Reklamasjon på digitalt kamera - Side 2

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 2 av 2 FørsteFørste 1 2
Viser resultater 21 til 31 av 31
    Intermediate thunderstorm77 sin avatar
    Medlem siden
    May 2005
    Poster
    677
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    Sitat Opprinnelig postet av santa claus
    Men trodde at etter en reparasjon blir garantitiden utvidet, skulle jo bare mangle, da man nesten må se på produktet som nytt!

Selger kan jo ikke bare reparere og reparere og håpe tiden går ut før man har rett til å kreve nytt produkt??

Bank i bordet og krev nytt!

Det er dette jeg er helt enig i! Dersom jeg legger sammen all tiden jeg har vært uten kamera pga. reklamasjon blir dette ganske vesentlig del av de 2.5 årene. I begynnelsen var jeg altfor snill og bare sa OK, men sist gang fikk jeg låne et elendig kamera som erstatning.

Nå er kameraet sendt til HP. Får vel vente til de har sagt sitt, men Elkjøp har brukt opp kvoten sin.

Intermediate drkaos sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2005
    Poster
    511
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Men trodde at etter en reparasjon blir garantitiden utvidet, skulle jo bare mangle, da man nesten må se på produktet som nytt!
    Det er ikke sånn det funker, og ikke er jeg enig heller. Selv om en komponent kan ryke den ene gangen, kan man ikke nullstille garanti-tiden for alle de andre komponentene i samme produkt.

De fleste verksteder i Norge opererer dog med 3mnd garanti på jobben de har gjort. Dette gjelder ikke Hp da de som sagt opererer på en anna måte..

Intermediate thunderstorm77 sin avatar
    Medlem siden
    May 2005
    Poster
    677
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Dersom jeg hadde fått en tilsvarende, men en annen modell ville jeg fått en ny kvittering og fornyet garanti. Da burde man få det selv om man får samme modell også.

Intermediate santa claus sin avatar
    Medlem siden
    Jul 2005
    Poster
    2,225
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av drkaos
    Selv om en komponent kan ryke den ene gangen, kan man ikke nullstille garanti-tiden for alle de andre komponentene i samme produkt.

Ikke forskjellige komponenter, men man skal jo kunne forvente at en ting skal holde litt lenger enn 3 mnd etter en reparasjon? Man har jo ikke hatt produktet ut garantitiden og jeg har opplevd mange ganger at jeg har fått utvidet garantitiden på den komponenten som ble fikset/byttet.

Men skal ikke være vanskelig! Jeg mener at garantien sier at varen skal vare så og så lenge uten trøbbel og hvis samme feil skjer tre ganger så har man krav på å få nytt....

Medlem siden
    Apr 2005
    Poster
    511
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg mener at garantien sier at varen skal vare så og så lenge uten trøbbel og hvis samme feil skjer tre ganger så har man krav på å få nytt....
    Noe om 3 feil osv står ikke nevnt i noe garanti.

Derimot vet jeg at feks Philips, Yamaha, Sony og endel andre har avtaler med Elkjøp som sier at deres autoriserte verksted ikke skal bruke mer enn 3 uker på å fixe feilen, isåfall kan man få produktet kreditert. Jeg prøvde den leksa på Hp også, og fikk det igjennom etpar ganger. Mer jobb for den ansatte, men beste løsning både for kunde og butikk.

Expert jakv sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2004
    Sted
    Kristiansund
    Poster
    8,645
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    [QUOTE=drkaos]Noe om 3 feil osv står ikke nevnt i noe garanti.

QUOTE]

I kapittel 6 står dette:

§ 30. Gjennomføring av avhjelp

Avhjelp skal skje uten kostnad og uten vesentlig ulempe for forbrukeren innen rimelig tid og uten risiko for at forbrukeren ikke får dekket sine utlegg av selgeren.

Selgeren har ikke rett til å foreta mer enn to avhjelpsforsøk for samme mangel, med mindre det foreligger særlige grunner som gjør at ytterligere avhjelp er rimelig.

Hvis selgerens avhjelp vil medføre at forbrukeren i mer enn en uke vil bli avskåret fra å bruke tingen, kan forbrukeren kreve å få stilt en erstatningsgjenstand til rådighet for selgerens regning. Dette gjelder likevel bare hvis kravet fremstår som rimelig sett i forhold til forbrukerens behov og den kostnad eller ulempe som selgeren påføres.

Der står det klart at selegeren har to sjanser, og at forbrukeren ikke skal avskåret fra å bruke varen i over en uke uten å få en erstatningsgjenstand til rådighet, altså låne kamera dersom rep tar over en uke. To rep=ny vare.
    Cambridge 752 BD, Yamaha CX-A5000, Hegel H300, DIY 3xL25D, JBL LS80, JBL LS center, Klipsch RS42 MK2,
    DIY 4xDayton Ultimax 15", 2xBehringer iNuke6000DSP, Sony VPL-HW30, Darbee Darblet, Nexus Player, Toshiba HD-DVD, Get Micro,
    Rega Planar 3 m/Elys 2, Rega Fono

Livet er mer enn en pakke tørre kjeks

Medlem siden
    Apr 2005
    Poster
    511
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av jakv
    Selgeren har ikke rett til å foreta mer enn to avhjelpsforsøk for samme mangel, med mindre det foreligger særlige grunner som gjør at ytterligere avhjelp er rimelig.
    Men her siterer du loven, den har ingenting med garanti gitt av produsent. Ikke glem å skille mellom reklamasjonsrett iht lov og garanti. I loven er det og spesifisert at et er SAMME MANGEL som skal oppstå, dvs at produktet kan repareres veldig mange ganger... I tillegg står det ingenting i loven om reparasjonstid, noe som i praksis betyr at sålenge du har et låneprodukt som gjør nytten, kan verkstedet bruke så lang tid de bare orker.

Summosummarum: Forbrukerkjøpsloven er ikke så klar og god som det forbrukerrådet og mange i media skal ha det til.

Expert jakv sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2004
    Sted
    Kristiansund
    Poster
    8,645
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av drkaos

Summosummarum: Forbrukerkjøpsloven er ikke så klar og god som det forbrukerrådet og mange i media skal ha det til.
    HELT enig! :-)

Det hele koker ofte ned til selger/leverandør/produsent. Men de aller fleste tolker dette som om at man får nytt apparat dersom deter to eller flere feil, untatt der det er snakk om dyre apparater som det vil lønne seg for selger å reparere framfor å erstatte det med nytt.

Loven er imidlertid full av gråsoner, og det er ingen felles retningslibjer innen bransjen lenger. Da var det nesten bedre før da elektronikkbransjen hadde en felles tolkning av garantier osv. , og man hadde retningslinjene for bransjen i skriftlig form.

Uansett vil selger ha alt å tjene på å hjelpe kjøperen i dette tilfellet med kameraet. Dersom han ikke gjør det har han sannsynligvis mistet en del kunder, både eieren av kameraet og noen av hans bekjente.

Jeg har iallefall begynt å se mer på service enn priser innimellom, særlig hvis jeg skal kjøpe noe jeg ikke har nok kunnskap om selv.
    Cambridge 752 BD, Yamaha CX-A5000, Hegel H300, DIY 3xL25D, JBL LS80, JBL LS center, Klipsch RS42 MK2,
    DIY 4xDayton Ultimax 15", 2xBehringer iNuke6000DSP, Sony VPL-HW30, Darbee Darblet, Nexus Player, Toshiba HD-DVD, Get Micro,
    Rega Planar 3 m/Elys 2, Rega Fono

Livet er mer enn en pakke tørre kjeks

Intermediate nf sin avatar
    Medlem siden
    Mar 2004
    Poster
    542
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det sentrale er hva som er signalisert ved kjøpstidspunkt:
    http://forbrukerportalen.no/faq/1023109613.19

Garantitid er som det står ikke noe bestemt - men er vel i Norge ofte 2 år på utstyr som er av god kvalitet. Dermed har du i utgangspunktet et godt argument her.

Lovdata: http://www.lovdata.no/all/tl-20020621-034-004.html §15 b)
    §18 er også interessant " Hvis ikke noe annet bevises, skal en mangel som viser seg innen seks måneder etter risikoens overgang, formodes å ha eksistert ved risikoens overgang. Dette gjelder likevel ikke dersom formodningen er uforenlig med varens eller mangelens art"

Reklamasjonsperioden har ikke produsent noe særlig med - den er det butikken som bærer hele kostnaden for - og som de har kalkulert inn i sin utsalgspris. Det blir derfor noe søkt at butikken spør produsent om hva som er reklamasjonstid. Det ryddigste er selvfølgelig at butikken opplyser om dette på kjøpstidspunkt. Gjør de ikke det og du utifra prisen, antatt kvalitet og lang garantitid antar at det er 5 års reklamasjonstid, så har du en sterk sak.

Dine tidligere ulemper vil sannsynligvis også telle med i evt tvistemål.

Forbrukerrådet vil vel kanskje ha oversikt over rettspraksis ift digitale kamera - så det går jo an å spørre de som en uhildet 3.dje part her.

Medlem siden
    Apr 2005
    Poster
    511
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av nf
    Reklamasjonsperioden har ikke produsent noe særlig med - den er det butikken som bærer hele kostnaden for - og som de har kalkulert inn i sin utsalgspris.
    Nja.. I ingen av butikkene jeg har jobbet har dette vært tilfellet. Hvorvidt rep dekkes av reklamasjon blir alltid bestemt av verksted, og i mange tilfeller av leverandør. De dekker ofte både deler og arbeid, mens på mange hvitevarer dekker de bare delene og kunden må betale for arbeidet med å bytte den.

Sitat Opprinnelig postet av nf
    Forbrukerrådet vil vel kanskje ha oversikt over rettspraksis ift digitale kamera - så det går jo an å spørre de som en uhildet 3.dje part her.
    Det er sålangt ingen rettspraksis på dette fordi ingen har tatt det så langt. Og å kalle forbrukerrådet uhildet.. Dersom jeg ringer, har jeg rett. Dersom kunden ringer, har kunden rett. Til slutt måtte jeg be folka hos rådet om navn og direktenr slik at jeg og kunden fikk snakke med samme person og dermed få et korrekt svar, og ikke et svar basert på synsing.

Når jeg tenker meg om er jeg ganske glad for at jeg tok til fornuft og begynte på skolen igjen...

Intermediate
    Medlem siden
    Apr 2005
    Poster
    676
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Må også ta med i betraktining at noen produsenter mener at når produktet byttes (enten hele eller innmaten) så regnes dette som nytt produkt og 3 nye muligheter på samme feil. Når det gjelder reklamasjon er det produsenten som dekker dette så lenge verkstedet mener ser på det som reklamasjons sak. Derimot er det brukerfeil skal dette i utgangspunktet dekkes av kunde. Gå i butikken når det ikke er så mye folk der. Spørr om de kan prøve å få kreditt på det og at du evt kjøper ett annet kamera fra dem.

Side 2 av 2 FørsteFørste 1 2

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •