Hever ikke tollgrensa på netthandel

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 1 av 2 1 2 SisteSiste
Viser resultater 1 til 20 av 32
    Active AVsmurfen sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2005
    Poster
    373
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Hever ikke tollgrensa på netthandel

http://www.dagbladet.no/nyheter/2005/11/10/448920.html

Dette kom faktisk uventet på meg, selv om jeg ikke er av de mest ivrige netthandlerne så er jeg svært skuffet over denne kuvendingen. Ikke bra! :sad:

Intermediate Perminator sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2004
    Poster
    941
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Personlig synes jeg og det var kjipt. Hadde jo blitt et vell av nye muligheter med VISA på nettet!

Samtidig så har jeg ikke satt meg godt nok inn i dette til å kunne se hvordan det hadde påvirket norske bedrifter. Mulig det ikke hadde vært helt gunstig for norsk næringsliv med så stor konkurranse som internett faktisk er...

Expert jfinneru sin avatar
    Medlem siden
    Jul 2003
    Poster
    5,983
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    finnes vel fordeler med netthandel også. vi holder jo liv i postvesenet mijøvennlig også. i stedenfor å kjøre en og en til kjøpesentere eller lignende så kommer varene i posten
    Videokalibrerer
    AV-tekniker
    Crestronprogrammerer
    AMX Programmerer
    Freelance AV-journalist

afinner@online.no

Moderator roffe sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2003
    Poster
    9,330
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ja, dette er løftebrudd. Men hadde dere ventet noe annet? Det er så langt ingen politikere som har levd opp til alle valgkampløftene.

Når det gjelder den konkrete saken, så er jeg nok litt motstrøms:

Jeg mener at man burde fjerne hele MVA-grensa og kreve MVA på alt som importeres til Norge. Det har med å gi like betingelser til næringslivet uavhengig av om det holder til innenfor eller utenfor Norges grenser. MEN skal det fungere MÅ samtidig fortollingsgebyret fjernes. På rimelige varer utgjør dette gebyret mye mer enn MVA.

Derfor mener jeg en ordning der MVA innkreves på alt, og der kostnadene for tollbehandlingen er INKLUDERT i MVA er det eneste fornuftige. Myndighetene vil uansett få inn såpass mye penger på MVA gjennom importen at en slik ordning vil gå i overskudd i sum.

Newcomer Grevling sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2005
    Poster
    139
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg er vel for en heving selv også fra mitt egoistiske ståsted, men det spørs hva som er mest gunstig for oss forbrukere i det lange løp. Tror det er fornuftig med en grundig utredning av følgene før en gjør noe forhastet. En heving kan jo potensiellt være katastrofalt for en del norske bedrifter med den følge det får for arbeidsplasser, utvalg, mangfold osv.

Kanskje en fjerning av gebyret for fortolling kunne vært en vel så god løsning?
    (EDIT: et nanosekund for sen med den ja ;-))

G

Intermediate jonia sin avatar
    Medlem siden
    Mar 2004
    Poster
    696
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg fikk en pakke i posten med verdi 210 kr her om dagen. Har enda ikke fått noen regning på fortolling....? Er det vanlig at denne regningen kommer først etter at pakken har kommet? Eller har pakken gått gjennom tollen uten at de har giddet gjøre noe med den?

Den var forresten fra play.com

Medlem siden
    Aug 2004
    Poster
    941
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Enig med Roffe.
    Det mest skuffende med denne saken er hvordan politikerne plutselig ombestemmer seg, og gjør det motsatte av det de sier før valget.
    Men så er de jo ikke politikere for ingenting....

Administrator Ak sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2002
    Poster
    13,124
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Dette var ingen bombe, men et av flere løftebrudd. Forøvrig blir det mobbing av en kompis som stempte AP BARE på grunn av at tollgrensen skulle økes :grin:

Intermediate
    Medlem siden
    Apr 2005
    Poster
    676
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av jonia
    Jeg fikk en pakke i posten med verdi 210 kr her om dagen. Har enda ikke fått noen regning på fortolling....? Er det vanlig at denne regningen kommer først etter at pakken har kommet? Eller har pakken gått gjennom tollen uten at de har giddet gjøre noe med den?

Den var forresten fra play.com

Kommer ann på om innholdet er tollpliktig. Det er vel kun noen varegrupper det er toll på innad i EU/EØS. Hvis det du kjøpte kostet under 200 kr er det ikke mva på pakken selvom frakten gir totalsum over 200. Hvis det derimot koster over 200 så blir mva lagt til det du har kjøpt OG frakten.

Intermediate jonia sin avatar
    Medlem siden
    Mar 2004
    Poster
    696
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Prisene på play er jo fraktfrie. Men det fremkommer ikke på pakken. Der står det 17.95 £, altså 210 kr. Da burde jeg egentlig få mva på den.. men har altså ikke fått noe enda. Pakken fikk jeg i går. Det er bare derfor jeg spør, trodde en ville få mva FØR pakken kom... men slik er det kanskje ikke?

Anyway, jeg tror jeg bringer denne tråden bort fra opprinnelig topic, sorry!

Moderator roffe sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2003
    Poster
    9,330
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Tollvesenets nett er vel ganske grovmasket, og jeg har inntrykk av at en del pakker slipper gjennom. Dessuten har jeg inntrykk av at tollvesenet opererer med en egen valutasats som ikke oppdateres like hyppig som valutasatsene ellers. Derfor kan det hende at pundkursen i henhold til tollvesenet var litt lavere enn et du har brukt for å beregne verdien i norske kroner.

Medlem siden
    Aug 2004
    Poster
    941
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sjekk her hvis du vil ha kursene tollvesenet opererer med:

http://www.toll.no/templates_TAD/Tol...tes.aspx?id=98

Intermediate Soundfre@k sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2003
    Poster
    4,383
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Nå har jo den norske valutaen styrket seg i det siste da, slik at bruk av "gamle" satser vil jo føre til at varen blir dyrere i tollvesenets verden. Bare for å ha det på det rene, valutasatsene endres hvis det har vært store endringer i disse.

Mvh

Intermediate audunth sin avatar
    Medlem siden
    Jun 2003
    Poster
    1,410
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg synes de bør fjerne momsen helt jeg. Eller sette den ned på et fornuftig nivå, mellom 5 og 10 prosent ellerno. Uansett er portoen et like stort konkurransefortrinn for de utenlandske butikkene. Portosatsene norske nettbutikker opererer med er jo det dobbelte av hva det koster til Norge fra en australsk nettbutikk...det sier jo sitt. Og for å toppe kransekaka i Molbo-Norge så er det moms på Postens portosatser også

Intermediate
    Medlem siden
    Dec 2003
    Poster
    676
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Snakk om valgflesk og ljug.

Takk til alle som stemte rødgrønt

Medlem siden
    Nov 2003
    Poster
    4,383
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Lista over valgflesk er ganske lang da

Men her så er jeg glad de ikke hører på menigmannen. Det vil rett og slett føre til at utenlandske butikker får et urettmessig konkurransefortrinn i forhold til Norske. Gitt at prisene i Norge og utlandet i utgangspunktet hadde vært likt, så ville en vare kostet 1000kr i Norge, mens man hadde fått den til 800kr i Sverige utelukkende pga mva-fritak. I tillegg så er ikke Nordmenn like konk.dyktige på lønn etc slik at man har flere ulemper i forhold til utlandet. Det mest rettferdige er å fjerne mva-gebyret og kreve mva for alle varer som er mva pliktige. Da er det like betingelser både for utenlandske og Norske butikker. (Nesten, det er endel faktorer man ikke kan gjøre så mye med )

Mvh

Intermediate Oban sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2003
    Poster
    859
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Wink

Sitat Opprinnelig postet av Ak
    Forøvrig blir det mobbing av en kompis som stempte AP BARE på grunn av at tollgrensen skulle økes :grin:
    He he. Fint at det er noen som legger til grunn de riktig viktige tingene i livet når de går til valgurnen.

Intermediate rojohan sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2003
    Poster
    1,906
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av dagbladet.no
    Forbrukerrådet ber Kristin Halvorsen svare på hvorfor hun ikke hever tollgrensa, og peker på at du betaler dobbel moms.

http://www.dagbladet.no/dinside/2005/11/16/449519.html

Medlem siden
    Nov 2003
    Poster
    4,383
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    http://www.dn.no/forsiden/article673960.ece

Enda en som er MOT å øke fritaksgrensen for mva.. Han mener det er å gi bedriftene incentiv til å flytte ut av Norge. Helt ærlig, så er jeg helt enig med han og Roffe.

Mvh

Intermediate
    Medlem siden
    Dec 2003
    Poster
    676
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Vi snakker jo her om butikker som ikke henvender seg direkte mot det norske markedet. Selv kjøper jeg hovedsaklig varer som jeg ikke klarer å skaffe her til lands. Spesielt seriebokser på dvd og spesialtutgivelser, samt at mange av de norske ser helt jævlige ut i forhold til de i andre land, dette kan de skylde seg selv for med de forbaska terningkastene sine på fremsiden.

Poenget er også at momsgrensa var aldri satt for å beskytte norsk varehandel, den har rett og slett aldri blitt justert i henhold til resten av den norske økonomien og prisjusteringen.

Så trussler om at norske nettbutikker skal flytte utenlands og sende derifra faller nok rimelig på flat mark da de isåfall ikke vil bli tillatt å reklamere i norske medier eller har kampanjer rettet mot nordmenn.

Synes enkelte personer bør begynne å tenke "outside of the box" istedet for å sitte å gnøle og sutre etter proteksjonisme. Dette sier jo kort og godt at de ikke er gode nok til å konkurrere, isåfall bør de angripe norsk moms lovgivning, ikke evt fritak for privatpersoner. Minner meg fælt om noen få nordlendinger som blir passive mottakere av hjelp og stønad og til slutt ikke klarer å tenke nytt og ei heller tror de har noe å komme med.

Side 1 av 2 1 2 SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •