Skal kjøpe speilrefleks - valgets kvaler. - Side 21

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 21 av 104 FørsteFørste ... 11 17 18 19 20 21 22 23 24 25 31 41 51 61 71 81 91 101 ... SisteSiste
Viser resultater 401 til 420 av 2075
    Intermediate DrErling sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    4,087
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    Det ble D80Kit på meg i forrige uke . Noen og 60 bilder første dagen for å få "følelsen". Er veldig veldig fornøyd med hvordan det reagerer og føles. Har ikke sett på bildene på pc enda, men regner med det er gudd!

Kunne tenkt meg en fisheye-linse og evt en makrolinse da jeg kunne trengt skikkelig makrofunksjon på jobb enkelte ganger. Hadde gjort verden enklere i visse tilfeller når man skal forklare en bitteliten detalj til noen som sitter på andre siden av landet...

Hva med å kjøpe en skikkelig makrolinse brukt på ebay? Noe spesielt man bør passe på? Hva slags makro anbefales til D80?

DrE

Active
    Medlem siden
    Apr 2003
    Poster
    354
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Counterpointer
    HåkonN mente etter å ha lest MYe på nett at denne var best Canon EF-S 17-55mm f/2.8 IS USM når en ser på prisen som ligger rundt 9K så er vel det ganske riktig
    Jeg hadde tidligere EF-S 17-55 sammen med 30D. Kjøpte det som startpakke ved juletider i fjor. Var egentlig veldig fornøyd, men det er litt "plastikkfølelse" i objektivet. Litt vanskelig å forklare, men til prisen hadde jeg kanskje ventet noe annet. Var godt fornøyd med bildene jeg fikk. Problemet dukket opp når jeg kjøpte en EF 70-200 f/2.8 IS og fikk noe mer å sammenlikne med. Fargene og skarpheten var noe annet med 70-200 og jeg ble litt usikker på om ting var som de skulle være. Gjennomførte et par tester på fokus og sammenliknet med annen optikk jeg fikk låne og kom frem til at det finne bedre (og dårligere!) objektiver.

I hovedsak sammenliknet jeg med EF 24-70 f/2.8L og kom frem til at deresom 17-55 blendes godt ned så leverer det gode bilder. Brukt på de største blenderene så er det godt synlig forskjell på skarphet i forhold til 24-70 på samme blender. Jeg opplever også fargene "bedre" med 24-70.

Problemet med 24-70 er at den kanskje ikke passer like godt for alle på et crop hus, men for min del savnet jeg egentlig ikke området fra 17 til 24 så mye siden jeg også hadde en EF-S 10-22. Savnet av IS er heller ikke så stort på et objektiv i det brennviddeområdet vi snakker om, men det hadde selvfølgelig vært kjekt å ha. Men jeg kom frem til at om jeg måtte velge mellom IS og bildekvalitet så ble det ingen IS på meg.

Skiftet til 24-70 for et par mnd siden og er meget godt fornøyd. Objektivet er tyngre, og uten batterigrep på huset kan det nesten bli litt mye å holde på. Nå skal det også sies at jeg hadde i bakhodet at jeg ønsket å skifte til fullformat, og med det i tankene var skiftet fra EF-S 17-55 til EF 24-70 enklere. Jeg fikk for noen dager siden et godt tilbud på bytte av kamerahus til 5D med mellomlegg og bruker nå 24-70 sammen med 5D.

Det er ikke meningen å si at 17-55 er et dårlig objektiv, for det er det nemlig ikke. Så langt jeg kan se finnes det ikke noe godt alternativ fra Canon dersom man ønsker noe som gir IS, f/2.8 og brennvidde som gir "fullverdig" vidvinkel på crop hus. Poenget mitt er bare at dersom man har ca 10000,- som tak, ikke trenger IS og ikke må ha brennvidde ned til 17mm så finnes det alternativer som faktisk gir bedre bilder en 17-55 og resten av zoomobjektivene ment for crop hus.

Det må bli opp til den enkelte å finne ut hva som er viktigst, og det vil stort sett alltid finnes noe som er bedre en det man har. Spørsmålet er om man kan klare å definere hva som er bra nok for sitt eget bruk, og så unngå å gripes av "oppgraderingskløen" om man ser noe som er bedre:-)

Gøran

Intermediate
    Medlem siden
    Jan 2005
    Poster
    658
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av DrErling
    Hva med å kjøpe en skikkelig makrolinse brukt på ebay? Noe spesielt man bør passe på? Hva slags makro anbefales til D80?

DrE
    Mye bra og velge mellom til Nikon på det området, så det kommer helt an på hva du definerer som en skikkelig macro.

Du får nye Tamron EX DG macro objektiver til grei pris. Spesielt 50mm/f2.8 EX DG men denne gir litt begrenset arbeidsområde. 70-200mm versjonen koster selvfølgelig noe mer.
    Brukt så vil jeg anbefale f.eks NIKKOR AF 105mm. Denne er en klassiker innen macro.

Guru Tiger sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2003
    Poster
    14,452
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Og da var arvtakeren etter 30D et faktum: Canon 40D - Canon EOS 40D, previewed: Digital Photography Review

Det kan vel da snart være greit å få et billig 30D enten nytt eller på bruktmarkedet....

Expert akto sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2004
    Poster
    6,483
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Eller enda mer interessant:

1Ds mkIII *sikle, sikle*

Guru Tiger sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2003
    Poster
    14,452
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Integrert batterigrep. Æsj. Fy så stygt.

Expert Counterpointer sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2005
    Poster
    6,311
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Når du får en skikkelig linse på kameraet ditt Tiger, så vil du også skjønne at batterigrep er saken

Guru Tiger sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2003
    Poster
    14,452
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det tviler jeg ikke på, for 400D er ganke lite og objectivene er ganske store. En liten mismatch, så et batterigrep er nok ikke dumt. Du har et selv, har du ikke? Hvilken type?

Intermediate Smurfen sin avatar
    Medlem siden
    Jul 2004
    Poster
    1,324
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Lite kamera, stor linse det er ikke alltid att batterigrep funker.. se link og smil.....

Jeg var sikker på att 40 D ville komme med en fullformats bilde sensor jeg, trodde liksom att de skulle knuse all konkuranse. Men sånn gikk det ikke nikon ruler fortsatt:roll: .

Syntes kansje att prisen også er litt stiv anb.veil ca 13500. Hadde seriøst da vurdert en 5d i steden...

Expert akto sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2004
    Poster
    6,483
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det hadde forundret meg mye om Canon hadde implementert en fullformatsensor på et semiproft kamera, all den tid det kun er 5D og 1Ds mkII som har dette pr. i dag.

Hvilket Nikon tenkte du på når det gjaldt fullformat?

Guru Tiger sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2003
    Poster
    14,452
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Støv? How to NOT mount a lens. Se 3:30 og ut i denne videoen: YouTube - Unpacking Canon EOS Rebel XTi / 400D

Intermediate Smurfen sin avatar
    Medlem siden
    Jul 2004
    Poster
    1,324
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av akto
    Det hadde forundret meg mye om Canon hadde implementert en fullformatsensor på et semiproft kamera, all den tid det kun er 5D og 1Ds mkII som har dette pr. i dag.

Hvilket Nikon tenkte du på når det gjaldt fullformat?
    1. Men det hadde vært kult om de gjorde det,jeg vil ha fullformat.
    2. ops: ja ja rub it in

Expert akto sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2004
    Poster
    6,483
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Beklager, men jeg måtte bare ... Ikke at det har så stor betydning uansett.

Intermediate Ratata sin avatar
    Medlem siden
    May 2006
    Poster
    1,024
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Smurfen
    Lite kamera, stor linse det er ikke alltid att batterigrep funker.. se link og smil.....

Jeg var sikker på att 40 D ville komme med en fullformats bilde sensor jeg, trodde liksom att de skulle knuse all konkuranse. Men sånn gikk det ikke nikon ruler fortsatt:roll: .

Syntes kansje att prisen også er litt stiv anb.veil ca 13500. Hadde seriøst da vurdert en 5d i steden...
    40D og dens etterkommer vil alltid være en semi-klasse og det vil nok gå lang tid før vi ser disse med fullformat. Jeg klarer foreløpig å styre begrensningen for fullformat da det etter min mening enda ikke er noen vidvinkelobjektiver som yter fullformatsensorene full rettferdighet. Den nye EF 16-35 f/2.8L er noen skritt i riktig retning men enda er jeg ikke helt overbevist, spesielt ikke om man ønsker enda videre billedvinkel.

21 megapiksel med rawbilder på 25MB høres ut som en liten prosessor/harddisk-dødare... :-D

Medlem siden
    Jan 2005
    Poster
    6,311
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Tiger
    Det tviler jeg ikke på, for 400D er ganke lite og objectivene er ganske store. En liten mismatch, så et batterigrep er nok ikke dumt. Du har et selv, har du ikke? Hvilken type?
    BG-E3

Gir en helt annen følelse IMHO :-D

Medlem siden
    Jan 2005
    Poster
    6,311
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Tiger
    Støv? How to NOT mount a lens. Se 3:30 og ut i denne videoen: YouTube - Unpacking Canon EOS Rebel XTi / 400D
    Den har jo støvfjerning innebygd så det skulle vel gå supert

ærlig talt så er det vel flaks at han ikke fikk plasten til batteriet innenfor linsa....

Newcomer
    Medlem siden
    Jan 2007
    Poster
    87
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Litt OT, men rette plassen å spør ser jeg for meg

Går med planer om innkjøp av et litt hvassere kamera enn det jeg har pr. idag. Har da sett på Fujifilm S6500FD ultrazoom-kamera, var på Amazon og handlet DVD nå nettopp, og da kom jeg over det til en hyggelig pris.

Hvordan funker det med toll\avgifter osv. på fotoprodukter? Regner nesten med det blir like dyrt som å handle det ifra Pixmania.no, 3000kr for minnekort, batteri, lader og veske. På Amazon lå kun kameraet på rundt 1900kr.

Marginal sparing, men hei! Jeg er da Sunnmøring!

Intermediate Wibla sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2005
    Poster
    1,110
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Fordelen med å handle i norge er forbrukerkjøpsloven...

Expert RoKo sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2004
    Poster
    6,554
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Amazon selger KUN CDer, DVDer og bøker til Norge. Alt annet må du bestille til en amerikansk (amazon.com) eller adresse i Storbritania (amazon.co.uk).

Guru Tiger sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2003
    Poster
    14,452
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Da var jeg og kjøpte meg et nytt objektiv i dag: Tamron 17-50 f2.8 ( Tamron Lens: Zooms - Tamron 17-50mm f/2.8 Di II LD Aspherical IF SP AF (Tested) - SLRgear.com! ). Nå skjønner jeg at kit-linsen er lett, for det er ikke Tamronen. Fargene og skarpheten er merkbart bedre på det nye objektivet (heldigvis).

Neste objektiv som vurderes er Canon EF 70-200mm f/4 L IS USM ( Canon Lens: Zooms - Canon EF 70-200mm f/4L IS USM (Tested) - SLRgear.com! )

Side 21 av 104 FørsteFørste ... 11 17 18 19 20 21 22 23 24 25 31 41 51 61 71 81 91 101 ... SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •