Nok ett jallaprodukt fra Netthandelen? - Side 6

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 6 av 6 FørsteFørste ... 2 3 4 5 6
Viser resultater 101 til 117 av 117
    Moderator roffe sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2003
    Poster
    9,330
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    Det er nok riktig at en 1,5mm² kabel TÅLER opp til 10A. Ser man på kravene til elektroinstallasjon, så skal etter hva jeg skjønner en 16A kurs kables med 2.5mm² for å sikre seg mot varmgang i selve kablingen.

Men det er mer ved dette når det gjelder lyd. Sjekk følgende tekniske testartikkel:
    http://www.audioholics.com/techtips/...rCablesp1.html
    Legg spesielt merke til at de fleste kablene er 12-10AVG (tilsvarer tverrsnitt på 3,3-5,2mm²) Men med i testen er også en Monster-kabel (MCX-1S) med ganske høy motstand som tilsvarer en 16AWG kabel (tilsvarer tverrsnitt på 1,3mm²). Denne kommer svært dårlig ut i testen, og har en motstand på omtrent 0.025ohm/meter.

En høyttalerkabel med såpass høy motstand vil i et vanlig strekk på 3 meter (6 meter lederlengde) ha en motstand på i underkant av 0.16ohm (husk at strømkretsen går både til og fra høyttaleren, slik at den totale lederlengden i kretsen er det dobbelte av lengden på høyttalerkabelen). 0.16ohm høres kanskje ikke så mye ut, men i forhold til en høyttaler på 4ohm medfører dette et effekttap på nesten 4% i kabelen. Og som om det ikke var nok, så må man også ta i betraktning at andelen av effekttap varierer med impedansen. Det betyr at en slik kabel absolutt gjennom sitt tap kan påvirke lyden i anlegget. Det er spesielt i bassen at tapet ofte kan være merkbart.

Det som er viktig å huske på når det gjelder motstand i høyttalerkabler er at selve høyttaleren ikke har spesielt høy motstand. Derfor blir det et poeng å minimere motstanden i høyttalerkabelen, og det gjør man enklest ved å øke tverrsnittet. Jeg vil anbefale at man ikke bruker høyttalerkabel med lavere ledertverrsnitt enn 2,5mm² ihvertfall, og spesielt ikke på lavimpedante høyttalere (4 ohm eller lavere).

Når det gjelder renhet på kobberet, så er det en myte at audiokabler er spesielt mye renere enn andre kabler. Etter hva jeg er fortalt, så er det vanlig å bruke 5-7 nines kobber (altså en renhetsgrad på 99,999% - 99,99999%) i vanlig installasjonskabel, ganske enkelt fordi dette i utgangspunktet er en vanlig renhetsgrad fra kobberprodusentene.

Newcomer Hal sin avatar
    Medlem siden
    May 2005
    Poster
    239
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av PKS
    Du sier noe riktig, men strømmen bestemmes kun av spenninga. Vi må husse ohms lov, som gjelder alt som har med strøm og spenning å gjøre:
    U = R * I Altså V = motstand * A
    For da å finne ut effekta må vi regne ut strømmen.
    vis vi har et 4 ohms element, og forsterkeren gir ut 10 V blir regnestykket:
    A=10V / 4ohm = 2,5 A. som igjen vil gi oss en effekt på 25 W! for å få ut 200W på et 4 ohms element må vi bruke en formel for effekt som kan være: W=V² / Ohm
    Snu om litt så blir det W * ohm = V² 200 * 4 = V² rota av 800 = V = 28,28
    28,28V / 4ohm = 7,07A
    Kontrollutregning. W = 28,28V * 7,07A = 199,94W (ca 200)

Så til slutt.. En leder tåler mye strøm, i en 1,5mm² kan vi sende gjennom mange ampere, mer enn nok i hvert fall.. Etter min mening er det renheten i kobberet som er viktig. Er veldig fornøyd med mine audiophile kabler!
    Du forutsetter her at en høyttaler er en ren resistiv last, noe den slett ikke er.
    Stømmen bestemmes da ikke kun av spenningen, men også de induktive og kapasitive delen i kretsen. En 4 ohms høyttaler har ikke en kontinuerlig 4 ohms resistiv motstand, den varierer med frekvensen.

Mitt utganspunkt var formelen P (W) = U (V) * I (A), som selvsagt er avledet av ohms lov.

Uansett, som Roffe skriver over, 2,5 mm2 skulle holde, kjøp 4 mm2 for å være på den sikre siden. Bruk pengene på akustiske forbedringer i lytterommet, det har uendelig mye større betydning enn kablene!

Intermediate IsakAlexander sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2006
    Poster
    752
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Question Kabel areal

Og Nordost 2 flat tåler i teorien?

Newcomer
    Medlem siden
    Jan 2005
    Poster
    110
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

nå, ja..

Sitat Opprinnelig postet av Hal
    Du forutsetter her at en høyttaler er en ren resistiv last, noe den slett ikke er.
    Stømmen bestemmes da ikke kun av spenningen, men også de induktive og kapasitive delen i kretsen. En 4 ohms høyttaler har ikke en kontinuerlig 4 ohms resistiv motstand, den varierer med frekvensen.

Mitt utganspunkt var formelen P (W) = U (V) * I (A), som selvsagt er avledet av ohms lov.

Uansett, som Roffe skriver over, 2,5 mm2 skulle holde, kjøp 4 mm2 for å være på den sikre siden. Bruk pengene på akustiske forbedringer i lytterommet, det har uendelig mye større betydning enn kablene!
    nå er vel P = U * A en del av ohms lov og at den også kan skrives P = U² / R
    jeg er fullt klar over at en høytaler ikke har en konstant resitiv last på 4 ohm, men for å få 20 A ved 10 V må du ha en last på 0,5 ohm, og da vil du knekke de fleste forsterkere (men mange "billige" leverer ikke nok effekt uansett, så..), men dette forekommer i mange høytalere. Ohms lov gjelder uansett om det du har både induktans or kapasitans, for dette kan regnes om til motstand.
    Dette her er grunnleggende og enkelt. Våre fysiske lover gjelder desverre for evig.

Newcomer Hal sin avatar
    Medlem siden
    May 2005
    Poster
    239
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Mitt utgangspunkt var levert effekt for å dimensjonere kabler, om det betyr at lasten er 0,5 ohm så gjør det det, men vi har hele tiden forutsatt spenning på 10 V, som jeg skrev i mitt første innlegg at var en antagelse, og uansett, det gjelder kun som peaks ("spikere").

Last kan være både aktiv og reaktiv, ohms lov blir da U = (R + Zi) * I, hvor R er resistans og Z den komplekse (multiplisert med den imaginære j) delen, kalt reaktans. Både R og Z måles i ohm, Z skyldes f.eks "motstanden" i en spole eller i en coaksial kabel (en lang kondensator). Ergo, beregning av strøm og effekt i et lydanlegg er ganske komplekst, bokstavelig talt.

Newcomer Hal sin avatar
    Medlem siden
    May 2005
    Poster
    239
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Dette her er grunnleggende og enkelt. Våre fysiske lover gjelder desverre for evig.
    Likevel forblir kabeldiskusjonene like evige som våre fysiske lover... det er det som er dessverre, ikke de fysiske lovene selv.

Newcomer
    Medlem siden
    Jan 2005
    Poster
    110
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Vi begynner å tala samma språk her. Men alt i alt er det her "enkle" utregninger, og min kjære ohms lov fungerer helt ok til utregning av effekt og strøm også når det gjelder lyd. Kapasitans og induktans er veldig liten uansett og har liten (eller jeg mener ingen) betydning.

Medlem siden
    Apr 2003
    Poster
    9,330
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Vi begynner å tala samma språk her. Men alt i alt er det her "enkle" utregninger, og min kjære ohms lov fungerer helt ok til utregning av effekt og strøm også når det gjelder lyd. Kapasitans og induktans er veldig liten uansett og har liten (eller jeg mener ingen) betydning.
    For enkelte kombinasjoner av kabler og høyttalere kan L (induktansen) få noe å si i diskantområdet.
    Supra sier på rent teknisk grunnlag at for høyttalerkabler gjelder det å minimere R og L, mens C har mindre å si. Ref: http://www.jenving.se/useful.htm

Sjekk også ut denne tekniske testen av høyttalerkabler:
    http://www.audioholics.com/techtips/...efaceoff01.php
    Den kabelen som kommer ut med desidert mest tap i diskanten er også den kabelen med den høyeste induktansen (L).

Newcomer Hal sin avatar
    Medlem siden
    May 2005
    Poster
    239
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det er ikke induktansen i kabelen jeg snakket om, men i høyttaleren (lasten)

Medlem siden
    Apr 2003
    Poster
    9,330
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Hal
    Det er ikke induktansen i kabelen jeg snakket om, men i høyttaleren (lasten)
    Det var jo heller ikke ditt innlegg jeg svarte på, Hal.
    Uansett så er kabelen en del av lasten, og er kabelen dårlig designet så er det faktisk sannsynlig at påvirkningen fra kabelen (i lys av L, R og C) blir signifikant.

Godt designede høyttalerkabler som minimerer L og R vil imidlertid ha neglisjerbar påvirkning i det hørbare frekvensområdet.

Intermediate IsakAlexander sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2006
    Poster
    752
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Talking Super high end..

Hehe... Noen som vil gi noe for denne kvalitetskabelen?

Newcomer Hal sin avatar
    Medlem siden
    May 2005
    Poster
    239
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Når Proson selger en som er kliss lik tar de 1200, TaraLabs tar vel nærmere 2000. Det er mindre grunn til å drite ut denne kabelen til 150-300 kr. fra Netthandelen enn de andre.

Newcomer Lionstar sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2004
    Poster
    99
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg leste et sted at kabelkostnadene ikke bør overstige 5% av kostnaden på hele anlegget, jeg tror det er et bra tips. Slik jeg ser det kan dyrere kabler av utseendemessige årsaker forsvares i forhold til å imponere venner, som ikke skjønner at det ikke har noen betydning.

Jeg har slått meg til ro med at en eventuell forskjell, er så liten på fornuftige kabler, at den ikke er hørbar i blindtester.

Mange beskriver et kabelskifte, som om det var reneste åpenbaringen, mens de samtidig ikke er istand til å høre det i en blindtest.

Hva beviser dette? At forskjellen var mer psykologisk, enn fysisk.

Active Motoman sin avatar
    Medlem siden
    Jun 2005
    Poster
    335
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Nå er det vel veldig mange her inne som har kjøpt/prøvd denne kabelen etterhvert. Hva synest dere egentlig, gir den mye godlyd for pengene? Jeg kjøpte en selv, men har enda ikke fått testet den (bare disikert den, som vist tidligere i tråden).

Intermediate Roger sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2004
    Poster
    780
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Motoman
    Nå er det vel veldig mange her inne som har kjøpt/prøvd denne kabelen etterhvert. Hva synest dere egentlig, gir den mye godlyd for pengene? Jeg kjøpte en selv, men har enda ikke fått testet den (bare disikert den, som vist tidligere i tråden).
    Jeg har ikke fått sammenlignet kablene men har funnet noen dårlige sider ved de. Den digitale coaxen de selger har nå begynt å bli dårlig, dvs dårlig kontakt. Må mange ganger bak å bøye den for å få lyd. Høytalerkablene, den pinnen man dytter inn i høytalerteminalene, har ved noen anledninger løsnet når jeg har tatt ut kablene!

Intermediate Tor Ole sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2006
    Poster
    698
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av HFfredd
    noen som har lyst til og klippe den opp og sjekke hvordan den ser ut innvendig Selv tipper jeg det er 2 standard 2,5km2 som er samlet koster ca 1-2 kr og produsere pr meter så er det esken som masseproduseres i kina sammen med strømpen og pluggene. Tipper de tjener en 50-60 kr pr kabel de selger.
    Har tatt og kortet di inn, der fant jeg 2 ledere på 1,5 kvm2 virket ok disse,,,-

Moderator ask4me2 sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2004
    Poster
    4,803
    Takk & like
    Nevnt
    3 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Tor Ole
    Har tatt og kortet di inn, der fant jeg 2 ledere på 1,5 kvm2 virket ok disse,,,-
    :shock: Det var et skikkelig heftig tversnitt. Sikker på at det ikke er ca 1,5mm² ?
    Uten kontrast, får man ikke med seg alle detaljene.

Side 6 av 6 FørsteFørste ... 2 3 4 5 6

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •