Skal kjøpe speilrefleks - valgets kvaler. - Side 15

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 15 av 104 FørsteFørste ... 5 11 12 13 14 15 16 17 18 19 25 35 45 55 65 75 85 95 ... SisteSiste
Viser resultater 281 til 300 av 2075
    Moderator ask4me2 sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2004
    Poster
    4,797
    Takk & like
    Nevnt
    3 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    Sitat Opprinnelig postet av knutinh
    Jeg har sigma 10-20mm og opplever ikke lysstyrke som et stort problem. Det er lettere å fotografere håndholdt ved 10mm enn 100mm, i alle fall hvis motivet er noenlunde statisk.
    Det er vel til syvende og sist lukker tiden som gir en pekepinn på om det lar seg gjøre å få et nogen lunde skarpt resultat på frihånd av mere statiske motiv.

For fullbrikke eller 35mm film baserte kameraer var det vel en tommelfinger regel å at man valgte en lukkertid som fulgte brennvidde verdien, så man f.eks kunne bruke 1/200s for 200mm brennvidde, 1/60s for 60mm brennvidde osv og få et greit resultat hvis man holder kamerat nogenlunde støddig.

Det samme kan man nok bruke som en regel for digitale speilrefleks også, men da må man vel også multiplisere med den samme brikke størrelse faktoren, for å få en sammenlignbar brennvidde.

Objektivets lysstyrke er jo selfølgelig en del av regnestykket når det handler om å kunne velge rask nokk lukkertid ved dårlige lysforhold osv, så det å ha god lysstyrke i objektivene, gjør de ofte til mer fleksible og lettere å bruke ved innendørs fotografering som bryllup, konfirmasjon osv, men man må vel også være klar over den begrensende dybdeskarphets området man får med de største blenderåpningene (spessielt ved høyere brennvidder på korte avstander), så det er mye å tenke på...

Er enig med A|ex om "til klassiske bryllupsbilder er det gull verdt med en god 50 mm og ekstern blitz!", litt pga den høye lysstyrken man ofte finner på slike objektiver fra enkelte tidlige Canon EOS f1:1.0, 1:1,2 1:1.4 1:1.8 osv, så man kan bruke naturlige lyskilder og bare supplere med blits, samt at "normal" objektiv ofte får frem den samme syns vinkelen man er vandt med for øyet, og derfor ikke får slike form fortegnings problemer man ofte får med mere vidvinklede objektiver, så ansikter ser unaturlige ut osv.
    Uten kontrast, får man ikke med seg alle detaljene.

Intermediate
    Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    4,886
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av ask4me2
    Det er vel til syvende og sist lukker tiden som gir en pekepinn på om det lar seg gjøre å få et nogen lunde skarpt resultat på frihånd av mere statiske motiv.
    Poenget mitt var at med en vidvinkel kan man som du sier tillate seg lengre lukkertider håndholdt enn for en telelinse.
    Sitat Opprinnelig postet av ask4me2
    Er enig med A|ex om "til klassiske bryllupsbilder er det gull verdt med en god 50 mm og ekstern blitz!", litt pga den høye lysstyrken man ofte finner på slike objektiver fra enkelte tidlige Canon EOS f1:1.0, 1:1,2 1:1.4 1:1.8 osv, så man kan bruke naturlige lyskilder og bare supplere med blits, samt at "normal" objektiv ofte får frem den samme syns vinkelen man er vandt med for øyet, og derfor ikke får slike form fortegnings problemer man ofte får med mere vidvinklede objektiver, så ansikter ser unaturlige ut osv.
    Det siste der gjelder vel bare hvis man har råd til Canon EOS 5D eller et annet med full sensorstørrelse?

For oss andre med 1.5-1.6x crop så er vel ~30mm ca likt med øyets synsvinkel?

-k

Moderator ask4me2 sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2004
    Poster
    4,797
    Takk & like
    Nevnt
    3 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av knutinh
    For oss andre med 1.5-1.6x crop så er vel ~30mm ca likt med øyets synsvinkel?

-k
    Ja, det stemmer nok, det er bilde vinkelen som bør være mest mulig lik øyets egen bilde vinkel, for 35mm film var vel det ca 45-50mm , så rundt 30mm stemmer vel for 1.5-1.6x crop.
    Uten kontrast, får man ikke med seg alle detaljene.

Intermediate Ratata sin avatar
    Medlem siden
    May 2006
    Poster
    1,024
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av killroy

Når det gjelder Vidvinkel, så er det for å ta bilder inne (for å få med mere info). Fast er greit og moderat til god lys styrke (2-3 ca.)

Forslag ?
    Vidvinkel er sjelden noen god idè etter min mening når det kommer til bryllupsfotografering. En vidvinkel er vid og du får alt for mye med, i tillegg kan du oppleve "tønnetegning" (barrel distortion) som forvrenger bildet. Tar du helfigur med 10 mm blir beina små, magen stor og hodet bittelite. Støtter forslaget til Alex, skaff deg en god 30 - 50 mm.

Husk at bryllup handler om nærhet, ikke hele forsamlingen i kirka og kirkeveggen i bakgrunnen :-) Gå tett innpå og fang detaljene som gjør dagen, se på genrelle bryllupsbilder, gjerne fra erfarne fotografer. Det er få bilder tatt med vidvinkel: bryllup - Sesam

Intermediate killroy sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2005
    Poster
    1,198
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Takk igjen for gode råd; da blir det en god 30mm istedet for vidvinkel. Poenget er jo å få med seg motivet og ikke hele kirken, som Ratata skriver.

Nikkor AF-D 35mm F/2.0 (er dette noe å satse på eller blir det for mye vidvinkel), ca. pris. 3000,-

eller

Nikkor AF-D 50mm F/1.8 (under 1000,-)
    "f you need super sharpness and a fast aperture than choose this over a zoom at the same price. This lens makes almost no compromises in image quality.."

Artikkel hentet fra Ken Rockwell; Nikon 50mm f/1.8 AF Nikkor
    Tror jeg kjøper et slikt, det koster ikke penger og er brukt som referanse objekt
    flere steder mht. skarphet.

Alternative forslag tas imot med tatt (jeg er grønn på dette området). Bruksområde, innendørs fotografering.

/L

Intermediate
    Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    4,886
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    For å få inntrykk av perspektivet fra forskjellige brennvidder:
    Canon USA Consumer Products - EF Lenses 101 - Focal Length Comparison

Flash-animasjonen forutsetter full-størrelse sensor. For de aller fleste digitale speilrefleks må man dele tallene på 1.5-1.6. Dvs at fiskeøyet blir ca 10mm mens største tele blir 800 eller noe sånt.

-k

Expert Counterpointer sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2005
    Poster
    6,311
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hvordan er kvaliteten på kit linsa til 350D 18-55mm sett i forhold til Tamron sin 18-250mm?

Medlem siden
    Nov 2005
    Poster
    1,198
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Bytta ut kitt objektivet (18-135) i dag mot et 18-200mm VR
    Veldig gøy, dette....Har lekt meg i skogen i dag og tatt en drøss med SKARPE bilder u/stativ, selv på max tele.

/L

Expert Counterpointer sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2005
    Poster
    6,311
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Bytta ut kitt objektivet (18-135) i dag mot et 18-200mm VR
    Veldig gøy, dette....Har lekt meg i skogen i dag og tatt en drøss med SKARPE bilder u/stativ, selv på max tele.

/L
    Hvilket objektiv er dette?
    Hva er prisen på det?

Medlem siden
    May 2006
    Poster
    1,024
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Nikkor AF-D 35mm F/2.0 (er dette noe å satse på eller blir det for mye vidvinkel), ca. pris. 3000,-
    Nikon D80 har 1.5x sensor som gir deg en effektiv brennvidde på 35x1.5=52.5mm så mitt svar blir derfor nei, det blir ikke vidvinkel i det hele tatt. 50mm regnes som normalperspektiv (noenlunde det perspektivet man får med egne øyne) og sånt sett ypperlig til hel/halvfigur med grei "arbeidsavstand".

Nikkor AF-D 50mm F/1.8 (under 1000,-)
    "f you need super sharpness and a fast aperture than choose this over a zoom at the same price. This lens makes almost no compromises in image quality.."
    50 f/1.8 er som testen sier noe av det skarpeste du kan få for pengene. Det er ingenting å utsette på objektivet mht. billedkvalitet, er til dels plastic fantastic men misfornøyd blir du aldri. Eneste ankepunktet er en noe kantet blur (softing i område utenfor skarphetsplanet) på full åpning, men til vanlig bruk vil ikke dette være noe problem. 50mm vil gi deg en effektiv brennvidde på 75mm. 80-85 mm er en mye brukt brennvidde ved f.eks portrettfotografering.

Alternative forslag tas imot med tatt (jeg er grønn på dette området). Bruksområde, innendørs fotografering.
    Innendørs fotografering er til dels vanskelig og flere faktorer spiller inn. Det største problemet med innendørs fotografering er at lyset ofte blir for svakt slik at "trege" lukkertider gir uskarpe bilder. Løsningen er flerdelt da du kan jobbe på forskjellige måter.

1 - Øke ISO til 800-1200, gir noe korn i bildene men brukbart i 20x30cm
    2 - Bruke lyssterk optikk (f/2.8 eller større blenderåpning) Koster noen skjorter...
    3 - Blitz (er egentlig mot blitz men blitz bouncet i taket fungerer veldig bra)
    4 - Stativ og lang eksponering. Lite praktisk, spesielt ikke om du fotograferer ting i bevegelse (unger etc.)

Jeg bruker ofte Canon's EF 17-40 f/4L innendørs og med blitz (Speedlite 550EX). Vedlagte bilde er tatt med 1/250 lukkertid og blender f/5.6 (ISO 250) hvor blitzen er bouncet i taket og kamera håndholdt.

-eks-jpg

Medlem siden
    May 2006
    Poster
    1,024
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Counterpointer
    Hvilket objektiv er dette?
    Hva er prisen på det?
    Nikon 18-200 AVR

AVR står for Anti Vibration Reduction, eller billedstabilisator om du vil. Koster 6500 - 7000,-

Moderator striky sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2003
    Sted
    Vestfold
    Poster
    3,296
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Ratata
    Nikon 18-200 AVR

AVR står for Anti Vibration Reduction, eller billedstabilisator om du vil. Koster 6500 - 7000,-
    Dette objektivet har vel blitt lovpriset i mang en test, men Nikon har/har hatt store leveringsproblemer siden lansering.

Medlem siden
    Nov 2005
    Poster
    1,198
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Etter å ha lest endel på diverse steder bl.a. på denne siden:
    Nikon D80 Performance

Sitat fra Ken:
    "My Nikon 18-200mm VR is like nothing else I've ever owned. It replaces my entire bag of lenses. I would suggest you get it, too, since it should do the same for you."

Så tok jeg turen til Japanfoto og la 6500,- på bordet.
    Med så mye positiv omtale kan man vel neppe bomme, men kvalitets objektiver koster noen skjorter ja

Hvis jeg skal følge anbefalingene videre fra Ken Rockwell, så blir det vel en Nikon 12-24mm f/4 om ikke så lenge. Den virker jo utrolig anvendelig til "annerledes" fotografering. Link til Ken om denne finner du her:
    Nikon 12-24mm

Fotografering er særdeles morsomt og lærerikt og min interesse stiger for hver dag Jeg tok dette bildet av en høyspent isolator i går (krymet til web størrelse og er croppet). Tatt med 18-200mm VR på max zoom på frihånd.

Vedlegg 19641

/L

Medlem siden
    Nov 2005
    Poster
    1,198
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av striky
    Dette objektivet har vel blitt lovpriset i mang en test, men Nikon har/har hatt store leveringsproblemer siden lansering.
    Stemmer nok fortsatt dette striky, men Japanfoto hadde to på lager
    Så jeg hadde vel bare flaks da. Impulskjøp (som alltid... må bare ha det..)

/L

Medlem siden
    Nov 2005
    Poster
    1,198
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Noen som har erfaringer med filtre ?

Sitat fra Ken: "Adding a couple of filters makes a huge difference in photography. Spend a couple of hundred dollars on the right filters and, used properly, they can make a huge improvement in your images. I haven't shown how boring or bad some of the images below would have been without the polarizer or the grad ND. This is far more important that spending an extra thousand dollars on a fancier camera. When "The Blair Witch Project" stunned Hollywood with its success after being shot with a $300 video camera, the film maker was asked how he did it. "$600 worth of filters" was his answer."

Artikkelen finner du her
    Maui Photo Expedition

Morsom type denne Ken og han skriver utrolig ærlige vurderinger om ting han tester ut og kommer med mange fine tips.

Jeg har kun et UV filter sålangt (kun for å beskytte objektivet), men ser at behovet for noen få filtre kan være tilstede. Polariserende, muligens et slikt Hoya "77mm 81A Warming Glass" også er nødvendig ?

Noen med erfaringer på bruk av Filtre ?

/L

Newcomer PiffPaff sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2005
    Poster
    107
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hvis jeg skal følge anbefalingene videre fra Ken Rockwell, så blir det vel en Nikon 12-24mm f/4 om ikke så lenge. Den virker jo utrolig anvendelig til "annerledes" fotografering. Link til Ken om denne finner du her:
    Nikon 12-24mm

/L
    Hei. Har selv denne 12-24mm f/4 linsen. Har enda ikke fått tid til å bruke den så mye, men det lille jeg har brukt den er jeg meget fornøyd med den.

PS: Ville heller lest testene til Bjørn Rørslett (NÆRFOTO Bjørn Rørslett) i stedet for testene til Ken Rockwell når det gjelder Nikon utstyr. Litt mere objektive for å si det mildt..

Medlem siden
    May 2006
    Poster
    1,024
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Noen som har erfaringer med filtre ?

Jeg har kun et UV filter sålangt (kun for å beskytte objektivet), men ser at behovet for noen få filtre kan være tilstede. Polariserende, muligens et slikt Hoya "77mm 81A Warming Glass" også er nødvendig ?

Noen med erfaringer på bruk av Filtre ?

/L
    Etter min mening er de fleste filtre overflødige, og da med tanke på hvilke muligheter man har i etterbehandling av bilder. De eneste filtrene som har en "fotografisk" effekt er polariserende filter og ND-filter (gråfilter). Fargetoner er enkelt å endre/fjerne og forsterke i f.eks Photoshop. Graderte gråfilter finnes også i utallige varianter men også her kan man "jukse" i etterbehandling (flereksponeringer/HDR).

Sirkulære polarisasjonsfilter (Pol Circ) fjerner reflekser fra ikke-metalliske overflater og kan gi varierende effekt, bl.a økt kontrast og ekstra smell i enkelte farger (f.eks blå himmel) samt fjerning av refleks i glassvindu. Effekten varierer avhengig av hvordan sola står i forhold til objektivet (motivet) og man kan vri filterets forsats for å endre effekten. Best effekt får man normalt når man har sola i ryggen og fotograferer "med sola"

ND-filter har ett spennende bruksområde, de har forskjellige benevnelser/grader og f.eks ND4X "stjeler" fire lystrinn. Med rett lysmengde og ND-grad kan man f.eks fotografere med lang lukkertid i dagslys, type rennende vann, personer i bevegelse osv..

Medlem siden
    May 2006
    Poster
    1,024
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Fotografering er særdeles morsomt og lærerikt og min interesse stiger for hver dag Jeg tok dette bildet av en høyspent isolator i går (krymet til web størrelse og er croppet). Tatt med 18-200mm VR på max zoom på frihånd.

Vedlegg 19641

/L
    Hvordan var lysforholdene når du tok bildet? For meg virker det som om objektivet har dårlig brytning i optikken. Se blåstikket i området med høy kontrast nede på i bildet, under kablene og den runde saken..

Søkte litt og fant denne:
    Nikon Forum: 18-200 VR giving me purple/blue outlines -- Chromatic Aberration

Medlem siden
    Nov 2005
    Poster
    1,198
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hei Ratata, jeg har lagt ved et nytt utklipp fra orginalt JPEG bilde uten noen endringer (kun beskjært).
    Vedlegg 19649

Det første bildet var innom Photoshop Lightroom 1.0 (NEF/RAW editor) og er justert derfra til PSD og igjen "krympet" til JPEG.

Dette utsnittet er kun åpnet i Photoshop CS3 og lagret i WEB format (JPEG).

Lysforholdene var slik det ofte er rett etter regnevær. Helt lys, grålys himmel uten synlig blåfarge på himmelen. Ca. en halvtime før lyset fikk skikkelig gjennomslag og ga delvis blå himmel.

Jeg skal se etter "blå" stikk, men er nok ikke trenet til å se slike detaljer ennå.

EDIT: Ser godt hva du mener på første bildet, muligens jeg har sleivet med noen justeringer her ;( jeg må nok være litt mere presis med hva alle disse programmene "automatisk" lar deg endre...

RAW editering er det egentlig "nyttig" ? Fryktelige store filer og mye krøll for å få de til å se bra ut. Lossless komprimering holder jo i mht. CD komrimering, så hvorfor ikke med bilder...

/L

/L

Medlem siden
    Nov 2005
    Poster
    1,198
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av PiffPaff
    Hei. Har selv denne 12-24mm f/4 linsen. Har enda ikke fått tid til å bruke den så mye, men det lille jeg har brukt den er jeg meget fornøyd med den.

PS: Ville heller lest testene til Bjørn Rørslett (NÆRFOTO Bjørn Rørslett) i stedet for testene til Ken Rockwell når det gjelder Nikon utstyr. Litt mere objektive for å si det mildt..

Takk for tipset PiffPaff, ja Ken tar vel av så det holder, men en morsom stil har han. Bjørn sine sider virker litt "lærermessig", men er sikkert mere nøytrale. Det jeg savner hos slike skribenter er i hvilke kamera modus bildene er tatt med (tror ikke Ken bare tar i "Auto alt"..). Det jeg mener er om de benytter noen "stiler" (portrett, fjell, macro) etc. Det må jo være en grunn til at det finnes slike ferdige "oppsett" eller er det bare tull å bruke tid på å finne ut av slikt ?

Jeg skal lese litt grundigere på hva Bjørn skriver om...

/L

Side 15 av 104 FørsteFørste ... 5 11 12 13 14 15 16 17 18 19 25 35 45 55 65 75 85 95 ... SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •