Hever ikke tollgrensa på netthandel - Side 2

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 2 av 2 FørsteFørste 1 2
Viser resultater 21 til 32 av 32
    Intermediate Soundfre@k sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2003
    Poster
    4,383
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    Så det du gjør er gjeldene for alle? Leste du artikkelen ovenfor? 50%, altså 1/2 parten av alt som selges i nettbutikker koster under 1k. Komplett har allerede etablert seg i sverige, hvis denne regelen settes ut i live vil man kunne selge varer billigere fra Sverige uansett om innkjøpsprisen er den samme.

Dette handler ikke om proteksjonisme i det hele tatt, det handler om å behandle varer solgt i Norge og utlandet likt. Det ville jo være idiotisk å legge opp til et system som gir store incentiver til å drive fra Sverige. Sverige har gunstigere mijlø for logistikk etc allerede, slikt at hvis man plasserer lageret sentralt i Skandinavia (Sverige) vil dette være en garantert utvei for slike bedrifter. La meg minne om at Norge også har høyere lønnsnivå slik at dette taler heller ikke til fordel for Norge.

En annen ting, når denne regelen ble satt ut i live så verdenen helt anderledes ut enn den gjør nå. Det var ingen som trodde at man kunne sitte å se varebeholdningen og priser over hele verden med noen få tastetrykk da den ble satt i live. Nå lever vi i en stadig mer globalisert verden, og da vil alle være tjent med at utenlandske og norske bedrifter blir behandlet likt. Det som er urettferdig er tollbehandlingsgebyret. Det bør fjernes, slik at man kan betale sin mva med glede.

Mvh

Moderator roffe sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2003
    Poster
    9,330
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det er jo ikke noe problem å konkurrere så lenge man få like vilkår. Momsfritak på import gir jo nettopp IKKE like vilkår. Moms er ikke proteksjonisme så lenge det gjelder både nasjonale og internasjonale aktører. Men høye fortollingsgebyrer ER proteksjonisme. Tollgebyrene bør bort og fortollingskostnadene bør finansieres gjennom momsordningen. Vi betaler jo ikke gebyr for momsen vi betaler på norske varer heller.

Intermediate
    Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    4,886
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Kanskje hadde komplett flagget ut til sverige. Hvor mange arbeidsplasser hadde vi så tapt? Hvis norske eiere hadde tatt med seg den norske kundebasen, og kanskje samtidig blitt stor i sverige, hadde vi jo vært på hugget. Jeg går ut ifra at WTO m.fl jobber ut fra symmtri, dvs at sverige må lempe på sine tollbarierer om norge gjør det.

Jeg ser ikke noe galt i at nettbutikker samles der det er mest effektivt å drive nettbutikker. Så kan vi, istedetfor å sponse "ineffektive" norske arbeidsplasser, heller bruke våre ressurser (dvs flinke folk) til jobber der hvor de generer størst nytte for seg selv og samfunnet.

-k

Medlem siden
    Nov 2003
    Poster
    4,383
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    I prinsippet så er jeg enig med deg knutinh, men her er det snakk om å gi like villkår til norske og utenlandske butikker. Ikke gi utenlandske butikker større fordel enn de allerede har. Så kan markedene ta seg av lønnsomhetsberegningen selv. Netthandlingen gir oss da endel arbeidsplasser, noen små og andre større. Poenget er som sagt at man burde ha like grunnforutsetninger som mulig.

Mvh

Intermediate
    Medlem siden
    Dec 2003
    Poster
    676
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ett poeng mange her ikke tenker på er jo at moms i sverige og norge f.ex er den samme, likevel er det billigere der borte, mon tro hvorfor (mangel på reell konkurranse kanskje?). Greia er jo at om jeg kjøper en vare og betaler moms i england eller i norge fører jo ikke til at momsforskjellen er såpass stor. Jeg er ikke interessert i å forsvare noen få arbeidsplasser på et lager i bytte mot dårligere utvalg og elendig tilbud på enkelte saker og ting. Man kan jo spørre seg selv hvorfor folk handler i utlandet. Og om problemet er enorme forskjeller i lønnsutgifter burde man se på problematikken i dette og finne en løsning på dette istedet for å forsvare ett hinder som ikke eksisterer for å beskytte norske butikker. Butikker i utlandet har jo ikke dette forsvaret for eksempel.

Det er jo fult lovlig å dra til utlandet og handle 6000 momsfritt på taxfree, ingen som hyler og protesterer på dette som jeg kan se.

Hva kunne vært mulig om hylekoret kunne investert tid, krefter og penger på å forbedre logistikk, jobbe for bedre forhold avgiftsmessig opp mot staten og lignende istedet for å kjempe for en forbrukerfiendtlig og forskjellsbehandlende (for oss forbrukere) regel som ikke har vært prisregulert slik den skulle vært.

Og hylekoret som skriker om at alle norske nettbutikker blir å flytte til utlandet, det er fremdeles ulovlig å ikke kreve norsk moms betalt til norge selv om varen behandles og selges/sendes fra utlandet om butikken retter seg mot norge (norsk tekst, norske reklamer, annonser i norske media). Dette har vært behandlet i norsk rett tidligere.

Newcomer
    Medlem siden
    May 2005
    Poster
    23
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Som vanlig er det enkelte her som viser sin totale mangel på forståelse på ting, og som vanlig var det vår allers kjære expert-selger. ;-)

Neida, det er ikke noe problem å øke momsgrensen til 1000 kr hvis det er slik at alle butikker som vi handlet med måtte ta 25% moms. Men det må de ikke. Se på play og dvdstrax f.eks. Og den fotolabo saken du referete til er veldig spesiell da bedriften ble drevet som den var i norge, med kun fremkalling i utlandet. Selvsagt var det ikke mulig å la være å ta moms med en slik ting, men igjen det viser at butikker som er basert fra utlandet ikke trenger å ta moms.

De som syter over at grensen ikke er justert siden 1975 må da være helt på jordet. Hvem tenkte på å handle fra utlandet da? Hvordan skulle man gjøre det? Brevdue som sendte et brev med vareutvalg? Den relle grensen er langt høyere i dag enn i 1975. (dvs at for 200 kr var det ingen som gadd å bestille noe da, men 200 kr nu er veldig attraktivt) At så mange hisser seg opp over dette løftebruddet viser jo bare hvor oppsatt folk er på å handle i utlandet for å spare 25% fremfor norske bedrifter, og et god eksempel på hvorfor man ikke skal øke grense.

Og ja du sier noe om 6000 grensen. Litt merkelig at jeg ikke flyr ned til Jersey for å kjøpe filmer fra Play direkte. Da kan jeg jo handle mye mer på en gang. Skjønner ikke hvorfor jeg ikke gjør det? Regner med at du gjør dette hele tiden nOstra.?

En økning ville skape store ringvirkninger for norsk varehandel, for hvorfor skulle jeg gidde kjøpe Ricco Vero skjortene mine i Norge når jeg kunne få dem 25% billigere fra riccovero.com basert på Jersey.? (i praksis enda billigere grunnet lavere kostnader)

Jeg er ikke imot konkurranse, men jeg er for likeverdig konkurranse. Derfor mener jeg også at toll burde fjernes på varer inn til norge. (mat f.eks, da vil de utenlandske bøndene kunne konkurrere med de norske på like vilkår)

Regner ikke med at du skjønte noe av argumentasjonen min n0stra, men jeg prøvde iallfall. Ha en fin kveld :-)

Intermediate
    Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    4,886
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Denne debatten bunner jo ut i grunnleggende syn på markedskrefter, statlig regulering, proteksjonisme, altså en god gammeldags høyre/venstre-side-krangel.

Gi meg en flaske cognac og 3 ivrige tilhengere av norsk landbrukspolitikk, og kvelden er reddet :-)

mvh
    Knut

Medlem siden
    Nov 2003
    Poster
    4,383
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Akkurat der er jeg ikke enig Knutinh, høyre bla vil ikke øke grensen pga ringvirkninger og konkurransevridning i forhold til utlandet. SV vil øke grensen.

Når det gjelder landbrukspolitikken så er det en helt annen sak, der proteksjonisme er et tema. Så hva er forskjellen? Høye tollmurer, importrestriksjoner når norsk mat har høysesong etc etc. Du kan gjerne se på toll, importrestriksjoner etc på DVD'er, elektronikk etc! Jeg vet du vil slite med å finne dem. Her er det snakk om å gi like betingelser i mva handteringen for utenlandske og innenlandske butikker.

PS jeg har ingen egeninteresser av å si det jeg gjør, jeg skulle gjerne ha fått billigere widgets jeg... Saken er at man må ofre litt for den store sammenhengen.

Mvh

Intermediate
    Medlem siden
    Dec 2003
    Poster
    676
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Soundfre@k
    Akkurat der er jeg ikke enig Knutinh, høyre bla vil ikke øke grensen pga ringvirkninger og konkurransevridning i forhold til utlandet. SV vil øke grensen.

Når det gjelder landbrukspolitikken så er det en helt annen sak, der proteksjonisme er et tema. Så hva er forskjellen? Høye tollmurer, importrestriksjoner når norsk mat har høysesong etc etc. Du kan gjerne se på toll, importrestriksjoner etc på DVD'er, elektronikk etc! Jeg vet du vil slite med å finne dem. Her er det snakk om å gi like betingelser i mva handteringen for utenlandske og innenlandske butikker.

PS jeg har ingen egeninteresser av å si det jeg gjør, jeg skulle gjerne ha fått billigere widgets jeg... Saken er at man må ofre litt for den store sammenhengen.

Mvh

Dette stemmer nå absolutt ikke, SV vil IKKE høyne grensen (de er som vanlig værhaner og har endret mening). Min erfaring er at det så å si kun er folk som har egen interesse av å opprettholde denne regelen som argumenterer for å opprettholde den på 70 talls nivå. Vi forbrukere er av en annen oppfatning. Med andre ord majoriteten.

Og når det gjelder "roger" personen, han er som vanlig ute etter personangrep og virker på nytt som en lobby'ist for markedskreftene uten at dette er noe nytt. Nuff said.

Poenget jeg ville få frem var at enhver nettbasert butikk uansett hvor den er plassert må betale moms til den norske stat hvis de markedsfører seg og har en salgstaktikk som retter seg direkte mot norske kunder. Dette alene vil jeg nok tro vil bidra til å stoppe norske nettbutikker til å flytte til utlandet. Med unntak av de som skal etablere en internasjonalt rettet salgsavdeling, og disse sitter allerede og planlegger utflytting uansett resultat.

Poenget mitt med at man betaler moms i de landene man kjøper fra (med små unntak som amazon england i enkelte tilfeller) er at forskjellen på moms er ikke 0 til 25 % som det virker som enkelte skal ha det til å virke som. Mye mindre avskrekkende konkurranse messig altså. Så da sitter man igrunn tilbake med det faktum at norske importører skor seg på norske forbrukere i form av elendig logistikk, flere forhandler ledd (først skal europa avdelingen ha penger, så nord europa avdelingen, så den norske avdelingen, så transportørene, så butikken osv osv). Her har man mye å lære.

Se bare på NSB som har fått en kraftig modernisering pga konkurranse fra utlandet. Da beskyttelsen forsvant gikk man fra underskudd til overskudd, til tross for opptil 30 % lavere utgifter for samme jobb. Dette er resultater som burde inspirere.

Konkurranse som noe negativt er typisk kommunistpropaganda samt frykt fra de som helst ikke vil ha mer konkurranse. Ta en utfordring istedet for å fokusere på frykten for det ukjente.

Medlem siden
    Nov 2003
    Poster
    4,383
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det ingen her som hevder at konkurranse ikke gavner forbrukeren. Og konkurranse får vi, det er helt sikkert mtp nettbutikker.

Ja de som har .no domene må betale mva i henhold til rettsavgjørelsen. Men det betyr ikke at de som retter seg mot andre lands kunder trenger å gjøre det.

Du snakker hele tiden om indexering av frigrensen, men det har da aldri vært oppe at den skal indexeres? En annen ting som du helt utelukker (tar på skylapper) er at verdenen er forandret siden 1970 årene. Hvor mange hadde internett i 1970? Hvor mange i Norge i dag har tilgang til internett? Hvor mange butikker har vi tilgang til via internett?? Dere snakker som om det er en rettighet å kunne handle mva-fritt fra utlandet og sammenligner med å reise ut i 24 timer. Ja noen land har man ikke mva avtale med, som f.eks. GB, men mange har vi det med f.eks Sverige.
    Jeg skjønner ikke hvordan du ikke kan innrømme at det er uklokt å ha mva-fritak opp til 1k? Det blir konkurransevridning. Man får incentiv til å handle fra Sverige. Selv om prisen i utgangspunktet skulle vært lik, så blir den forskjellig bare pga mva-fritaket på 1k.

Jeg tror (hvis politikerne har vettet i behold) at grensen ikke kommer til å økes til 1k i overskuelig fremtid.

Mvh

Expert HoJ sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2005
    Poster
    6,912
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Uansett så går det rett vest med dette landet her med den regjeringen vi har nå.. :-x
    Kjeller :Talk Electronics Tornado 3; Golden Tube Audio SEP-1; REL Stampede; Magnepan MG12; Audio-Gd nfb-2.32DAC; Squeezebox v3/Vortexbox; Vinylsnurrer: Luxman PD272/DL110pu/MyGroov;
    Stue : Audio Pro Addon T8/SB Duet;
    Kjøkken : SB Boom.

Følg oss på Facebook... HIFI Norge

Intermediate audunth sin avatar
    Medlem siden
    Jun 2003
    Poster
    1,410
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback