Skal kjøpe speilrefleks - valgets kvaler. - Side 22

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 22 av 104 FørsteFørste ... 2 12 18 19 20 21 22 23 24 25 26 32 42 52 62 72 82 92 102 ... SisteSiste
Viser resultater 421 til 440 av 2075
    Expert Counterpointer sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2005
    Poster
    6,311
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    Sitat Opprinnelig postet av Tiger
    Da var jeg og kjøpte meg et nytt objektiv i dag: Tamron 17-50 f2.8
    Gratulerer :-D

Er det ny import fra USA eller "norsk" linse?

Likner forøvrig ganske mye på min linse Tamron 18-200 bare bittelitt anen lystyrke

Medlem siden
    Jan 2005
    Poster
    6,311
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Kan foresten noen komme med fornuftig input i forhold til blitz? Lurer på om det er verd å gå for 580EX eller om 430EX er god nok?

Er det andre blitzer som er bedre evt billigere men like bra?

Gjelder til EOS350D

Guru Tiger sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2003
    Poster
    14,452
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Takker. Kjøpt over disk i dag.

Den Tamronlinsen du bruker fikk gode tilbakemeldinger ser jeg. MÅ du ha blits inne med den linsen, eller skal du eksperimentere?

Medlem siden
    Jan 2005
    Poster
    6,311
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Trenger blitz inne. Hadde blitz på mitt gamle analoge Minolta med 28-135 linse og synes det fungerte bra (selv om den var direkte). Ønsker meg veldig den softe effekten med å kunne rette blitzen i taket.

18-200 er vel en grei nok linse i forhold til lysstyrke og optiske egenskaper. En får mye som er bedre med å dele opp zoomområdet i spesiallinser. Men det er utrolig praktisk med 18-200.
    Det eneste jeg skal sjekke ut nå er med en jeg kjenner som har masse kremutstyr. Skal låne 1,4 og 2 x zoom adapterer for å sjekke dette ift naturfotografi (plus at jeg må sjekke den nye 400mm 2,8 zoomen han fikk fra USA for noen dager siden sikle, sikle)

Guru Tiger sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2003
    Poster
    14,452
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Utifra det jeg har lest så bør du benytte 1.4x fremfor 2.0x telekonverter dersom objektivet ikke er lyssterkt.

400mm f2.8? Snakker vi 1.5 kg?

Intermediate Ratata sin avatar
    Medlem siden
    May 2006
    Poster
    1,024
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Counterpointer
    Kan foresten noen komme med fornuftig input i forhold til blitz? Lurer på om det er verd å gå for 580EX eller om 430EX er god nok?

Er det andre blitzer som er bedre evt billigere men like bra?

Gjelder til EOS350D
    580EX er en "pro" blitz og har flere funksjoner som kanskje ikke alle trenger. Den kan f.eks fjernstyre andre blitzer trådløst. Den har også veldig kjapp oppladning noe som er veldig viktig om du tar mye seriebilder (anbefaler gode oppladbare batterier...) Som navnet antyder er denne blitsen kraftig med ledetall 58, med spredergardin dekker den helt ned til 14mm billedvinkel. Har idag 550EX og jeg savner til tider 180 graders svivel-funksjonen som 580EX har.

430EX har jeg ikke prøvd selv men til normalt bruk er dette en kjempeblitz (har hatt 420EX tidligere), den er ikke like kraftig, kjapp og universal som 580EX men absolutt å anbefale.

Medlem siden
    Jan 2005
    Poster
    6,311
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg går også ut fra at jeg må bruke 1,4 men det hadde vært rått med 2 det vil gitt tilsvarende 600 mm i 35 mm kamera

Det er den 400 mm som koster rundt 40K her i Norge :shock: Har ikke sett den enda men tipper den ligger over 1,5 kg

Medlem siden
    May 2006
    Poster
    1,024
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Utifra det jeg har lest så bør du benytte 1.4x fremfor 2.0x telekonverter dersom objektivet ikke er lyssterkt.

400mm f2.8? Snakker vi 1.5 kg?
    EF 400 f2.8 veier nok mer enn som så, 5.5 kg smeltet stein og edelt metall..

Expert akto sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2004
    Poster
    6,483
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    580EX er en fabelaktig blitz!

Som Ratata sier er det i alle fall for min del viktig å kunne snurre blitzen nær sagt i alle vinkler. Bildet under er tatt med to stykk 580EX, hvorav den ene kun var utfylling, mens den andre satt på kameraet og bounset fra en vegg 4 meter unna. Mulighetene er enorme med manuell justering, men automatikken er også utrolig bra.

-50mm_f1-4_580ex-jpg

Medlem siden
    Jan 2005
    Poster
    6,311
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av akto
    580EX er en fabelaktig blitz!

Som Ratata sier er det i alle fall for min del viktig å kunne snurre blitzen nær sagt i alle vinkler. Bildet under er tatt med to stykk 580EX, hvorav den ene kun var utfylling, mens den andre satt på kameraet og bounset fra en vegg 4 meter unna. Mulighetene er enorme med manuell justering, men automatikken er også utrolig bra.
    To stykker det er alt for mye stikker innom i morgen å henter den ene jeg....

Hmmm 4K er ikke lite for en blitz

Guru Tiger sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2003
    Poster
    14,452
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Rimelig avslørende med god optikk og lys, ser jeg.

Expert akto sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2004
    Poster
    6,483
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Strengt tatt mente jeg 580EXII

Intermediate Wibla sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2005
    Poster
    1,110
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Nikon D3 og D300 har blitt lansert

Bilder og litt info her. "After holding the D3 and D300 for several minutes, the Digital Rebel XTi I'm using (blasphemy at a Nikon event, I know) feels like a fucking toy"

D300 og D3 Preview hos dpreview

Expert akto sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2004
    Poster
    6,483
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Rimelig avslørende med god optikk og lys, ser jeg.
    Jeg sikler på proffmodellen i segmentet, for dette er 50mm f/1.4 USM. Ikke L-modellen. Ikke dyrt, men relativt skarpt

Medlem siden
    Jan 2005
    Poster
    6,311
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Strengt tatt mente jeg 580EXII
    Utstyrsfrik....... men det viste vi jo

Expert akto sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2004
    Poster
    6,483
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det blir nå uansett noe annet med skikkelig studiolys ...

Intermediate pettermv sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2004
    Poster
    572
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Har 430EX og 400d, meget fornøyd. Vil vel påstå at til "vanlige" amatører holder dette, men har man råd er det aldri dumt med bedre blitz.

To stykker det er alt for mye stikker innom i morgen å henter den ene jeg....

Hmmm 4K er ikke lite for en blitz

Guru Tiger sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2003
    Poster
    14,452
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det blir nå uansett noe annet med skikkelig studiolys ...
    Kult bilde. Så det på fotodotno.

Et spørsmål til det bildet du la ut over: Med 2 blitser og f1.4 så ser jeg at du valgte ISO400. Hadde det ikke vært bedre med lavere ISO?

Hva benytter du generelt på bildene: AdobeRGB eller sRGB?

Medlem siden
    May 2006
    Poster
    1,024
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg går også ut fra at jeg må bruke 1,4 men det hadde vært rått med 2 det vil gitt tilsvarende 600 mm i 35 mm kamera

Det er den 400 mm som koster rundt 40K her i Norge :shock: Har ikke sett den enda men tipper den ligger over 1,5 kg
    Om noen selger 400/2.8 i Norge til 40K vil jeg gjerne vite hvor og når, om vi snakker samme objektiv er det priset normalt rundt 67-75K. Canon har 3 forskjellige fastobjektiver med 400mm brennvidde: EF400 f/2.8IS (70K) , EF400 f/4.0L DO (55K, diffraksjonsoptikk) og EF400 f/5.6L (11-12K)

Når det gjelder telekonvertere er det fort gjort å gå på en smell. Jeg vi si at man med "standard" opptikk ødelegger billedkvaliteten med 2X konverter, i fleste tilfeller er det bedre å heller croppe bildet tilsvarende. Med f.eks 300mm f/5.6 og 2X sitter man plutselig med en 600mm f/11, uten stativ i panserstål og optimale lysforhold kan man glemme de fleste opptak med mindre man skal fotografere statiske motiv.

Har man optikk med store blenderåpninger (f/1.2 - f/4.0 eller deromkring) kan man få veldig bra resultater med 1.4X, og med 2.0X brukbare resultater. Telekonverterene kan også gi problemer med AF, enkelte objektiver beholder kun AF på 1-serie kamera på senter fokuspunkt.

Det er ikke uten grunn at man på f.eks idrettstevner/fotballkamper ser noen stakkarer lempe rundt på nevnte EF400 f2.8IS og EF600 f/4.0IS på stativer/monopod..

Expert akto sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2004
    Poster
    6,483
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Kult bilde. Så det på fotodotno.

Et spørsmål til det bildet du la ut over: Med 2 blitser og f1.4 så ser jeg at du valgte ISO400. Hadde det ikke vært bedre med lavere ISO?

Hva benytter du generelt på bildene: AdobeRGB eller sRGB?
    Jeg kunne sagt at det var fordi jeg skulle ha bildet i sort/hvitt, og ISO-støy er en effektiv måte å gi bildet et riktig uttrykk på, men når sant skal sies glemte jeg det i iveren. Dette bildet er ikke planlagt, ei heller de 300 andre bildene jeg tok i dette bryllupet. Dog - jeg bruker stort sett ISO400 innendørs, blitz eller ei, for det er viktigere for min del med skarpe bilder som følge av hurtig lukker. Jeg kunne justert ned ISO på dette bildet også, men motivene dukker opp så forbasket raskt noen ganger, og da Canon ikke viser ISO-verdien i søkeren (stort sett det eneste jeg savner på Canon) glemmer jeg det ofte. ISO400 er uansett ikke noe problem.
    Ta en titt på utsnittet under. Det er et ubehandlet utsnitt fra originalbildet. Så lenge man har nok lys vil ikke ISO-støy være et problem, det er for det meste i skyggeområder det er fremtredende. Utsnittet er ikke fra det skarpe området på bildet, men her har man flere nyanser å se på.

I studio blir det annerledes, det samme gjelder bilder som skal blåses opp i store forstørrelser.

-utsnitt-jpg

Jeg bruker AdobeRGB frem til jeg printer de ut. De fleste ICC-profiler tar utgangspunkt i sRGB (det er i alle fall slik det ser ut på det jeg skriver ut), så bildene blir konvertert og finjustert før print. Jeg printer for det meste på Innova Cotton i forskjellige matthetsgrader, hvis det er av interesse Det skal også sies at jeg glemmer å gjøre om bildene til sRGB før jeg legger de ut på nettet, men de fleste internettlesere virker som at de takler dette fint.

Side 22 av 104 FørsteFørste ... 2 12 18 19 20 21 22 23 24 25 26 32 42 52 62 72 82 92 102 ... SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •