin avatar
    Medlem siden
    Mar 2006
    Poster
    2,812
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    Fast objektiver er noe av det beste å fotografere med - sett bort i fra når man tusler tur i skogen eller storbyen, da synes jeg zoom objektiver er greit. Fast objektiver er flotte og tvinger deg til å bevege deg samt å tenke komposisjon av bildet. Nå har jeg egentlig bare billige objektiver til mitt Nikon D50 (Sigma 18-125mm, kit-linsa og Nikon 50/1.8). 50 mm er flott til alround bruk synes jeg og gir skarpe bilder (etter min mening).

Litt kynisk kanskje, men samboeren min er blitt ivrig fotograf etter vi fikk junior - hun blir nærmest tvunget til kun å bruke 50/1.8. Synes hun har lært en del av det - hun må bevege seg og tenke komposisjon. 50/1.8 er til d.d. mitt beste kjøp ved siden av SB600 blits.

Intermediate DrErling sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    4,087
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    En ting som irriterer meg litt med mitt D80. Hvis man tar nærblider under ca 1m med blitz så gir objektivet skygge på bildet. Blitzen kommer liksom ikke høyt fra kameraet.

Derfor lurer jeg på å kjøpe meg en ekstra blitz. Hva anbefales til D80?

Kunne også tenkt meg en makrolinse (gjerne fast) til en billig penge. Noe spesielt man bør lete etter her?

DrE

Intermediate a|ex sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2004
    Poster
    4,230
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Pogwaq
    om proffer blir mannevonde bare man nevner den er det kanskje ikke så mye å satse på likevel?
    Min erfaring er at disse som står bak kassa ofte er så langt ifra proffe som det går an å komme, ihvertfall når det gjelder teknisk innsikt i hva de selger forno. Proffe er de vel kun i å selge ting, men det virker gjerne ikke sånn heller.

50mm er de desidert billigste objektivene å produsere, de er lette og små og trenger ingen store, dyre glass for å holde god kvalitet. Derfor kan du helt fint få deg et finfint 50mm objektiv til langt under 5000kr eller hva det nå var han bak disken mente.

Hva tamron og sigma angår så er jeg enig i at det er lurt å holde seg til originalobjektivene, da disse er garantert å fungere knirkefritt med huset ditt. Tredjepartsobjektivene sliter ofte med autofokus osv osv selvom de i enkelte tilfeller kan utgjøre noen gode kjøp..

En annen ting: De aller billigste og dårligste objektivene i hele line-up'en til produsentene er gjerne kit-objektivene på billigkameraene. Så det meste annet du får tak i som ikke er kit er i de fleste tilfeller en oppgradering uansett pris.

Intermediate Wibla sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2005
    Poster
    1,110
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Du får ofte bedre råd på seriøse forum enn i butikken....

Jeg har lyst på en 24 eller 28mm F2.8 eller en 30mm F1.4, men det er utsatt på ubestemt tid... blir nok en D200 eller D300 over jul, men må se an hvordan lønningene blir fremover, og så er leilighet handlet, så blir 7-8k mer ut hver måned enn jeg har vært vant til...

Intermediate Smurfen sin avatar
    Medlem siden
    Jul 2004
    Poster
    1,324
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av DrErling
    En ting som irriterer meg litt med mitt D80. Hvis man tar nærblider under ca 1m med blitz så gir objektivet skygge på bildet. Blitzen kommer liksom ikke høyt fra kameraet.

Kunne også tenkt meg en makrolinse (gjerne fast) til en billig penge. Noe spesielt man bør lete etter her?

DrE
    Hva slags linse bruker du da, har du motlys blender på eller hva det heter ?

Kan ikke annet enn å anbefale nikons blitz sb-800, denne kan alt, og gir deg alle muligheter til kreativitet.

Intermediate
    Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    4,886
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Så, til deg knutinh, og andre med litt erfaring som har vært innom denne linsen, er det et kjøp dere angrer på? Klart, går jo an å spare litt til og senere kjøpe varianten med f/1.4 og USM, men den koster fire ganger så mye, og personlig vil jeg heller prioritere å bruke de pengene på andre småsaker som en god tripod, sekk og etterhvert en vidvinkellinse. Denne linsen så ut som en grei og rimelig løsning for å dekke et behov som dukker opp iblant, men om proffer blir mannevonde bare man nevner den er det kanskje ikke så mye å satse på likevel?
    Jeg må få legge til at jeg er ganske fersk med foto.

Jeg synes at 50mm f/1.8 er det beste tillegget man kan gjøre til et typisk hus/kit-objektiv når man (som veldig mange) teller litt på kronene og ikke har ambisjoner om å bli proff fotograf. Mulighetene med et slikt objektiv er ganske komplementære med et typisk kit-objektiv, og kvaliteten er betydelig bedre.

Etter at jeg fikk en god, lyssterk normal-zoom (Tamron 17-50mm f/2.8 ) så har dog 50mm-ern blitt noe mindre brukt.

Dersom jeg kunne velge uten å ta hensyn til den gode prisen man får på 50mm så ville jeg nok ha foretrukket at det første faste objektivet lå nærmere 30mm enn 50mm på et crop-kamera.
    Ja, har fått med meg såpass. 50mm på en slik sensor blir vel nærmere 80mm i realiteten, så klart, man trenger litt rom. 30mm hadde vært bedre, men da snakker vi fort 3k igjen. Men sånn rent bortsett fra kvalitetsfølelse og fleksibilitet, er det verdt pengene? Det er jo tross alt bildekvaliteten som er avgjørende, og har jo alltids kit-linsa liggende om 50mm blir for kronglete.
    Flisespikking: en 50mm er en 50mm uansett. Man kan velge å kalle en 50mm på et crop-kamera for "utsnitt ekvivalent med en 80mm på et hus med 35mm sensor" dersom man henger igjen i den gamle analoge verdenen. Men perspektivet blir såvidt jeg forstår ikke likt for en 50mm på et 1.6x crop som for et 80mm på en 35mm sensor.

-k

Expert Pogwaq sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    5,452
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ålreit, takker for alle tilbakemeldinger, da handler jeg et slikt til uka. :-D

Expert kenti sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2004
    Poster
    5,417
    Takk & like
    Blogginnlegg
    1
    Nevnt
    8 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg var såvidt innom Japan Photo for å handle noe småtteri her om dagen, og spurte samtidig om denne linsen, da jeg kunne tenke meg en relativt lyssterk linse til bruk innendørs (kitlinsen har jo ikke bedre enn f/4 på det beste) og ikke har allverdens med budsjett for tida. Fyren i kassa var mindre optimistisk, dog, og skravlet ustanselig i minst fem minutter om hvor ubrukelige alle linser under 5000 er, hvordan så godt som alt fra Sigma og Tamron var bare tull, og hvor tåpelig det var å i det hele tatt tenke på å begynne med foto om du skulle holde deg under 10000 totalt. Jeg fikk litt nerver og forsvant relativt kjapt.
    Gratulerer med 400D, Pogwaq, det er et godt kamera og jeg er selv godt fornøyd med mitt eget.

Når det gjelder Japan Photo må jeg si du var litt uheldig med fyren du møtte i butikken du var i. Men slike folk er det jo over alt. Selv har jeg veldig god erfaring med Japan Photo på Byporten i Oslo. God kundeservice, uansett prisklasse, samt mulighet til faktisk å få rabatt om man spør.

Kjøpte forresten et batterigrep til mitt 400D her om dagen, og det anbefaler jeg på det sterkeste. Man får i tillegg til lengre batteritid bedre følelse på kameraet (som jeg mener er alt for lite), noe som gjør at man får en god del mer stabilitet ved frihåndsbilder.

Intermediate freddie sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2006
    Poster
    3,175
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av knutinh
    ...Jeg synes at 50mm f/1.8 er det beste tillegget man kan gjøre til et typisk hus/kit-objektiv når man (som veldig mange) teller litt på kronene og ikke har ambisjoner om å bli proff fotograf. Mulighetene med et slikt objektiv er ganske komplementære med et typisk kit-objektiv, og kvaliteten er betydelig bedre...
    Etter god omtale fra deg og flere bestemte jeg meg for å bestille et slikt objektiv... ca 800 kroner er vel verdt et forsøk...

Har også litt sansen for at et fast objektiv kanskje kan få fotografen (meg, i dette tilfellet) til å bli bedre med tanke på plassering og komposisjon :-)

Expert Counterpointer sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2005
    Poster
    6,311
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Trenger en anbefaling til "hode" til å ha mellom Gorillapod zoom og EOS. Selv med fleksible ben hadde det nok vært lurt med et hode av noe slag.

Stikkord, lite og fleksibelt.

Intermediate Tigerberget sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2007
    Poster
    1,803
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

DrE
    Jeg har også D80, og kjøpte med en Sigma blitz med TTL styring og lystall 50til ca 1500,-

Funker kjempegreit.

Medlem siden
    Jan 2005
    Poster
    6,311
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Counterpointer
    Trenger en anbefaling til "hode" til å ha mellom Gorillapod zoom og EOS. Selv med fleksible ben hadde det nok vært lurt med et hode av noe slag.

Stikkord, lite og fleksibelt.
    anyone? :lol:

Intermediate
    Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    4,886
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Counterpointer
    anyone? :lol:
    jeg har et lite kulehode fra manfrotto.

-k

Medlem siden
    Jan 2005
    Poster
    6,311
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av knutinh
    jeg har et lite kulehode fra manfrotto.

-k
    Link. bilde pris? :smile:

Intermediate DrErling sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    4,087
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Tigerberget
    Jeg har også D80, og kjøpte med en Sigma blitz med TTL styring og lystall 50til ca 1500,-

Funker kjempegreit.
    *notere på ønskelista som potensiell bargain i forhold til de originale 600/800*

Intermediate Tigerberget sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2007
    Poster
    1,803
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    *notere på ønskelista som potensiell bargain i forhold til de originale 600/800*
    Den er ganske høy så det er mindre sjanser for røde øyne ved zoom innendørs, den er rimeligere og kraftigere enn de originale. Tok innendørsbilder på 70mm zoom i mørke på guttungens juleavslutning, og de ble meget bra.

Expert Pogwaq sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    5,452
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Noen som har noe forslag til et rimelig makroobjektiv til Canon? Så billig som mulig, skal brukes ved tilnærmet optimale lysforhold (skal ta bilder av miniatyrer, altså godt belyste stillestående objektiver).

Intermediate homecinema sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2005
    Poster
    3,116
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Du sier ingenting om pris og heller ikke du er ute etter et zoom objektiv med makro funksjon, men her er et alternativ (fast brennvidde):

Sigma 105mm F2.8 EX DG Macro 1:1 Canon - FotoVideo Oslo

Her er vurderinger fra site'n til Fred Miranda:
    FM Reviews - 105mm f2.8 EX Macro 1:1 Lens

EDIT: èn link til:
    Sigma update 50 mm and 105 mm Macro lenses: Digital Photography Review

Expert Pogwaq sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    5,452
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Zoom er ikke nødvendig, prisen bør være så lav som overhodet mulig, gjerne nede i tusenlappen.

Intermediate homecinema sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2005
    Poster
    3,116
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Objektiver med fast brennvidde gir størst skarphet så om du skal helt ned i 1000-lappen så blir det et zoom-objektiv med dårlig lysstyrke, eksempelvis: Sigma 70-300mm F4-5,6 DG Macro Canon - FotoVideo Oslo# men hvis du ser på nærgrensen på slike objektiver så er det ikke mye å skryte av. Jeg ville nok ha spart litt mer og kjøpt et litt dyrere macro-objektiv...

Side 26 av 104 FørsteFørste ... 6 16 22 23 24 25 26 27 28 29 30 36 46 56 66 76 86 96 ... SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •