Skal kjøpe speilrefleks - valgets kvaler. - Side 20

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 20 av 104 FørsteFørste ... 10 16 17 18 19 20 21 22 23 24 30 40 50 60 70 80 90 100 ... SisteSiste
Viser resultater 381 til 400 av 2075
    Moderator striky sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2003
    Sted
    Vestfold
    Poster
    3,296
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    Sitat Opprinnelig postet av homecinema
    Se der ja! Grattis med nytt snacks. :-D Manfrotto stativ eller? Kan se ut som 190PROB? Blir det noen nye objektiver også framover?
    Manfrotto M055PROB. Det burde holde lenge til mitt bruk.
    Årsaken til at jeg havnet på D80, er rett og slett grepet. Canon 30D, som har vært det mest naturlige alternativet, passet ikke like bra i hånden min. D200 har jeg også vurdert, men jeg kom fram til at jeg heller bruker mellomlegget på objektiver og annet utstyr.

Mer utstyr blir det naturligvis etterhvert, vertikalgrep og et par ekstra objektiver står høyt på lista, sammen med en fotosekk. Det må nok bli på neste lønning

Newcomer
    Medlem siden
    Aug 2005
    Poster
    110
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Har kjøpt meg mitt første speilreflekskamera
    en 400D med kit objektivet... Vurder å bytte ut kit objektivet siden jeg leser meg til at det ikke er så bra. er det virkelig store forskjeller eller er det bare å spare litt penger og bytte hele huset? Må vel kanskje en eller annen gang kjøpe skikkelig objektiver også.
    Og er Canon sine egene objektiver mye bedre enn sigma/tamron? er jo ganske god prisforskjell...

hva kan erstatning for kit objektivet være? vil gjærne ha litt mer zoom, og trenger ikke være vidvinkel...

Intermediate
    Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    4,886
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Zephid
    Har kjøpt meg mitt første speilreflekskamera
    en 400D med kit objektivet... Vurder å bytte ut kit objektivet siden jeg leser meg til at det ikke er så bra. er det virkelig store forskjeller eller er det bare å spare litt penger og bytte hele huset? Må vel kanskje en eller annen gang kjøpe skikkelig objektiver også.
    Og er Canon sine egene objektiver mye bedre enn sigma/tamron? er jo ganske god prisforskjell...

hva kan erstatning for kit objektivet være? vil gjærne ha litt mer zoom, og trenger ikke være vidvinkel...
    Jeg ville lagt mindre vekt på hva jeg leser og mer på hva jeg ser :-)

KIT-objektivet er i stand til å gi gode bilder. Den største kritikken går vel på hvor mye fukt/juling det tåler, og hvor godt det er å ta på. Ingen av delene bør være kritisk for å lære seg fotografi.

Når du greier å utnytte den eksisterende optikken og kamera-mulighetene på en god måte, tror jeg at du vil være i stand til å fylle ut med mer utstyr på en bedre måte.

Jeg har diskutert alternative objektiver til DSLR flere steder i denne tråden, f.eks:
    http://avforum.no/forum/produkt-pris...ron#post659704

http://avforum.no/forum/produkt-pris...ron#post624264

http://avforum.no/forum/produkt-pris...ron#post605328

http://avforum.no/forum/generell-vid...ron#post549945

http://avforum.no/forum/produkt-pris...ron#post536445

http://avforum.no/forum/produkt-pris...ron#post533614

-k

Intermediate
    Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    4,886
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hvis jeg skulle holde meg innenfor 3 objektiver og et budsjett på 12000,- i dag ville jeg kanskje ha vurdert:
    1. Sigma 18-200mm F3.5-6.3 DC OS (4995,-)
    Antageligvis ikke verdens beste optikk, men gjør at man kan klare seg med ett objektiv i situasjoner hvor det er upraktisk å bytte. Bildestabilisatoren er spesielt interessant i situasjoner hvor man ikke vil bære på stativ.

2. Sigma 30mm F1.4 EX DC HSM (3444,-)
    Et veldig lyssterkt objektiv midt i "normal-området" for crop-kamera, hvor de fleste tar en stor del av bildene sine, og hvor man ofte er innendørs med dårlig lys og uregjerlige barn/dyr.

3. Tamron SP AF 90mm F/2.8 Di 1:1 Macro (3499,-)
    Et macro-objektiv som går for å ha meget gode optiske egenskaper, som gjør "dobbel duty" som lyssterk liten tele til ansiktsportretter etc. Slår antageligvis sigma 18-200 ned i støvlene så lenge utsnittet er rett.

Hvis jeg skulle holde meg innenfor et budsjett på maks 2 objektiver og ca 5000,- ville jeg kanskje ha vurdert:

1. Tamron SP AF 17-50mm F2.8 XR Di ll LD Aspherical (IF) (3387,-)
    En glimrende, lyssterk "normalzoom", der de fleste tar sine bilder

2. Sigma 70-300mm F4-5.6 DG Macro (1838,-)
    Bedre enn de aller billigste telezoomene, lar deg komme "nært innpå" motivet med 300mm og gir deg muligheten til å teste ut "macro light" med et forhold på 1:2 for insekter, blomster etc.

-k

Expert Counterpointer sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2005
    Poster
    6,311
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av knutinh
    Jeg ville lagt mindre vekt på hva jeg leser og mer på hva jeg ser :-)
    -k
    Du har hatt mange og etter mitt syn gode innlegg. Interesant å lese.

Basert på det du har skrevet og andre (Ratata m.fl), har jeg, stikk i strid nesten, anskaffet et meget pent brukt Tamron 18-200mm. Etter at jeg satte det på kameraet fikk jeg en umiddelbar følelse av å ha gjort noe dumt, syntes at det fokuserte meget sent. Skal ikke dømme det så raskt men avvente til jeg har fått brukt det litt. Skla på en tur nå til uka og da vi kameraet brukes flittig.
    Kommer med tilbakemelding da.

Jeg har fått langt zoomområde til nesten ingen penger. Dette passer bra med at jeg har kjøpt et billig brukt 350D. Nå må jeg bare krysse fingrene for at dette faktisk er bedre enn 18-55 kit linse.

Intermediate Ratata sin avatar
    Medlem siden
    May 2006
    Poster
    1,024
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Counterpointer
    Du har hatt mange og etter mitt syn gode innlegg. Interesant å lese.

Basert på det du har skrevet og andre (Ratata m.fl), har jeg, stikk i strid nesten, anskaffet et meget pent brukt Tamron 18-200mm. Etter at jeg satte det på kameraet fikk jeg en umiddelbar følelse av å ha gjort noe dumt, syntes at det fokuserte meget sent. Skal ikke dømme det så raskt men avvente til jeg har fått brukt det litt. Skla på en tur nå til uka og da vi kameraet brukes flittig.
    Er det AF18-200MM F/3.5-6.3 XR Di-II du har kjøpt? Jeg har ikke kjennskap til objektivet men er problemet med treg AF på alle brennvidder? Tamron'en er relativt lyssvak og på 200mm med største åpning på f/5.6 kan man oppleve problemer som du beskriver. Hva med AF i dagslys?

Medlem siden
    Jan 2005
    Poster
    6,311
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Problemet var under test i en mørk kjeller på full zoom ops:

Har nå tatt ca 500 bilder på en tur i helga og jeg synes linsen fungerer helt tilfredstillende. Til litt over en tusenlapp er dette mye mer enn en kan forvente tror jeg.
    Skal sjekke over bildene på pc i morgen da vil det vise seg tydeligere. Men prisen på optikk gjør at de mer lyssterke alternativene ikke er aktuelle. Det eneste som kunne vært aktuelt er Sigma sitt, men tror ikke det er så stor forskjell på de to (modellen uten stabilisator).

Det jeg merker er at jeg gjerne skulle hatt enda mer i begge ender, både vidvinkel og zoom. Aller mest mer vidvinkel. Men det får holde for nå.

Alt i alt er det utrolig greit å ha 18-200 mm og ubegrenset batterikapasitet, spesielt sammenlignet med det gamle kompaktkameraet som også ble brukt på turen :-D

Newcomer
    Medlem siden
    Aug 2005
    Poster
    110
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Takker for hjelpen!
    beholder kit linsa litt til.
    ble en 15mm cannon fisheye og tamron 70-300...

Guru Tiger sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2003
    Poster
    14,452
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Dårlig vær = gadgetvær.

Da var sommerværet tilbake til høljende regn så jeg kjeder meg grenseløst. Kjøpte derfor et Canon 400DKIT i dag og et 4GB minnekort. Ser det er mange meninger om objektivet, men jeg har bestemt meg for å lære å betjene kamerahuset ordentlig før jeg går til anskaffelse av et nytt objektiv.

Litt progresjon må man ha mulighet for.

Medlem siden
    Jan 2005
    Poster
    6,311
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Tiger. Gratulerer med kamera.

Først i progresjonen vil jeg anbefale deg å vurdere et batterigrep. Har ikke prøvd uten på mitt 350D men det er utrolig deilig å bare kunne slippe å tenke på å spare batteriet. Var nylig på fire dagers tur hvor jeg tok nærmere 600 bilder og brukte en god del tid til å se igjenom bildene på kameraet om kvelden. Når jeg var hjemme igjen var det ikke gått ned et batterimerke en gang. Varer så lenge at det er helt utrolig

Intermediate a|ex sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2004
    Poster
    4,230
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Da kan man like gjerne kjøpe et 30D som har langt bedre batterikapasitet i utgangspunktet, og koster omtrent et batterigrep mer enn 400D

Jeg tar ofte godt over 1000 eksponeringer på et batteri før det må lades...har ALDRI hatt problemer med for lite batterikapasitet, og jeg bruker ikke batterigrep..

Moderator HåkonN sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2005
    Poster
    6,958
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av a|ex
    Jeg tar ofte godt over 1000 eksponeringer på et batteri før det må lades...har ALDRI hatt problemer med for lite batterikapasitet, og jeg bruker ikke batterigrep..
    Bistås. 30D har utrolig batterikapasitet. Brukte mitt en måned i Asia på første lading, og da ble LCD skjermen ble brukt flittig.

Guru Tiger sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2003
    Poster
    14,452
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Takker for tipsene. Det vil alltid være en god grunn for å velge modellen over. Det er også lett å gå seg litt vill i "må ha enda bedre utstyr" á-la hjemmekino. Vurderte Nikon D80 og Canon 30D, men fant ut at i starten er det jeg som vil være den begrensede faktor og ikke kameraet. Når (dersom) den tiden kommer da jeg føler at kameraet gir meg begrensninger, så er det sikkert noe nytt på markedet.

I likhet med det nye HDV-videokameraet jeg nettopp kjøpte, så kan man ha mer enn ett batteri. Husk at jeg ikke er semi-yrkesfotograf, ei heller ennå hobbyfotograf. Har tidligere sagt at fotografering ikke er så interessant, men har snust litt på fotosider i det siste etter å ha filmet en god del med videokamera siden 1999. Stillbilder krever langt mer av planlegging / komposisjon enn videokamera. Sistnevnte kan man filme til man stuper og redigere ned ganske kraftig i etterkant.

Holder nå på å lese hva alle funksjonene i et dSLR kan gjøre og når de skal/bør brukes. De som kjøper et nytt digitalt speilreflekskamera for å benytte auto hele tiden er vel de som også kjøper høyttalere og receiver og bare kobler det sammen uten å lese manualen, og eksperimentere, for å oppnå større glede og ytelse av produktene.

Det er kjekt å lære seg noe nytt.

PS: Siden det synes å være så mange som har interesse for fotografering, og har investert mye i utstyr; Hvorfor ikke lage en dedikert tråd der man presenterer sine beste fotografiske øyeblikk?

Vet at det finnes andre spesialiserte fora for foto, men de brukerne kjenner man jo ikke.

Hve er førstemann? Slik at vi andre kan lære og få inspirasjon av folk vi "kjenner".

Intermediate freddie sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2006
    Poster
    3,175
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Tiger
    PS: Siden det synes å være så mange som har interesse for fotografering, og har investert mye i utstyr; Hvorfor ikke lage en dedikert tråd der man presenterer sine beste fotografiske øyeblikk?
    Denne tråden http://avforum.no/forum/hvilket-utst...ht=beste+bilde er jo litt snever på motiv, men er jo i samme gate...

Gratulerer med nytt kamera!

Medlem siden
    Jan 2005
    Poster
    6,311
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av a|ex
    Da kan man like gjerne kjøpe et 30D som har langt bedre batterikapasitet i utgangspunktet, og koster omtrent et batterigrep mer enn 400D
    Nuu. Det var vel å dra det litt langt, selv om jeg ser poenget. Det er vel ca 3K i prisdiff på de kameraene og et batterigrep koster 800

Et annet poeng i tillegg til kapasiteten (som er ekstremt stor) er at en får et mye bedre grep på kamera og at en får egen avtrekker når en tar bilder på høykant.

Jeg ville nok hatt batterigrep uansett hvilket kamera jeg skulle komme til å ha senere. Det å ikke måtte tenke over å ha nok batteri er for meg uvurderlig.

Guru Tiger sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2003
    Poster
    14,452
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av freddie
    Denne tråden http://avforum.no/forum/hvilket-utst...ht=beste+bilde er jo litt snever på motiv, men er jo i samme gate...
    Godt forslag, men siden temaet der er litt snevert så dumper jeg fotos her: http://avforum.no/forum/generell-chi...bildetrad.html

Expert Niels Nielsen sin avatar
    Medlem siden
    Jun 2003
    Poster
    8,360
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg tok min Nikon D200 med til Tyskland....
    Nikon D200
    Nikon AF 50 mm f1,4
    1/60 f3,5
    Flash -1,3 EV

Guru Tiger sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2003
    Poster
    14,452
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Har lest en del om objektiv og er egentlig ganske så forvirret. Spør derfor rett ut: Hvilken linse anbefales til et Canon 400D? Egenskaper:

- Lyssterkt (f2.8?)
    - Zoom 17 eller 28 til 75 og oppover
    - Pris 5K-10K

Gode forslag mottas med takk.

Medlem siden
    Jan 2005
    Poster
    6,311
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Tiger
    Har lest en del om objektiv og er egentlig ganske så forvirret. Spør derfor rett ut: Hvilken linse anbefales til et Canon 400D? Egenskaper:

- Lyssterkt (f2.8?)
    - Zoom 17 eller 28 til 75 og oppover
    - Pris 5K-10K

Gode forslag mottas med takk.
    Akto anbefaler denne Canon EF 28-135mm IS USM eller denne Canon EF 17-85mm IS USM den siste er vel den beste.

Jeg ville antagelig valgt denne Sigma 18-200mm F3.5-6.3 DC OS
    ikke så skarp og litt mindre lyssterk men mer fleksibel zoom

Denne skal også være bra Sigma 24-135mm f/2.8-4.5 Aspherical IF

HåkonN mente etter å ha lest MYe på nett at denne var best Canon EF-S 17-55mm f/2.8 IS USM når en ser på prisen som ligger rundt 9K så er vel det ganske riktig

Burde finne noe du kan bruke her Tiger

Guru Tiger sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2003
    Poster
    14,452
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Takker.

Skal sjekke ut disse.

Ser at bildestabilisator (IS eller OS) er en gjennomgående egenskap. Jeg vurderer å ikke benytte bildestabilisator, men heller ha et mer lyssterkt objektiv slik at lukkertiden reduseres, og man oppnår samme "effekt" som bildestabilisatoren.

HåkonNs forslag har imidlertid begge kriterier, men mange rapporterer at konstruksjoen av denne linsen er for dårlig slik at det slipper for mye støv inn i selve linsen...

Side 20 av 104 FørsteFørste ... 10 16 17 18 19 20 21 22 23 24 30 40 50 60 70 80 90 100 ... SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •