Anbefaling PSU til htpc

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 1 av 4 1 2 3 4 SisteSiste
Viser resultater 1 til 20 av 76
    Intermediate DrErling sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    4,087
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Anbefaling PSU til htpc

Har nettopp montert en 350W psu fra microplex, type MISTFSP35060PN.

Dette er en Fortron Source forsyning som er modifisert av microplex. Den yter slik som Fortron Source er kjent for (høyere enn oppgitt), og er helt sinnsykt stille og rolig.

Det er, i motsetning til de fleste andre psuer, èn 120mm vifte i psuet, og denne roterer med lav hastighet (temperaturstyrt også). I tillegg til at den er stille ligger den inni psuet, slik at støyen i mest mulig grad blir dempet.

Jeg kan trygt anbefale denne til en htpc i stua. Problemet blir å få resten av komponentene til å støye like lite!

For de som er interessert i blått lys... finnes det også en med, nettopp, blått lys.

DrErling

Newcomer freezeface sin avatar
    Medlem siden
    Mar 2003
    Poster
    73
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    I stuepc'en min (eller HTPC om du vil) er psu den eneste støykilden som flytter luft. Jeg vil tro at hdd egentlig er "værstingen" i maskinen men den er det fint lite å gjøre noe med...
    Spørsmålet mitt blir da: Den 12cm vifta, suger den varm luft ut av kabinettet eller blåser den luft rundt i kabinettet? Grunnen til spørsmålet er at jeg har valgt å ikke bruke noen kab-vifter, bruker kun det lille som min enermax-silent psu blåser ut..
    Har jeg noe å hente her eller blir det så små forskjeller i lydnivå at det ikke er verdt å ofre den lille kjøleeffekten som enermax'en tross alt gir?
    F.

Intermediate DrErling sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    4,087
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Denne vifta er temp-regulert, blåser luft fra kabinettet og ut gjennom psu.

Den vil antageligvis holde som kabinettvifte. Er du interessert i hakket mere støy, og litt mere luft kan du gå for den modellen som har blått lys i vifta. Vifta jeg postet bilde av ligger på rundt 18-19dB hvilket er meeeget lavt. Den med blått lys er beregnet til 20dB (også lavt, for all del!)

Harddisken kan du evt henge i strikk (gjør-det-selv-metoden) eller kjøpe en harddiskramme som basserer seg på gummi o-ringer (f.eks microplex har slike) Det du må være obs på da er varme. Har du en kjapp 7200 disk så utvikler enkelte av disse en del varme.

DrErling

Medlem siden
    Mar 2003
    Poster
    73
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Re: Anbefaling PSU til htpc

Sitat Opprinnelig postet av DrErling
    Jeg kan trygt anbefale denne til en htpc i stua. Problemet blir å få resten av komponentene til å støye like lite!
    For din informasjon kan jeg fortelle at jeg bruker en Thermaltake Silent Boost med en 12dB Papst som cpu-kjøler. Det er så nærme lydløst du får med en luftkjøler. På skjermkortet (ati - 9000) har jeg montert forrige generasjon av Denne Heatpipen til Zalman så der er det ikke mye lyd heller. Alt i alt er systemet ganske bra. Nytt kabinett og en eller annen form for lydisolasjon av hdd så skal jeg være ganske fornøyd.
    Alt i alt så er dete småplukk. I det du fyrer opp en "normal" projektor så vil den totalt overdøve pc'en. Har lånt med meg en fra jobben i helgen.. Ikke le nå: En urgammal Ask C20, hehe... Støyer og sukker men jaggu er det moro lell :lol:
    For de som er interessert i blått lys... finnes det også en med, nettopp, blått lys.

DrErling
    Hehe, hvem er ikke interessert i blått lys? Det brenner et blått lys for sparepengen mine i januar osv (kommer ikke ae500 da?)
    F.

Medlem siden
    Mar 2003
    Poster
    73
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Denne vifta er temp-regulert, blåser luft fra kabinettet og ut gjennom psu.
    Ok, det var da godt det da...

Harddisken kan du evt henge i strikk (gjør-det-selv-metoden) eller kjøpe en harddiskramme som basserer seg på gummi o-ringer (f.eks microplex har slike) Det du må være obs på da er varme. Har du en kjapp 7200 disk så utvikler enkelte av disse en del varme.

DrErling
    Har hengt Seagaten min opp i strikk ja. Funker jo forsåvidt greit. Ikke noe forplanting av lyd til selve kabinettet. Problemet er at etter en stund så begynner den j*velen å gi fra seg en høyfrekvent "ulelyd". Begynner nesten å tro at det er noe galt med den. Har lest forskjellige innlegge på overklokking.no om enkelte som har pakka den inn i både metallisk tape og enda senket den i vann, hehe.. Mulighetene er jo der...
    F.

Intermediate Mastiff sin avatar
    Medlem siden
    Jul 2003
    Poster
    1,970
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    www.quietpc.com har noe som heter SilentDrive. Jeg bruker det, og de fungerer mye bedre enn oppheng. Den som jeg har hatt lengst, har det gått samme harddisken i hele tiden, jeg tror det må være rundt fire år.

Intermediate LL sin avatar
    Medlem siden
    Jul 2003
    Poster
    2,900
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ulelyden kommer kanskje av at den blir for varm. Vær obs på dette! Om det er for høy temå blir levetiden dramatisk redusert. Min IBM 46GB disk må ha en eller annen form for kjøling når den henger i strikk. Jeg bruker selv en rolig 8cm Papst vifte. Denne høres ikke utenfor kabinettet siden den sitter inni kabinettet.

Jeg bestilte Chill Innivations fra Netconnection i går. Tilnærmet lik Mist'en.

Newcomer megavolt sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2003
    Poster
    258
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Har samme PSU, annbefales!

Når jeg en gang går i gang med å bygge HDPC, skal jeg ha den i et annet rom, så jeg slipper uansett jeg all støy.

Men jeg er vel litt følsom for støy sånn generelt sett, så PC'en jeg vanligvis bruker har jeg bygd så stillegående som mulig:

-Bare stillegående Seagate harddisker
    -Fortron/Source strømfors. m/120mm stillegående vifte
    -MIST Silent Twin CPU-kjøler

Ellers er det ingen vifter som går, utenom den i front av kabinettet (Lian Li), men den er lydløs

EDIT: Jeg har visst ikke MIST PSU'en, bare standard Fortron/Sorce, ikke den microplex har modifisert...

Intermediate [likerHIFI] sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2003
    Poster
    1,732
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    er segate kjent for å være stille?
    hva med barracuda serien da?

Newcomer megavolt sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2003
    Poster
    258
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av [likerHIFI
    ]er segate kjent for å være stille?
    hva med barracuda serien da?
    Barracuda serien er meget stillegående ja.

Har alltid valgt Seagate, unntatt i et ekstern harddisk-kabinett jeg har, der er det en Western Digital 120Gig.

Medlem siden
    Jul 2003
    Poster
    2,900
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Seagate går for å være den disc'en som er stillest....for øyeblikket. Eksterne disc'er er stiller ikke?

Medlem siden
    Jul 2003
    Poster
    1,970
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg trodde Samsung var den nye mesteren på stillhet.

Medlem siden
    Jul 2003
    Poster
    2,900
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Mer enn jeg har hørt. Hvor har du det fra?

Medlem siden
    Jul 2003
    Poster
    1,970
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    http://www.silentpcreview.com/ I forumet der har den fått veldig god omtale, men en test på siten viser at Seagate Barracuda er hakket bedre. Men det er kanskje alt etter som hva man irriteres mest av. Seagaten bråker målbart (men neppe merkbart) mer på intensiv søking.

Medlem siden
    Jul 2003
    Poster
    2,900
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ok, så fint. Da har vi HTPC folk fått 2 favoritter. Fint å ha noe å velge i...

Administrator Ak sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2002
    Poster
    13,124
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Seagate er veldig bra på støy... Det samme er vistnok de nye diskene til Samsung(Noiseguard) som Mastiff sier...

Intermediate MAXcpu sin avatar
    Medlem siden
    Mar 2003
    Poster
    709
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hos meg er det Seagate som gjelder. Har en Barracuda IV og en V. Slik det virker for meg er den eldste mest stillegående.

Den 'nye' 7200.7-serien har jeg ikke prøvd.

Edit:

Kan også legge til et lite tips for de som har støyende kabinettvifter/strømforsyning, men som ikke vil bruke tusenlapper på støydemping. Koble om viftene på 7V! Resultatet blir meget (og ikke minst gratis), og hele jobben er gjort på 2 minutter.

http://www.overklokking.no/prosjekter/psu/index.html

Medlem siden
    Jul 2003
    Poster
    1,970
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Men da skal man fortrinnsvis vite at det ikke blir for hett inni kabinettet, siden i 90 % av alle pc-er er det bare strømforsyningsvifta som flytter varmluften ut.

Intermediate MAXcpu sin avatar
    Medlem siden
    Mar 2003
    Poster
    709
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det er et rimelig vesentlig poeng, ja! Et par stillegående kabinettvifter fikser uansett den biffen.

Newcomer
    Medlem siden
    May 2003
    Poster
    12
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Et annet tips når det gjelder PSU og støydemping: Jeg hadde i lengre tid benyttet en eldre 250 watts PSU. Denne støyet ganske mye, og jeg bestemte meg for å bytte ut vifta med en stillegående papst-vifte. Strømforsyningen ble merkbart mer stillegående, men jeg var ikke helt fornøyd. Etter mye om og men fant jeg tilslutt ut at strømforsyningen støyet selv UTEN VIFTE!! Det er med andre ord ikke sikkert at all støyen kommer fra vifta i PSU'en!

Strømforsyningen er nå kassert til fordel for en 300 Watts Fortron Source med 12 cm vifte! Jeg nærmer meg nirvana når det gjelder støy for å si det sånn

Til slutt kan jeg fortelle at jeg nettopp har anskaffet en 160 Gb Samsung SP1604N - samme modellen som er nevnt i url'en tidligere i denne tråden. Før hadde jeg en barracuda IV. Jeg er fornøyd med den nye hd'en, men føler selv at den gamle barracudaen var endel mer stillegående.

Trond

Side 1 av 4 1 2 3 4 SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •