Skal kjøpe speilrefleks - valgets kvaler. - Side 19

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 19 av 104 FørsteFørste ... 9 15 16 17 18 19 20 21 22 23 29 39 49 59 69 79 89 99 ... SisteSiste
Viser resultater 361 til 380 av 2075
    Intermediate a|ex sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2004
    Poster
    4,230
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    Hvor sjekker man exif-detaljene på et canon-kamera?

Intermediate Perminator sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2004
    Poster
    941
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Litt OT, men finnes det et tilsvarende foto-forum her i Norge (evt. engelskspråklig), à la Avforum?

Intermediate
    Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    4,886
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Intermediate
    Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    4,886
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av a|ex
    Man får vel se en god del ved å høyreklikke på en umodifisert fil rett fra kamera?

Ellers er det mange bilde-editorer som gir deg mulighet til å inspisere (og endre) EXIF i stor detalj.

Jeg kjente ikke til at kameraet logget antall eksponeringer i hver eneste EXIF-fil?

-k

Intermediate Perminator sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2004
    Poster
    941
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av knutinh
    Nøyaktig hva jeg hadde i tankene. Takker!

Intermediate Ratata sin avatar
    Medlem siden
    May 2006
    Poster
    1,024
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    I Photoshop velger du File - File Info - Velg EXIF i nedtrekksmenyen
    I Windows kan du høyreklikke på bildefilen og velge Egenskaper - Sammendrag - Avansert

Jeg har Iexif fra Opanda Software, henter ut det meste og enda litt til fra en bildefil/paramtere i tillegg til GPS og IPTC

Opanda.com - Professional Photography Software (DigitalFilm, PowerExif Editor, IExif Viewer, PhotoFilter)

Expert Niels Nielsen sin avatar
    Medlem siden
    Jun 2003
    Poster
    8,360
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Ratata
    Nema problema, sett av god tid og gjør deg kjent med funksjonene. Vet ikke hva du kan av fotografering men D80 fortjener en bruker som ikke bare kjører auto. Lek med innstillingene og se hva som skjer når du endrer blender og lukker manuellt. Over/undereksponer så det griner. Glem heller ikke å utforsk mulighetene mht billedredigering og hvordan få mest mulig utav RAW-filene. Om du ikke har hatt dSLR før så tenk arkivering av bilder fra og med idag :-)
    Er litt i tvil disse dager, trodde jeg skulle ha en Isotek MiniSub GII strømrenser, og nå ser jeg på kamera !
    Jeg er sånn amatør fotograf, og satset litt for noen år siden. Fik mig Nikon F801s og SB24 flash. Det medfølgende objektivet, 35-70, blev byttet til en 50 mm f1,4.
    Kjøpte da en 28 mm f2,8, og en 180mm f2,8 AF EDIF (flere vil genkjende dette objektivet som et av de bedste Nikon har laget) Nikon Norge - 180mm f/2.8D ED-IF AF Nikkor
    Hadde trådutløser, Gitzo tripod med Arca ballhead etc etc....
    Men, for et par år siden kjøpte jeg en Nikon Coolpix 3700 og jeg slapp å slepe rundt på den store fotokuffert, men samtidig gik natur fotograferingen jo i glemmeboken, og snapshots hverdagen.
    Nu synes jeg det er trist at dette bare ligger på loftet, men da trenger jeg jo sikkert et nytt kamera, dette med dias er egentlig for tungvint.
    Har tenkt på D80, men vet ikke helt om der er noen vits, fotograferer jo så lite. Men, D40 er jo ikke spesiellt kompatibelt med mine linser, da får man ikke autofokus tror jeg, D40 har ingen autofokus motor, men D80 skulle være ok som arbeidspartner, men vet noen mer om dette ?

Expert Counterpointer sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2005
    Poster
    6,311
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sigma har kommet med et objektiv (18-200) med optisk bildestablisator til rundt 5K
    link

Noen som har synspunkter på denne?

Intermediate
    Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    4,886
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Counterpointer
    Sigma har kommet med et objektiv (18-200) med optisk bildestablisator til rundt 5K
    link
    Noen som har synspunkter på denne?
    Jeg vet ikke hvor mye bedre denne er enn Sigmas eksisterende 18-200mm (uten stabilisator). Konsensus om den var vel at den var fleksibel, økonomisk etc men ikke nådde _helt_ opp i ren bildekvalitet.

Merk at den er lyssvak. Selv om bildestabilisator kompenserer ved at du kan ha lengre lukketid håndholdt uten å få motion-blur for stillestående scener så begrenser det mulighetene noe. Hvis du tar bilder av fugler i bevegelse med stativ så er det kanskje fuglens bevegelse som begrenser lukketida, ikke kamera-shake. Da må du kanskje stille kameraets ISO veldig høyt for å få rett eksponering dersom lysforholdene ikke er ideelle. Det gir støy i bildet.

Det er nok slik at enkelte kamera-entusiaster er objektiv-fetisjister som heller vil dra på et tungt, kostbart og ufleksibelt fast-objektiv enn et mer husmorvennlig et - selv om det hadde fungert like bra til deres bruk (noe jeg ikke påstår at det gjør). Hvis det å ha stort zoom-område til en rimelig penge og å "aldri" bytte objektiv er viktig for deg og du er klar over kompromissene et slikt valg innebærer så kan det være fin-fint. Et utmerket komplement til et slikt et ville være en Canon/Nikon 50mm f/1.8 (rundt 800,-) som gir helt andre typer egenskaper. Et enda bedre komplement kunne være en Sigma 30mm f/1.4 (dog til 3400,-)

Hvis du har lyst på alternativer så ville jeg kanskje ha vurdert kombinasjonen:
    • Tamron 17-50mm f/2.8 (gir deg god optisk ytelse og lysstyrke i det viktige "normalzoom-området" hvor mange tar de fleste bildene sine)
    • Sigma 70-300mm F4-5.6 APO DG Macro

Dette paret gir deg større zoom-område (fra 17mm vidvinkel til 300mm tele), mer lysstyrke og betydelig bedre optikk under 50mm til omtrent like mye penger som objektivet du nevner. Du får også en kvasi-macro som lar deg ta bilder av småkryp og blomster tett innpå.

Hvis du ønsker en bedre tele så kunne du vurdert Canon EF 70-300mm f/4-5.6 IS USM som gir bildestabilisator til 4700,- eller Canon EF 70-200mm f/4L USM til 5700,- men da er vi selvsagt oppe i et helt annet budsjett (8-9000,-).

Andre alternativer som du kan google:
    • Canon 17-55 f/2.8 IS (bra, dyrt)
    • Canon 17-85 IS (ok optisk, stabilisator + anvendelig område)
    • Sigma 18-50mm f/2.8 (veldig lik tamrons, men hakket mindre vasst)
    • Sigma 50-150mm f2.8 EX DC HSM

-k

Medlem siden
    Jan 2005
    Poster
    6,311
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Takker for et innholdsrikt og godt innlegg.

Jeg er nok ikke kommet dit at jeg kommer til å bytte linser etter forholdene. Det er nok slik at den linsen som sitter på vil bli brukt til alt fra nærportretter til små fugler langt unna.

Prisen setter også en klar grense. Lurer egentlig på hvor mye en slik bildestablisator utgjør. Mye mulig jeg ville klart meg uten. Bruker tross alt kit linsa (18-55) og synes denne gir gode bilder.

Intermediate
    Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    4,886
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Counterpointer
    Takker for et innholdsrikt og godt innlegg.

Jeg er nok ikke kommet dit at jeg kommer til å bytte linser etter forholdene. Det er nok slik at den linsen som sitter på vil bli brukt til alt fra nærportretter til små fugler langt unna.
    Er de fleste (eller viktigste) bildene innendørs eller utendørs? I godt eller dårlig lys? Hvor komfortabel er du med blits?

Tar du mest bilder i den vide eller smale delen av kit-objektivet?

Er hoved-hensikten med å bytte ut kit-objektiv å:
    • mer vidvinkel
    • mer tele
    • mer lysstyrke
    • kreativ bruk av dybdeskarphet
    • raskere/mer presis fokus
    • "bedre bildekvalitet" (skarphet, CA, hjørner)
    • Nærgrense (macro)

Prisen setter også en klar grense. Lurer egentlig på hvor mye en slik bildestablisator utgjør. Mye mulig jeg ville klart meg uten. Bruker tross alt kit linsa (18-55) og synes denne gir gode bilder.
    Jeg har aldri prøvd bildestabilisator :-)

I følge reklamen:
    Resources & Learning: Learning Station - Canon USA Consumer Products

-k

Medlem siden
    Jan 2005
    Poster
    6,311
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av knutinh
    Er de fleste (eller viktigste) bildene innendørs eller utendørs? I godt eller dårlig lys? Hvor komfortabel er du med blits?

Tar du mest bilder i den vide eller smale delen av kit-objektivet?

Er hoved-hensikten med å bytte ut kit-objektiv å:
    • mer vidvinkel
    • mer tele
    • mer lysstyrke
    • kreativ bruk av dybdeskarphet
    • raskere/mer presis fokus
    • "bedre bildekvalitet" (skarphet, CA, hjørner)
    • Nærgrense (macro)
    Tar like mye bilder innedørs som utendørs.
    Lyset varierer veldig.
    Blitz er noe som brukes, hadde en god blitz på mitt gamle analoge Minolta og skulle gjerne hatt en ekstra blitz til EOS350D også. Har ikke problem med at kameraet blir stort (har allerede batterigrep og synes det er en stor fordel uten ulemper)

Bruker kit objektivet like mye på 18 som 55, (i en optimal verden skulle jeg gjerne hatt 10-300 8) )

Hoved hensikt er nok å få mer tele samt beholde vidvinkel (18mm)

Medlem siden
    Sep 2004
    Poster
    4,230
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Aller helst skulle jeg gjerne hatt en 10-600mm f/1.0 på under en kilo..

Moderator HåkonN sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2005
    Poster
    6,958
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Bestillte meg nettopp en Canon EF-S 17-55 IS USM F2.8 etter mye lesing. F2.8 over hele området og 3-trinns bildestabilisator gjør dette utmerket til bruk der det er dårlige lysforhold. Gleder meg som en hund til å få byttet ut det dårlige 18-55 kit-objektivet som fulgte med 30D. :-D

Objektiver er dyre, men levetiden er lang. En Canon 70-200mm F4 får komme i neste omgang.

Medlem siden
    Sep 2004
    Poster
    4,230
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    17-55mm er en knallbra standardzoom

Medlem siden
    Oct 2005
    Poster
    6,958
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    17-55mm er en knallbra standardzoom
    Ja, jeg klarte i allefall ikke finne noe bedre som dekket det zoom-området. Synd det ikke er et L-objektiv til den prisen, men man får bare være forsiktig med det i regn og støvete områder. Blir dog ikke helt enig med meg selv om jeg faktisk trenger mer vidvinkel enn dette.....

Medlem siden
    Sep 2004
    Poster
    4,230
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Da går det jo eventuelt an å supplere med en 10-22 i etterkant (tilsvarende 16-35 i fullformat) om du skulle føle behovet. Det er en knallbra vidvinkelzoom til prisen, og sitter fast på det ene kamerahuset mitt. På det andre sitter en 70-200mm 2.8L. Av en eller annen grunn greier jeg meg fint uten objektiv i normal-brennvidde området.. Men skulle jeg bare hatt et hus ville jeg garantert valgt 17-55 f/2.8 som standardobjektiv!

Medlem siden
    Oct 2005
    Poster
    6,958
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Da går det jo eventuelt an å supplere med en 10-22 i etterkant (tilsvarende 16-35 i fullformat) om du skulle føle behovet. Det er en knallbra vidvinkelzoom til prisen, og sitter fast på det ene kamerahuset mitt. På det andre sitter en 70-200mm 2.8L. Av en eller annen grunn greier jeg meg fint uten objektiv i normal-brennvidde området.. Men skulle jeg bare hatt et hus ville jeg garantert valgt 17-55 f/2.8 som standardobjektiv!
    Det er godt mulig jeg gjør. Er jo greit å kunne gå ned til 10mm (16mm) noen ganger, selv om man sannsynligvis må editere bort litt vignetting i Photoshop.

Først blir det nok en telelinse, EF 70-200 F/4L USM IS eller Canon EF 100-400mm f/4.5-5.6L IS USM. En EF 1.4x extender kan være greit å ha også.....

Moderator striky sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2003
    Sted
    Vestfold
    Poster
    3,296
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    På tide å skifte ut D40 med storebror. Har følgende godsaker på vei:

-nikond80__21__001-jpg

-img_1724237058_0-jpg

-img_745008072_0-jpg

-img_1033364329_0-jpg

Intermediate homecinema sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2005
    Poster
    3,116
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Se der ja! Grattis med nytt snacks. :-D Manfrotto stativ eller? Kan se ut som 190PROB? Blir det noen nye objektiver også framover?

Side 19 av 104 FørsteFørste ... 9 15 16 17 18 19 20 21 22 23 29 39 49 59 69 79 89 99 ... SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •