Lyd og bilde for 30k

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 13 av 13
    Moderator Kokken sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2004
    Poster
    4,576
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Lyd og bilde for 30k

Har en tante som nå har havnet i rullestol, permanent. Som endel av arbeidet med å bygge om leiligheten til rullestolvennlig er en del av stuen satt av til filmkrok. Her skal det brukes +/-30.000 på utstyr. Undertegnede er blitt kontaktet for å sette sammen en "pakke".

Kravet er 42" flatskjerm og 5 kanals lyd fra et fortrinnsvis "elegant" og lettbetjent anlegg. Det kan nevnes at rommet er ca 3x4 meter og skal ha to stoler. Det blir nok et hvit rom med designmessig minimalistike møbler. Ellers benyttes det UPC tuner i huset som signalkilde for TV.

Som prosjektør-bruker er jeg nok handikappet på TV markedet og håper dere i det store, kloke forummet kan hjelpe meg.

Som TV er dette det første alternativet jeg leser meg frem til: LG 42" PLASMA TV 42PC1RR til ca 20.000,-

Dette gir ca 10.000,- igjen til en pakkeløsning DVD-reciever/høytalere.
    som f.eks. denne fra HifiCenter: Harman/Kardon HS-100. Men denne har ikke HDMI utgang. Men komponent kan jo være bra det og. Lydmessig, tja...

Noen bedre forslag?

Intermediate jantoreg sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2005
    Poster
    731
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Kokken
    Har en tante som nå har havnet i rullestol, permanent. Som endel av arbeidet med å bygge om leiligheten til rullestolvennlig er en del av stuen satt av til filmkrok. Her skal det brukes +/-30.000 på utstyr. Undertegnede er blitt kontaktet for å sette sammen en "pakke".

Kravet er 42" flatskjerm og 5 kanals lyd fra et fortrinnsvis "elegant" og lettbetjent anlegg. Det kan nevnes at rommet er ca 3x4 meter og skal ha to stoler. Det blir nok et hvit rom med designmessig minimalistike møbler. Ellers benyttes det UPC tuner i huset som signalkilde for TV.

Som prosjektør-bruker er jeg nok handikappet på TV markedet og håper dere i det store, kloke forummet kan hjelpe meg.

Som TV er dette det første alternativet jeg leser meg frem til: LG 42" PLASMA TV 42PC1RR til ca 20.000,-

Dette gir ca 10.000,- igjen til en pakkeløsning DVD-reciever/høytalere.
    som f.eks. denne fra HifiCenter: Harman/Kardon HS-100. Men denne har ikke HDMI utgang. Men komponent kan jo være bra det og. Lydmessig, tja...

Noen bedre forslag?
    Jeg har denne TVen og kjører en Sony hjemmekinopakke via scart, meget fornøyd. Legg 3-400 i kabel, ikke 29,- på Biltema, så slipper du å bruke en formue på anlegg som støtter HDMI. Et så lite rom krever ikke det største anlegget, men fin lyd bør det være.

Intermediate pnerbye sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2005
    Poster
    4,213
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Kjøp siste "Hjemmekino" (tidl. D&H). Der er det en test av 42"-skjermer. Tror jeg så en test av et elegant 5.1-system i samme bladet med noen flatpanelhøyttalere eller hva det nå var de kalte det.

Expert Anfield sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2004
    Poster
    8,888
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Overlater til andre å komme med tips på flatskjermer. Som pnerbye sier er det en test i siste bladet som kanskje kan bidra noe.

Når det gjelder lyd, vet jeg ikke helt hvilke audiofile krav hun har. Har ikke selv hørt det H/K-settet, men det er jo begrenset hvilke mirakler av lydkvalitet disse høyttalerne kan diske opp med.

Siden du nevnte hvitt rom, så kan det jo nevnes at SVS SBS-01 også kommer i hvitt. Disse høyttalerne gir deg mye for pengene, og veggfestet vil de jo gli greit inn. Kanskje noe dyrere, men nesten garantert bedre lyd. Sjekk: www.lsound.no

Medlem siden
    Sep 2004
    Poster
    4,576
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg tror ikke de audiofile tendensene er for store. Uansett kommer et SVS 5.1 m sub på 8792.00 pluss moms, og da er det ikke for mye igjen til reciever/dvd.

Tror nok at det er to ting på lyd/bilde-signalsiden som står i fokus: Lett å betjene for en "ikke teknofil" 50+åring og grei nok lyd til Hugh Grant-filmer.

Medlem siden
    Sep 2004
    Poster
    4,576
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Nytt alternativ til lydsiden m prislapp 10.000:
    Samsung HT-P1200

Har HDMI og får god kritikk her: Editors choise CNet

Medlem siden
    Sep 2005
    Poster
    731
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Kokken
    Nytt alternativ til lydsiden m prislapp 10.000:
    Samsung HT-P1200

Har HDMI og får god kritikk her: Editors choise CNet
    Ganske lekkert. Ser ekslusivt ut. Ser bra ut med sort anlegg på hvite vegger.
    EISA pleier å ha gode tester.

Medlem siden
    Sep 2005
    Poster
    731
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Dersom hun ikke er spesielt tekno-geek kan jeg anbefale deg å kjøpe hjemmkinoanlegg og TV i samme merke, evnt universal fjernkontroll.
    Jeg er 100% sikker på at hun vil sette mer pris på å ha en fjernkontroll å forholde seg til enn litt ekstra lyd/bilde.
    Dersom det er mange vindu i rommet bør du vurdere en av LG sine nye skjermer uten ekstraglassplate foran, det er da også mindre støy, pga at de heller ikke har vifte. (XXPCXR serien)

Medlem siden
    Sep 2004
    Poster
    4,576
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av pnerbye
    Kjøp siste "Hjemmekino" (tidl. D&H). Der er det en test av 42"-skjermer. Tror jeg så en test av et elegant 5.1-system i samme bladet med noen flatpanelhøyttalere eller hva det nå var de kalte det.
    Er den kommet i løssalg eller kun levert til abbonenter? På fredag (før jeg reiste på hytta) var den ikke å oppdrive hos Narvesen. En mager AV-helg ble det.

Newcomer
    Medlem siden
    Jun 2006
    Poster
    4
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Samsung...

Jeg tror en løsning som Samsung HT-P1200 kan bli ypperlig.

Jeg kjenner ikke Samsung så veldig godt, men kanskje med en Samsung LCD kan alt betjenes fra en fjernkontroll også, verdt å sjekke opp hvertfall..

Jeg har selv bestilt meg HT-P1200 pga utseende og brukervennlighet. Lyden kan umulig være så ille og bør virkelig holde for de fleste.

Newcomer
    Medlem siden
    Jun 2006
    Poster
    4
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Glemte en liten sak.. Det er mulig å dele høyttalerne til HT-P1200 i to, og henge høyttalerne rett på veggen. Det fremgår ikke på hjemmesidene på Samsung, du må lese brukermanualen for å finne bilder og info.. Da blir det en mye lekrere installasjon enn gulvstående slanke høyttalere.

Intermediate PiXeL sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2006
    Poster
    2,709
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Foruten alt det tekniske i en hjemmekino, synes jeg du kan unne denne tanten din en skikkelig go'stol hvor hun virkelig kan slappe av og kanskje føle litt frihet i forhold til rullestolen. :-)

Medlem siden
    Sep 2004
    Poster
    4,576
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Var hos Euronics i dag og fikk sett Samsung HT-P1200 sammen med Samsung LCD. Komplett pakke er ligger litt over budsjett, men jeg antar overkommelig. Har seilt opp som favoritt for meg, men nå er det ikke jeg som skal slå pinkoden i butikken. Imponert over hva en får for 9.995,-. Samsungen har HDMI, Faroudja DCDi*, støtter SACD, USB, DivX, MP3, JPG etc. Ulempe er visstnok litt viftestøy fra Sub'en. Jeg har heller ikke sett om den er intuitiv å bruke via fjernkontrollen.

Alternativt til TV: Panasonicen som var best i test i Heimekino.

Ang rullestol og godstol som alternativt. Desverre blir nok rullestolen eneste alternativ om ikke alt for lenge. Dog den varianten er motorisert i alle ledd og er next to Transformers i design.

* Edit: Er ikke helt bekreftet om den oppskallerer bildet eller er kun brukt til linjedobbler som Denon AVR2807

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •