Blir vi lurt? (pris på utstyr i Norge vs. utlandet) - Side 5

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 5 av 6 FørsteFørste 1 2 3 4 5 6 SisteSiste
Viser resultater 81 til 100 av 102
    Guru Tiger sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2003
    Poster
    14,452
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    Jeg har spart penger på å surfe jeg også.

Intermediate Soundfre@k sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2003
    Poster
    4,383
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Podspeakers
    Med fokus på HiFi kluben er det ganske markante forskjeller mellom enkelte varer i butikkene i Norge og Danmark.

Ta for eksempel B&W 800D.
    Ca. halv pris i Danmark i forhold til Norge.
    Hvis du titter litt nærmere så ser du at prisene er oppgitt pr høyttaler.. Så da er det ikke akkurat merkelig at de selges for halv pris i Danmark ;-) Man får jo halvparten så mange ht.

Mvh

Expert cybervision_ sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2004
    Poster
    5,673
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hehe, jeg la også merke til det etterhvert:
    "Hva i heiteste, Dynaudio Focus 220 til 9995,-!!!!"

Litt nedtur kan du si når man se med liten skrift "pr.stk."

Ellers så synes jeg at man kan gjøre noen gode elektronikkjøp i Danmark f.eks.

Newcomer
    Medlem siden
    Jan 2006
    Poster
    1
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

bruk trafo

Sitat Opprinnelig postet av Gøffo
    Sitter å ser at vi kan kjøpe AVC-a1XV for 50.000 kr i norge (hifi-klubben).
    Ser jeg på ebay.com kan man kjøpe den samme AVR-5805 for litt under 4400 USD.
    greit det er vell en 110 v forsterker men det kan da vell ikke koste dobbelt.

Blir vi nordboere bare skikkelig lurt.

For mitt vedkommende er det iallefall uaktuell å kjøpe et slik monster når andre får den for halv pris. Det vi rett og slett smake for dårlig.

Hva mener dere.

Jeg kjøpte sub i usa, betalte under halv fris, gikk til ett firma og fikk en 23kg tung kraftig trafo for ca 1500,- +mva..funker helt fint..

kurt

Intermediate Private Ryan sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2006
    Poster
    609
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Alt virker billig i USA!

Det er mulig å gjøre gode kjøp i USA for Nordmenn når dollar-kursen er gunstig, om kursen for oss er 6,7 kr/$ så betyr ikke det at prisene i USA endrer seg like raskt.
    Kursen for en amerikaner kan forenklet sies å være gjennomsnitt-kurs siste 10 år, da gjevnes bunner og topper ut i en gjevn linje, fra 1995-2004 var kursen i snitt 7,48nok/$ jeg opplevde at 1 dollar var fra 9,65 nok til 6,65, med samme stipend fra lånekassen og økende idrettstipend ble det liv i kroppen!
    Eks, 144000nok/9,20 snitt 2 første semester=15500$
    siste året var det 144000/7=20500$ dvs 5000$ mer pga valuta endringer!
    Noe annet er at det finnes ikke kjøpslov eller forbrukerlover. da må du saksøke med de risikoene det medfører samt tid!
    Alt koster mer enn hva du blir forespeilet, kjøpte laptopp, prisen var $1499,-
    så kom $ 160,- mail in rebate og til slutt 9,5% skatt da ble prisen $1816,60
    så måtte jeg fylle ut masse papirer til Best-Buy, Toshiba og Targus, etter 3 uker fikk jeg 50 av 160 dollar tilbake, det kostet ca 5 dollar å sende skiten i posten også. Garantien på lapptoppen var så som så, tror det var 6mnd, ble spurt om forsikring ,men jeg sa nei, da kom storedepartment manager og prøvde å skremme meg til å kjøpe forsikring som vil gi meg 2 år garanti, ville kostet meg nye 150-200$, når lønna i Norge er i snitt 50-100$ høyere i Norge for vanlige folk så kan man stille seg spørsmålet om hvor og hva er billig i forhold til kjøpekraft.
    God mat i USA er heller ikke billig, men søppel-mat, steroid-meat etc er billig, skikkelig filet-mignon/tenderloin(indrefilet) kostet på en skikkelig mat butikk 35$ pr kg omregnet fra lbs, der hadde de også skikkelig brød, jarlsberg, brunost og wasa knekkebrød, melk kostet ca 4$ for 3,78L dvs 8kr literen, litt billigere enn Norge, men ta kjøpekraft i med i regnestykket, så blir det ikke bra. Heller ikke glem at skatten vi betaler kommer alle tilgode gjennom utdanning, helse etc, så kan spørre seg om hva som er viktig!

Medlem siden
    Jan 2006
    Poster
    609
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Kampanjer/tilbud/bli kvitt varen etc!

Så nettopp toppmodelen til Yamaha DSP-Z9 til under 20.000,- så det er mulig å gjøre gode kjøp i Norge også, men lettere i land med 300 mill inbyggere evt Tyskland med 80mill+, tilbud og etterspørsel, store innkjøp og sikrere etterspørsel så går prisen ned pga kvantumsrabatter til forhandlere, dessuten har man solgt 80% av produktene til full pris kan man kaste siste 20% etter folk og fremdeles tjene penger på det!

Newcomer ok sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2003
    Poster
    194
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Private Ryan
    ..., dessuten har man solgt 80% av produktene til full pris kan man kaste siste 20% etter folk og fremdeles tjene penger på det!
    Og det er vel på slike kupp man sparer mest penger i utlandet kontra Norge. Veldig vanlig å dumpe fjorårets modeller til skikkelige gi-bort priser, evt ha et kortvarig kjempesalg. Det er rimelig mange websiter i USA som gjør det bra på å holde oversikt over slike kortvarige tilbud, se feks slickdeals.net. Eller egentlig, ikke gå dit, man blir bare deprimert over at man ikke bor i USA. :-D Men slikt ser du ikke alt for mye av i Norge, spesielt ikke på A/V-siden. Fjorårets sykler til både 10 og 30 tusen forsvinner ut på høsten til 80% rabatt, mens 10 år gamle B&W serier bare forsvinner sporløst (peisved?) når de nye tar over.

Men folk i Norge vil rett og slett ikke ha billige alternativer tror jeg. Par eksempler er forrige Rotel-importør som mistet agenturet og solgte ut restlageret til noe som antageligvis var kostpris. Resten av bransjen og halve forumet her holdt jo på å dette av stolen i forargelse... For ikke snakke om den fullstendig lovlige B&W parallelimportøren som dukket opp i fjor, folk kastet seg jo over tastatur, telefon og advokater i sin iver etter å få stoppet utysket så fort som mulig slik at Klubben kunne ha monopolet sitt i fred. Og det tok ikke lang tid før det var tilfellet. Såvidt jeg vet så parallelimporerer Klubben Samsung LCD-skjermene sine, ihvertfall gjør de det i Sverige etter det jeg leser på svenske fora. Men det er det ingen som går banan over nei... Man kan jo bruke tre sekunder på å lure på hvorfor.

Passe oppegående personer på nett idag blir bare så lurt de ønsker å bli når de skal kjøpe noe. Det finnes nok informasjon om priser og betingelser på kjøp av varer både lokalt og over hele verden. Gidder du ikke ta deg bryet, så må du selvsagt betale ekstra for det. Jeg for min del shopper ihvertfall der jeg føler jeg får NOK for pengene, uansett om det gjelder å fylle bensintanken eller kjøpe TV. Ikke nødvendigvis der det er billigst, det er alltid andre faktorer. Det er ikke sikkert du gidder bryet med å kjøre til den andre siden av byen for billigere bensin(*), og det er ikke sikkert du gidder bryet med posten og tollen på importvarer. Up to you.

OK

*) Noen overraskende tester har vist at folk visstnok er villig til å dra ganske langt for å spare en tier på en fillevare (kjøttdeig på tilbud(!), DVD'er e.l.), mens samme folka normalt ikke pruter spesielt mye på bilen de nettopp kjøpte. For ikke å snakke om å sjekke ut flere bilforhandlere. Snedig egentlig, det virker som om prosent avslag teller mye mer enn penger spart.

Active
    Medlem siden
    Aug 2005
    Poster
    308
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ja hvem sa nordmenn var smarte :grin:

vi er noen naive nisser hele gjengen :grin: (nesten)

Newcomer
    Medlem siden
    Nov 2005
    Poster
    9
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Masse stæsj som kabler, høytalerfester, prosjektor takbraketter og annet små snacks er mye billigere å importere enn å kjøpe i norge. Har kjøpt masse små komponenter fra USA og UK billigere enn det tingene koster i norge. Frakt fra USA og UK blir ikke stort mere enn det er i norge fordi nettbutikkene gjerne tar ekspedisjonsgebyr.

LT

Medlem siden
    Jan 2006
    Poster
    609
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Hum!

Kanskje vi skal sparke norske arbeidere og flagge ut alle norske butikker til utlandet, bruke utenlands arbeidskraft og nettbutikker, evt halvere norske lønninger?
    Kan ikke ha høyeste lønn og billigste varer, bare FRP som tror det!
    Problemet er at vi har det for godt i Norge og mye vil ha mer.
    Komisk at til våren vil mange streike for høyere lønninger for så å handle i Sverige osv, svenskene tjener ca 25% mindre enn oss i snitt, lik mva og høyere arbeidsgiveravgift, det må være et møkkaland!

langt på sidelinjen, personlig handler jeg varer i utlandet som jeg ikke finner i butikken i Norge!

Newcomer theom sin avatar
    Medlem siden
    May 2005
    Poster
    130
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Cool Holde..

.. seg til Norden er vel det beste.. greit å ha en ok sikkerhet gjennom kjøpslov og nærhet til forhandler.. Sparer en 5000,- ved kjøp kan de fort forsvinne i frakt hvis en er uheldig..

Newcomer
    Medlem siden
    Jan 2005
    Poster
    205
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    I polen koster brød 1kr. Jeg betaler 15. Blir vi lurt her i landet?

Intermediate pettermv sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2004
    Poster
    572
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    For alle som snakker om at det er så mye billigere i USA, så er det jo bare å bestille derfra I USA tjener vel en McDonalds-ansatt omtrent 1/3(noe usikker) av hva de tjener i Norge. Kanskje ikke så rart at det må være billigere da?

Intermediate Ole18 sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2004
    Poster
    706
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Manic Miner
    Hvis du sammenligner priser med utlandet er det hos Hifiklubben at du blir minst "lurt"

Sammenlign receiver prisene i Tyskland med de i Norge, og du vil hurtigt forstå hvor du betaler mest avanse
    Litt off topic, når det gjelder kabler blir du minst like mye "lurt" som hos andre forhandlere. Tara-Labs går i USA for halve prisen av hva de gjør på hifiklubben f.eks Air1 signal den ligger på 10k her, den ligger på mellom 5-5500kr i USA.

Expert Pogwaq sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    5,452
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Apropos Tara-Labs, ble ikke de dømt for svindel ifjor?

Intermediate
    Medlem siden
    Dec 2004
    Poster
    601
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Forsel
    Ja hvem sa nordmenn var smarte :grin:

vi er noen naive nisser hele gjengen :grin: (nesten)
    Har selv undervist og forsket innenfor økonomisk psykologi - og til informasjon stammer ikke disse undersøkelsene fra Norge, men stort sett fra USA. Utbredelsen av slike såkalte mentale feilkilder er nok rimelig jevnt fordelt på tvers land og kulturer.

Medlem siden
    May 2005
    Poster
    130
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Kjøpe..

.. elektronikk fra et fjernt land er uansett risiko, uavhengig av hva man må betale! Kabler er noe annet..

Medlem siden
    May 2005
    Poster
    130
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Angry .. et lite tillegg..

.. når det gjelder kabler så er der mye penger å tjene for forhandlerne.. i mange tilfeller er 3 gangeren et minimum i forholdet innkjøp - utsalg!

Intermediate Ole18 sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2004
    Poster
    706
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Pogwaq
    Apropos Tara-Labs, ble ikke de dømt for svindel ifjor?
    Jo de hadde vist satt Made In USA merker på produkter som var laga i Kina, det var vist straffbart i USA så de fikk kjempebøter. De har nok lært av sine feil nå. Ser de har kommet med en ny Air serie som virker heller litt overprisa de skal vel prøve å tjene inn noe av det de fikk i bøter tenker jeg hehe

Newcomer
    Medlem siden
    Jun 2004
    Poster
    242
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    De gode rettighetene forbrukerne har i Norge gjør jo også at produktene øker i pris, pga "noen" må jo betale for reparasjonene... dessuten er USA et langt større marked enn Norge, det er jo med på å redusere fraktkostnader per enhet.

Side 5 av 6 FørsteFørste 1 2 3 4 5 6 SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •