Omformer

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 16 av 16

Tråd: Omformer

Newcomer qpv32 sin avatar
    Medlem siden
    May 2006
    Poster
    31
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Cool Omformer

Hei!

Er det noen som vet hvor jeg får tak i en 230V>12V omformer med 20A? :?

Intermediate jozho sin avatar
    Medlem siden
    May 2005
    Poster
    1,530
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    http://www.elfa.se/elfa-bin/dyndok.p...ok=2021849.htm

Du er nok på jakt etter en 250VA transformator du da. Skal du drive en bilradio med denne saken?

Medlem siden
    May 2006
    Poster
    31
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av jozho
    http://www.elfa.se/elfa-bin/dyndok.p...ok=2021849.htm

Du er nok på jakt etter en 250VA transformator du da. Skal du drive en bilradio med denne saken?
    skal drive en bilforsterker, som trenger 20A med 12V men så har jeg da ikke bil så jeg må montere den innendørs. men ser at de bare har 200VA eller 300VA, hva skal jeg velge?

Medlem siden
    May 2005
    Poster
    1,530
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Egentlig kan du bare glemme det... du trenger 9V på sekundær siden (likerettet 9V blir teoretisk noe slik som 12,73V) og det har de ikke i denne sizen. Tror dette vil koste mer enn det smaker. Hvorfor ikke bruke pengene på et mikroanlegg? Hvis du absolutt skal gjøre det så kan du snakke med www.ulveco.no, eller med noen som har peil på switchede strømforsyninger.

EDIT: Må også nevnes at de alle (ringkjerne)trafoene hos elfa har dobble sekundær spoler. Da trenger du "dobbelt" effekt for å kunne trekke det du trenger på den ene sekundæren.

Intermediate Smurfen sin avatar
    Medlem siden
    Jul 2004
    Poster
    1,324
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ett optima yellow top og en elektronisk lader 5-15 ampere vil fungere bedre, omformeren vi aldri gi deg det du trenger av strøm.

Edit. Optima Yellow top er ett tett batteri som ikke danner knallgass

Moderator ask4me2 sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2004
    Poster
    4,802
    Takk & like
    Nevnt
    3 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Eller hvorfor ikke få tak i et 12 volts bilbatteri/fritids batteri med på f.eks 65Ah og en vedlikeholds lader som kan være tilkobblet hele tiden.

Det finnes slike batterier som er tette og ikke avgir gasser ved lading/utlading, og med den nødvendige sikkerheten man altid bør vise overfor slike batterier, skulle det være en billig og grei løsning som i innendørs bilstereo sammenheng kan gi en del mer Ampere enn de opgitte 20A også ;-)

f.eks. noen av disse batteriene http://www.biltema.no/products/produ...iItemId=100831
    med en av disse laderene http://www.biltema.no/products/produ...&iItemId=88163

Moderator HåkonN sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2005
    Poster
    6,958
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av ask4me2
    Eller hvorfor ikke få tak i et 12 volts bilbatteri/fritids batteri med på f.eks 65Ah og en vedlikeholds lader som kan være tilkobblet hele tiden.

Det finnes slike batterier som er tette og ikke avgir gasser ved lading/utlading, og med den nødvendige sikkerheten man altid bør vise overfor slike batterier, skulle det være en billig og grei løsning som i innendørs bilstereo sammenheng kan gi en del mer Ampere enn de opgitte 20A også ;-)
    Som tidligere nevnt, Optima. De avgir ikke noen farlige gasser... Dette fordi de ikke er fylt med batterisyre, slik som ordinære batterier, men gele. Noe som gjør de vedlikeholdsfrie og trygge å ha innendørs...

Vanlig bilbatteri må man ikke ha innedørs i et område man oppholder seg mye.

Medlem siden
    Aug 2004
    Poster
    4,802
    Takk & like
    Nevnt
    3 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av HåkonN
    Som tidligere nevnt, Optima. De avgir ikke noen farlige gasser... Dette fordi de ikke er fylt med batterisyre, slik som ordinære batterier, men gele. Noe som gjør de vedlikeholdsfrie og trygge å ha innendørs...

Vanlig bilbatteri må man ikke ha innedørs i et område man oppholder seg mye.
    Er langt på vei enig med det du skriver HåkonN, men det at Optima er et gele batteri stemmer vel egentlig ikke.

Sitat Opprinnelig postet av http://www.gylling.no/optima.htm
    Hva er spesielt med Optima.

Optima batteriet er produsert av 99,9% rent bly, det vil si at det ikke er tilsatt antimon, kalsium eller selèn.

Dette blyet som ikke er forurenset gjør at korrosjonen er redusert til et minimum slik at blyplatene kan lages tynne uten at det går ut over levetiden.

Siden rent bly er mykt rulles den positive og negative platen, med en separator imellom opp til en kompakt enhet. Denne rullen føres inn i et av 6 kamre i batteriet. Tilslutt fuktes cellene i en eksakt dose med batterisyre.

Mellomforbindelser og batteripoler støpes og lokket forsegles. Batteriet er ferdig til bruk.

Mange lag med tettpakkede blyplater kombinert med lettflytende batterisyre (ikke gelè) gjør at batteriet lett opptar og avgir energi.

Har ellers brukt vanlige vedlikeholdsfrie bly batterier i både UPS sammenheng og i forskjellig batteri drevet audio utstyr, og så lenge man har egnede plasser hvor man har god lufting, har sikkringer som begrenser skader ved kortsluttninger osv, så er vanlige blysysre batterier også greie å bruke, og det er vel ofte et spørsmål om pris hva man velger også.

Optima Gul top batterier virker forøvrig som noen meget spennende batterier, som jeg kanskje skulle teste ut litt mer selv også...;-)

Intermediate Smurfen sin avatar
    Medlem siden
    Jul 2004
    Poster
    1,324
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg sitter 15 meter unna gylling hvor de har mange batterier, og har selv benyttet optima gul i en rekke bilstereo innstallasjoner. Kan ikke annet enn å anbefale dette batteriet. dette er forøverig ikke ett gele batteri men ett agm batteri hvor du har ruller med lettflytende syre.

Moderator HåkonN sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2005
    Poster
    6,958
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Dere har selvfølgelig 100% rett... Beklager feilopplysningen. Jeg har vært borti gele-batterier for noen år siden, og ble fortalt at Optima også var et slikt batteri. Et raskt søk på internet viser fordelene med Optima kontra vanlig gel:

11. What is a gel cell battery? How does the OPTIMA battery compare?

A gel battery is typically a modification of a conventional lead-acid automotive or marine battery. A gelling agent is added to the electrolyte to reduce movement inside the battery case. OPTIMA Deep Cycle batteries are able to deliver and receive higher amperages than gel cell batteries, due to the much higher internal resistance of gel batteries. Most gel batteries cannot handle engine starting duties, but OPTIMA Deep Cycle batteries excel in such applications.

Det forandrer uansett ikke anbefalingen... Optima er et flott batteri til bruket.

Medlem siden
    May 2006
    Poster
    31
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Takk til alle som har svart! Men faren min lar meg ikke bruke batteri inne, så jeg må bruke en annen strømkilde.. Jeg har hørt man kan bruke en PSU fra pc og bare jumpstarte den!? er det noen som vet noe om dette?

Medlem siden
    May 2006
    Poster
    31
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Nå har jeg kjøpt en pc strømforsyning, så jeg venter å få den til uka
    Takk for alle svar!
    Problemet løst!

Medlem siden
    Aug 2004
    Poster
    4,802
    Takk & like
    Nevnt
    3 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det hørtes ut som du fant en god løsning på problemet, men hva slags PC power supply fant du som takler 20A i 12v delen?

Her er ellers en link til en skisse som viser hvordan du kan slå på en ATX PC power supply uten at den er tilkobblet og styrt av et hovedkort.

Edit: Link http://www.techpowerup.com/articles/other/22 Litt tidlig for meg på morgenen ja...:roll:

Intermediate santa claus sin avatar
    Medlem siden
    Jul 2005
    Poster
    2,225
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av ask4me2
    Her er ellers en link til en skisse som viser hvordan du kan slå på en ATX PC power supply uten at den er tilkobblet og styrt av et hovedkort.

Tidlig på morran for deg ask?

Medlem siden
    May 2005
    Poster
    1,530
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hva slags strømforsyning endte du opp med qpv32?

http://www.gideontech.com/content/articles/196/1

Her er en link som beskriver det samme som ask4me2 mente å linke til. God idè, men en slik PSU leverer vel +-12V, skal du da bare bruke +12 til jord?

Husk å ha en last tilkoblet når du skrur den på!

Medlem siden
    May 2006
    Poster
    31
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Endte opp med denne
    får strømforsyningen i morgen, så da blir det testing av utstyret.
    blir senere å opprette en workblogg.

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •