Hva hadde du gjordt ved svindel/trussel?

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 1 av 2 1 2 SisteSiste
Viser resultater 1 til 20 av 35
    Newcomer
    Medlem siden
    Oct 2005
    Poster
    70
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Exclamation Hva hadde du gjordt ved svindel/trussel?

Jeg har en venn av meg som slo til på en annonse på finn.no der det stod en DENON AVR-1706 og DENON SYS-76HT til salgs. Dette betalte han 3000,- for.

Han er til og med grønnere enn meg på lyd siden og det sier jo endel...siden jeg er lost så fort noen begynner å snakke ohm og watt :-/

Men uansett han var innom og hørte at alt fungerte og kjøpte dette.Egentlig skulle jeg være med han men jeg hadde ikke tid så derfor gikk han selv.(etter modellnr etc å dømme så virket det for meg som et ok kjøp så lenge det virket)Jeg stakk innom en tur hos han 2-3 dager etterpå og så på annlegget og fikk regelrett sjokk.

I annonsen som han hadde printa ut stod det at recieveren var Denon 1706 mens det i grunnen var en Denon 1306...

DENON SYS-76HT var egentlig DENON SYS-56HT (altså en dårligere utgave..)

Hva kan han egentlig gjøre nå? Det har gått under en uke siden han kjøpte dette .Er det i det hele tatt lov til å angre?

(Unødvendig å si at jeg har ganske dårlig samvittighet for å ha anbefalt han om å kjøpe...)

Intermediate Tandstad sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2005
    Poster
    1,393
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Dette er heilt klart grunn til å klage til selger. Dette var eit privatkjøp? Prøv å forklare selger at dette ikkje går an, og krev enten pengane tilbake, eller avslag om kjøper er interessert i dette. Går ikkje selger med på dette, tru med å anmelde selger for svindel.

Active andosten@start.no sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2006
    Poster
    363
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Tandstad
    Dette er heilt klart grunn til å klage til selger. Dette var eit privatkjøp? Prøv å forklare selger at dette ikkje går an, og krev enten pengane tilbake, eller avslag om kjøper er interessert i dette. Går ikkje selger med på dette, tru med å anmelde selger for svindel.
    Høres ut som det riktige å gjøre i dette tilfelle. Har han foresten sett på reglene for salg og kjøp på Finn.no?

Newcomer
    Medlem siden
    Oct 2005
    Poster
    70
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Hva hadde du gjordt ved svindel/trussel?

Fikk denne meldingen etter at det ble foreslått å heve kjøpet og eller ta saken videre :

"Det er det dummeste jeg har hørt..Du visste akkuratt hva du kjøpte ..Jeg skrev kun det som stod på hifiklubben hjemmesider..Du kommer garantert ikke langt med en anmeldelse..Det eneste du prøver på er å presse meg ..og det gjør du lurt i å ikke gjøre."

Hva burde gjøres videre her da?? Er helt paff??!!! Skjønner ikke at folk kan oppføre seg sånn??

Noen med gode råd?

Intermediate partyboynr1 sin avatar
    Medlem siden
    May 2006
    Poster
    1,014
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av newuser05
    Fikk denne meldingen etter at det ble foreslått å heve kjøpet og eller ta saken videre :

"Det er det dummeste jeg har hørt..Du visste akkuratt hva du kjøpte ..Jeg skrev kun det som stod på hifiklubben hjemmesider..Du kommer garantert ikke langt med en anmeldelse..Det eneste du prøver på er å presse meg ..og det gjør du lurt i å ikke gjøre."

Hva burde gjøres videre her da?? Er helt paff??!!! Skjønner ikke at folk kan oppføre seg sånn??

Noen med gode råd?

Har balltre, kan stille opp jeg :twisted: hehe

Newcomer
    Medlem siden
    Oct 2005
    Poster
    70
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hehe.... tror ikke det ser bra ut med overfall på rullebladet for noen av oss :-P:twisted:

Intermediate partyboynr1 sin avatar
    Medlem siden
    May 2006
    Poster
    1,014
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Overfall.....????
    Det var jo bare ett uhell?? Er det ikke det som pleier å bli sagt i diverse filmer?? 8) hehe

Intermediate Tandstad sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2005
    Poster
    1,393
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ikkje hiss deg opp iallfall, det taler berre imot di sak. Prøv igjen å snakke denne personen til fornuft. Ved evt. anmeldelse kan du også godt framlegge meldinga du fekk då dette klart er ein trussel på deg som person.

Intermediate mattman sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2005
    Poster
    736
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg hadde presset på som bare det. Uansett om selger har dummet seg ut, eller vært uærlig i annonsebeskrivelsen fikk ikke kjøper det han betalte for. Dette er det fullt mulig å presse selger med.

partyboynr1: skamme seg. :-D

Newcomer
    Medlem siden
    Oct 2005
    Poster
    70
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    hehe, blir nesten en anmeldelse da .Vet bare ikke om politiet i stavanger i det hele tatt prioriterer slike ting.Men kommer ikke til å hisse meg opp eller "ta han" så det er ingen fare.. Men ser ikke ut som det er noe vits i å snakke mer med han da han tydeligvis tolker dette som et forsøk på utpressing..

Newcomer
    Medlem siden
    Oct 2005
    Poster
    70
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Men vil da bruke muligheten for å advare andre mot denne personen slik at han ikke får svindlet andre iallefall:

Modedit: Vi kan ikke tillate at det legges ut navn og adresse på denne måten. Svindel kan man neppe kalle ting når man får sjekket ut produktene før man kjøper dem. Da har man stort sett bare seg selv å takke. Kan dra en paralell til boligvisninger. Man inspiserer huset. Er det feil som man åpenbart kan se, så nytter det ikke å tie om det for så å påberope denne feilen i ettertid.

Intermediate kid sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2006
    Poster
    2,386
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ifølge kjøpsloven har man vel 10 eller 14 dagers angrerett på bruktkjøp. Hvis ikke hørtes balltre ut som en alternativ løsning8)

Prøvd å ta kontakt med han igjen på en ordentlig måte, og forklare at annonsen var villedene kontra produkt? At han må ta det på sin egen kappe, at han har hentet feil informasjon hos hifiklubben.no. Jeg hadde iallefall ikke gitt meg:wink:

Newcomer
    Medlem siden
    Oct 2005
    Poster
    70
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Balltre er ikke en aktuell løsning :-P

Intermediate
    Medlem siden
    Dec 2002
    Poster
    1,168
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Tullete fyr. Han trenger en lærepenge.

Jeg ville ikke lagt ut persondata om fyren nå da det kanskje kan svekke din sak...?

Newcomer Yidaki sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2005
    Poster
    229
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Nei dette må du ikke gi deg på, du har tross alt betalt 3000 kr og det er jo litt penger. En kamerat av meg opplevde noenlunde det samme, var snakk om 5000 da, selger ville ikke betale tilbake. Han tok etterhvert kontakt med politiet, som faktisk var svært behjelpelige i saken og fikk ordnet opp tilslutt.
    Så ikke gi deg, stå på.

Intermediate kid sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2006
    Poster
    2,386
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Nja, en advarsel om handel fra person X bør ikke nødvendigvis svekke en sak. Jeg synes det er greit å vite hvem man ikke burde handle av... (Dette gjelder faktisk enkelte butikker og, spessielt lokale herremenner i noen byer)

Newcomer
    Medlem siden
    Oct 2005
    Poster
    70
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Kunne godt ha tatt vekk persondata , men er jo mest ment for å advare andre mot å kjøpe noe fra samme person..

Hvem vet om han har lurt andre også?Og eller er i ferd med å lure noen andre?

Intermediate wotg sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2004
    Poster
    2,761
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    det er selvfølgelig trist når slikt skjer. jeg skønner godt at du er forbannet og sikkert ønsker å hevne deg, men hvis du politianmelder en slik sak så vil den bli henlagt pga. manglende bevis - til tross for at du har kontoutskrifter og navnet på svindleren. Politiet gidder rett og slett ikke å bruke tid på slike saker. (noe som er helt forkastelig...)
    Det du kan prøve på er jo å finne ut litt mer om personen, kanskje han bor hjemme hos mamma og pappa? isåfall så er kanskje en prat med foreldrene ikke så dumt.
    Hvis ikke vanlig telefon eller mail/brevkontakt oppnår en løsning så anbefaler jeg deg rett og slett å legge denne historien bak deg - det er tross alt bare tre tusen kroner, ikke noe å gjøre seg til kriminell for.

Newcomer
    Medlem siden
    May 2005
    Poster
    71
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Anmeld han

Selv om en anmeldelse antakeligvis blir henlagt, kan det være en skremmende opplevelse for selger å oppleve det å bli anmeldt og kanskje kan dette virke som prevantiv mot framtidige svindler

Intermediate fhl sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2003
    Poster
    1,869
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av newuser05
    Egentlig skulle jeg være med han men jeg hadde ikke tid så derfor gikk han selv.
    Hvis det er sånn å forstå at han har hentet utstyret personlig, burde han vel ha sjekket modellnummer ved henting. Hvis det er snakk om postpakke eller lignende, er det vel kanskje lettere å komme noen vei. Ellers tror jeg ikke det hjelper saken å legge ut navn og nummer på nettet.

Frode

Side 1 av 2 1 2 SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •