Skal kjøpe speilrefleks - valgets kvaler. - Side 2

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 2 av 104 FørsteFørste 1 2 3 4 5 6 12 22 32 42 52 62 72 82 92 102 ... SisteSiste
Viser resultater 21 til 40 av 2075
    Intermediate
    Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    4,886
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    Jeg hadde følgende avveining:
    Jeg er nybegynner og ville ta bedre bilder og lære meg mer. Jeg visste imidlertid ikke hvor lenge interessen ville holde seg.

Derfor var det naturlig å kjøpe noe som kostet lite penger, som var oppgraderbart, som var såpass lett at det hadde god sjanse for å bli tatt med også etter at den første gadget-gleden går over.

Jeg landet derfor på Canon 350 med kit-objektiv. Jeg er klar over at andre hus har bedre ergonomi, og at andre objektiver yter bedre. Men totalpakken med pris, bildekvalitet og oppgraderbarhet var for meg uslåelig.

Nå har jeg lyst på noen av : Sigmas 10-22mm, 30mm f/1.4 og Canon 50mm f/1.8 :-)

-k

Newcomer
    Medlem siden
    Feb 2005
    Poster
    116
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Tja

Har du råd til det ville jeg gått for det dyreste huset du klarer. Linser kan man kjøpe senere - og gjerne noen rimelige, feks sigma 17/200 (mye for pengene,ca 2200).

Bruker selv nikon D200 (madammens) og er glad amatør. Liker at jeg ikke kan skylde på utstyret når bildene ikke blir bra

http://img213.imageshack.us/img213/4...nedganghl0.jpg

http://img99.imageshack.us/img99/263...llpapertg5.jpg

edit: begge bildene, spesielt solnedgang, er ganske hardt komprimert. ikke noen synlige graderinger på orginalen

Intermediate Trumpetguy sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2005
    Poster
    806
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Tommas
    Har du råd til det ville jeg gått for det dyreste huset du klarer. Linser kan man kjøpe senere - og gjerne noen rimelige, feks sigma 17/200 (mye for pengene,ca 2200).

Bruker selv nikon D200 (madammens) og er glad amatør. Liker at jeg ikke kan skylde på utstyret når bildene ikke blir bra

http://img213.imageshack.us/img213/4...nedganghl0.jpg

http://img99.imageshack.us/img99/263...llpapertg5.jpg

edit: begge bildene, spesielt solnedgang, er ganske hardt komprimert. ikke noen synlige graderinger på orginalen
    Utrolig flotte bilder! kan ikke tro at begge er tatt med sigma 17/200? Makrobildet ser jo ut som et...makrobilde... med veldig stor blenderåpning etter dybde(u)skarpheten å dømme.

Nuvel, det var litt OT.

Newcomer
    Medlem siden
    Sep 2004
    Poster
    35
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Har selv et Canon 20d som er jeg utrolig fornøyd med, lærer nye ting hele tiden.

Noen sider som kan være verdt å sjekke ut er:

Akam.no

Digital Camera Reviews and News: Digital Photography Review: Forums, Glossary, FAQ

og for inspirasjon

fredmiranda.com: Specialized in digital cameras, photoshop actions, and digital darkroom
    Kan bruke et par timer å sikle på bildene her

Intermediate a|ex sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2004
    Poster
    4,230
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Tusen takk for mange vettuge og lærerike refleksjoner og innspill - det er til stor hjelp for en i startgropen å høre andre med mer erfaring uttale seg

Sitat Opprinnelig postet av HåkonN
    En fotograf med 5D hintet forøvrig til at man ikke burde kjøpe 5D nå om man har muligheten til å vente på en Mark II pga barnesykdommer og mangel på enkelte kjekke funksjoner.
    Interessant. Vet du noe mer om dette? Det kommer altså en oppgradert vesjon av 5D?

Har sett meg ut en 17-55 L linse fra Canon som er utrolig god. Med 30D kommer det på 19 000 dersom jeg velger å kjøpe i Norge, så kan jeg fortsette med en god telelinse etter hvert.
    Denne?

http://www.canon.no/For_Home/Product..._USM/index.asp

Har vurdert denne selv, da spesifikasjonene er meget bra, selvom prisen er småstiv for meg. Det er verken skikkelig vidvinkel eller tele, men på den annen side er det nok kanskje en normalzoom som blir sittende på for det meste..

Eneste som egentlig holder meg litt igjen er ryktene om en 40D som er oppgradert på samme måte som 400D +++. Men igjen vil det alltid komme noe nytt, og skal man tro Canon er 40D et godt stykke unna.... :-|
    Det er jo absolutt interessant. Er det noen som kan si noe om når denne sannsynligvis dukker opp? 30D er vel snart et år?

På den annen side kan man jo ikke sitte på gjerdet og vente for bestandig heller..men jeg skulle gjerne hatt en 30D med selvrensende sensor

Newcomer
    Medlem siden
    Feb 2005
    Poster
    116
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Trumpetguy
    Utrolig flotte bilder! kan ikke tro at begge er tatt med sigma 17/200? Makrobildet ser jo ut som et...makrobilde... med veldig stor blenderåpning etter dybde(u)skarpheten å dømme.

Nuvel, det var litt OT.
    Hrrm, ja du har helt rett. Det er tatt med en Sigma 105 F2.8 macro. Solnedgang er en nikon 17-75 eller noe

Sigma 17-200 tar også flotte bilder, men den er det en kollega som har. Skal se om jeg kan finne et bilde eller 2 med den.

Moderator HåkonN sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2005
    Poster
    6,958
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av a|ex
    Interessant. Vet du noe mer om dette? Det kommer altså en oppgradert vesjon av 5D?
    Enkelte hevder en Mark II vil være på sin plass, men dette er på ingen måte noen bekreftede rykter. Hva som menes med barnesykdommer og manglende funksjoner vet jeg ikke. Neppe noe som den vanlige hobbyfotografen merker noe til. 5D har jo vært på markedet en stund.
    http://www.canon.no/For_Home/Product..._USM/index.asp

Har vurdert denne selv, da spesifikasjonene er meget bra, selvom prisen er småstiv for meg. Det er verken skikkelig vidvinkel eller tele, men på den annen side er det nok kanskje en normalzoom som blir sittende på for det meste..
    IMO en helt rå linse med "ALT". Ja den er dyr, men her får du en linse du mest sannsynlig kommer til å ha i veldig mange år, og den kommer nok til å være den linsen som blir brukt mest. 17mm er jo i høyeste grad vidvinkel. Skal du ha noe under det, blir det for spesielle bruksområder IMO. Ekstrem skarphet, proff byggekvalitet, bildestabilisator og god lysstyrke over hele zoom-området er stikkordene. Har man ikke budsjett til en slik, men vurderer et 5D hus burde man revurdere prioriteringene.
    Det er jo absolutt interessant. Er det noen som kan si noe om når denne sannsynligvis dukker opp? 30D er vel snart et år?
    30D tror jeg kom i februar. Mener å ha hørt at Canon bytter modellene etter 1,5 år. I så fall kommer den ikke før neste sommer. Allikevel blomstrer ryktene på nettet, og ikke uten grunn... 400D har nå nyere funksjoner enn 30D, og D200 har enkelte ting 30D også burde ha hatt. En 40D burde ha vært på sin plass i løpet av høsten/nyttår. Ryktet kom fra en nettside som hevdet 40D skulle komme før jul. De fikk mail fra Canon om å fjerne siden, da de ikke hadde gått ut med en slik nyhet og at det ville skade salget av 30D....naturlig nok.
    På den annen side kan man jo ikke sitte på gjerdet og vente for bestandig heller..men jeg skulle gjerne hatt en 30D med selvrensende sensor
    Selvrensende senor er kjekt, men man må fortsatt rense kameraet manuelt en gang i blant. Tror jeg ender opp med en 30D om ikke noe annet plutselig skulle dukke opp før jul. 10 000,- for det huset er definitivt ingen dårlig pris.

(phu.....måtte skrive innlegget 2 ganger da jeg ble kastet ut av AVforum.... ustabilt i dag?)

Medlem siden
    Sep 2004
    Poster
    4,230
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Enkelte hevder en Mark II vil være på sin plass, men dette er på ingen måte noen bekreftede rykter. Hva som menes med barnesykdommer og manglende funksjoner vet jeg ikke. Neppe noe som den vanlige hobbyfotografen merker noe til. 5D har jo vært på markedet en stund.
    IMO en helt rå linse med "ALT". Ja den er dyr, men her får du en linse du mest sannsynlig kommer til å ha i veldig mange år, og den kommer nok til å være den linsen som blir brukt mest. 17mm er jo i høyeste grad vidvinkel. Skal du ha noe under det, blir det for spesielle bruksområder IMO. Ekstrem skarphet, proff byggekvalitet, bildestabilisator og god lysstyrke over hele zoom-området er stikkordene. Har man ikke budsjett til en slik, men vurderer et 5D hus burde man revurdere prioriteringene.
    30D tror jeg kom i februar. Mener å ha hørt at Canon bytter modellene etter 1,5 år. I så fall kommer den ikke før neste sommer. Allikevel blomstrer ryktene på nettet, og ikke uten grunn... 400D har nå nyere funksjoner enn 30D, og D200 har enkelte ting 30D også burde ha hatt. En 40D burde ha vært på sin plass i løpet av høsten/nyttår. Ryktet kom fra en nettside som hevdet 40D skulle komme før jul. De fikk mail fra Canon om å fjerne siden, da de ikke hadde gått ut med en slik nyhet og at det ville skade salget av 30D....naturlig nok.
    Selvrensende senor er kjekt, men man må fortsatt rense kameraet manuelt en gang i blant. Tror jeg ender opp med en 30D om ikke noe annet plutselig skulle dukke opp før jul. 10 000,- for det huset er definitivt ingen dårlig pris.

(phu.....måtte skrive innlegget 2 ganger da jeg ble kastet ut av AVforum.... ustabilt i dag?)
    Takk for mye nyttig info. 17 mm er vel innenfor det man definerer som vidvinkel, men 17 mm på en litens sensor med 1,6 i cropfaktor er ikke "skikkelig" vidvinkel slik jeg ser det - blir jo plutselig 27,2 mm.

10mm derimot, tilsvarer jo 16mm - og da snakker vi vidvinkel etter min smak..

Medlem siden
    Oct 2005
    Poster
    6,958
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Takk for mye nyttig info. 17 mm er vel innenfor det man definerer som vidvinkel, men 17 mm på en litens sensor med 1,6 i cropfaktor er ikke "skikkelig" vidvinkel slik jeg ser det - blir jo plutselig 27,2 mm.

10mm derimot, tilsvarer jo 16mm - og da snakker vi vidvinkel etter min smak..
    Sant det, men skal du ha en skikkelig vidvinkel begynner det straks å koste dollar. Denne er jo passe lyssterk: Akam.no - Produktguide - Objektiv - Canon EF-S 10-22 mm f/3,5-4,5 USM - Finn beste pris hos Prisguide.no

Eventuelt burde du vurdere et objektiv med fast brennvidde.... ikke nødvendigvis fra Canon.

Intermediate Ratata sin avatar
    Medlem siden
    May 2006
    Poster
    1,024
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg har selv Mark II og hatt dette i 3 år neste sommer som leverer bilder i A2 ved behov, MarkII har "bare" 8.2 megapiksel men større og bedre sensor (1.3) men er bygget som en tanks og er "allværs", MarkII ble jo oppdatert 2005 med en MarkIIn med små endringer og større skjerm. Spørsmålet er jo om du trenger eller har behov for en MkII/n. At det er bedre på alle områder bortsett fra pris, størrelse og vekt er vel godt kjent?

At det en gang kommer en 40D er det ingen tvil om, Canon har for vane å lansere noe nytt rundt juletider. Når 40D kommer så er det ikke lenge til 45/50D kommer. Den som venter på noe godt i denne kategorien kan vente i all evighet. Min anbefaling er å hoppe i det, enten det blir Canon eller ei. De fleste kameraprodusenter idag leverer tvers gjennom gode produkter, at kritikerene hyler om piksler, støy, og støv får stå for deres regning. Oppløsning og evnen til å gjenskape detaljer er en del av fotograferingen og har alltid vært det, dagens 6-12 megapixel leverer detaljer på brukernivå som overgår 95% av behovet til den gjengse fotograf. 6 megapixel holder til utskrifter i 30x45 cm med god margin - hvor mange har slike størrelser i albumet sitt eller på veggen hjemme?

"Mye støy på høy ISO" er en gjenganger - spol 10 år tilbake og tenk sort/hvitt og pressede filmer i 1600/3200 ISO, da var det stilig og sjarmfullt!!? :-D Dagens sensorteknologi har gitt den gjengse fotograf uante muligheter, begrensningene idag ligger i kunnskapen og optikken. Ikke i kameraet, alle digitale speilreflekser idag er gode, små ting skiller dem og til slutt faller avgjørelsen på egen magefølelse, brukervennlighet og behov. Jeg begynte min spede digitale hverdag med en EOS 10D som i sin tid kostet 16.000,- Forgjengeren EOS D60 kostet før den gikk ut 27.000,- men leverer den dag idag veldig bra bilder, her snakker vi om 4-5 år gamle kamera... EOS 30D leverer mer enn brukbare bilder på ISO 3200 under forutsetning om at eksponeringen sitter og at objektivet henger med. Sensorstøv er en realitet, og støv har vært ett problem siden de bildenes morgen, vibrerende sensorer eller ei, jevnt vedlikehold er det beste. Selv "børster" jeg sensoren en til to ganger i mnd og ellers ved behov, tar meg noen få minutter...

En annen ting - ser at flere her nevner EF-s objektiver. Disse er kun kompatible med EOS 300D, 350D, 400D, 30D og 20D, skulle du en eller gang oppgradere til f.eks 1D-serien vil du ikke kunne bruke EF-s objektiv, ei heller på noen analoge kamera om nostalgien skulle begynne å ta deg.

Her er en side med mangfoldige billedeksempler tatt med både original og tredjeparts produsenter

Medlem siden
    Sep 2004
    Poster
    4,230
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sant det, men skal du ha en skikkelig vidvinkel begynner det straks å koste dollar. Denne er jo passe lyssterk: Akam.no - Produktguide - Objektiv - Canon EF-S 10-22 mm f/3,5-4,5 USM - Finn beste pris hos Prisguide.no

Eventuelt burde du vurdere et objektiv med fast brennvidde.... ikke nødvendigvis fra Canon.
    Er det jeg har i tankene, så vi får se. Eventuelt det du sikler på. Fast brennvidde, jeg innbiller meg det kan bli litt tuklete i noen situasjoner uten justeringsmuligheter.

Medlem siden
    Sep 2004
    Poster
    4,230
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Ratata
    Jeg har selv Mark II og hatt dette i 3 år neste sommer som leverer bilder i A2 ved behov, MarkII har "bare" 8.2 megapiksel men større og bedre sensor (1.3) men er bygget som en tanks og er "allværs", MarkII ble jo oppdatert 2005 med en MarkIIn med små endringer og større skjerm. Spørsmålet er jo om du trenger eller har behov for en MkII/n. At det er bedre på alle områder bortsett fra pris, størrelse og vekt er vel godt kjent?

At det en gang kommer en 40D er det ingen tvil om, Canon har for vane å lansere noe nytt rundt juletider. Når 40D kommer så er det ikke lenge til 45/50D kommer. Den som venter på noe godt i denne kategorien kan vente i all evighet. Min anbefaling er å hoppe i det, enten det blir Canon eller ei. De fleste kameraprodusenter idag leverer tvers gjennom gode produkter, at kritikerene hyler om piksler, støy, og støv får stå for deres regning. Oppløsning og evnen til å gjenskape detaljer er en del av fotograferingen og har alltid vært det, dagens 6-12 megapixel leverer detaljer på brukernivå som overgår 95% av behovet til den gjengse fotograf. 6 megapixel holder til utskrifter i 30x45 cm med god margin - hvor mange har slike størrelser i albumet sitt eller på veggen hjemme?

"Mye støy på høy ISO" er en gjenganger - spol 10 år tilbake og tenk sort/hvitt og pressede filmer i 1600/3200 ISO, da var det stilig og sjarmfullt!!? :-D Dagens sensorteknologi har gitt den gjengse fotograf uante muligheter, begrensningene idag ligger i kunnskapen og optikken. Ikke i kameraet, alle digitale speilreflekser idag er gode, små ting skiller dem og til slutt faller avgjørelsen på egen magefølelse, brukervennlighet og behov. Jeg begynte min spede digitale hverdag med en EOS 10D som i sin tid kostet 16.000,- Forgjengeren EOS D60 kostet før den gikk ut 27.000,- men leverer den dag idag veldig bra bilder, her snakker vi om 4-5 år gamle kamera... EOS 30D leverer mer enn brukbare bilder på ISO 3200 under forutsetning om at eksponeringen sitter og at objektivet henger med. Sensorstøv er en realitet, og støv har vært ett problem siden de bildenes morgen, vibrerende sensorer eller ei, jevnt vedlikehold er det beste. Selv "børster" jeg sensoren en til to ganger i mnd og ellers ved behov, tar meg noen få minutter...

En annen ting - ser at flere her nevner EF-s objektiver. Disse er kun kompatible med EOS 300D, 350D, 400D, 30D og 20D, skulle du en eller gang oppgradere til f.eks 1D-serien vil du ikke kunne bruke EF-s objektiv, ei heller på noen analoge kamera om nostalgien skulle begynne å ta deg.

Her er en side med mangfoldige billedeksempler tatt med både original og tredjeparts produsenter
    Flott innlegg, blir inspirert til å bruke mye penger - NÅ

Medlem siden
    Sep 2004
    Poster
    4,230
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Er det noen som har noen formening om hvilke filterprodusent man bør velge? I utgangspunktet skulle man jo tro canon hadde gode originalfiltere til den prisen de tar, men etter hva jeg skjønner skal visst hoya være bedre - og koste halvparten.

Intermediate Ratata sin avatar
    Medlem siden
    May 2006
    Poster
    1,024
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    B+W og Cokin leverer anerkjente filter. Om Hoya er bedre enn Canon er for meg uvisst, kvaliteten varierer en del. Bruker ikke filter på mine objektiver, og bruker heller solblender som "støtfanger".

Kreativt bruk av filter er spennende, spesielt gråfilter (fotografering med lang lukkertid i dagslys). Polarisasjonsfilter har også en veldig dramatisk effekt om du utnytter det max og holder sola i ryggen ved bruk, samtidig som det fjerner reflekser.

BHPhoto har jevnt over fordelaktige priser på det meste av fotoutstyr, sammenlign gjerne priser med dem, nå er jo også dollarkursen på vei ned igjen!

Medlem siden
    Sep 2004
    Poster
    4,230
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Da var avgjørelsen tatt. Fikk et godt pakketilbud hos Japan Foto i Drammen, så har vært og handlet i dag - må dog vente til neste uke på objektiver og noe annet småtteri.

Canon EOS 30D
    Canon EF-S 10-22mm f/3.5-4.5 USM
    Canon EF 70-300mm f/4-5.6 IS USM
    Canon Ryggsekk for speilrefleks og tilbehør
    2x Canon solblendere
    2x Hoya UV-filter
    1x Sandisk Extreme IV CF 2GB

Hadde også svært lyst på et EF-S 17-55mm f/2.8 IS USM objektiv, men til den prislappen må jeg vente litt før det blir en normalzoom på meg

Intermediate Smurfen sin avatar
    Medlem siden
    Jul 2004
    Poster
    1,324
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Gratulerer med nytt utstyr da, dette blir du helt sikkert fornøyd med, jeg har hatt gleden av å leke med Cannon 20D i en hel dag selv og resultatene der ble jo meget bra.. 30 d er iallefall ikke dårligere,men jeg syntes dette er rett å slett for stort for meg og mine hender.

Medlem siden
    Oct 2005
    Poster
    6,958
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Gratulerer med mye flott utstyr, Alex! Koster litt penger, men det er definitivt utstyr å ha glede av i mange år fremover. USM linser er et smart valg. :-D

Da ser vi kanskje nye bilder av hjemmekinoen din snart...?

Medlem siden
    Sep 2004
    Poster
    4,230
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    takk takk gutter, gleder meg fælt til å ha det gøy med foto nå ja

Skal nok ikke se bort ifra en minHjemmekino-profil snart, håkon

Medlem siden
    Sep 2004
    Poster
    4,230
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Smurfen
    30 d er iallefall ikke dårligere,men jeg syntes dette er rett å slett for stort for meg og mine hender.
    Dine smurfehender?

Selv synes jeg det passer som "hånd i handske"

Men da er jo kanskje 400D noe for deg? Faktisk selve kamerahuset og grepet som gjorde at jeg falt for 30D istedenfor 400D.

Expert akto sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2004
    Poster
    6,483
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Gratulerer a|ex. Gleder med til å se bilder fra deg - du har skaffet deg kremobjektiver og ditto kremkamera fra en krembutikk. Regner med at behandlet deg slik en kunde skal behandles

Side 2 av 104 FørsteFørste 1 2 3 4 5 6 12 22 32 42 52 62 72 82 92 102 ... SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •