Rabatt ved storbestilling?

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 1 av 2 1 2 SisteSiste
Viser resultater 1 til 20 av 23
    Newcomer
    Medlem siden
    Jul 2003
    Poster
    180
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Rabatt ved storbestilling?

Jeg skal snart gå til innkjøp av ny hjemmekino og lurer på om det er normalt å få rabatt ved store bestillinger hvis du spørr pent Skal bestille varer fra hifiklubben til rundt 50 - 60k og vil ha litt avslag!

Vet ikke om dette ble riktig plass for denne posten men...

Intermediate rojohan sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2003
    Poster
    1,906
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hifiklubben er vel ikkje kjent for å gi avslag sjølv om du bestiller masse.

Det er lov å prute...........overalt alltid

Intermediate
    Medlem siden
    Jul 2003
    Poster
    2,482
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Selvfølgelig kan man prute på hifiklubben. Er du flink nok (slik som meg :lol: ) kan du få opptil 20% avslag.

Newcomer megavolt sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2003
    Poster
    258
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hvis du momler "øh du tro'kke jeg kunne fått litt rabatt da?" i det du er på vei til å ta opp penger fra en konvolutt eller .no så får du sikkert bra rabbat

Det viktigste er at du virker litt usikker og ikke helt bestemt. Når du spør, pass på å nøle litt.

Og for all del! ikka la det være noe tvil om at DU SKAL HA VARENE UANSETT :wink:

Newcomer
    Medlem siden
    Jul 2003
    Poster
    180
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ja jeg spurte en gang.. Da sa han han "i utgangspunktet ikke, men skal se hva jeg kan gjøre" :lol:
    Skal ringe de i neste uke å høre igjen! Hadde vært fint med et par tusen i rabatt.
    Er det noen som her på forumet som alltid bruker å få rabatt når de handler?

Guru Tiger sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2003
    Poster
    14,452
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Dersom selger sier at han/hun ikke kan gi deg rabatt, ha is i magen og stikk innom butikken ved en senere anledning og spør en annen selger. Mine erfaringer er: Jo eldre selgere, jo lettere å få rabatt. Mannlige selgere gir oftere rabatt en kvinnelige selgere (damene er vel mer "pliktoppfyllende" tenker jeg).

Newcomer
    Medlem siden
    Jul 2003
    Poster
    180
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Skulle nesten opprettet en tråd om "hvordan lure en selger til å gi rabatt!" :lol:

Intermediate
    Medlem siden
    Jul 2003
    Poster
    2,482
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ofte så er det butikksjefen/daglig leder som bestemmer hvor stor rabatt man kan få. Så når du spør om rabatt så går selgeren til sjefen og spør.

Newcomer paal_erik sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    87
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Whoppass Cheese
    Ofte så er det butikksjefen/daglig leder som bestemmer hvor stor rabatt man kan få.
    Pruter bestandig, hvis jeg kjøper noe som koster litt mer enn melk&brød.
    Du får garantert nei, av en/ei som er som er deltid.

Prat med daglig leder, assisterende etc.
    Sier de nei, gå et annet sted. Hvertfall ikke handle da, vent til en annen dag. Med annen selger.
    Fort gjort å få 10/15/20% avslag.

Intermediate SnOopy sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2002
    Poster
    628
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det er mulig å prute på det meste. Spesielt om det er litt konkurannse i bransjen. Helt generelt hadde jeg forventet 5-7% avslag på kjøp rundt 50 000,- hos HIFI-klubben. Større rabatt om det er kjøp av demo utstyr.

Butikker sitter vanligvis igjen med mellom 25-40% av prisen på salg.

Sist jeg kjøpte varer hos El-kjøp hadde de glemt å fjerne faktura fra leverandør så jeg fikk se hva El.kjøp betaler eks. mva. Neste gang skal jeg har 10% avslag på samme type kjøp. Jeg fikk 5% avslag på kjøpet. Det var det også demo varer i kjøpet.

Inn pris 1400 eks mva.
    Ut pris 2990 inkl mva.
    Mva 578.
    Eljkøp sitter igjen med 1012,- på salg av vare til 2990,- som er avanse på 30,25%. Dette var bare et del kjøp total prisen var 25000,-

Grunnlegger lygren sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2002
    Poster
    14,968
    Takk & like
    Blogginnlegg
    27
    Nevnt
    18 post(er)
    AVtorget feedback
    1
    (100.00% positive tilbakemeldinger)
    Dette er nok ingen generell margin i bransjen... 10-20% er som regel hva de fleste elektrokjeder sitter igjen med, avhengig av type produkt osv. Kjøper du imidlertid for 50.000 i hjemmekino, da med både kabler osv., får du uansett garantert 5% rabatt!

Intermediate
    Medlem siden
    Aug 2003
    Poster
    2,195
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Kjøper ALDRI til fullpris lenger. Gjorde det før, men fant ut etterhvert at det alltid er noe å hente. Min. 10 % rabbat (i alle fall på dyrere utstyr) 8)

Guru Peakman sin avatar
    Medlem siden
    Mar 2003
    Poster
    5,232
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    En avanse på over 30% er meget spesiell. På kabler ja, På plasma til 30K nei. Ofte er det bare noen få prosent De billigste plasma apparatene selges helt ned i null fortjeneste.

Expert jfinneru sin avatar
    Medlem siden
    Jul 2003
    Poster
    5,983
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    pruting må til. jeg bestillte i dag rotel utstyr fra eltek med veilledende pris på nettbutiken på 73000,-
    tok istedet en telefon til de og ba om en pakkepris. fikk da en pris på 60000,- dvs 17% rabatt.

Administrator Ak sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2002
    Poster
    13,124
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det er blitt helt normalt å prute.. De fleste butikker har en "prute" grense.. Dvs. at dersom du pruter får du rabatt, men dersom du ikke pruter, betaler du mer enn nødvendig...

Dette varierer veldig...

Newcomer sjokomelk sin avatar
    Medlem siden
    Jul 2003
    Poster
    143
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Dette er interessant.

Noen bør lage en generell tråd, "Guide til pruting" :twisted:
    Er absolutt ingen pruter selv, men det er kanskje på tide man begynner

Active macca sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2003
    Poster
    402
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Helt enig, Sjoko! Beskjedenhet er en kostbar dyd. Veldig artig og inspirerende å se tipsene i denne tråden. Er det flere ringrever der ute med gode tips? Vi er mange som gjerne vil lære!! :wink:

Guru Peakman sin avatar
    Medlem siden
    Mar 2003
    Poster
    5,232
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg opplever at man får rabatt uten å spørre hvis man ber om pristilbud. For da tør de som regel ikke annet, da de frykter at andre butikker gjør det samme.

Moderator roffe sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2003
    Poster
    9,330
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av megavolt
    Hvis du momler "øh du tro'kke jeg kunne fått litt rabatt da?" i det du er på vei til å ta opp penger fra en konvolutt eller .no så får du sikkert bra rabbat

Det viktigste er at du virker litt usikker og ikke helt bestemt. Når du spør, pass på å nøle litt.

Og for all del! ikka la det være noe tvil om at DU SKAL HA VARENE UANSETT :wink:
    Håper dette innlegget er ironisk ment! Med denne strategien er du garantert å få maksimalt et par herresokker på kjøpet.

Ut fra det ovenstående innlegget vil jeg gå ut fra at rådene egentlig er:
    * Ikke vis fram at du har pengene i utgangspunktet.
    * Gjør det klart for selgeren at du har sett på og vurderer alternative produkter i andre butikker. Ikke avslør at du kanskje foretrekker et spesifikt produkt. Påpek gjerne noen ulemper ved produktene, slik at du gir inntrykk av å veie produkter i ulike butikker mot hverandre.
    * Innled gjerne med fraser som "Jeg har egentlig bestemt meg for høyttaler XX i en annen butikk, men hvis jeg får en god deal et sted så kan jeg vurdere å kjøpe alt komplett. Kan jeg få titte på hva dere har som kan konkurrere med disse produktene?"
    * Innled aldri med hvor mye du er interessert i å bruke på det du skal kjøpe. Pris diskuteres når du har fått satt sammen pakken du er ute etter. Fint hvis du får skriftlige tilbud (Da har du bedre utgangspunkt hvis du ikke får rabatten du er ute etter denne gangen. Neste gang du er innom butikken har du da et lavere utgangspunkt før pruting).
    * Gi inntrykk av at du synes det du kikker på er det du er ute etter, men at det er for dyrt.
    * Vær forberedt på å forlate butikken og bli borte en uke før du kommer tilbake med oppdaterte tilbud fra konkurrenter på "tilsvarende" produkter. Still gjerne tilbudene opp mot hverandre.

Spesielt har jeg med hell kjørt kvantumsrabatt-argumentet i en større Elkjøp-butikk. Der gikk jeg fra hvitevare-avdeling til data-avdeling til brunevare og fikk tilbud overalt på ulike produkter, alle steder med argumentet at jeg skulle ha noe mer i butikken. Så fikk jeg tak i en som faktisk hadde mandat til å gi avslag (butikksjefen) og viste fram det jeg hadde fått tilbud om, og la ut om hvordan jeg sikkert kunne få bedre tilbud på enkeltprodukter andre steder, og at jeg gjerne kunne vente på slike tilbud. Selv om det ene produktet da allerede var satt ned i pris nylig, fikk jeg ytterligere rabatt.
    Det kule med dette var at jeg etter noen dager ble misfornøyd med ett av produktene (det dyreste!). Da jeg returnerte varen innenfor Elkjøps 30-dagers returrett fikk jeg tilbake prisen på enkeltvaren før kvantumsrabatt(!). Endte vel opp med en rabatt på de gjenværende produktene på nesten 30% Det er ikke sikkert at dette går i alle butikker.

Active Nito sin avatar
    Medlem siden
    May 2003
    Poster
    416
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av roffe
    Det kule med dette var at jeg etter noen dager ble misfornøyd med ett av produktene (det dyreste!). Da jeg returnerte varen innenfor Elkjøps 30-dagers returrett fikk jeg tilbake prisen på enkeltvaren før kvantumsrabatt(!). Endte vel opp med en rabatt på de gjenværende produktene på nesten 30% Det er ikke sikkert at dette går i alle butikker.
    Hva er det jeg hører Roffe !! Stjal du penger ifra Elkjøp ! Fy! :lol: he he.

Side 1 av 2 1 2 SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •