Skal kjøpe speilrefleks - valgets kvaler. - Side 14

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 14 av 104 FørsteFørste ... 4 10 11 12 13 14 15 16 17 18 24 34 44 54 64 74 84 94 ... SisteSiste
Viser resultater 261 til 280 av 2075
    Intermediate Ratata sin avatar
    Medlem siden
    May 2006
    Poster
    1,024
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    Sitat Opprinnelig postet av killroy
    Jeg ringer Nikon i morgen å spør. Har allerede sendt de en mail.
    D80 er forøvrig et meget morsomt leketøy og kan varmt anbefales.

Digresjon ang. 18-70 og 18-135 linsa;
    Innehaver som er proff fotograf og som lever av å ta massssse bilder, ba meg ta med 18-135 og teste dette da han oppriktig mente jeg fikk mere "value for money". Sitter på loftstua og tar endel bilder av Hi-Fi racket i dunkel belysning med max zoom. Støy (nada...) Blåser det ytterligere opp i Photoshop CS2 (gjør ikke annet enn å zoome) og ser nada støy...

Skal teste dette mere self, men sålangt så ser dette meget låvende ut.

/L
    Hva legger du i begrepet støy? Støy som genereres av høy ISO-innstilling og undereksponering eller "støy" som i uklare bilder? Hvilke innstillinger bruker du? Brennvidde, lukker, ISO, auto/manuell, blitz?

Newcomer
    Medlem siden
    Nov 2006
    Poster
    111
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Counterpointer
    Ikke sant

Det er egentlig nesten umulig å velge. fart og størrelse. Jeg prøver å tømme kamera når jeg har brukt det. Blir jo fort et par hundre bilder bare på en vanlig bursdag. Dermed tror jeg RoKo har et poeng med å laste det raskt over på maskin.
    Smurfen har jo et godt poeng med å ikke ha for mye bilder på en brikke, i tilfelle noe skulle skje og av redigeringsgrunner (tar tid å se over flere tusen bilder)
    knutinh har også et godt poeng med at prisen pr gb er lavest på 8 gb.

Må vel bare gjøre et valg. Akkurat nå er vel 4 gb ekstreme IV det som ser best ut totalt sett.
    Hastighet for overføring av bilder fra kamera til PC kan ofte være et moment. Det som er viktig å huske er at det sjelden er selve minnekortet som er flaskehalsen ved slik overføring. Jeg har hatt 3 digitalkameraer hittil, og med alle sammen har hastigheten ved bruk av ekstern kortleser vært betydelig bedre enn med minnekortet i kameraet.

For den vanlige amatørfotograf er der overhodet ikke noen forskjell på Extreme III og IV. For at Extreme IV skal være raskere enn Extreme III må man ha spesielle kortlesere som kan utnytte denne hastigheten. I alle andre tilfeller er ikke kortet flaskehalsen. Siterer en test på akkurat dette:

Sitat Opprinnelig postet av DIGIT
    Først sjekket vi hvor raskt vår vanlige kortleser arbeider, også det en SanDisk, nærmere bestemt en Image Mate 6-in-1 med USB 2.0 High Speed. Den overførte 500 MB med bildedata fra et 1 GB Extreme III minnekort med en gjennomsnittshastighet på 15,2 MB/s. Deretter forsøkte vi vårt Extreme IV-kort med nøyaktig samme innhold. Det ga praktisk talt samme hastighet. Ved overføring motsatt vei, altså skriving til kortet, ble hastigheten en tanke langsommere.
    Poenget er at dersom du kjøper Extreme IV for overføringens skyld, må du samtidig ha spesialtilpasset kortleser. Da blir gjerne prisen såpass mye høyere at man allikevel kan kjøpe Extreme 3 med mye mer plass.

Hele testen finner du her:
    Test av SanDisk Extreme IV minnekort og leser

Expert Counterpointer sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2005
    Poster
    6,311
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det var et skikkelig bra svar som egentlig oppsumerer det flere av de andre har sagt.

Tusen takk OXO :-D

Da gjenstår det bare størrelsen og det er mer enkelt med pris mot behov. Så det klarer jeg selv.

Intermediate killroy sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2005
    Poster
    1,198
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Kun til de som fortsatt lurer på hvordan man kan få en SB-400 gratis fra Nikon, eller velge en SB-600 til kr. 900,-

Man må FAXE (67827450):
    1) Kopi av kjøpskvittering
    2) Navn, leveringsadresse, tlf, e-mail
    3) og si hva du velger

Da kommer det en postpakke til kroner null (SB-400) eller i oppkrav (SB-600)

/L

Medlem siden
    Jan 2005
    Poster
    6,311
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Blitz til EOS

Det er forskjell på 430EZ og 430EX ikke sant?

430EX passer til Digital EOS mens 430EZ passer til analog. Korriger meg om dette ikke stemmer.

Medlem siden
    May 2006
    Poster
    1,024
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    430EZ ble utfaset i 1994

Medlem siden
    Jan 2005
    Poster
    6,311
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Fryktelig dyrt med blitz! :twisted:

Hadde vært fint om en kunne brukt av de gamle.

Intermediate
    Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    4,886
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av OXO
    For den vanlige amatørfotograf er der overhodet ikke noen forskjell på Extreme III og IV. For at Extreme IV skal være raskere enn Extreme III må man ha spesielle kortlesere som kan utnytte denne hastigheten. I alle andre tilfeller er ikke kortet flaskehalsen. Siterer en test på akkurat dette:
    [/URL]
    er det ikke forskjell ved skriving fra kamera heller?

-k

Newcomer
    Medlem siden
    Nov 2006
    Poster
    111
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av knutinh
    er det ikke forskjell ved skriving fra kamera heller?

-k
    Jeg har ikke testet dette (jeg har bare Extreme III kort selv, så jeg har ikke erfaring med akkurat det), men det ville overraske meg stort om det hadde betydning ved overføring av bilder til PC med brikken i kameraet. Grunnen til dette er at jeg uten unntak oppnår høyere hastighet med minnebrikken i en dedikert kortleser enn i kameraet, og det kan tyde på at det ikke er brikken som er flaskehalsen ved en slik overføring.

Intermediate
    Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    4,886
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Compact Flash (CF) Secure Digital (SD) and SDHC Memory Cards for Digital Cameras

"Speed
    The most important performance characteristic of a CF card is the speed at which it can read and write data. Usually the write speed is the more important since it determines (or can influence) the maximum speed at which a digital camera can shoot under some conditions.

Speed is often given as a multiplier, such as 4x, 24x, 40x, 80x and 133x. Usually there no indication of what 1x is, but it's usually defined as a write speed of 150 kB/s, that's 150 kilobyes of data per second. I don't think I've ever seen a 1x card and even 4x cards are rare these days. 12x is about the slowest you see and 133x is the fastest. An 133x card should be able to write at a speed of 20 MB/s, an 80x at 12 MB/s, a 40x at 6 MB/s and a 20x at 3 MB/s. Read speeds are usually similar. Note that these are the maximum speeds at which the card can operate under ideal conditions with the fastest possible optimized interface. If a camera can only output data at 1MB/s, having a card that could accept data at 20 MB/s won't speed things up much compared to a card that could accept data at 3 MB/s.

Note that there are two different types of memory cells used in CF memory. The first and fastest is called a Single Level Cell (SLC) which stores 1 bit in each cell. There's also a slower (but cheaper) architecture called Multi Level Cell which stores two bits in each cell. Both technologies are getting faster, but the fastest cards are always based on SLC technology. SLC technology also uses a little less power then MLC, so that's another advantage. The main advantage of MLC is in cost per megabyte.

The real question is not how fast a manufacturer says a card is, but will an 80x card actually give you 4x faster performance than a 20x card when you use it in a camera? The answer is often "no". The speed at which data is written to the card depends on three factors. First there's the maximum write speed of the card. Second there's the maximum write speed of the camera. Third there's the efficiency of the interaction between the camera's software and the card's onboard controller. All three of these can influence the speed at which data actually gets written.

As an example let's look at 4 cameras and how they typically perform with fast and slow cards.

Fast card (~60x) Slow card (~12x)
    Canon Digital Rebel 1.4 MB/s 1 MB/s
    Canon EOS 10D 1.4 MB/s 1 MB/s
    Canon EOS 20D 5 MB/s 1 MB/s
    Canon EOS 1Ds mark II 7 MB/s 1 MB/s

As you can see, it really doesn't matter much what speed CF card you use with the Digital Rebel or EOS 10D. The camera really can't write faster than about 1.4MB/s no matter what the CF card speed is. Faster cards do give slightly better performance, but the difference is small. On the other hand, the EOS 20D and EOS 1Ds mark II can write much faster and can take more advantage of high speed cards. With these cameras the use of faster CF cards makes much more difference.

Though I've not yet seen any speed tests, the new Canon Digital Rebel XT should also be able to take advantage of higher speed cards since it used the same Digic II processing chip used in the EOS 20D. Canon say in their press release that the compact flash write speed of the Digital Rebel XT is faster than that of the original Digital Rebel.

Note though that cameras like the EOS 20D have a pretty large buffer. The 20D can shoot around 23 JPEG images and store them in the cameras internal memory buffer. The speed of the CF card doesn't affect this. The CF card speed only affects the speed at which the buffer can be cleared. So if you don't fill the buffer, you won't notice much difference in how the camera operates if you have a fast or slow CF card. However if you want to shoot more than 23 jpegs in a row at maximum speed (or more than about 6 RAW images), then CF speed will make a difference to how fast the camera shoots. The buffer in the new Canon Digital Rebel XT is good for 14 JPEG images.

CF speed also affects the time taken to transfer the data from the card to a computer, or the time taken to review images "in camera", so it does more than just determine how fast you can shoot. Typically read speeds are a little faster than write speeds.

"

Rob Galbraith DPI: Canon EOS Digital Rebel XT/350D
    en utførlig test med mange fokjellige kort på canon 350d

Rob Galbraith DPI: Canon EOS 30D
    ditto med 30d. neglisjerbar forskjell mellom sandisk ultra III og IV

-k

Newcomer
    Medlem siden
    Nov 2006
    Poster
    111
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Dette oppsummerer jo bra Write siden av forskjeller mellom Extreme III og IV. Jeg har selv et kamera som ikke kan utnytte den ekstra skrivehastigheten på IV, så jeg har ikke sett så mye på dette.

Jeg tror man skal ha spesielt utstyr (les proffkamera) og spesielle behov for å ha nytte av Extreme IV i fohold til Extreme III, og det er slett ikke sikkert at man får noe bedre ytelse allikevel (det er ganske mange faktorer som påvirker kameraets evne til å ta serier).

Medlem siden
    Nov 2005
    Poster
    1,198
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Noen som har en Vidvinkel anbefaling til D80 ?
    Skal brukes til innendørs fotografering, primært (Tamron, Nikon eller Sigma ?)

Hva brukes en TeleConverter til ( Tamron AF Converter 2x Nikon ) er dette kun for å forlenge brennvidde slik at en 18-135mm linse blir 36-270mm ?
    i så fall en "billig" investering for å få mere Tele ?

/L

Medlem siden
    May 2006
    Poster
    1,024
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Noen som har en Vidvinkel anbefaling til D80 ?
    Skal brukes til innendørs fotografering, primært (Tamron, Nikon eller Sigma ?)

Hva brukes en TeleConverter til ( Tamron AF Converter 2x Nikon ) er dette kun for å forlenge brennvidde slik at en 18-135mm linse blir 36-270mm ?
    i så fall en "billig" investering for å få mere Tele ?

/L
    Vidvinkel er ikke lett å anbefale sånn ut i det blå. Nikon og Sigma har begge gode og dårlige. Noen bruksområder du ser for deg? Vil du klare deg med ett fastobjektiv og god lysstyrke?

Teleconverter er kort fortalt ett forstørrelsesglass som du setter mellom objektivet og kamerahuset. Den forstørrer bildet slik at du for tettere utsnitt og kommer "nærmere". Det finnes forskjellige grader forstørrelse bl.a 1.4x, 1.5x og 2.0x

Brennvidden økes med gitt X samtidig så stjeler den lys. Har du en 100 mm f/2.8 med 2x blir den en 200mm f/5.6 - den slipper altså inn halvparten av lyset.
    Jeg anbefaler kun TC på gode og lyssterke objektiver, helst større blender enn f/4 for at resultatet skal bli bra. Mindre lys gir lengre lukkertid og lengre lukkertid gir flere uskarpe bilder.

Edit: 18-135 på Nikon D80 har 1.5x sensor som gir deg et utsnitt som tilsvarer 27-202mm. Putter du en 2x TC på denne ender du opp med en 54-404 med lysstyrke på f/11 (!!!) Prøv å fotografere med eksisterende objektiv og still blenderåpning på f/11 og se hva som skjer... :-)

Lektyre: A Tedious Explanation of the f/stop

Medlem siden
    Nov 2005
    Poster
    1,198
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Takk igjen Ratata;
    Du kan dette med foto skjønner jeg, jeg skulle ønske jeg skjønte alt dette, men det kommer vel etterhvert. Interessen er skjerpet nå

18-135 objektivet er ikke spesielt bra i dårlig lys nei ,
    F/11 krever stativ i kveldslys fikk jeg erfare, selv rett mot PC skjermen..

Så noen "forlenger" kan jeg vel greie meg uten med dette objektivet (bare med masse lys). Til tross for dette, så tar "kittet" lovlig bra bilder. Jeg ble litt skuffet over "normal" jpeg (fabrikk instilling). Tar nå bare i RAW+Fine

Bruker da "Lightroom" for å editere RAW filer og "CS2" for sluttbehandling.
    Tar litt tid, men hva har man Hobbyèr for

/L

Når det gjelder Vidvinkel, så er det for å ta bilder inne (for å få med mere info). Fast er greit og moderat til god lys styrke (2-3 ca.)

Forslag ?

Intermediate Smurfen sin avatar
    Medlem siden
    Jul 2004
    Poster
    1,324
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hei Killroy !

Med vidvinkel i tankene og innendørs fotografering så kommer du ikke utenom denne modellen her, FotoVideo Oslo - Sigma 10-20mm F4-5.6 EX DC HSM Nikon Det er flere her på forumet som har denne, ta med kamera til en forhandler å prøv...

Medlem siden
    Nov 2005
    Poster
    1,198
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    OK, Matthew Cole artikkelen er skrevet ut (må leses grundig, her var det mye info ) Flott jeg suger info...

Skal forresten fotografere "bryllup" om noen måneder (søstra til kona), så litt derfor jeg tenker Vidvinkel, få med "mye" uten masse blits "støy" for de andre.. Må vel antagelig uansett ty til blits (har bestilt en SB-600)..

Stativ, men tror jeg trenger en lys strerk Vidvinkel i tillegg.

/L

Medlem siden
    Nov 2005
    Poster
    1,198
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Smurfen
    Hei Killroy !

Med vidvinkel i tankene og innendørs fotografering så kommer du ikke utenom denne modellen her, FotoVideo Oslo - Sigma 10-20mm F4-5.6 EX DC HSM Nikon Det er flere her på forumet som har denne, ta med kamera til en forhandler å prøv...

Takker, Smurfen,
    men er ikke "F4-5.6" veldig "dårlig" mht til lysstyrke og dertil støy ?
    Jeg er desverre ikke helt "opplært", så ha meg unnskylt for utsagnet.

Trodde linser som skal brukes inne må ha bedre lysfaktor eller hva det heter..

Kan selvsagt bruke min nye 600 bits....(om den kommer snart da ...)

/L

Medlem siden
    Nov 2005
    Poster
    1,198
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Vidvinkel med bra lys;
    sigma 20mm (f1,8") 3.950 (fotovideo) FotoVideo Oslo - Sigma 20mm F1,8 EX DG Sigma)

sigma 28mm (1,8") 2.795 (FotoVideo Oslo - Sigma 28mm F1.8 EX DG Macro Sigma)
    eller;
    sigma 10-20 (f4-5.6) ? (j...la Vidvinkel dette da...)

/L

Intermediate a|ex sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2004
    Poster
    4,230
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    til klassiske bryllupsbilder er det gull verdt med en god 50 mm og ekstern blitz!

Intermediate
    Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    4,886
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    OK, Matthew Cole artikkelen er skrevet ut (må leses grundig, her var det mye info ) Flott jeg suger info...

Skal forresten fotografere "bryllup" om noen måneder (søstra til kona), så litt derfor jeg tenker Vidvinkel, få med "mye" uten masse blits "støy" for de andre.. Må vel antagelig uansett ty til blits (har bestilt en SB-600)..

Stativ, men tror jeg trenger en lys strerk Vidvinkel i tillegg.

/L
    Jeg har sigma 10-20mm og opplever ikke lysstyrke som et stort problem. Det er lettere å fotografere håndholdt ved 10mm enn 100mm, i alle fall hvis motivet er noenlunde statisk.

Men hvis noen hadde en optisk god, lyssterk fast-vidvinkel på mellom 11 og 13 mm som lå i samme prisleiet som sigmaen så kunne det vært knall. Såvidt jeg vet lager ingen et objektiv som matcher alle kriteriene over, dermed ble det 10-20mm.

Jeg har uansett normalzoom som strekker seg ned i 17mm med f/2.8 for mørke anledninger.

Canon 350D
    Canon 18-55mm f/3.5-5.6
    Canon 50mm f/1.8 II
    Sigma 10-20mm f/4.5-5.6
    Tamron 17-50mm f/2.8

-k

Side 14 av 104 FørsteFørste ... 4 10 11 12 13 14 15 16 17 18 24 34 44 54 64 74 84 94 ... SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •