Skal kjøpe speilrefleks - valgets kvaler. - Side 13

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 13 av 104 FørsteFørste ... 3 9 10 11 12 13 14 15 16 17 23 33 43 53 63 73 83 93 103 ... SisteSiste
Viser resultater 241 til 260 av 2075
    Intermediate killroy sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2005
    Poster
    1,198
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    Sitat Opprinnelig postet av Ratata
    Jeg må få tillate meg å være ørlite skeptisk til tross for null brukererfaring med de objektivene du nevner da jeg hører hjemme i Canon-campen... 18-70 er ett glimrende objektiv med gode skussmål. Det du bør vurdere er om 18-135 er rett til ditt bruk. Den dårlige lysstyrken på 135 mm f/5.6 kan by på utfordring mht eksponering og rask lukkertid. En såpass stor brennvidde og "liten" blenderåpning krever mye lys og spesielt innendørs kan man få problemer, spesielt ved håndholdt fotografering. En tommelfinger-regel sier at man skal ha lukkertid lik brennvidde. F.eks ved 135mm bør man ha minst 1/135 sek lukkertid, personlig bruker jeg ofte 2x her. På D80 har du 1.5x sensor som gir deg ett utsnitt tilsvarende ca. 200mm og håndholdt innendørs med f/5.6 og 1/200 er allerede i grenseland. For å fryse noenlunde ting i bevegelse bør man over 1/500 sek lukkertid.

18-135 har i tillegg objektivfeste i plastikk, samtidig mangler det blender-ring som kan være ett stort savn. Det betyr kanskje ikke all verden men bl.a. her har Nikon spart inn noen bussbilletter under utviklingen. I tillegg er det kjent som en støvsuger ved zooming.

Gå heller for 18-70 og spar til ett mer lyssterkt objektiv som f.eks 50 f/1.8 eller 85 f/1.8 avhengig av bruksmønster. Grattis uansett med kameraet!

Sigma'en egner seg som boksholder... :-)

Nikon 18-135mm Test Review

Veldig bra ratata, meget kompetent svar som jeg stoler 100% på.
    18-70 blir svaret, ferdig med det

Har selvsagt lyst på en litt kraftigere Tele, Sigma =Blikkboks ?

/L

Medlem siden
    Nov 2005
    Poster
    1,198
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Smurfen
    Sigmaen har fått utrolig mye skryt rundt om det var slik jeg ble litt nysgjerrig på linsa. Men dette er også en linse som bør brukes ute,da den krever godt lys..
    Ok, det ligger vel i kortene dette,man får ikke all verden for 1800,-

en ting du bør kjøpe er fjernkontroll til kameraet
    Kofferdada (kødda), er nok lurt det så en slipper rystelser...

/L

Intermediate Ratata sin avatar
    Medlem siden
    May 2006
    Poster
    1,024
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av killroy

Har selvsagt lyst på en litt kraftigere Tele, Sigma =Blikkboks ?

/L
    300mm er drøyt og en veldig snever brennvidde både i ordets rette forstand og bruksområde. Hvorfor ønsker du 300mm? Med en slik brennvidde stilles det enda større krav til eksponering/skarphet og i "vanlig bruk" sjelden noen høydare, spesielt ikke innendørs eller utendørs i alt annet enn godt sollys. Mitt tips er heller å legge peng i noe du kan bruke og ofte, en felles kjensgjerning også i fotoverdenen er at også her koster det å være kar. 18-70 vil dekke 80-90 prosent av "hverdagsfotograferingen", ønsker du noe mer vil jeg peke på objektiver med god lysstyrke i 80-200 mm klassen, aller helst fastobjektiv. Går du f.eks for en Nikkor Macro 105 f/2.8 har du ett glimrende macro-objektiv til nærbilder og samtidig en "mellomtele" med god lysstyrke som vil gi noen fantastiske portrettbilder.

Expert Counterpointer sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2005
    Poster
    6,311
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Counterpointer...Dropp dette med 8 gb superditt&datt.

Kjøp heller noen kort med 1 til 2 gb,må gjerne ha litt hastighet osv...men nå er jo ikke kameraet ditt noen rakett så om du trenger noen superraske saker tviler jeg på.
    Hva om dette 8 gb kortet går til h.... med 2000 ferie bilder på ... bedre å fordele på flere..SÅ ER DU SIKKER
    Liker definitivt at en kan komme med klare og tydelige meninger :-D

Hva er egentlig forskjellen i praksis på 20 mbs og 40 mbs?

Og hva med linse og blitz?

Medlem siden
    May 2006
    Poster
    1,024
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    D80 har max 3 bilder sek, med opptill 23 bilder i JPEG og 6 bilder i NEF i buffer.

Nikon D80 Digital Camera - Full Review

I praksis betyr det at du kan ta 23 bilder fortløpende i JPEG med 3 b/sek før bufferet er fullt. Først da er skrivehastigheten på minnekortet avgjørende. Tar du en bråte med sport og seriebilder kan det nok være aktuellt med ett "High Speed / extreme"-minnekort.

Jeg har ett "ultra-kort" med 10 MB/sek skrivehastighet, på mitt kamera har jeg aldri opplevd det som en begrensning til tross for over 8 bilder pr sek og 40 bilder i buffer.

Expert RoKo sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2004
    Poster
    6,554
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det er likevel MER interessant når bildene skal UT av kameraet/minneleseren. Mange GB tar sin tid dersom kortet er av den tregere typen...

Medlem siden
    Nov 2005
    Poster
    1,198
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Ratata
    300mm er drøyt og en veldig snever brennvidde både i ordets rette forstand og bruksområde. Hvorfor ønsker du 300mm? Med en slik brennvidde stilles det enda større krav til eksponering/skarphet og i "vanlig bruk" sjelden noen høydare, spesielt ikke innendørs eller utendørs i alt annet enn godt sollys. Mitt tips er heller å legge peng i noe du kan bruke og ofte, en felles kjensgjerning også i fotoverdenen er at også her koster det å være kar. 18-70 vil dekke 80-90 prosent av "hverdagsfotograferingen", ønsker du noe mer vil jeg peke på objektiver med god lysstyrke i 80-200 mm klassen, aller helst fastobjektiv. Går du f.eks for en Nikkor Macro 105 f/2.8 har du ett glimrende macro-objektiv til nærbilder og samtidig en "mellomtele" med god lysstyrke som vil gi noen fantastiske portrettbilder.

Igjen takk Ratata for et fint innlegg, jeg skal ikke kjøpe linser som er for billige har jeg lørt. Har henta D80`n i dag og sitter å leker

/L

Medlem siden
    Nov 2005
    Poster
    1,198
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    I følge Japanfoto som jeg kjøpte D80 av, så kunne man gå inn på Nikon sine sider og kjøpe SB-600 til 990,- (normalpris=2.300,-).

Jeg har registrert meg som bruker og produkt m/serienr etc. men jeg finner ingen steder der en slik bestilling er mulig. Noen som har prøvd ?

/L

Medlem siden
    Jan 2005
    Poster
    6,311
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av RoKo
    Det er likevel MER interessant når bildene skal UT av kameraet/minneleseren. Mange GB tar sin tid dersom kortet er av den tregere typen...
    Hva ville du anbefalt til EOS 350D av kortstørrelse og fart?

Medlem siden
    Nov 2005
    Poster
    1,198
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Nå er ikke jeg Roko, Counterpointer ,men min forhandler anbefalte "kun det reskeste er godt nok" på dagens kameraer med store brikker (det er mye data som skal lagres og det bør gå så raskt som mulig for å fri gi bufferet)

SanDisk Extreme III 2GB koster kun 600,- så det er vel ikke så mye å lure på?

/L

Medlem siden
    Jan 2005
    Poster
    6,311
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Greit det men siden du får Ekstreme IV 4gb til 850 kr og det er dobbelt så raskt og stort så er det ikke opplagt alikevel

Intermediate Smurfen sin avatar
    Medlem siden
    Jul 2004
    Poster
    1,324
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Counterpointer
    Greit det men siden du får Ekstreme IV 4gb til 850 kr og det er dobbelt så raskt og stort så er det ikke opplagt alikevel
    Du lager problemer :-D

Medlem siden
    Nov 2005
    Poster
    1,198
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Smurfen, har du peil på det jeg skriver om ang. billig Blits fra Nikon (SB-600) ref #248 ?

Fryktelig irriterende, må jo ha blitz...

/L

Intermediate Smurfen sin avatar
    Medlem siden
    Jul 2004
    Poster
    1,324
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Smurfen, har du peil på det jeg skriver om ang. billig Blits fra Nikon (SB-600) ref #248 ?

Fryktelig irriterende, må jo ha blitz...

/L
    Nei desverre ! Jeg har prøvd å sjekke dette ut jeg også, men det står på Nikons hjemmeside att dersom du kjøper denne pakken hos en norsk forhandler så vil du få ettersendt en sb-400 blitz til din adresse..
    Litt merkelig att de ikke skriver noe om dette på hjemmesiden sin da :?

Dette er hva Nutts her på forumet sa
    Japan foto selger nå D80 med objektiv 18-70 eller 18-200 for 8990.
    Når du kjøper D80 får du også med blits fra Nikon gratis, du kan også betale 990kr ekstra å få SB 600 blits.
    Enten så ringer du nikon i morgen eller så kan du jo sende pm til nutts eller ta
    kontakt med japanfoto i morgen...

Jeg prøver å sjekke litt her nå...

Medlem siden
    May 2006
    Poster
    1,024
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Igjen takk Ratata for et fint innlegg, jeg skal ikke kjøpe linser som er for billige har jeg lørt. Har henta D80`n i dag og sitter å leker

/L
    Nema problema, sett av god tid og gjør deg kjent med funksjonene. Vet ikke hva du kan av fotografering men D80 fortjener en bruker som ikke bare kjører auto. Lek med innstillingene og se hva som skjer når du endrer blender og lukker manuellt. Over/undereksponer så det griner. Glem heller ikke å utforsk mulighetene mht billedredigering og hvordan få mest mulig utav RAW-filene. Om du ikke har hatt dSLR før så tenk arkivering av bilder fra og med idag :-)

Intermediate
    Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    4,886
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Counterpointer
    evt får du ultra III 8GB til 1110,-

-k

Medlem siden
    Nov 2005
    Poster
    1,198
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg ringer Nikon i morgen å spør. Har allerede sendt de en mail.
    D80 er forøvrig et meget morsomt leketøy og kan varmt anbefales.

Digresjon ang. 18-70 og 18-135 linsa;
    Innehaver som er proff fotograf og som lever av å ta massssse bilder, ba meg ta med 18-135 og teste dette da han oppriktig mente jeg fikk mere "value for money". Sitter på loftstua og tar endel bilder av Hi-Fi racket i dunkel belysning med max zoom. Støy (nada...) Blåser det ytterligere opp i Photoshop CS2 (gjør ikke annet enn å zoome) og ser nada støy...

Skal teste dette mere self, men sålangt så ser dette meget låvende ut.

/L

Newcomer nutts sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2005
    Poster
    153
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Japan foto butikken jeg handlet i, ordnet alt med blitsen for meg.
    SB400 er gratis, SB600 koster deg 990 kr.

Når jeg kom hjem fra jobb her om dagen, lå pakken fra Nikon på trappa å ventet på meg. Til mitt bruk så holder SB400 lenge, men det hadde jo ikke skadet med en SB600. SB400 kan iværtfall vinkle lyset oppover, noe jeg ser er en klar fordel i forskjell fra den innebygde blitsen.

Jeg kan også anbefale en billig Tamron 70-300 objektiv, til 990 kr på Japan foto. Billig objektiv, som passer godt til litt eksprimentering, intill man finner ut hva man egentlig trenger og ønsker seg.

Medlem siden
    Jan 2005
    Poster
    6,311
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av knutinh
    evt får du ultra III 8GB til 1110,-

-k
    Ikke sant

Det er egentlig nesten umulig å velge. fart og størrelse. Jeg prøver å tømme kamera når jeg har brukt det. Blir jo fort et par hundre bilder bare på en vanlig bursdag. Dermed tror jeg RoKo har et poeng med å laste det raskt over på maskin.
    Smurfen har jo et godt poeng med å ikke ha for mye bilder på en brikke, i tilfelle noe skulle skje og av redigeringsgrunner (tar tid å se over flere tusen bilder)
    knutinh har også et godt poeng med at prisen pr gb er lavest på 8 gb.

Må vel bare gjøre et valg. Akkurat nå er vel 4 gb ekstreme IV det som ser best ut totalt sett.

Medlem siden
    Nov 2005
    Poster
    1,198
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av nutts
    Japan foto butikken jeg handlet i, ordnet alt med blitsen for meg.
    SB400 er gratis, SB600 koster deg 990 kr.

Når jeg kom hjem fra jobb her om dagen, lå pakken fra Nikon på trappa å ventet på meg. Til mitt bruk så holder SB400 lenge, men det hadde jo ikke skadet med en SB600. SB400 kan iværtfall vinkle lyset oppover, noe jeg ser er en klar fordel i forskjell fra den innebygde blitsen.

Jeg kan også anbefale en billig Tamron 70-300 objektiv, til 990 kr på Japan foto. Billig objektiv, som passer godt til litt eksprimentering, intill man finner ut hva man egentlig trenger og ønsker seg.

nutts: Hvor står det at det følger med en SB400 ?
    Jeg kjøpte (tror jeg) samme "pakketilbud" aom deg og betalte 8990 for D80 med objektiv (valgfritt 18-70 eller 18-135). Selger sa at jeg kunne gå på Nikon sine hjemmesider og kjøpe en SB-600 til 990,- mot å sende dem bilde av eske m/SN og Kvittering. Dette finner jeg ingen info om hos Nikon.

Ringer å avklarer det i morgen, for ekstern blitz er et must..
    At du fikk med en SB-400 er jo kjempehandel uansett da...

/L

Side 13 av 104 FørsteFørste ... 3 9 10 11 12 13 14 15 16 17 23 33 43 53 63 73 83 93 103 ... SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •