Reklamasjon på digitalt kamera

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 1 av 2 1 2 SisteSiste
Viser resultater 1 til 20 av 31
    Intermediate thunderstorm77 sin avatar
    Medlem siden
    May 2005
    Poster
    677
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Reklamasjon på digitalt kamera

Vet dette innlegget egentlig ikke hører hjemme på denne siden, men jeg håper bare på lit inputs fra noen brukere som sikkret har en del erfaring med reklamasjon.

Jeg har et 2.5 år gammelt digitalt kamera (HP) som har vært inne til reparasjon 3 ganger og aldri levd opp til forventningene. Det ble kjøpt på Elkjøp. De er vanligvis gode på reklamasjon og tar det sikkert inn igjen, men nå er jeg lei - 2 ganger har kameraet streiket mens jeg har vært på ferie slik at jeg ikke har fått tatt noen bilder.

Kan jeg kreve å få hevet kjøpet og byttet inn i "tilsvarende vare" selv etter 2.5 år?

Jeg er redd de sender meg en ny modell av samme kamera (det gjorde de sist, for 0.5 år siden). Kan jeg kreve at de gir meg en ny modell?

Regner med HP har en garantiperiode på ca 2 år, men jeg har lest at man i følge Kjøprsloven skal ha 5 år på slike kameraer. Er det da Elkjøp som må ta denne kostnaden?

Takk for tips!

Expert jakv sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2004
    Sted
    Kristiansund
    Poster
    8,645
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hvis de har hatt kameraet inne 3 ganger og ikke har fått ordnet det slik at det fungerer tilfredsstillende har du helt klart krav på nytt kamera. Et kamera er ment å vare vesentlig lenger enn 2 år, og da har du fem års reklamasjonsrett på det. Det er en alvorlig mangel når det ikke går an å reparere kameraet. Dersom du ikke når fram hos Elkjøp kan du kontakte HP direkte.

Håper det ordner seg før ferien. :-)
    Cambridge 752 BD, Yamaha CX-A5000, Hegel H300, DIY 3xL25D, JBL LS80, JBL LS center, Klipsch RS42 MK2,
    DIY 4xDayton Ultimax 15", 2xBehringer iNuke6000DSP, Sony VPL-HW30, Darbee Darblet, Nexus Player, Toshiba HD-DVD, Get Micro,
    Rega Planar 3 m/Elys 2, Rega Fono

Livet er mer enn en pakke tørre kjeks

Medlem siden
    May 2005
    Poster
    677
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Takk for det, var npe slikt jeg så for meg.

Medlem siden
    May 2005
    Poster
    677
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Kan jeg be om pengene tilbake eller kun en annen modell?

Expert jakv sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2004
    Sted
    Kristiansund
    Poster
    8,645
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det er nok heller tvilsomt at du greier å få hevet kjøpet, men du kan jo prøve. I og med at det er HP som er "ansvarlig" for situasjonen du har havnet i er det til syvende og sist de som avgjør dette, hvis ikke forhandleren tar det på sin kappe. På grunn av dette blir det nok HP kamera hvis du får et nytt også.

Jeg har strevd med det samme i forb. med vaskemaskin, holder på med min fjerde. Har fått ny tre ganger, ryker den nbå kjøper jeg ny, er dritlei det merket og reparatøren.
    Cambridge 752 BD, Yamaha CX-A5000, Hegel H300, DIY 3xL25D, JBL LS80, JBL LS center, Klipsch RS42 MK2,
    DIY 4xDayton Ultimax 15", 2xBehringer iNuke6000DSP, Sony VPL-HW30, Darbee Darblet, Nexus Player, Toshiba HD-DVD, Get Micro,

Medlem siden
    May 2005
    Poster
    677
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ville vært utrolig kjedelig om jeg ender med enda et nytt HP kamera. Jeg har nemlig en av de dyrere modellene, som nå er utgått. Jeg kunne egentlig tenke meg å bytte dette kameraet mot et mellom legg til Canon EOS350D eller noe lignende kvalitet.

Intermediate nf sin avatar
    Medlem siden
    Mar 2004
    Poster
    542
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hvorfor skriver du ikke akkurat det du skriver her - pluss tekniske detaljer om feil og historikk på Elkjop.no 'Kontakt Oss" > "Kontakt oss via e-post"

Medmindre du ikke allerede har forsøkt dette?

Erfaringen min er ihvertfall at de som svarer på mail har bedre tid enn de som evt er i luka på Elkjøp, og som ikke har tid til å sette seg inn i lengre historikk...

Men forventninger og feil er jo to forskjellige ting da... For forventninger så er det angrefristen som gjelder - og den er 30 dager hos Elkjøp.

Reklamasjonstiden kommer an på om utstyret er ment å vare i mer enn 2 år eller ei. Er det det så har man reklamasjonsrett i 5 år. Jfr http://forbrukerportalen.no/Artikler.../1029750169.85 Bærbart utstyr er jo mer utsatt for å mistes i bakken, bli utsatt for fuktighet osv - så man må kunne sannsynliggjøre at feilen ikke skyldes slike skader som hverken dekkes av garanti eller reklamasjonsretten. (Men som evt dekkes av "uflaks" forsikring.)

Forskjellen på garantitid og reklamasjonstid er ellers at ved garanti er det selgeren som må bevise at det evt er en feil som ikke dekkes av garanti. Ved reklamasjon er bevisbyrden derimot din for å vise at det er en feil ved produktet (som ikke skyldes skade).

Både norsk garantitid (som ofte kan være lenger enn fabrikk-garanti) og reklamasjonstid er noe en butikk tar høyde for ved prissettingen av produkter utifra forventet feilrate (info de gjerne får fra produsent eller har erfaringsgrunnlag for). Så svaret er ja, reklamasjon er noe butikken dekker.

Medlem siden
    May 2005
    Poster
    677
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Leverte nettopp kameraet tilbake til ElKjøp. De mente 2.5 år var for lenge, men skulle høre med HP. Da mener de vel at et digitalt kamera som kostet 4.000,- for 2.5 år siden ikke varer lenger enn 2 år. Blir spennende å se hva de svarer i morgen.

Expert jakv sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2004
    Sted
    Kristiansund
    Poster
    8,645
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det er bare å slå i bordet med historien. Det du også må være oppmerksom på er at når du får en ny vare begynner garanti/reklamasjonsrett å gå fra den dagen du får den nye varen. Dvs får du nytt kamera etter 1,5 år har du totalt 6,5 års reklamasjonsrett. I ditt tilfelle har du også hatt såpass mange reparasjoner at det er god nok grunn til omlevering.

Gå inn på lovdata.no, skriv ut kjøpsloven og klask den i bordet på Elkjøp, noen ganger skjønner de ikke annet enn STORE bokstaver.

Medlem siden
    May 2005
    Poster
    677
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av jakv
    Det er bare å slå i bordet med historien. Det du også må være oppmerksom på er at når du får en ny vare begynner garanti/reklamasjonsrett å gå fra den dagen du får den nye varen. Dvs får du nytt kamera etter 1,5 år har du totalt 6,5 års reklamasjonsrett. I ditt tilfelle har du også hatt såpass mange reparasjoner at det er god nok grunn til omlevering.

Jeg finner ikke dette i Forbrukerkjøpsloven §6. Vet du hvor jeg kan finne mer info? Jeg fikk nytt kamera for 1 år siden :-)

Expert jakv sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2004
    Sted
    Kristiansund
    Poster
    8,645
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    I kapittel 4 står det bl.a. dette :

"§ 18. Tidspunktet for bedømmelsen av om det foreligger en mangel

Ved bedømmelse av om tingen har en mangel, skal det tidspunktet da risikoen går over på forbrukeren, legges til grunn, selv om mangelen først viser seg senere."

Tidspunktet da risikoen går over på forbrukeren er tidspunktet du får den nye varen. Veldig satt på spissen, men slik skal det praktiseres, blir stort sett gjort slik. Jeg fikk ny vaskemaskin 6 år etter at jeg hadde kjøpt min første. Grunnen til dette er at man (teoretisk) kan få omlevering etter 4 år og 11 mnd, og så viser det seg at den nye varen har en stor mangel som ikke blir oppdaget før etter to måneder. Da har man ikke hatt anledning til å finne ut om varen har mangler eller ikke.

Medlem siden
    May 2005
    Poster
    677
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    OK, takk for veldig god hjelp!

Medlem siden
    May 2005
    Poster
    677
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Da fikk jeg svar fra Elkjøp. De hadde selvfølgelig glemt å ringe til HP. Jeg mente det var unødvendig å høre med dem da 3 ganger til reparasjon burde være nok, og at jeg burde få et annet produkt. Vel, det er Hp som bestemmer her tydeligvis.

Når det gjelder garantien så mener de at den trolig har utgått. Igjen - HP mener levetiden på deres digitale kameraer er mindre enn 2 år - (what?!), og de forholder seg til hva HP sier.

De mener også at jeg ikke får ny garanti da jeg fikk nytt kamera for 1 år siden. Dette er et "innbytte", som ikke gir rett til ny garanti, siden jeg fikk samme modell.

Her må jeg visst undersøke mer. Igjen setter jeg veldig stor pris på tips!

Newcomer
    Medlem siden
    Dec 2005
    Poster
    171
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Kameraet har en mangel om det ikke lever opp til det du kan forvente av det, da kan du kreve å heve kjøpet.
    Men er vel en regel som sier at det ikke skal gå for lang tid fra du oppdager mangelen til det må heves.
    Men etter 3 reperasjoner har du uansett krav på nytt produkt sånn som jeg har forstått det.

Medlem siden
    May 2005
    Poster
    677
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Feilen oppstod for 1 uker siden. Man har min. 2 måneder å melde om feil til selger.

Selger har 3 forsøk på å rette opp samme feil. I mitt tilfelle er det 2 ganger med samme feil og nå nettopp en ny feil.

Etter søk på nettet ser jeg at dette er en modell HP for lengst har tatt ut av produksjon pga. mange feil.

Intermediate drkaos sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2005
    Poster
    511
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hp har ikke reparasjon på kameraer som blir sendt inn. De har en bytte-ordning hvor du får et anna kamera som og har blitt sendt inn på service. Noen vet jeg prøver seg med at; -du får et nytt kamera..
    ..uten at du faktisk får det.

HP syns jeg var greie nok på servicebiten, men DHL var grusomt dårlige til å håndtere frakten. Ofte måtte vi bare gi kundene et nytt kamera, og så kjefte på HP etterpå.

I dette tilfellet her ville jeg (om jeg var servicemann hos Elkjøp) tatt inn ditt kamera, komplett med emballasje, batteriet, bruksanvisning osv og heller latt deg kjøpe et anna kamera mot mellomlegg. Deretter ville jeg tatt dette opp med HP og fått kredit på kamera. Det lar seg gjøre, jeg har nemlig gjort det før.

Lykke til!

Intermediate Marantz sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2003
    Poster
    2,654
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Kjøpsloven sier at selger har 3 forsøk på å rette opp eller reparere feil. Etter det kan man kreve nytt produkt.

Intermediate drkaos sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2005
    Poster
    511
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Marantz
    Kjøpsloven sier at selger har 3 forsøk på å rette opp eller reparere feil. Etter det kan man kreve nytt produkt.
    Merk og at selger/forhandler kan ta produktet inn, og sende det på verksted for å finne ut hvem som er skyld i skaden. Kunden må da ofte vente til produktet er kommet tilbake og har da lett for å ta produktet med seg siden det allerede er reparert. I tillegg kan selger/forhandler nekte å gi nytt produkt dersom han lider uforholdsmessig stor skade, dvs hvis Hp nekter å gi kredit på kameraet slik at forhandler/selger må kaste kamera eller selge det som brukt og selv bære garanti/reklamasjonskostnader på det.

Det er ingen saker som har skapt presedens om dette enda, og forbrukerkjøpsloven er full av gråsoner.

Intermediate Marantz sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2003
    Poster
    2,654
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av drkaos
    ...og forbrukerkjøpsloven er full av gråsoner.
    Du har desverre rett... Ikke akkurat lett å klage på et 2,5 år gammelt kamera heller. Jeg kjøper alltid trygghetsforsikring med slike produkter, så slipper jeg å forholde meg til gråsoner :wink:

Intermediate santa claus sin avatar
    Medlem siden
    Jul 2005
    Poster
    2,225
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Men trodde at etter en reparasjon blir garantitiden utvidet, skulle jo bare mangle, da man nesten må se på produktet som nytt!

Selger kan jo ikke bare reparere og reparere og håpe tiden går ut før man har rett til å kreve nytt produkt??

Bank i bordet og krev nytt!

Side 1 av 2 1 2 SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •