Anbefaling PSU til htpc - Side 3

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 3 av 4 FørsteFørste 1 2 3 4 SisteSiste
Viser resultater 41 til 60 av 76
    Active
    Medlem siden
    Dec 2002
    Poster
    386
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    Jeg har også kjøpt meg NorthQ 400W PSU'et fra Komplett. Det er billig og det fungerer meget bra. Utrolig stillegående og det blåser varmen ut av kabinettet. Vifta ligger litt forsenket slik at det er enkelt å få det inn der det er trangt.

John Roger

Intermediate DrErling sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    4,087
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg er i utgangspunktet superskeptisk til vifteløse powersupplyer, men denne så litt interessant ut:

SilverStone ST-30NF

DrE

Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    4,087
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hmmm, gjorde et par søk på google for å finne en evt test av denne psuen, og det gjorde jeg til gangs! Kongetest av flere aktuelle kandidater, dog på tysk.

Ser her at den jeg nevnte over (Silverstone) blir slaktet....

LINK: Rangert etter temperaturer

LINK: Rangert etter støy

Ser at bla Fortron sin modell med 120mm vifte får en grei test her. (MIST som microplex fører er også bassert på denne)

DrErling

Intermediate Mastiff sin avatar
    Medlem siden
    Jul 2003
    Poster
    1,970
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg har ikke sansen for vifteløse fordi det bare betyr at man må ha en ekstra kabinettvifte et eller annet sted. Varmen fra andre komponenter må jo ut på en eller annen måte! Jeg foretrekker å modde mine strømforsyninger med stille vifter (som regel 80 mm Papst på 7 V, det pleier å holde hvis ikke strømforsyningen er ekstra heit av seg).

Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    4,087
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Helt enig med deg Mastiff. Vifteløst holder ikke mål.

Det eneste jeg ser som et mulig problem er modding av psu. Jeg gjør det selv, men jeg vet om maaaaange som ikke føler seg kompetent til å modde vifta selv. Det er de jeg tenker på med tråden.

DrE

Active
    Medlem siden
    Apr 2003
    Poster
    498
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Kunne faktisk tenkt meg en vifteløs ekstern strømforsyning av typen som brukes på bærbare - sånn som Shuttle har gjort for en av modellene sine - bare kraftigere (300w+).
    Vet at det er mange som synes det er bare tull med en ekstra boks, men for enkelte (inkludert meg selv) ville det nok være verdt det å få en lydløs løsning og å få varmen ut av pc'en. Med lang nok kabel burde det ikke være noe problem å gjemme den på gulvet bak anlegget e.l.

Newcomer
    Medlem siden
    Jul 2004
    Poster
    6
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Hva med vifteløst power sammen med Zalman reserator?

Hva med vifteløst power sammen med Zalman reserator?

Sjekk Reserator her:
    http://www.microplex.no/rubweb/php/r...1&toc=5415

Denne kombinasjonen bør kunne gi en helt lydløs løsning der varmen også bringes ut av kabinettet.

Noen som har prøvd Zalman Reserator, eventuelt i kombinasjon med vifteløst power?

Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    4,087
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Vifteløst power duger ikke uansett. Det blir ustabilit med tanke på at det ikke blir mye gjennomstrømning i kabinettet (vel, de vanlige htpc kabinettene hvertfall)

Jeg har btw en ny favoritt. Tok en lyttetest på MIST 350 og FSP 350 (blåvifta).

De er i utgangspunktet veldig like, men MIST har en papst vifte i stedet for FSP sin vifte. På microplex står det på MIST, 18-19dB, mens FSP350 (blåvifta) er oppgitt til ca 20dB. Dette gir selvfølgelig det inntrykket at MIST er stillere... vel, det er ikke sånn.

Jeg har byttet ut MIST med den originale FSP, og er kjempefornøyd med det lave støynivået. Dette sammen med papst 8412ngm på cpu, og samsung p80, samt vifteløs gpu gjør htpcen min stillere enn noen gang!

(billigere er FSP også!)

DrE

Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    4,087
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hardware.no har en test av NorthQ-4001 som har oppgitt støynivå til 12-17dB.

Hvis dette stemmer så er jeg imponert! Dog, jeg er skeptisk. Det ble ikke utført en lyttetest hverken med normale ører eller støymåler. Jeg vet det er svært vanskelig å måle mellom 20 og 10dB (og dyrt) men det burde la seg gjøre å samle et lite lytterpanel og ta et par blindtester, synes dere ikke?

vel, her er testen hvertfall.
    http://overklokking.no/annet/northq_nq4001s/index.html

DrE

Active
    Medlem siden
    Dec 2002
    Poster
    386
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det er en NorthQ-4001 jeg har (nevnt litt tidligere i tråden også) og som jeg er kjempefornøyd med. Da jeg bare skulle prøve den på benken med spenning på (og strap) trodde jeg først at at den ikke virket siden jeg ikke hørte den. Jeg måtte faktisk kjenne på luftstrømmen for å konstatere at den gikk. :-). Billig er den også.

John Roger

Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    4,087
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Viste at denne tråden lå en eller annen plass langt baki der og velger å oppdatere denne i stedet for å lage en ny...

Det gjelder et tips jeg har fått --> http://www.nexustek.nl/nx4090.htm

test: http://www.silentpcreview.com/article204-page1.html
    diskusjon: http://forums.silentpcreview.com/viewtopic.php?t=17609

Det kommenteres at psuet mangler Active PFC og har bittelitt liten effekt på 12v railen (ikke noe for de med 5-6 harddisker)

DrE

Intermediate
    Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    2,480
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Å si at vifteløse PSUer ikke duger eller sørger for et ustabilt system er ikke helt riktig. Før det første er de fulldesignet for å være vifteløse. Dette gjør dem en del dyrere, men medfører at de takler høy temperatur og at de har digre kjøleribber som sørger for at varmen forsvinner fra PSUet og rett og av kabinettet (og dermed direkte er en del av luftgjennomstrømningen i kabinettet). For det andre vil en liten 120 cm vifte montert i selve kabinettet bråke en del mindre enn en som er montert direkte i PSUet, fordi det slipper å dra en hel masse luft gjennom kriker og kroker inne i selve PSUet.

Har selv stor tro på et vifteløst PSU plassert slik at det er helt isolert fra resten av komponentene. Enten slik som Apple og Lian-Li gjør ved å montere opp vegger inni selve kabinettet eller slik som Shuttle (ett kabinett) og bærbare PCer gjør det, å plassere selve PSUet utenfor kabinettet.

Guru Peakman sin avatar
    Medlem siden
    Mar 2003
    Poster
    5,232
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av DrErling
    Vifteløst power duger ikke uansett. Det blir ustabilit med tanke på at det ikke blir mye gjennomstrømning i kabinettet (vel, de vanlige htpc kabinettene hvertfall)
    Jeg har brukt ThermalTake sin vifteløse PSU over 1 mnd nå. Jeg er kjempefornøyd.

Intermediate
    Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    2,480
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Peakman
    Jeg har brukt ThermalTake sin vifteløse PSU over 1 mnd nå. Jeg er kjempefornøyd.
    Hører du noe trafostøy el. fra PSUet? Humming eller slikt? Merket du noe til økte systemtemperaturer etter installasjon?

Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    4,087
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Når det gjelder vifteløst har jeg alltid sagt "... i hvertfall ikke i vanlige htpc kabinetter". Montèr en vifteløs thermaltake i et ht200, klokk p3`en til 3.5 og se hvor lenge det går...

Hva man evt får til med litt modding og flere vifter er jo en annen ting. Det fungerer for mange, men ikke for alle hvis dere forstår. Jeg er fortsatt skeptisk til ATX strømforsyninger uten vifte, men selvfølgelig, dersom det går ann å få en "adapter" type strømforsyning som kan legges et stykke bort fra utstyret så er jo det en helt annen historie. Og dersom man modder inn en 120mm som "lufter kabinettet" så er jo det en god løsning. Ser jo poenget med at 120mm slipper å blåse gjennom psuet (som er ganske "crowded" får å si det slik).

DrE

Guru Peakman sin avatar
    Medlem siden
    Mar 2003
    Poster
    5,232
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hører ikke noe trafostøy fra den. Det jeg hører er summingen fra min 21" crt og CPU vifte da ingen klarer å skaffe meg en Zalman 7700 enda.

Jeg bruker dette kabinettet: (PSU montert i eget avlukket rom nede til høyre)(kabinettenes svar på ferrari, Lian Li PCV2100)

Kan ikke si noe om økt systemtempratur da jeg byttet cpu samtidig,. Det jeg kan si er at hvis jeg tar på selve strømforsyningen så tror jeg at den er kaldere enn min forrige. Men det kommer nok mest av at den forrige var selvmoddet og gikk på grensen til hva som var mulig.

Intermediate
    Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    2,480
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Fornøyd med kabinettet da Peakman? Har lest mye bra om disse nye Lian-Li kabinettene, bortsett fra en veldig subjektiv (og tåpelig) test på hardware.no. Synes det virker som om kabinettet er veldig gjennomtenkt med tanke på støydemping. Det eneste jeg ikke likte helt i følge testene jeg har lest er alle luftehullene overalt som kommer uten luftfilter. Kassa mi ville blitt fylt opp med støv etter en uke med en slik løsning..

Guru Peakman sin avatar
    Medlem siden
    Mar 2003
    Poster
    5,232
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det jeg ikke er fornøyd med er harddisk løsningen. Jeg trodde det var en megabra løsning, men desverre så sprer vibrasjonen seg slik at jeg personlig ikke kan ha dem der de er påtenkt. Jeg må plassere dem i 5 1/4 plass for å bli fornøyd med det. Virker som klapringen fra disk ble forsterket i kabinett.
    Driter man i støy så er den harddisk løsningen genial.

Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    4,087
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Skal man tro overklokking.no så er det nye MIST forsyningen virkelig å anbefale for htpc bruk (for de som ikke tør å gå vifteløst enda).

Det ser fortsatt ut som en av "Fortron Source" klonene, men nå har microplex gått hardere til verks og faktisk selv lagt føringer for komponentvalg på psuet. Dette kan man se hvis man åpner psuet, da det står "mist" på vertfall to komponenter inni.

--->Uansett, her er ok.nos test<---

Som dere kan lese i testen er det brukt en Papst 4412FGL vifte i denne strømforsyningen. Denne er oppgitt til 26dB av papst, men blir seriøst undervoltet i MIST 500. Faktisk er spenningsområdet til 4412FGL oppgitt til mellom 8 og 15v, mens den i MIST500 kjører helt ned på 6V dersom strømforsyningen ikke har noe særlig å jobbe med. Dette er såpass lav spenning at mange vifter faktisk ikke vil starte engang, slik at spenningen først uansett må opp for å starte vifta, for så å gå ned til 6v og stabilisere seg der.

Viften er i tillegg i så lite mekanisk kontakt med resten av psuet som mulig, gjennom det faktum at den er opphengt i gummiknotter i stedet for å være skrudd i psu-kabinettet slik som 95% av alle konkurrentene.

Jeg kan godt tenke meg at dette er den perfekte strømforsyning for oss som har vannkjøling i trange kabinetter, men allikevel vil ha "litt" lufting i kabinettet.

Det eneste jeg kan komme på som et bittelite minus er at det ikke er integrert 90 graders molexkontakter. Disse kan være kjekke å ha i f.eks kanam sine kabinetter der harddisk-holderen er bare noen mm fra enkelte skjermkort (og mange skjermkort må ha ekstra strøm)

Vel, vel, her er et bilde av den snygge nye saken:

Intermediate
    Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    2,480
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Tja. Microplex spytter da hele tiden nye og "revolusjonerende" produkter inn under merket MIST som uten unntak får toppkarakterer på overklokking.no og forumet deres. Kan ikke alltid si jeg er helt enig, selv om den nyeste PSUen deres er noe jeg ikke har (og neppe kommer til) å teste.

Det eneste revolusjonerende med den PSUen jeg kan se av spesifikasjonene er prisen..

Side 3 av 4 FørsteFørste 1 2 3 4 SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •