Hvor kan jeg handle kabler!

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 1 av 2 1 2 SisteSiste
Viser resultater 1 til 20 av 25
    Newcomer
    Medlem siden
    Nov 2003
    Poster
    91
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Hvor kan jeg handle kabler!

Hvor kan jeg handle kabler i monster cabel prisklasse hadde jeg sett for meg... sånn mitt på treet kabler.

Intermediate Burre sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2003
    Poster
    3,071
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    trykk på projektoren øverst på denne siden, da kommer du til AVshop, der er det monster kabler.

eller her:
    http://www.avshop.no/catalog/product...products_id=49

Guru Snickers-is sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2003
    Poster
    11,171
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Min personlige mening:

Monsterkabler er svært ofte like bra eller dårligere enn typiske billigkabler.

Kabler bør testes sammen med utstyret. Deponer derfor på kablene og ta dem med deg hjem.

Signalkabler gir noe større forskjeller enn høyttalerkabler, mens digitalkabler har svært små forskjeller. Coaxiale digitalkabler skal være av 75ohms type.

Lyric Hifiklubben Eltek HiFiCenterkjeden Oslo HiFiCenter er noen alternativer...

Newcomer
    Medlem siden
    Nov 2003
    Poster
    91
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

hmm

Du mener at jeg bør ta å låne med meg kabel hjem også teste mot andre merker? Er signal kabler jeg er på jakt etter også.

jeg lure på om noen kan si noen om kvaliteten på disse kobber kablene jeg bruker til høyttalere nå:

1FT>|<1FT ++ ACOUSTIC RESEARCH 16GA + HIGH DEFINITION PURE- COPPER ++ .... står det på de.. kosta 62,- m.

Medlem siden
    Nov 2003
    Poster
    11,171
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg aner ikke noe om de kablene, men jeg gjorde en tilsvarende test for noen år siden. Da deponerte jeg på kablene, samt tok med originalkablene til cd.spilleren i sammenlikningen. Resultatet ble at jeg fant ut at originalkablene knuste blandt annet monster-varianten jeg lånte.

Det er nesten umulig å gi noe svar på hva som vil fungere bra i anlegget ditt siden jeg ikke vet de eksakte egenskapene til utstyret ditt.

Ta gjerne med noen kammerater og kjør blindtest med kabler i litt forskjellig prisleie.

Newcomer
    Medlem siden
    Nov 2003
    Poster
    91
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Han jeg pleie å handle av selger Yamaha og Jamo høyttalere som jeg har.. Kan kanskje værre en tanke å lytte litt til hva han sier også ?

Egenskapene Har en Yamaha stereo forsterker som skal spille veldig reint og klart minst mulig forandring skryter de av.

Samme gjelder høyttalere Jamo D590 som også er laget for å skape mest mulig rein og klar lyd ..

Medlem siden
    Nov 2003
    Poster
    11,171
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det som bestemmer hvilke kabler som passer er signalkildens utgangsimpedans, betraktet i forhold til forsterkerens inngangsimpedans.

Det kan nok være nyttig for deg å skaffe deg litt mer kunnskap om kabler hvis du vil gjøre de rette valgene. Les denne tråden for eksempel:
    http://avforum.no/forum/viewtopic.php?t=3726&highlight=

Det er en del informative innlegg i denne tråden.

Newcomer
    Medlem siden
    Nov 2003
    Poster
    91
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Synes ikke den trånde var noe go .. lite fakta og mye krangling.

Jeg kan ikke se noen andre egenskaper enn lederevne og støyskjerming jeg på signal kabler..

Medlem siden
    Nov 2003
    Poster
    11,171
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Enig der, men det kommer noe som minner om konklusjoner til slutt:

To av de som skriver har gjort følgende observasjoner:

Sitat Opprinnelig postet av roffe
    Dette blir litt meta i forhold til diskusjonen, men jeg tar likevel sjansen:
    Mange her hevder at det ikke er noen vits i å diskutere hvorvidt forskjeller mellom høyttalerkabler er hørbart, fordi det blir erfaring mot teori og påstand mot påstand. Jeg er IKKE enig i dette.

Selv om jeg er vitenskapelig orientert av natur og skeptisk til ting som ikke har en naturlig forklaring, så forsøker jeg å være åpen for at noen mennesker hører og erfarer ting som ikke kan måles, og ikke minst at menneskers sanseevner er forskjellige. Av økonomiske årsaker har jeg ikke hatt muligheten til å teste dyre kabler i eget høykvalitetsoppsett, men jeg har ved enkelte anledninger sammenlignet kabler. Jeg påstår at JEG ikke hører forskjell når man kommer over en viss kvalitet.

For meg er det interessant og viktig å diskutere disse fenomenene. Det er for meg noen viktige årsaker til dette:
    * Hvis ingen eller bare noen få vil ha hørbar nytte av å kjøpe DYRE kabler , så er dette et viktig budskap: Ingen bør da kjøpe DYRE kabler på bakgrunn av tester foretatt av andre.
    * Hvis mange hører disse forskjellene i blindtester, hva er det da man hører hvis det ikke kan måles?
    * Hvis folk mener de hører forskjell, og så IKKE hører forskjell i blindtester, hva innebærer det for hva vi skal anbefale til folk som er i tvil om sitt kabelvalg?
    * Det er viktig å nå ut til folk med budskapet om at det er like greit å ikke høre forskjell på kabler som å høre forskjell. Man har ikke et mindreverdig stereoanlegg selv om man ikke har DYRE kabler, såfremt man faktisk kan begrunne det med EGNE lyttetester.

Til syvende og sist er det viktig å respektere andres opplevelser og meninger. Det til dels utidige kjøpepresset fra HiFi-bransjen om at man skal kjøpe svinedyr kabel "fordi det er som å løfte et ullteppe vekk fra høyttaleren" blir fryktelig feil hvis kjøperen selv ikke hører forskjell.

Jeg vil påstå at uansett bransje eller produkt (inkludert klesbransjen), så er merkevarepresset innen HiFi-kabler kanskje noe av det tøffeste man møter. Når man har en genuin interesse for lyd og er stolt av anlegget sitt, så er det veldig trist når folk sier ting som at "De høyttalerne der er jo rå. Men de hadde fortjent mye bedre kabler!". Hvis man da ymter frampå om at man har forsøkt uten å høre forbedring, risikerer man nesten å få kommentarer om "perler for svin" mumlet fram med klare referanser til høyttalerne og eieren.

Jeg synes derfor det er viktig at vi har en åpen debatt om dette. Poenget er ikke å bli enige, men å få belyst alle synspunktene. Forhåpentligvis resulterer det i en større toleranse for andres valg av høyttalerkabler og en større sikkerhet på egne valg.

God lytting!
    Sitat Opprinnelig postet av roffe
    Først: Takk for støtte til innlegget mitt. Jeg syntes det var viktig å få fokus på sak og mål for diskusjonen og at vi kan diskutere uten at det behøver å skape vondt blod mellom gode og dyktige mennesker.

Jeg vil gjerne bidra med en egen erfaring med høyttalerkabler av "skolissetypen". Denne daterer seg til mitt første stereo-anlegg med kassettspiller og små no-name høyttalere. Naboen var radioamatør og hadde blant annet antennemast på rundt 10 meter i hagen.

En dag stereoanlegget var skrudd av, hørte jeg plutselig morsesignaler i høyttalerne mine! :shock: Ut fra oppsettet og forsøk med å flytte litt på høyttalerkabelen ble det helt klart at det var høyttalerkablene som fungerte som antenner i forhold til det utsendte signalet fra naboen som da var sterkt nok til å sette høyttalermembranene i svingninger.

Hva er poenget med å bringe dette til torgs? Jo, at skjermede, tvinnede eller flettede høyttalerkabler sikkert hadde vært tingen her, mens f.eks. flatline-kabler sannsynligvis ville ha plukket opp denne støyen på grunn av sin topologi. Er så tvinnede skolisser dermed bedre enn flatline-kabler? Selvfølgelig ikke i det generelle tilfellet, men for akkurat mitt oppsett i akkurat det huset med akkurat den naboen ville en grunnleggende forbedring klart være forbundet med en eller annen form for skjerming. For andre mennesker i andre hus med annet utstyr, vil det kanskje være andre problemer som kan rettes opp med andre kabler.

Siden jeg har denne erfaringen med hørbar støypåvirkning, ikke bare på signalkabler, men også på høyttalerkabler, kommer jeg nok så snart jeg får sjansen til et seriøst oppsett igjen til å gå for tvinnede eller skjermede høyttalerkabler. De er litt dyrere :wink:, men for meg er det viktig å forebygge støypåvirkning utenfra.

Andre gjør andre erfaringer og baserer sine valg på det. Godt vi er forskjellige. Det viktigste er å gjøre valgene bevisst.
    Sitat Opprinnelig postet av rogers
    Får hive meg på her jeg også.
    Takk til Roffe for gode innlegg.

Jeg har boden full av gull og grønne skoger. Høytalerkabler, og signalkabler fra forskjellige produsenter fra de siste 20 årene.
    Som ung HiFi entusiast byttet jeg ut kabler titt og ofte.
    Drev å snudde på stikkontaktene for å endre på nettpolariteten, hang motstander i gardinene, malte kanten på cd platene grønne, limte fast noe plast greier på cd platene, blokkerte ubrukte innganger på forsterker med magiske plugger, hadde egne nettfilter på alle kompontentene.....
    Og lyttet fortvilt etter forbedringer.

Etter noen år ble jeg kjent med en fyr som jobbet for en større og seriøs hifi sjappe. Brukte noen kvelder med blindtesting av kabler, cd-spillere, forsterkere etc.
    De enkleste komponentene i testene var typisk gode og rimelige varer (høytalerkabler til 50kr/m, CD spillere til 2500kr, forsterkere til 3-4000kr).
    De dyreste varene var typisk kabler til 1000kr+/m, cd spillere til godt over 20.000kr og det samme med forsterkere.
    Men skuffelsen var stor. Jeg klarte ikke å høre forskjell i de fleste tilfellene, og i hvert fall ikke når det kom til kabler.

Tok etter dette et lite oppgjør med min "religion", og har siden hatt et ganske edruelig forhold til det meste av sort magi innen HiFi.

Roger
    Etter det jeg har lært ligger forklaringen til disse fenomenene i følgende:

Sitat Opprinnelig postet av Snickers-is
    Kjempebra innlegg der Roffe!

Må forresten legge til det med kablenes impedans:

Det signalet som skal transporteres har følgende vesentlige faktorer:

Båndbredde: 10-50 000 Hz (ca)

Spenning: Fra 0,5-20 Volt for signalkabler (mindre for platespillere) og fra 0- over 100 Volt for høyttalerkabler.

Utimpedans for signalkabler er fra noen ohm og opp til flere kiloohm. På høyttalerkabler fra 0-ca 5 ohm.

Innimpedans for signalkabler er ca 1,Kohm til rundt 20 Kohm, og på høyttalerkabler fra ca 1 til ca 50 ohm.

Fasevridning i innimpedansen (mottakerenden) for signalkabler er som regel flat, men for høyttalere er den sjelden flat. Ofte med sinnssyke fasevinkler.

Summa sumarum så har vi en drøss med forskjellige anlegg med en drøss med forskjellige dempningsfaktorer både på høyttalersiden og på signalsiden. I enkelte anlegg vil en 10-kvadrats kabel med lav kapasistans være helt avgjørende til høyttalerne, i andre anlegg vil du ikke kunne høre forskjell fra en 1-kvadrat en gang. På signalsiden vil enkelte anlegg kreve større tverrsnitt, være mer følsom for induksjon osv.

Det er bare å teste, men husk at du får ikke lav induksjon, stort tverrsnitt, massive ledere, lav kapasistans (signalkabler) bare ved å legge 50 000 på bordet. Man kan like gjerne få det hos elektrikeren til en 50-lapp.

Skjerming og akkustisk mikrofoni er jo også en ting som vil kunne påvirke lyden. Det er igjen svært avhengig av utstyret. I Roffe sitt tilfelle ville jeg tippe på at han hadde en relativt liten forsterker, gjerne med rør, og med svært lav dempningsfaktor. En stor forsterker med kraftige kabler og noe høyere kapasistans vil ikke snappe opp disse signalene på samme måte. Det kan ofte være greit å organisere kabler slik at de krysser hverandre 90 grader, og i hvertfall ikke slik at signalkabler ligger paralellt med strøm eller høyttalerkabler. Valget av høyttalerkabler vil også være med på å bestemme hvor mye disse støyer for signalkablene, og derfor gjøre en vesentlig forskjell i lyden.

Men spør du meg så ser en tykk sort flettet strømpe til hver høyttaler skikkelig fett ut, og jeg liker ting som ser bra ut!! 8)
    Det som er viktig er at du vet litt om hvorfor kablene låter forskjellig, og hva som kan være årsaken hvis det ikke låter som det skal til tross for store investerte summer. I det store og hele så kan man vel si at Ferrari er en fin måte å komme seg fra A til B på, men ikke om man skal ha med seg et flyttelass...

Newcomer
    Medlem siden
    Nov 2003
    Poster
    91
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    takker, tror ikke jeg vill gjøre så veldig mye.. med signal kablene.. bytte til skjerma ska eg.

Moderator roffe sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2003
    Poster
    9,330
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Takker for referansene til innleggene mine, Snickers-is. Synes faktisk ditt innlegg er vel så informativt som mine.

Jeg har etterhvert tatt til meg regelen: "If it ain't broke, don't fix it". Med andre ord: Er du fornøyd med det du har, så trenger du ikke bytte ut noe.

Når det gjelder kabler, spesielt over et visst nivå, ville jeg aldri kjøpe nye kabler uten å prøvehøre i eget oppsett. Det gjelder egentlig for høyttalere også. Hvis butikken jeg skal handle i ikke har mitt utstyr i sitt sortiment, avtaler jeg som regel en tid hvor jeg kan ta med eget utstyr (forsterker og signalkilde) for å teste høyttalere. Når jeg velger en høyttaler, vil jeg deponere på den for å teste den hjemme i eget rom. (når det gjelder selvbygg gjelder litt andre regler, siden man kan bygge om litt hvis rommet/komponentene ikke passer så godt)

Dette med å deponere på ting og lytte på dem hjemme er en god regel. Det gir det beste grunnlaget for å fatte en beslutning, og spesielt når det gjelder kabler som er såpass omdiskutert.

Så for å oppsummere: Lytte, lytte, lytte -> ta avgjørelse.
    Husk at i DITT anlegg kan en billig kabel lyde bedre enn en dyrere. Pris er ingen garanti for sluttresultatet.

Newcomer
    Medlem siden
    Nov 2003
    Poster
    91
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Takker og bukker. Men vill tro alt er bedre signal kabelen jeg bruker nå.. som jeg kjøpte de billigste jeg fant på clas ohlson .. uten skjerming.. og en 7m lang signal kabel fra pcen med samme kvalitet pluss en skøyt
    Nytt lydkort og nye signal kabler så håper jeg på litt bedre lyd.

Active Nito sin avatar
    Medlem siden
    May 2003
    Poster
    416
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det er ikke alle butikker som lar deg ta med kabler hjem, for å prøve dem...

Active Nito sin avatar
    Medlem siden
    May 2003
    Poster
    416
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Er det forresten bare monstercable som selger subwoofer-kabler til en noenlunde pris (er ikke interessert i å betale over 1000kr for 4 meter kabel) ? Monstercable har en subwoofer-kabel som koster 600kr for 4 meter.

Moderator roffe sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2003
    Poster
    9,330
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Nito
    Er det forresten bare monstercable som selger subwoofer-kabler til en noenlunde pris (er ikke interessert i å betale over 1000kr for 4 meter kabel) ? Monstercable har en subwoofer-kabel som koster 600kr for 4 meter.
    HiFi-klubben har Tara Labs Prism500 subwooferkabel til 498,- for 4 meter.
    Eltek selger Supra SubLink-RCA signalkabel for 325,- for 4 meter
    Uterminert Supra Sublink-kabel får du dessuten for 25 kr per løpemeter hvis du foretrekker å kjøpe pluggene i tillegg og lodde litt.

Det finnes sikkert flere eksempler.

Active Nito sin avatar
    Medlem siden
    May 2003
    Poster
    416
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ok, takker så meget roffe !

Newcomer
    Medlem siden
    Nov 2003
    Poster
    91
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hvor på nettet har best priser på Monster Cabel da ?

Active Nito sin avatar
    Medlem siden
    May 2003
    Poster
    416
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av hildrum
    Hvor på nettet har best priser på Monster Cabel da ?
    Er ikke helt sikker, men AVshop er vel ikke de dyreste iallefall...
    http://www.avshop.no/catalog/index.php?cPath=60_61

Newcomer
    Medlem siden
    Nov 2003
    Poster
    91
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

jack

Jeg finner ikke noe signal kabel med jack.. på av forum siden.. skal bruke den til pc..

Newcomer PeGG sin avatar
    Medlem siden
    Jun 2003
    Poster
    299
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    spaceworld selger bra 3.5mm jack->2 rca kabler, både monster og vivanco, jeg endte opp med å kjøpe vivanco kabler til 400kr for 1.5meter eller noe, samme pris som monster. synes det ble stor forbedring fra 60 kroners ljudia kabelen jeg brukte før.

Side 1 av 2 1 2 SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •