Skal kjøpe speilrefleks - valgets kvaler. - Side 11

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 11 av 104 FørsteFørste ... 7 8 9 10 11 12 13 14 15 21 31 41 51 61 71 81 91 101 ... SisteSiste
Viser resultater 201 til 220 av 2075
    Intermediate tralltrall sin avatar
    Medlem siden
    Jun 2004
    Poster
    2,229
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    Sitat Opprinnelig postet av no12
    Jeg har også en D80 i hus. Godt fornøyd med det.
    Men slik som tingene er idag, så kommer du mye lenger med et "billig" hus og bra optikk, enn dyrt hus og billig optikk.

Jeg har brukt ymse Canon på jobb og Nikon privat. Om du har bra objektiver så er det ingen reel bildeforskjell mellom f.eks Canon 1Ds til 60k og et D80 til 9K.
    Forskjeller er det selvsagt, men disse går mer på funksjonalitet og konstruksjon av huset.

Så kjøp heller en litt mindre modell med bra objektiv, enn det dyreste huset du har råd til og et billig objektiv som en ettertanke.
    Regner du D80 da som et billig hus? eller mener du modellene som er enda billigere?
    Min byggetråd og hjemmekino: Min hjemmekino

Intermediate tralltrall sin avatar
    Medlem siden
    Jun 2004
    Poster
    2,229
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av rontonic
    Tralltrall: Har selv Nikon D80 og er meget, meget godt fornøyd. 18-70 objektivet blir anbefalt over 18-135 stort sett overalt.

Lett å anbefale dette, men jeg føler det er noe mer Canon optikk på bruktmarkeder, så om du vurderer å kjøpe et eller flere brukte objektiver noen gang, er sjansene noe større for at du finner mer Canonoptikk.
    ok, da er kanskje ikke den pakken med 135 linsen så veldig gusntig, bedre å gå for en annen pakke kanskje.
    Min byggetråd og hjemmekino: Min hjemmekino

Newcomer
    Medlem siden
    Nov 2006
    Poster
    111
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av tralltrall
    Er det ingen av de andre merkene som er med i konkuransen om gode kameraer til den prisen?
    Jeg er selv entusiastisk Olympus bruker (har 7-8 hus i analog/digital utgave + ditto optikk), og modellene E400/E410, spesielt i KIT utgavene, er bra kandidater til prisen. Dette er et meget lite kamera, så dersom man ønsker noe større er 500 serien bra. Olympus har rykte for å ha meget bra kit optikk, og for 7-8 lapper får du alt du trenger som avansert amatør.

Personlig bruker jeg mye tid på DIGIT.NO. Testene er ekstremt grundige (nesten litt i overkant), men ut over dette er det en utmerket site for de som sliter med valgets kvaler.

Ta og føle på er viktig. Stikk innom en fotobutikk og kjenn på varene. Husk at de som står i butikken er like merkeloyale og farget som alle andre.

Newcomer
    Medlem siden
    Nov 2006
    Poster
    111
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Brikkestørrelsen har mye og si. Det har like mye med optikkens egenskaper som med antal pixler å gjøre. Dette har sin bakgrunn i at all optikk har en teoretisk øvre oppløsning (til tross for at optikken er en analog greie) knyttet til blenderåpningen. Oppløsningen på objektivet er definert i linjer per mm. Det betyr at dersom objektivet kun teoretisk kan produsere 100L/mm, så hjelper det ikke at brikken har 500 pixellinjer på en mm, du får i praksis bare utnyttet 1/5 av disse.

Effekten kan testes på de fleste digitalkameraene. Monter på stativ, ta ett bilde med full blenderåpning (lavt blendertall) og ett med feks F8. Sammenlign bildene, og man ser klart at det på blender 8 er mindre oppløst, selv om brikken er den samme.

Det er med andre ord bedre med 10MP på en stor brikke enn 10MP på en liten brikke. Det gjør MP racet på kompaktkameraer litt meningsløst, da det kun er i optimale situasjoner med full blenderåpning du faktisk får utnyttet antallet MP (kompaktkameraer har ofte laterlig små bildebrikker).

Når det gjelder crop factor er dette mindre viktig, da de fleste kit som selges har optikk som er tilpasset dette. Kitene dekker derfor samlet sett samme bildevinkler som man kjente fra den analoge verden. For FourThirds standarden til Olympus er en normalzoom 14-50 mm, mens en fullframe har en normalzoom med brennvidde på 28-100. Dersom du skal benytte eksisterende optikk på nye digitalkameraer må man selvfølgelig huske dette.

Intermediate
    Medlem siden
    Jan 2005
    Poster
    658
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av knutinh
    For en gitt optikk så vil jeg påstå at forskjellen mellom "35mm" og 1.6x crop er påtagelig og synlig enhver ;-) Utsnitt er lett å se for de fleste.
    -k
    Er ikke sensor crop vi snakker om her, men teorien om at en større brikke (35mm) med derav større sensor punkter, vil gi bedre bilder. Dette pga. den vil plukke opp flere fotoner pr sensor punkt og ha mindre "crossover" mellom dem.
    Samt at feil i optikken vil gi relativt mindre utslag.

Intermediate
    Medlem siden
    Jan 2005
    Poster
    658
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    OXO:
    Vil nå ikke si at noen av DSLR husene er "billige" jeg da men.

Det hele blir et spørsmål om du syns det er verd penge med 10MP isteden for 6.3MP brikken i f.eks D50/70.
    I praksis så vil du ikke se forskjell med mindre du skal printe ut større en A4.

Newcomer
    Medlem siden
    Nov 2006
    Poster
    111
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av no12
    OXO:
    Vil nå ikke si at noen av DSLR husene er "billige" jeg da men.

Det hele blir et spørsmål om du syns det er verd penge med 10MP isteden for 6.3MP brikken i f.eks D50/70.
    I praksis så vil du ikke se forskjell med mindre du skal printe ut større en A4.
    Hehe. Pris er alltid relativt. Jeg har brukt mye mer penger på foto enn jeg har på AV (men det endrer seg nok raskt).

Jeg synes optikk er MYE viktigere en oppløsning. Jeg bruker min Olympus E1 med bare 5MP, men har proff optikk til denne. Jeg tror du har mer igjen for å putte penger i objektivet enn å jakte MP.

5 gode megapixler (les riktig eksponert - skarp optikk) holder til utfallende A3. 10 dårlige megapixler blir aldri bra.

Det er mye mer knyttet til dette enn bare MP og optikk. For meg er det viktig at utstyret kjennes bra ut (tilsvarende den gode følelsen det er med en blytung forsterker). Jeg elsker min E1 grunnet metallchassi, tyngde, knappene, lyden ved eksponering, blitssystemet (synker på alle tider) og optikken. Jeg tenker sjelden på oppløsningen, og har aldri følt den som noen begrensning.

Intermediate Wibla sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2005
    Poster
    1,110
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    350D/400D kit med 18-55 EF-S vs. D70s kit med 18-70mm .. 350D har 8 megapixler, 400D har 10 megapixler.. Hvilket kamera tror du gir best bilder ut av boksen? jo, D70s... optikk har -mye- å si

Intermediate
    Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    4,886
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Wibla
    350D/400D kit med 18-55 EF-S vs. D70s kit med 18-70mm .. 350D har 8 megapixler, 400D har 10 megapixler.. Hvilket kamera tror du gir best bilder ut av boksen? jo, D70s... optikk har -mye- å si
    Jeg kan hverken bekrefte eller avkrefte at dette er en generell regel, men den jevne forbruker forstår ikke problemstillingen.

Jeg overhører ofte diskusjoner mellom teknisk kyndige voksne mennesker som f.eks mener at en Sony Ericsson mobiltelefon på 2 megapixler har samme bildekvalitet som digitalkameraer hadde for et par år siden, pga likt pixelantall. Jeg har sluttet å involvere meg i slike diskusjoner og lar folk leve lykkelig med sin overbevisning.

-k

Intermediate a|ex sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2004
    Poster
    4,230
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Dette rådet samsvarer veldig bra med det jeg hører fra andre erfarne brukere.

Sannsynligvis vil det likevel bli solgt en helt del Canon 30D eller bedre med kit-objektiv som aldri får se noe bedre...

-k
    Slik er nok virkeligheten, dessverre. Kit-objektivene til canon er ikke særlig tess, men som nevnt over her: Nikon har virkelig et fortrinn på kit-objektivene, selv om de er litt dyrere.

Selv har jeg nå 2x 30D-hus med en EF-S 10-22mm 3.5-4.5 og en 70-200mm 2.8L, og er UTROLIG bra fornøyd. Føler at 30D gir ekstremt mye for pengene.

Intermediate homecinema sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2005
    Poster
    3,116
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av a|ex
    Slik er nok virkeligheten, dessverre. Kit-objektivene til canon er ikke særlig tess, men som nevnt over her: Nikon har virkelig et fortrinn på kit-objektivene, selv om de er litt dyrere.

Selv har jeg nå 2x 30D-hus med en EF-S 10-22mm 3.5-4.5 og en 70-200mm 2.8L, og er UTROLIG bra fornøyd. Føler at 30D gir ekstremt mye for pengene.
    Enig her! Om man er ute etter sitt første D-SLR så tror jeg man blir fornøyd uansett om man velger Nikon eller Canon. Når det gjelder prisen på 30D-huset nå så må jo det kunne kalles et røverkjøp.
    Hvis jeg var i ferd med å gå til innkjøp av mitt første D-SLR så ville jeg nok gått for en 400D (hvis budsjettet var stramt), men helst en 30D med et 28-135mm 3,5-5,6 IS USM objektiv. Da har man en veldig bra startpakke med et bra allround objektiv og man kan bygge på med flere objektiver etter hvert. :-D

Intermediate
    Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    4,886
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av homecinema
    Enig her! Om man er ute etter sitt første D-SLR så tror jeg man blir fornøyd uansett om man velger Nikon eller Canon. Når det gjelder prisen på 30D-huset nå så må jo det kunne kalles et røverkjøp.
    Hvis jeg var i ferd med å gå til innkjøp av mitt første D-SLR så ville jeg nok gått for en 400D (hvis budsjettet var stramt), men helst en 30D med et 28-135mm 3,5-5,6 IS USM objektiv. Da har man en veldig bra startpakke med et bra allround objektiv og man kan bygge på med flere objektiver etter hvert. :-D
    Blir ikke 28mm trangt som eneste objektiv?

-k

Intermediate a|ex sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2004
    Poster
    4,230
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

-k
    Med 30D og 1,6 crop blir det fort det. EF-S 17-55 2.8 IS USM er et kongebra zoom for 30D, ville vurdert den som en startpakkeløsning med bare et objektiv.

Intermediate
    Medlem siden
    Jan 2005
    Poster
    658
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Enkelte av de nye zoom objektivene har glimmrende kvalitet.
    Har selv forenklet fotobagen min kraftig ned til Nikon D80, Nikkor 18-200mm VR-II DX, 10.5mm DX Fisheye og en SB-600 blitz. Dette holder til det aller meste.

Intermediate
    Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    4,886
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Med 30D og 1,6 crop blir det fort det. EF-S 17-55 2.8 IS USM er et kongebra zoom for 30D, ville vurdert den som en startpakkeløsning med bare et objektiv.
    Ellers så er veldig mange fornøyd med Tamron 17-50mm f/2.8 til 3300,- eller deromkring.

Og mange har store håp til den Tokina (?) 16-50 f/2.8 som har vært lovd lenge nå.

-k

Intermediate homecinema sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2005
    Poster
    3,116
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

-k
    Er litt usikker på hva du mener med "trangt som eneste objektiv"...

Det var litt med bakgrunn i kriteriet til Tralltrall (pris rundt 10 lapper) at jeg foreslo 28-135mm objektivet i en startfase. EF-S 17-55 er jo en del dyrere samtidig som det er mye mer begrenset når det gjelder zoom-område. Starter man med dette vil man fort få behov for et objektiv til i tele-området. Jeg tror man vil kunne leve lenger med 28-135mm om man skal bruke bare ett objektiv i startfasen. Det er jo ikke sikkert alle vil tenke slik, men jeg tror jeg ville gjort det...:-D

Newcomer nutts sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2005
    Poster
    153
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Japan foto selger nå D80 med objektiv 18-70 eller 18-200 for 8990.
    Når du kjøper D80 får du også med blits fra Nikon gratis, du kan også betale 990kr ekstra å få SB 600 blits.

Jeg handlet mitt kamera i går, gikk for D80 med 18-70 og SB 400 blits.

Har tatt 200 bilder siden i går, så langt ser det bra ut :-D

Intermediate Smurfen sin avatar
    Medlem siden
    Jul 2004
    Poster
    1,324
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    gratis nutts..dette er et meget bra kamera :-D personelig ville jeg nok lagt til de ekstra pengene for sb 600 blitzen.

Newcomer nutts sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2005
    Poster
    153
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Tenkte litt på å gå for den litt større blitsen, men valgte den vesle som er litt kraftigere enn den innebygde. Bildene jeg tok i går innendørs ble knall bra med den innebyggde. Klarer meg nok en stund med SB400, har jo noe liggende her i skuffen fra tidligere, men er ikke sikker på om det er brukbart på D80. Blir nok en del bilder denne påsken :-D

Intermediate Wibla sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2005
    Poster
    1,110
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    D70s med 18-70 er heller ikke så dumt, og blir nå priset ganske lavt... et bedre alternativ enn 350D/400D kit om man ikke har planer om å bytte objektiv med en gang...

Side 11 av 104 FørsteFørste ... 7 8 9 10 11 12 13 14 15 21 31 41 51 61 71 81 91 101 ... SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •