Skal kjøpe speilrefleks - valgets kvaler. - Side 102

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 102 av 104 FørsteFørste ... 2 12 22 32 42 52 62 72 82 92 98 99 100 101 102 103 104 SisteSiste
Viser resultater 2,021 til 2,040 av 2075
    Expert Counterpointer sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2005
    Poster
    6,311
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    Sitat Opprinnelig postet av Eleanor

Ellers så kommer også Canon med noen ganske så flate objektiver med ganske så lydløs autofocus. Kjøper man f.eks et 650D hus i dag, så har man mulighet til å få en litt mer brukbar autofokus ved video opptak og da burde man etter min mening vurdere slike linser hvis man planlegger å bruke video muligheten.
    Bumper denne

Hvilke linser er det du tenker på?

Intermediate Pinguz sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2006
    Poster
    1,509
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Limer inn spørsmålet mitt fra et annet forum her jeg.

Kjøpte med nylig mitt første speilrefleks og er ganske fersk innen foto.
    Utstyret jeg har nå er:
    Canon EOS650D
    Canon EF 50mm f/1.8 II
    Canon EF-S 18-55mmf/3.5-5.6IS
    Stativ og diverse.

Nå vurderer jeg å gå til innkjøp av nytt objektiv, 50mm f/1.8 II er jeg veldig fornøyd med, EF-S 18-55mmf/3.5-5.6IS er jeg ikke så fornøyd med og vurderer da oppgradering/suplering til denne.

Jeg har kikket på mange objektiver og lest masse tester, men det er jo en liten jungel av objektiver, og vanskelig å bestemme meg for hvilken type/hvilket objektiv jeg skal ha.

Bruken blir i hovedsak utendørs, lanskap, gatefoto, bilder av ting og tang, jeg liker også veldig godt makro og bilder med bra bokeh. At det er et lyssterkt objektiv med bildestbilisering og USM er også en prioritet.
    Prisklasse opp til rundt 10k.

Har blandt annet kikket litt på disse alternativene.

Tamron SP 24-70mm F / 2.8 Di VC USD
    http://www.komplett....aspx?sku=751229
    Canon EF-S 17-55mm f/2.8 IS USM
    http://www.komplett....aspx?sku=574173
    Canon EF-S 15-85mm F3.5-5.6 IS USM
    http://www.fotovideo...0000110654.aspx
    Sigma 17-50mm F2.8 EX DC OS HSM
    http://www.fotovideo...0000119612.aspx
    Canon EF 100mm F2.8 L Macro IS USM
    Canon EF 100mm F2.8 L Macro IS USM med Hybrid IS - FotoVideo

Newcomer
    Medlem siden
    Jun 2008
    Poster
    197
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Pinguz

Utstyret jeg har nå er:
    Canon EOS650D
    Canon EF 50mm f/1.8 II
    Stativ og diverse.

Nå vurderer jeg å gå til innkjøp av nytt objektiv, 50mm f/1.8 II er jeg veldig fornøyd med, EF-S 18-55mmf/3.5-5.6IS er jeg ikke så fornøyd med og vurderer da oppgradering/suplering til denne.

Jeg har kikket på mange objektiver og lest masse tester, men det er jo en liten jungel av objektiver, og vanskelig å bestemme meg for hvilken type/hvilket objektiv jeg skal ha.

Bruken blir i hovedsak utendørs, lanskap, gatefoto, bilder av ting og tang, jeg liker også veldig godt makro og bilder med bra bokeh. At det er et lyssterkt objektiv med bildestbilisering og USM er også en prioritet.

Du har linket til mange bra objektiv, men til utendørsfoto så ville jeg vurdert enda mer vidvinkel Feks denne Canon EF-S 10-22mm f/3,5-4,5 USM - 5.430,- - Japan Photo Norge

Jeg har et 10-17mm som jeg bruker veldig mye utendørs.

Medlem siden
    Nov 2006
    Poster
    1,509
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hadde vel egentlig tenkt på objektiv som kanskje er litt mere allsidig enn en vidvinkelzoom, men mulig jeg kjøper det også..

Moderator ask4me2 sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2004
    Poster
    4,797
    Takk & like
    Nevnt
    3 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Blir nærgrensen på objektivet påvirket av den økte brennvidden på crop-kameraer?
    Tja. og nei.... nærgrensen (min. focus distance) bestemmes av objektivets evne til å fokusere lyset reflektert fra gjenstander i en viss avstand foran objektivet til et flatt filmplan bak objektivet. En "økte brennvidden" i et APS-C vs FF er ikke en egentlig økt brennvidde, men bare at kameraets brikkestørrelse tar et utsnitt tilsvarende det man ville fått med en større brennvidde på et full format camera.

Derfor vil de optiske egenskapene ellers være identiske når det gjelder nærgrense.

For å påvirke nærgrensen kan objektivet flyttes lenger fra filmplanet ved å montere mellomringer/belg mellom objetiv og kamera hus. Det betyr at man ikke får fokusert til uendelig lenger, men kan komme nærmere inn på motivet. Det vil bli et lystap med mellomringer, fordi det man benytter og henter ut en mindre "lys areal", noe som betyr at man mister litt lys styrke på denne måten.

Selv om nærgrensen (min. focus distance) er identisk mellom APS-C og FF, vil oppfattelsen av dybeskarphet kunne bli litt forskjellig selv på samme objektiv. Dette kommer av en annen faktor rundt utsnitt og hvor stor forskjell det vil være i lengden det fokuserte lyset som treffer senter i bildet/det fokuserte området og forskjellen i lengde ut til bildehjørnene.

Dette sammen med at man begrenser seg litt mer opp det området i bildet som blir tegnet skarp på et APS-C kamera vs FF, vil man kunne oppfatte at dybdeskarpheten vil være større på et APS-C hus som bruker samme objetiv som et FF hus på samme avstand til motivet. Blender man ned et objektiv for å øke dybdeskarphets området, vil man til en viss grad kunne oppfatte å få tegnet skarpt ting i motivet som er nærmere enn nærgrensen også, og da vil man på en måte kunne få større del av bildet skarpt på et APS-C kamera vs FF, avhengig av vinkelen osv mot motivet.

Bruker man to forskjellige objektiv, f.eks en 50mm på APS-C og en 1,6x50=80mm på en FF slik at man får tilsvarende samme bildeutsnitt, vil oppfattelsen av redusert dybdeskarphets området på samme blenderverdi og fokus avstand bli enda kraftigere og tydelig vist.

Brukes samme objektiv på begge type brikker, og man øker avstanden på APS-C kameraet for å få samme bildeutsnitt, vil man påvirke dybdeskarphets området tilsvarende, ca 1.6x
    Uten kontrast, får man ikke med seg alle detaljene.

Moderator ask4me2 sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2004
    Poster
    4,797
    Takk & like
    Nevnt
    3 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Utstyret jeg har nå er:
    Canon EOS650D
    Canon EF 50mm f/1.8 II
    Stativ og diverse.

Hvis du kunne fått en god pris på disse to objektivene Canon EF-S 15-85mm F3.5-5.6 IS USM og Canon EF 100mm F2.8 L Macro IS USM tror jeg at du vil være godt dekket for den bruken du beskriver. blir vel litt i overkant av 10k, men men....
    Uten kontrast, får man ikke med seg alle detaljene.

Medlem siden
    Nov 2006
    Poster
    1,509
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Takk for utfyllende svar

Valget står vel mest i mellom 15-85 eller 17-55 og eventuelt en 100 macro etterhvert. Jeg får nok ut og fotografere litt mere å se hva som er viktigst for meg av lysstyrke vs den ekstra brennviddden. Men er på jobb en uke til, så da er det jo greit å bruke tiden på å lese og undersøke litt.

Newcomer
    Medlem siden
    Jun 2008
    Poster
    197
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Takk for utfyllende svar

Valget står vel mest i mellom 15-85 eller 17-55 og eventuelt en 100 macro etterhvert. Jeg får nok ut og fotografere litt mere å se hva som er viktigst for meg av lysstyrke vs den ekstra brennviddden. Men er på jobb en uke til, så da er det jo greit å bruke tiden på å lese og undersøke litt.
    Gå for lysstyrke. Det er ikke rare forskjellen på 55 vs 85 mm og med dagens kamera så er det ikke noe problem å beskjære et bilde ganske kraftig.

Medlem siden
    Nov 2006
    Poster
    1,509
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Vel, etter å ikke klare å bestemme meg for hvilket Zomm område jeg vil ha, så ble det en slik

Fant ut at den er jo såpass "sær" at jeg ikke trenger å bytte den ut uansett hvilket annet objektiv jeg måtte kjøpe senere. Og så skal den jo ha høy morro-faktor da!

edit. Den er fortsatt til nedsatt pris på Fotovideo for de som måtte være interesserte Canon EF 100mm F2.8 L Macro IS USM med Hybrid IS - FotoVideo .

Expert Counterpointer sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2005
    Poster
    6,311
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Siden videofilming får lite respons her, har jeg laget en egen tråd for dette. Det fantes ikke noen annen tråd om dette på mine søk i hvert fall.

http://avforum.no/forum/showthread.p...15#post1879215

Expert Supertramp sin avatar
    Medlem siden
    Jun 2010
    Poster
    7,330
    Takk & like
    Nevnt
    15 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Er dette en stor nyhet?

Nikon d5200: Nikon fornyer - DinSide

Prismessig synes jeg dette var veldig interessant.

Intermediate HK_Xclio sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2008
    Sted
    Sørreisa
    Poster
    2,433
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Noen som har erfaring med filter fra ebay? Har bestilt bl.a Uv, cpl, macrom, closeup, stjernefilter osv. På ebay koster di rundt 20-30 inkl frakt, i Norge koster di 200kr +++

Ser også att di har dyrere filter, men er det STOR forskjell på disse?

Fotga Closeup + 3

6point star filter

Her er noen eksempler på di jeg har bestilt =)
    Panasonic VT-50 65" - Klipsch RF-7MKII - RC-64MKII - RS-62MKI - SvS PB13Ultra - Yamaha RX-V3800 - Parasound NC 2250 - HeadFi -> Little Dot MKII - Grado SR80i

Mvh
    Svein S

Intermediate b3nd1k sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2009
    Poster
    2,256
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ganske sikkert fake ihvertfall, men om det er noe forskjell vet jeg ikke.
    Min tråd

Intermediate
    Medlem siden
    Jul 2004
    Poster
    1,877
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av HK_Xclio
    Noen som har erfaring med filter fra ebay? Har bestilt bl.a Uv, cpl, macrom, closeup, stjernefilter osv. På ebay koster di rundt 20-30 inkl frakt, i Norge koster di 200kr +++

Ser også att di har dyrere filter, men er det STOR forskjell på disse?

Fotga Closeup + 3

6point star filter

Her er noen eksempler på di jeg har bestilt =)
    Har kjøpt noen sånne billigfilter fra Ebay. Helt greit på kitobjektiv, men på gode objektiver (f.eks Pentax DA*300) ødelegger UV filteret ganske mye. Bilde mister skarphet, og bookeh blir dårligere. Det avhenger også av hvor bra kamerahuset er. Det er vesentlig større forkjell på Pentax K-5 i forhold til K-r

Newcomer Hades sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2010
    Poster
    172
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Nytt speilrefleks

Hei.

Skal ha meg et nytt kamera, men er veldig usikker på hva.

Har hatt Canon 400D noen år dog kun med kit-objektiv, så føler det er på sin plass med noe nytt.

Har kikket litt på 650D, men lurer på om jeg kanskje har lyst å prøve Nikon denne gangen.

Hva anbefaler dere som er noe mer bevandret i speilrefleksverdenen?

Hadde i utgangspunktet tenkt å få til noe for 7000 pluss et ok start objektiv.

Anbefalinger?

/Hades

Intermediate homecinema sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2005
    Poster
    3,116
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hva betyr et ok startobjektiv? Hva snakker vi om av kostnader der? Du må definere en ca pris på det...

Medlem siden
    Sep 2010
    Poster
    172
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hei og beklager at jeg ordla meg noe uklart. Det jeg tenkte med et star objektiv er et allround objektiv ala det som er med som rimelig "kit objektiv". Tenker at dette er noe jeg kan bruke mer penger på senere.

/Hades

Expert jakv sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2004
    Sted
    Kristiansund
    Poster
    8,645
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Har dette objektivet. Til min D3000 og er det helt OK, selv om jeg får betydelig bedre bilder med dette, som kun har fotzoom.
    Cambridge 752 BD, Yamaha CX-A5000, Hegel H300, DIY 3xL25D, JBL LS80, JBL LS center, Klipsch RS42 MK2,
    DIY 4xDayton Ultimax 15", 2xBehringer iNuke6000DSP, Sony VPL-HW30, Darbee Darblet, Nexus Player, Toshiba HD-DVD, Get Micro,
    Rega Planar 3 m/Elys 2, Rega Fono

Livet er mer enn en pakke tørre kjeks

Medlem siden
    Sep 2010
    Poster
    172
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av jakv
    Har dette objektivet. Til min D3000 og er det helt OK, selv om jeg får betydelig bedre bilder med dette, som kun har fotzoom.
    Det er sikkert mulige objektiver å starte med det, men nå var det kamera jeg tenkte å starte med. Dersom det da var mitt innlegg du svarte på

/Hades

Medlem siden
    Nov 2006
    Poster
    1,509
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Hades
    Hei.

Skal ha meg et nytt kamera, men er veldig usikker på hva.

Har hatt Canon 400D noen år dog kun med kit-objektiv, så føler det er på sin plass med noe nytt.

Har kikket litt på 650D, men lurer på om jeg kanskje har lyst å prøve Nikon denne gangen.

Hva anbefaler dere som er noe mer bevandret i speilrefleksverdenen?

Hadde i utgangspunktet tenkt å få til noe for 7000 pluss et ok start objektiv.

Anbefalinger?

/Hades
    Jeg har en 650D og er godt fornøyd med den, kjøpte den med Canon EF-S 18-55mmf/3.5-5.6IS som fulgte med, men har nå oppgradert til Canon EF-S 17-55mm 2.8 IS USM og den en STOR oppgradering, både i pris størrelse og ytelse. Denne er også en alrounder Canon EF-S 15-85mm IS USM.
    Nå skal det sies at jeg er svært lite bevandret i speilrefleksverden, så andre kan sikkert gi flere/bedre tips.

Side 102 av 104 FørsteFørste ... 2 12 22 32 42 52 62 72 82 92 98 99 100 101 102 103 104 SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •