Ny fjernkontroll, men hvor komplisert?

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 1 av 2 1 2 SisteSiste
Viser resultater 1 til 20 av 22
    Intermediate MAXcpu sin avatar
    Medlem siden
    Mar 2003
    Poster
    709
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Ny fjernkontroll, men hvor komplisert?

Planlegger HTPC her naa, og trenger derfor ogsaa en fjernkontroll. Alternativene er mange, og prisene vareier deretter. Jeg skal imidlertid bruke denne til aa styre <alt>:

HPTC med:
    TVtuner, TeaterTek (eller lignende), evt. Winamp osv.. Alt man trenger.

Surround Receiver

RF er ogsaa praktisk til evt. aa styre X-10.

Mange bruker PDA til dette, men jeg synes det blir litt dyrt. Dell har imidlertid en sak med WLAN og alt til ca. kr. 3500. Fra foer av har jeg en Marantz RC/3200, denne kan jeg kanskje fortsette aa bruke?

Ellers saa har jo Vendur.no en del billige til salgs.. Blir diss brukervennlige naar det blir mye aa styre??

Intermediate Zamot sin avatar
    Medlem siden
    Mar 2003
    Poster
    888
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg kjøpte IR-fjernkontroll med mottaker fra vendur. (den billigste). Bruker ikke fjernkontrollen, men bruker reciver-fjernkontrollen (som jeg styrer alt annet med også).
    Sammen med Girder-programvaren fungerer dette utmerket. Foreløpig styrer jeg bare winamp, men man kan programmere girder til å styre omntrent alt man vil..

Om fjernkontrollene fra vendur blir brukervennlige når mye skal styres, kommer vel ann på knappelayouten og hvordan du programmerer de. Ellers kan du jo bruke den(de) fjernkontrollen(e) du har fra før. Trenger bare å sende ut hvilket som helst signal (så lenge det ikke er noe annet som reagerer på signalet).

Medlem siden
    Mar 2003
    Poster
    709
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Tror nok det er en fordel aa ha <full kontroll paa knappelayouten> naar det blir mye aa styre.

Tre PDAer er aktuelle:

iPaq 5550 - PPC 2003, 128MB - kr. 6600
    iPaq 5540 - PPC 2003, 64MB - kr. 6000
    Dell Axim X3i Wireless - kr. 3500

Slik jeg ser det saa kan det umulig vaere noe vits aa kjoepe de saapass mye dyrere iPaqene??!

Hvilket program bruker man til aa styre alt paa PDAen? Hoert noe om Nevo, men ikke funnet ut noe mer om det. Link?

Intermediate Mastiff sin avatar
    Medlem siden
    Jul 2003
    Poster
    1,970
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Nevo? Ha-ha-ha-ha-haaaaa! Hi-ho-ho-hæ-hærrr.... (bryter sammen i ville brekninger pga for kraftig latter). Nei, det er så primitivt at det er ikke gøy engang. Skal du satse PDA, må du se på NetRemote og Media Center 9 istedenfor WinAmp (æsj, nå må jeg gå tre ganger baklengs rundt huset fordi jeg nevnte det vemmelige programmet...). (MErkes det at jeg har veldig dårlige erfaringer med WinAmp fra mine første forsøk på multisoneanlegg?) :wink:

Ta en titt på hjemmesiden min og linkene du finner der. NetRemote er inne i en veldig spennende fase akkurat nå. Det aller meste er på plass (unntatt direkte IR - altså ren IR fra IR-porten på lomme-pc-en), det mangler bare litt stabilitet. Og der vil det skje mye de neste to ukene.

Og jeg kan gi deg en grunn til å kjøpe Ipaq, ikke Dell: Dell har så vidt jeg vet ikke CIR (Consumer IR), så du kan bare regne med å kunne styre noe med direkte IR på en meters hold. Snakker om nærkontroll... En annen løsning er selvsagt at du for prisforskjellen får råd til en USB-UIRT og flere IR-extendere. Det er den løsningen jeg selv bruker, selv om jeg nok også vil gjøre noe med direkte IR når NetRemote begynner å støtte det.

Medlem siden
    Mar 2003
    Poster
    709
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    <Integrated Consumer IrDA and optional integrated 802.11b technology>
    Saa er den saken unna veien naar det gjelder Dell ialllefall?? Eller? IrDA vs. ??

Nevo var bare noe jeg leste paa remotecontrols.com. Test av iPaq... Aner ikke hva det er engang. NetRemote er grunnen til at jeg oensker PDA i det hele tatt...

Medlem siden
    Jul 2003
    Poster
    1,970
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Nevo er et program som følger med Ipaq, og det er elendig. Bygger ikke på CCF, men et eget system. Og IRDA er ikke det samme som CIR, men det kan være at den har begge deler.

Newcomer
    Medlem siden
    Nov 2003
    Poster
    123
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hei.

Jeg er også på jakt etter ny fjernkontroll og da må valget falle på en med touchscreen. Fjernkontroll med vanlige knapper blir altfor uoversiktlig når du skal styre mange apparater. Du husker jo ikke lenger hva de forskjellige knappene er programmert til etter en liten stund...

Men hva bør jeg gå for? Philips Pronto, PDA eller noe annet? Det er vel fordeler og ulemper med alt men hva er det som foretrekkes? Den skal benyttes til vanlig hjemmekino-elektronikk og på sikt også til styring av smarthus-opplegg, uvisst hva slags system på dette tidspunktet. HTPC blir ikke aktuelt med det første, men man vet jo aldri.

Sitat Opprinnelig postet av Mastiff
    Nevo? Ha-ha-ha-ha-haaaaa! Hi-ho-ho-hæ-hærrr.... (bryter sammen i ville brekninger pga for kraftig latter). Nei, det er så primitivt at det er ikke gøy engang. Skal du satse PDA, må du se på NetRemote og Media Center 9 istedenfor WinAmp
    Har jeg forstått det riktig at dersom du benytter deg av en PDA og NetRemote så må dette via en PC som kan videresende IR til f.eks. DVD spiller? (Fra netremote.org: "does not support consumer IR directly") Hvis dette er tilfelle finnes det annen programvare til PDA som gjør at denne kan benyttes uten omvei via PC?

Er det iPaq som er veien å gå dersom PDA bli valget?

/Audun\

Medlem siden
    Jul 2003
    Poster
    1,970
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det gjelder bare foreløpig. Direkte IR (altså fra PDA-en) står på Wicked Ewok/Bens "shortlist" (av mangel på et bedre norsk ord). Det er med andre ord rundt svingen. Jeg har bare erfaring med PocketLoox og Ipaq 5450, og forskjellen er himmelvid. Skjermen er enormt mye bedre på Ipaqen, og PocketLooxen var typisk nærkontroll, med ca 1 m rekkevidde, og da bare når den ble holdt på skrå, så IR-porten pekte mot enheten som skulle styres...

Newcomer
    Medlem siden
    Aug 2003
    Poster
    141
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg har nå akkurat bestilt meg en Dell axim X3, og denne har consumer ir, håper dette blir bra! Tenkte bare jeg skulle komme med dette lille innspillet, mest sånn for å gjøre oppmerksom på at den har consumer ir..

greigutt

Intermediate Burre sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2003
    Poster
    3,071
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    har ikke så mye peiling, men vil ikke ipaq 3950 også fungere bra?
    er vel ikke så mye ekstra til kontrollbruk man får med modellene over, eller?

Newcomer
    Medlem siden
    Nov 2003
    Poster
    123
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det gjelder bare foreløpig. Direkte IR (altså fra PDA-en) står på Wicked Ewok/Bens "shortlist" (av mangel på et bedre norsk ord). Det er med andre ord rundt svingen.
    Så når denne funksjonaliteten er utviklet så installerer du bare NetRemote på PDA'en og så er det tut og kjør og du kan styre DVD spilleren direkte?

/Audun\

Medlem siden
    Jul 2003
    Poster
    1,970
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ja, i prinsippet. Du må jo enten lære inn kodene først eller hente en CCF på Remote Central som har dem innlært...

Medlem siden
    Mar 2003
    Poster
    709
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av greigutt
    Jeg har nå akkurat bestilt meg en Dell axim X3, og denne har consumer ir, håper dette blir bra! Tenkte bare jeg skulle komme med dette lille innspillet, mest sånn for å gjøre oppmerksom på at den har consumer ir..

greigutt
    Dette påpekte jeg tidligere i tråden, consumer IR altså.

Si ifra hvordan det fungerer når du får den da! Er meget interessert i å spare 3000kr.

Newcomer
    Medlem siden
    Aug 2003
    Poster
    141
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Kjøpte den til 2000 spenn jeg... Så jeg sparte endel kroner.. Skal BARE bruke ir, tenkte jeg.. Skal si ifra når jeg har fått testet den...

greigutt

Medlem siden
    Mar 2003
    Poster
    709
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Men hvordan fikk du det? Brukt? Du kjøpte kanskje uten WLAN da regner jeg med. Selv ser jeg dette som et "must" for de gangene jeg vil surfe nettet uten å gidde å "drasse på" min kommende bærbare (Offtopic: Powerbook eller Acer 803MLi?? Eller??)

Newcomer
    Medlem siden
    Aug 2003
    Poster
    141
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    2169 spenn for en uten nettverk... Skal kun brukes til fjernkontroll, så gadd ikke ut med 1400 ekstra for nettverk.. Mulig jeg kommer til å angre dette, men som student har jeg ikke alt for mye å rutte med, ikke har jeg peil hva som kommer til å skje på nettverksfronten heller, der burde det jo skje en hel del. Så da bruker jeg heller pengene jeg sparer på en fetere pda evt 3gtelefon om et år eller to Surfe nett gjør jeg uansett fra min stasjonære pc som stort sett står på hele tiden.. (I hybel på 45 kvm er den aldri langt unna, hehe)

greigutt

Medlem siden
    Mar 2003
    Poster
    709
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Nevo er et program som følger med Ipaq, og det er elendig. Bygger ikke på CCF, men et eget system. Og IRDA er ikke det samme som CIR, men det kan være at den har begge deler.
    Hvordan finner man ut om det er CIR?

Dell X3 - meget trolig
    Dell X5 - ?
    Toshiba e740 - ?
    HP iPaq 4150 - ?
    Compaq iPaq 3870 - ?

Sikker "best" å kjøpe 5540/50, men når man kan spare halvparten så.. :?

Newcomer
    Medlem siden
    Aug 2003
    Poster
    141
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Du kan uansett kjøpe på IRextender til de fleste pdaer, dette koster rundt 300 kroner.. Denne putter man bare i cfkortplassen, så har man en veldig bra rekkevidde på IR.

greigutt

Newcomer
    Medlem siden
    Jul 2003
    Poster
    180
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Trodde det var slik at PDA'er bruker radiobølger til å styre pc'en, har jeg bommet der? ops:
    Hvor lang er rekkevidden på IR? Den må altså gjennom pc'en (som styres med radiobølger(?)) og deretter til resten av utstyret med IR?

Newcomer
    Medlem siden
    Aug 2003
    Poster
    141
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg har ingen planer om å bruke rf, jeg skal bruke ir direkte mot avutstyr.....

greigutt

Side 1 av 2 1 2 SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •