Skal kjøpe speilrefleks - valgets kvaler. - Side 100

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 100 av 104 FørsteFørste ... 10 20 30 40 50 60 70 80 90 96 97 98 99 100 101 102 103 104 SisteSiste
Viser resultater 1,981 til 2,000 av 2075
    Expert Counterpointer sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2005
    Poster
    6,311
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    650 samt kit linse og 50 mm 1,8 er jo ikke så dumt det heller. Jeg synes den vridbare skjermen er smått genial

Så kan du heller kjøpe dyr optikk senere.

Intermediate Pinguz sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2006
    Poster
    1,509
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hva kan 50 mm 1,8 linsen gjøre bedre enn 18-55ISII ? ops:

Medlem siden
    Jan 2005
    Poster
    6,311
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Pinguz
    Hva kan 50 mm 1,8 linsen gjøre bedre enn 18-55ISII ? ops:
    den er skarpere og mye mer lysfølsom

det den ikke kan er zoome, der må du enten flytte på deg eller croppe bildet

Intermediate Eleanor sin avatar
    Medlem siden
    Jun 2009
    Poster
    714
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Counterpointer
    den er skarpere og mye mer lysfølsom

det den ikke kan er zoome, der må du enten flytte på deg eller croppe bildet
    Er enig i at 50mm 1.8 linsen er et godt kjøp, da den har en meget god pris i forhold til optisk ytelse. Glimrende til portrett fotografering og bilder der man ønsker god kontroll på dybdeskarphet og bakgrunns uskarphet.

Det største problemene med denne er vel at autofokusen bråker en del, litt plagsomt hvis man skal filme eller ta bilde der slik støy ikke er ønskelig.

Det virker også som at mange nybegynnere blir litt overasket over det litt "trange" bilde utsnittet" denne linsa gir. Litt av grunnen til det er vel at på typiske nybegynner kamera (APS-C) har man ofte en 1.6x crop faktor. Da blir en slik "normal" linse til en svak tele linse, noe alla bildevinkelen til en 80mm linse på full format kamera.

Selv om prisen er litt høyere (mer enn 2x) enn for 50mm lina, vil jeg egentlig anbefale en Canon-EF-35mm-f-2.0 i stedet. Den har også en litt bråkete autofokus, men gir et mer normal objektiv utsnitt med god lysstyrke, og gir fremdeles en god ytelse/pris. Kjører man en Ole Brum med ja takk begge deler, har man straks en meget god kombinasjon.

Ellers så kommer også Canon med noen ganske så flate objektiver med ganske så lydløs autofocus. Kjøper man f.eks et 650D hus i dag, så har man mulighet til å få en litt mer brukbar autofokus ved video opptak og da burde man etter min mening vurdere slike linser hvis man planlegger å bruke video muligheten.

Active bircoff sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2009
    Poster
    373
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Nikon/sigma 50mm 1,4 linsene er også veldig gode.

Medlem siden
    Jan 2005
    Poster
    6,311
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Eleanor
    Ellers så kommer også Canon med noen ganske så flate objektiver med ganske så lydløs autofocus. Kjøper man f.eks et 650D hus i dag, så har man mulighet til å få en litt mer brukbar autofokus ved video opptak og da burde man etter min mening vurdere slike linser hvis man planlegger å bruke video muligheten.
    Interesant tema som er litt på siden av det Pinguz er interesert i men som er veldig interesant for meg.

Det er en del ganger nå hvor jeg og kona har valgt enten videokameraet eller speilrefleksen fordi det blir for mye å drasse med begge. Det har jo vært mulig å filme med speirefleks en stund men treg autofokus og det omtalte bråket har holdt meg tilbake. Men det hadde vært fint med et kamera som greide begge deler.

Det at objektivene skal være så flate er ikke så viktig for meg. Jeg skulle helst ha brukt superzoom til alt. er det noen som har erfaring med hvordan video med speilrefleks fungerer som kunne anbefalt en eller flere linser til dette bruket. Jeg har vidvinkel forsats på videokameraet, for når det gjelder video er vidvinkel langt viktigere enn tele, nesten omvendt på foto

Medlem siden
    Nov 2006
    Poster
    1,509
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    For min del så vil ikke støy være noe tema, da det neppe blir mye filming.

Ser at de også selger 650D med Canon EF-S 18-135mm, den koster da 2k mer enn med EF-S 18-55mm, hvor mye gildere er den linsa? Vil det være en linse som vil kunne holde oppgraderingsspøkelse unna lenger?

Medlem siden
    Nov 2006
    Poster
    1,509
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det heller vel mest mot 650D med EF-S 18-55mm nå, er det noen som kunne hjulpet meg med en konkret handleliste i fra Komplett med duppeditter og dingsebomser? Det jeg ser for meg at jeg trenger er:

Kamera- Komplett.no - Canon EOS 650D SLR, 18-55ISII
    Minnekort- Komplett.no - SanDisk Secure Digital Extreme® HD 32GB
    Bæreveske- Komplett.no - Lowepro Nova 180 AW Passer denne?
    Stativ- Komplett.no - Manfrotto MKC3-H01 ?
    UV-filter- Komplett.no - Hoya UV HMC 55mm ?
    Polariseringsfilter- Komplett.no - HOYA Filter Pol-Cir.55mm. ?
    fjernkontroll- Komplett.no - Canon Fjernkontroll RC-6
    Ekstra objektiv? Komplett.no - Canon EF 50mm f/1.8 II

Noe jeg mangler/ikke trenger eller bør bytte ut?

Intermediate BoGGis sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2006
    Poster
    1,593
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det heller vel mest mot 650D med EF-S 18-55mm nå, er det noen som kunne hjulpet meg med en konkret handleliste i fra Komplett med duppeditter og dingsebomser? Det jeg ser for meg at jeg trenger er:

Dersom du er flink til å ta vare på utstyret ditt trenger du ikke UV filter. Det er fullstendig oppskrytt på digitale kameraer.

En ting som UV filter er nyttig til: Beskytte mot støv og evt. Uhell.

To ting som UV filter gjør dårligere: Kontrast og tildels skarphet.

Medlem siden
    Jan 2005
    Poster
    6,311
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Det er jo litt av en liste :-)

Om det er for mye, er vanskelig å si, alt er jo ting en kan få bruk for.

Blitz og ekstra batteri ville vel jeg prioritert, eventuelt batterigrep.

Kan være en tanke å ha heller to 16 gb kort enn ett 32 gb.

Mange ting en kan få rimeligere enn Komplett på f.eks Deal extreme, selv med stor rabatt. (spesielt, fjernkontroller, batteri ol ikke optikk)

Fotobagger finnes det utrolig mye kult, f.eks Crumpler, men tenk først og fremst funksjon. Veldig mange fine sekker som også har plass til stativet. Verd å vurdere.

Medlem siden
    Nov 2006
    Poster
    1,509
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Blir sikkert Blitz etterhvert også, men tenkte å vente litt med det, er jo med på dra prisen litt opp da det er av det litt dyrere tilbehøret, er det ellers noen konkrete justeringer på handlelista jeg bør vurdere?
    Gikk opp et hak fra det biligste stativet fra Manfrotto da jeg så at folk sa det var litt "pinglete", Men er det ok det jeg har valgt?

UV filteret koster 119kr fullpris, så det er vel like greit å kjøpe eller?

Moderator Kokken sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2004
    Poster
    4,576
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    UV filter med sin hensikt med å fjerne ultraviolett stråling er unødvendig for et digitalkamera. Sensorene påvirkes ikke av denne strålingen. Hvis hensikten er å ha et beskyttende lag forran på linsene så foretrekker jeg såkallte NC filter - rent glass, null effekt, ...etc

Flere jeg kjenner _hater_ filter forran uansett om det er UV, NC eller annet. Disse mener at solblenderen gjør jobben med å beskytte objektiv bedre enn noe glass, som igjen kan forringe kvaliteten på bildet. Feinschmeckere kanskje, men jeg ser på dem på samme måte som jeg ser på oss som stadig er på jakt etter perfekt lyd. ;-)

Selv har jeg som sagt NC filter på til daglig, men noen ganger, særlig med makro, da tar jeg av filter og kjører naken og sårbar (?)..

Medlem siden
    Jan 2009
    Poster
    373
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Jeg har UV-filter på alle linser som koster mer en 2k. Er en god sikkerhet for linsene. greit å kjøpe.

Polariseringsfilter ville jeg ventet med om du er ny med foto.

Det finnes en del 85mm-linser f/1.8 der ute. De gir fantastiske bilder, spesielt portretter. kan anbefales om du skulle ha behov for noe annet enn 50mm fast-linse.

Medlem siden
    Nov 2006
    Poster
    1,509
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg er en del på sjøen og liker å ta bilder når jeg er utpå, er det ikke greit med et polariseringsfilter for å dempe refleksen fra vannet?

Medlem siden
    Jan 2009
    Poster
    373
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg er en del på sjøen og liker å ta bilder når jeg er utpå, er det ikke greit med et polariseringsfilter for å dempe refleksen fra vannet?
    Jo da er det fint med polariseringsfilter. Grunnen for jeg nevnte at du kanskje ikke trenger det er at mange som kjøper speilrefleks for første gang kjøper alt for mye utstyr, som de ikke vet hva er til eller hvordan skal brukes.

Intermediate Ulf-B sin avatar
    Medlem siden
    Mar 2008
    Poster
    1,698
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Vær oppmerksom på at et polariseringsfilter stjeler en del lys - så du må regne med lengre eksponeringstid eller større blenderåpning, typisk 1-2 blendertrinn. Og så er det to forskjellige typer - sirkulære og lineære - med autofokus er det sirkulære polariseringsfiltre som gjelder.
    1) SB Touch m/iPad, Beolab 5
    2) SB Classic, Weiss DAC-1 MkII, Get-boks, Hegel HD11 DAC, Copland DRC-205, Primare DVD30, ML 326s, 2x Bryston PP 300 SST, ProAc D1, Amphion Impact 500 sub
    3) SB Touch, Benchmark DAC-2 HGC, 2x Bel Canto e.One Ref. 1000, ProAc 1SC, ProAc ER-1 sub, Denon AH-D7000

Medlem siden
    Nov 2006
    Poster
    1,509
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ja da lærte jeg noe i dag også!

Er det noe i listen min jeg burde justere slik den står nå? Eller ser det ut som et greit start kit?

Handleliste: Komplett.no

Expert Hellnoob sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2005
    Poster
    5,851
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Kokken
    Flere jeg kjenner _hater_ filter forran uansett om det er UV, NC eller annet. Disse mener at solblenderen gjør jobben med å beskytte objektiv bedre enn noe glass, som igjen kan forringe kvaliteten på bildet. Feinschmeckere kanskje, men jeg ser på dem på samme måte som jeg ser på oss som stadig er på jakt etter perfekt lyd. ;-)
    Jeg bruker UV-filtre på alle mine objektiver. Her er en hvis synspunkter jeg deler:

"There is an ongoing debate over the use of UV filters for lens protection. Neither side is wrong - they simply have differing opinions - and the freedom of choice.

The non-UV filter users say that their lens hoods provide all of the protection they need. They say UV filters degrade their pictures. Their contingency is that they can have a damaged lens repaired under their insurance coverage (check with your insurance agent for your specific coverage details).

Of course, an insurance claim does not put the lens back into service immediately. And an insurance claim puts a record with your name on it into the insurance company's shared claims database. Too many records in this database in a short time period will cause you to be considered a high risk.

I am a member of the UV filter users. A high quality UV filter such as the B+W 77mm MRC UV Filter will not degrade the final picture in most instances. A very bright light in the background of your picture *may* cause the filter to generate a small amount of flare, but I rarely detect any other filter-caused image defects. If I scratch the filter, I can simply remove it and keep shooting. And yes, this has happened to me (using a $1,000+ lens). I feel much more comfortable cleaning dirt off of an $80 filter than I do from a very expensive lens. I feel a little less protective of my lenses when they are protected with UV filters as well (I might let a friend actually hold it!). Note: A UV filter is not going to save the lens from a significant impact. You will still want insurance coverage if the lens is valuable.

Even non-regular filter users will want a filter when shooting in very dusty or harsh conditions (think salt water spray). Some lenses require UV filters to complete their weather sealing."

:arrow: B+W 77mm MRC (010) UV Filter Review

Intermediate Ulf-B sin avatar
    Medlem siden
    Mar 2008
    Poster
    1,698
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Ulf-B
    Vær oppmerksom på at et polariseringsfilter stjeler en del lys - så du må regne med lengre eksponeringstid eller større blenderåpning, typisk 1-2 blendertrinn. Og så er det to forskjellige typer - sirkulære og lineære - med autofokus er det sirkulære polariseringsfiltre som gjelder.
    PS: 1-2 blendertrinn høres kan hende ikke så mye ut - men 2 blendertrinn betyr 4 ganger så lang eksponeringstid ved uendret blenderåpning. F.eks. 1/60s i stedet for 1/250s. Man kan naturligvis kompensere ved å justere opp ISO-tallet - men det kan ha sine sider, det også.
    1) SB Touch m/iPad, Beolab 5
    2) SB Classic, Weiss DAC-1 MkII, Get-boks, Hegel HD11 DAC, Copland DRC-205, Primare DVD30, ML 326s, 2x Bryston PP 300 SST, ProAc D1, Amphion Impact 500 sub
    3) SB Touch, Benchmark DAC-2 HGC, 2x Bel Canto e.One Ref. 1000, ProAc 1SC, ProAc ER-1 sub, Denon AH-D7000

Medlem siden
    Nov 2006
    Poster
    1,509
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Må jeg ha solblender på for å feste filtrene? Denne Komplett.no - Canon Solblender EW-60C f.eks?

Side 100 av 104 FørsteFørste ... 10 20 30 40 50 60 70 80 90 96 97 98 99 100 101 102 103 104 SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •