Mva fradrag

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 1 av 2 1 2 SisteSiste
Viser resultater 1 til 20 av 26

Tråd: Mva fradrag

Newcomer a_strann sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2006
    Poster
    167
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Mva fradrag

Hei folkens..
    Tenkte jeg IKKE skulle lage en liten guide om kjøp hvor man får mva fradrag på varer man kjøper. (ikke via bedrift etc.) Så om noen har informasjon og kriterier til hva som må til for å få fradrag av merverdiavgift, post her! :razz:
    Eksempler av egen erfaring og egne kjøp hvor du fikk fradrag av merverdiavgiften kan for all del ikke postes, da dette kan føre til politietterforskelse . Hensikten med guiden, er å informere om at det faktisk ikke finnes en liten luke utenom norges store skattenettverk..
    Håper noen han være behjelpelig til å poste litt her, og husk: Alle poster er like mye verdt. ;-)

Guru Tiger sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2003
    Poster
    14,452
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Er det ikke bare å starte et enmannsforetak, omsette for 30K og deretter kreve momsfradrag. Er vel ikke vanskeligere enn det.

Medlem siden
    Jan 2006
    Poster
    167
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    tror det er satt opp til 50k btw.. :-?
    offshore?
    dessuten er det ikke bare bare å opprette et enmannsforetak heller..
    om man bare skal kjøpe en tv for eksempel..

Intermediate
    Medlem siden
    Jun 2003
    Poster
    3,571
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det stemmer med 50k i omsettning. Det lureste er å bruke arbeidsgiveren til slikt. Men da kan ikke selskapet du jobber i være for stort, da de fleste store bedrifter (100+ ansatte) stort sett holder seg for gode til å "lure unna". Men jeg vet om flere som jobber innen IT som har denne muligheten du tenker på. Det er registrert mange 42" plamsaskjermer på bedrifter bortover kan jeg tenke meg... De fleste riktignok innen hjemme PC -ordningen.

Medlem siden
    Jan 2006
    Poster
    167
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ja, var ikke noe slikt jeg tenkte på Konrad..

Guru Snickers-is sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2003
    Poster
    11,171
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Varer som kjøpes inn og som det kreves fradrag for skal selvsagt føres i regnskapet. Der må de enten føres som driftsmidler eller vareinnkjøp.

Vareinnkjøp er gjort med tanke på videre salg. Dette er MVA-pliktig ved videresalg slik at man må betale MVA når man fakturerer varen ut av varelageret igjen.

Driftsmidler som tas ut av firma, enten til kunder, ansatte eller eiere behandles på samme måte. Firmaet er MVA-pliktig på slike salg. Dersom verdien settes uforholdsmessig lav er i tillegg gevinsten til mottakeren skattepliktig.

Importvarer behandles på samme måte.

Det er med andre ord ikke et hull som tillater at man kan få seg en TV eller liknende MVA-fritt uten at det er på tvers av gjeldende lover og regler.

Om man driver som snekker for eksempel og finner det kjekt å kjøpe inn en fancy TV til firmaet som man låner vil det også være i strid med lover og regler i forhold til at det ikke har noen relasjon til driften. Med andre ord er momsfritaket noe man har for å ikke betale merverdiavgift på nødvendige investeringer til selve driften. Derfor vil det for en snekker være relevant å kjøpe inn ny kappsag og varebil. For en journalist er det relevant med nytt kamera. For en som driver i EL-bransjen vil det på mange måter være relevant å evaluere utstyr så jeg tror man kan finne en del firmaeiendom hjemme hos enkelte ansatte og eiere av slike bedrifter. Imidlertid er de ikke av den grunn eiere av komponentene eller har fått dem kjøpt ut i privat eie uten å betale MVA.

Newcomer oyvwen sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2005
    Poster
    22
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    unnskyld, men hvordan starter man en ny tråd?

Medlem siden
    Jan 2006
    Poster
    167
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    går inn i Forumet , velg en underkategori, og trykk "start ny tråd".. står oppe til venstre..

Intermediate Soundfre@k sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2003
    Poster
    4,383
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det er nok endel folk som kjøper "konferanseutstyr" på firmaet, som på mystisk vis havner andre steder.

Hvis man jobber innen AV som journalist eller lignende så synes jeg det er helt greit å kjøpe varer på firmaet. Men hvis det har lite relevans så synes jeg det er halvfrekt og uetisk for å være helt ærlig. Som Snickers-Is nevner så er det på kanten av lovverket, og man kan få bokettersyn. Hvis de finner ut at det foregår snusk så er mulkten ganske drøy! Personlig mener jeg at boten bør MINST være vinningen delt på sannsynligheten for å bli tatt. DVS at snyter man for 10k og sannsynligheten for å bli tatt er 1% så får man 1mill i bot. Det er preventivt.

Mvh

Medlem siden
    Nov 2003
    Poster
    11,171
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg har ikke personlig noe i mot at dette diskuteres men det er langt strengere straff for dette enn for piratkopiering og det spekuleres i langt større skala rundt dette. Derfor er jeg ikke så sikker på om det er riktig at forumet skal representere denne type spekulasjon.

For å beholde etikken tror jeg vi skal fokusere på hva som er lov og ikke lov. Det er da selvsagt ikke ulovlig å starte firma i den gjeldende bransjen selv om man interesserer seg for det som foregår i bransjen. Heller ikke er det hverken spekulativt eller uetisk.

For å bli MVA-pliktig må man omsette for minst 50 000 NOK i løpet av et år. Man må også levere MVA-oppgaver. Derfor er det liten vits i å gjøre dette dersom man ikke har planer om å bruke firmaet til noe som helst.

Det er også en del som bytter tilbud mot tjenester men dette er selvsagt også både skatte og MVA-pliktig og skal beregnes utifra verdien av de goder som er utvekslet.

Medlem siden
    Jan 2006
    Poster
    167
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Må understreke at det overhodet ikke var hensikten at det skulle spekuleres i ulovlige metoder for å anskaffe seg billig utstyr.. Vi er alle glade skattebetalere, som mer enn gjerne betaler 25% av alt svartens tull vi måtte finne på å kjøpe, slik at norge blir et bedre og tryggere land å bo i. :-)
    Må understreke at jeg ikke tar ansvar for alle de ulovlige metodene mine med-medlemmer måtte finne på å skrive om i denne tråden. :wink:

(sånn, da burde vi være trygg i tilfelle det skulle være en politibetjent blandt oss :roll: )

Guru Tiger sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2003
    Poster
    14,452
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det beste er nok at en moderator sletter denne tråden.

Medlem siden
    Jan 2006
    Poster
    167
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Tiger
    Det beste er nok at en moderator sletter denne tråden.
    Tsja.. Det er jo ikke akkurat som om at vi kommer i fengsel heller da.. :???:
    Har endret litt på åpnings-teksten og mine svar, slik at det ikke skal misforstås.

Grunnlegger lygren sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2002
    Poster
    14,968
    Takk & like
    Blogginnlegg
    27
    Nevnt
    18 post(er)
    AVtorget feedback
    1
    (100.00% positive tilbakemeldinger)
    Jet vet ikke helt hensikten med denne tråden, men jeg tror at den kan stå slik den står, Snickers oppsummerer fint hvordan mulighetene for mva-fratrekk foreligger (les: ikke foreligger) her til lands...

Hvis noen har noen flere utdypninger i så måte er det fritt fram, men ulovligheter diskuterer vi selvsagt ikke her på AVforum.

Expert jfinneru sin avatar
    Medlem siden
    Jul 2003
    Poster
    5,983
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    første innlegg ga meg visse forventinger. her skulle trådstarter lage en guide i hvordan man handler uten å betale moms. HALLO? jeg venter fortsatt på den guiden du skulle skrive Det finnes ingen smutthull egentlig hvis man følger loven. gråsoner derimot er det noen av..
    Videokalibrerer
    AV-tekniker
    Crestronprogrammerer
    AMX Programmerer
    Freelance AV-journalist

afinner@online.no

Intermediate
    Medlem siden
    Jun 2003
    Poster
    3,571
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hvorfor skal alt som er litt på kanten slettes. Vi vet jo alle at det finnes mange som ordner seg litt. Kjøregodtgjørelse er en annen form for "frynsegode", man kan "grine" til seg hvis man er personlig avlønnet. Det virker som store deler av det Norske regelverket og avgiftssystemet nesten laget for å misbrukes.

En endring av Hjemme PC-ordningen er vel på vei. Max 10k. I for seg greit hvis man oppgraderer PC fronten med 10k hvert 3.e år er man jo generelt med på den fronten. Forslaget kommer mest sansynelig som et resultat av misbruket på flatskjermer uten tuner til opp i 40k klassen.

Medlem siden
    Nov 2003
    Poster
    11,171
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Tråden er vel en fin mulighet til å diskutere hva som er lov og eventuelle særordninger slik som hjemmePCordningen.

Hvorfor er denne tråden så dum Jørn?

Guru Tiger sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2003
    Poster
    14,452
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Kjøregodtgjørelse er jo ikke et atraktivt frynsegode. Man må faktisk kjøre for å få skattefradrag, ellers betaler man skatt av beløpet. Videre kan det jo nevnes at kjøregodtgjørelsen ikke inngår i feriepengegrunnlaget, eller %-tillegg ifbm. lønnsjusteringer.

Med andre ord så er kjøregodtgjørelse en bonus for bedriften, og ikke den ansatte.

Expert jfinneru sin avatar
    Medlem siden
    Jul 2003
    Poster
    5,983
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    jeg besinnet meg snickers tenkte på starten med her kommer en guide etc.....
    Videokalibrerer
    AV-tekniker
    Crestronprogrammerer
    AMX Programmerer
    Freelance AV-journalist

afinner@online.no

Medlem siden
    Jan 2006
    Poster
    167
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av jfinneru
    jeg besinnet meg snickers tenkte på starten med her kommer en guide etc.....
    Les en gang til da Jørn.. stod det aldeles ikke!

Side 1 av 2 1 2 SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •