Anbefaling PSU til htpc - Side 4

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 4 av 4 FørsteFørste 1 2 3 4
Viser resultater 61 til 76 av 76
    Intermediate DrErling sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    4,087
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    Sitat Opprinnelig postet av Scirocco
    Det eneste revolusjonerende med den PSUen jeg kan se av spesifikasjonene er prisen..
    Du nevner "revolusjonerende" flere ganger... ro ned, det er bare en strømforsyning!

Dersom det faktisk er slik at den er så stille som ok.no antyder så er ikke prisen avskrekkende i det hele tatt, tatt i betraktning at den også leverer 500W max.

En rask titt på komplett viser at den ikke avviker noe fra resten av konkurrentene hva pris angår.

Ikke forstå meg slik at jeg tar et "fullstendig ukritisk" blikk på verken microplex eller overklokking.no, men jeg forestiller meg faktisk at dette psuet kan være noe å satse på!

DrE

Intermediate
    Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    2,480
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av DrErling
    Du nevner "revolusjonerende" flere ganger... ro ned, det er bare en strømforsyning!
    Nettopp derfor synes jeg 940 kr for en strømforskyning, som ikke skiller seg noe fra massen virker i overkant av det normale prisnivået. Dessuten lurer jeg litt på hva folk dytter inn i en HTPC som gjør at de trenger et halvt kilowatt til rådighet.

Dersom det faktisk er slik at den er så stille som ok.no antyder så er ikke prisen avskrekkende i det hele tatt, tatt i betraktning at den også leverer 500W max.
    Ikke for å rakke ned på overklokking.no (ok.no leder til en frisørkjede). De har skrevet mye bra tester opp gjennom årene, men når det kommer til tester av støysvake komponenter har de gutta der helt andre preferanser (til støy) enn mange av oss som ønsker en støysvak pc. Tenker da spesielt på de mange testene av kabinett de har gjort.

Det stod for øvrig ingen steder om strømforskyningen benytter aktiv eller passiv PFC. Pga prisen antar den benytter aktiv PFC.

Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    4,087
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Scirocco
    Nettopp derfor synes jeg 940 kr for en strømforskyning, som ikke skiller seg noe fra massen virker i overkant av det normale prisnivået. Dessuten lurer jeg litt på hva folk dytter inn i en HTPC som gjør at de trenger et halvt kilowatt til rådighet.
    Dersom det stemmer det de skriver så skiller den seg jo absolutt fra massene. :?:

Hele poenget med at at den er bygget til 500W samtidig med at den skal være støysvak er jo at det er beregnet slik at den ikke skal drive komponentene på max, og dermed ikke trenge å kjøre vifta på mere enn 6V.

Men, jeg er enig med deg i at man bør vente til noen "ikke overklokkere" får testet den, slik at man får det ned på en htpc brukers preferansenivå.
    (forutsatt da at testeren fra ok.no ikke har samme preferansenivå)

Men kan vi ikke ta kritikken til ok.no i en annen tråd. Denne tråden er ment til å nevne de strømforsyningene som evt er aktuelle å benytte i en htpc. Dersom du mener den er uaktuell (MIST`en) så takker vertfall jeg for evt andre forslag

DrE :wink:

Intermediate
    Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    2,480
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Skulle jeg kjøpt en strømforskyning i dag ville jeg forsøkt å regne ut helt nøyaktig hvor mye komponentene i pcen trekker på de forskjellige spenningene og kjøpt en strømforskyning etter det. De fleste strømforskyninger er mest effektive (har lavest effekttap) når de belastes tettest opp til det de er beregnet for. En pc som trekker totalt 230 W vil derfor i teorien ha minst varmetap i strømforskyningen i et 250 W PSU enn et 500 W PSU.

Aktiv PFC er også en fordel om en ønsker minst mulig effekttap.

Intermediate Diablito sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2004
    Poster
    785
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Nå har vel overklokking.no testet endel psu'er og de sier mist 500 er den mest stillegående de har testet, og er endel på forumet der som sier den er så godt som lydløs...
    http://forum.overklokking.no/index.php?showtopic=380489

Og en temp.styrt vifte på en 500w psu som går på tomgang (dvs en trekker langt under max den klarer) vil vel gå på min hastighet stort sett hele tiden, og min erfaring i allefall er at trekker en opp mot max fra en psu så går viftehastigheten også opp...

Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    4,087
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    De strømforsyningene som er billigst og som leverer tett opptil det som maskinen trekker som max, de er også de strømforsyningene som presser komponentene mest ned i pris (ergo "dårligere" komponenter).

Det er også svært sjelden at 250-300Watt`erne har aktiv PFC. Det har derimot de dyrere forsyningene.

Det er åpenbart noe som gjør at en dyrere forsyning veier dobbelt eller tredobbelt så mye som en billig en. Tror ikke det er bly eller murstein :wink:

DrE

Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    4,087
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    http://www.microplex.no/rubweb/prodp...ing/index.html

Her kan man lese testresultater av MIST 500.

Kode:
    You have seen PSUs with larger heatsinks? So have I, but keep in mind the internal losses for this PSU is only 146W at full output 500W. Compare that to the old FSP35060PN with internal losses of 216W at full output 350W.

FSP35060PN er nøyaktig den strømforsyningen jeg har i htpcen min nå, og den er stille. Dersom MIST er enda roligere og utvikler MINDRE intern varme på HØYERE levert spenning.... ja da er valget mitt enkelt.

Noen som vil kjøpe en FSP35060PN?

DrE

Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    4,087
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Vel, da har jeg lyttet til MIST500 og FSP350 i et så stille rom som jeg overhodet kunne finne. (et lager på jobb)

Det er ingen tvil overhodet at MIST500 er stillere enn FSP350.

Det er det psuet jeg har testet som laget minst lyd, og jeg kan trygt anbefale dette utifra støynivå.

DrE

Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    4,087
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Da har jeg endelig fått testet MIST500 i mitt eget htpc kabinett. Det var så støysvakt at det tvang frem modifisering av andre støykilder i pcen, og etter å ha montert en rhesistor på radiatorvifta på BigWater, og en 12v-7v motstand på skjermkortvifta er det nytt bunnivå på støy fra htpcen!

Foreløpig anbefaling -> MIST 500.

Newcomer
    Medlem siden
    Feb 2004
    Poster
    165
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Har en Hiper HPU-3S350 PSU, denne er meget stabil, men jeg synes den bråker for mye. Har et par gode vifter liggende her på kontoret og har lyst å prøve en av disse i PSU-en. Har hørt at man mister garantien ved å åpne opp PSU-en, dette bekymrer meg ikke, det som bekymrer meg er faren for støt. Er det forsvarlig at en kar uten relevant utdannelse (innenfor elektronikkfaget) åpner opp og sette inn ny vifte?

Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    4,087
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av ProZac
    ...det som bekymrer meg er faren for støt. Er det forsvarlig at en kar uten relevant utdannelse (innenfor elektronikkfaget) åpner opp og sette inn ny vifte?
    Hvis du tar ut poweret fra strømforsyningen og så trykker på powerknappen forran på maskinen så vil den "såvidt" starte og sansynligvis bruke opp all oppladet effekt i psuet i forsøket på å starte pcen.

Trykk et par ganger på powerknappen så skal det ikke være mere igjen i psuet. Jeg har byttet vifte og modifisert mye rart i forskjellige psu, uten noen gang å fått støt selv i alle fall.

DrE

Moderator HåkonN sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2005
    Poster
    6,958
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Da har jeg endelig fått testet MIST500 i mitt eget htpc kabinett. Det var så støysvakt at det tvang frem modifisering av andre støykilder i pcen, og etter å ha montert en rhesistor på radiatorvifta på BigWater, og en 12v-7v motstand på skjermkortvifta er det nytt bunnivå på støy fra htpcen!

Foreløpig anbefaling -> MIST 500.
    Henger meg på den. Har ikke vært borti noe mer støysvakt enn Mist enda. God kvalitet er det også på de.

Intermediate
    Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    4,886
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    www.silentpcreview.com har jo faktisk objektive målinger og mp3-innspillinger av støysignaturen. For meg teller det mer enn hva en gjeng overklokkere "synes å høre". Ut fra anbefalinger der ifra blir nye strømforsyninger fra meg utelukkende Seasonic. Og effekten blir relativt lav, rundt 300W for et normalt system uten dual/quad monster-GPU og opptil 3-4 harddisker.

http://www.komplett.no/k/ki.asp?sku=323012

-k

Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    4,087
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av knutinh
    For meg teller det mer enn hva en gjeng overklokkere "synes å høre".
    Å, ok, skal slutte å kommentere hva jeg mener om de psuene jeg har brukt da. Så fjerner vi denne tråden til fordel for en link til siltentpcreview. Misforstå meg ikke, flott med link til en nettside som faktisk har en skikkelig testbenk med objektive resultater, men du bør klare å informere lesere av tråden om dette uten å sette spørsmålstegn ved hørselen deres, samtidig som du antageligvis ikke aner noe om hvem som er med i "overklokker-gjenger" eller ikke.

Btw, hva er en overklokker-gjeng?

DrE

Intermediate
    Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    4,886
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Beklager, litt feilkommunikasjon. Jeg mente ikke å implisere hverken det ene eller det andre om deg. Det jeg mente var at testmetodikken til spcr sannsynligvis er overlegen metodikken til overklokking.no, og at konklusjonene deres derfor må tillegges forskjellig vekt.

Dessuten er spcr spesialister på stillegående pc-er og det er ikke umulig at de opererer med andre terskler enn folk som er spesialister på å få en p4 til å kjøre 6GHz stabilt for kortere perioder :-)

Det er ellers et problem at vi som poster på forum som dette skjelden har anledning eller interesse av å teste 20 eller 50 produkter i en kategori. Når jeg anbefaler en kjølevifte, f.eks så er det jo bare sammenlignet med de 2-3 jeg har hatt før. Folk som har hatt inne 50 stykker har litt større grunnlag for å uttale seg.

-k

Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    4,087
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av knutinh
    Det er ellers et problem at vi som poster på forum som dette skjelden har anledning eller interesse av å teste 20 eller 50 produkter i en kategori. Når jeg anbefaler en kjølevifte, f.eks så er det jo bare sammenlignet med de 2-3 jeg har hatt før. Folk som har hatt inne 50 stykker har litt større grunnlag for å uttale seg.

-k
    Joda, helt enig i dette, men jeg for min del setter pris på informasjon fra begge leire (de med lite utstyr/sammenligningsgrunnlag og de med testlaber og skikkelige testmetoder). Et eksempel på dette er jo storagereview som tester harddisker. Der oppgis det helt objektive målinger av dB-støy fra diskene, men det har i flere diskusjoner blitt satt pris på informasjon om "hvor irriterende støyen" er også, altså hvor i frekvensområdet støyen befinner seg, og om det er jevn støy eller varierende (som man sikkert legger mere merke til)

:wink:

Side 4 av 4 FørsteFørste 1 2 3 4

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •