Blir vi lurt? (pris på utstyr i Norge vs. utlandet) - Side 4

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 4 av 6 FørsteFørste 1 2 3 4 5 6 SisteSiste
Viser resultater 61 til 80 av 102
    Intermediate TorAtle sin avatar
    Medlem siden
    Mar 2003
    Poster
    1,043
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    Sitat Opprinnelig postet av Arendal
    Jeg er mye ute og reiser ( sitter paa Charles De gaulle naa ) og er jo "over middels intressert i elektronikk" og det er ikke dyrere i Norge enn resten av verden naar man tar kjoepekraften med i beregningen.
    At varer blir prissatt etter kjoepekraft er helt vanlig og ikke lureri.
    Strategisk prising er noe drit. Dersom man følger tanken om prissetting etter kjøpekraft helt ut (og ikke bare per land), vil det si at en boms vil få en vare til en brøkdel av det du (som handelsreisende) må betale. Så i ytterste konsekvens betyr det at alle vil like god råd. Sikkert en god tanke hvis du stemmer SV eller RV.

Newcomer
    Medlem siden
    Dec 2004
    Poster
    37
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Finns det noen der ute som er sjokkert over at prising og kjøpekraft har en sammenheng? Prising og kjøpekraft har vel alltid fulgt hverandre uansett vare og uansett hvor i verden man er.

Syns forøvrig at innlegget ditt er noe selvmotsigende TorAtle. Du syns at strategisk prising er noe drit. Samtidig leser jeg mellom linjene at du syns det er ok at ikke alle har like muligheter til å kjøpe hva de vil. Altså at strategisk prising er litt ok likevel. Eller at alle som ikke stemmer SV eller RV nok mener at dette er OK. Hmmm. . . . tankevekkende!

Tango

Intermediate
    Medlem siden
    Jun 2004
    Poster
    1,209
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Denne tråden begynner å ta av, spesielt når det blir en politisk diskusjon. Håper moderatorene griper inn dersom man diskuterer politikk videre og flytter denne diskusjonen til et annet sted (generelt chit chat).

Når det er sagt, så skjønner jeg ikke hele poenget med denne diskusjonen. Jeg trodde at det å bli lurt betydde at en f.eks blir lovet at et produkt skal gjøre noe eller ha visse funksjoner, mens det egentlig ikke har det. Dvs å kjøpe katta i sekken. Man blir ikke lurt dersom man må betale mer for produktet i Norge enn andre steder i landet/utlandet. Lureri er dog dersom butikken skriver en førpris/veiledende pris som aldri har forekommet, men dette er ulovlig.

Jeg må minne om at informasjon også har en verdi, dvs dersom en gidder å ringe rundt til alle butikker for å sjekke priser, så vil en nok spare penger. Men ikke alle gidder dette eller er villige til å dra til utlandet for å handle, eller importere fra utlandet. Og derfor kan prisene variere, fordi dersom alle bare tenkte billigste pris, så ville alle butikkene hatt eksakt samme pris (ellers så hadde de ikke fått solgt noe). Dette ser en resultatet av på AVNytt, der det legges ut priser. En ser at prisene på internettbutikkene varierer svært lite. Butikker i byene har høyere priser, men også høyere kostnader. At de ikke går konkurs skyldes at mange vil betale litt ekstra for å kunne se en person når en handler og faktisk kunne teste produktet før en kjøper. Det er også lettere å klage når en har en butikk å forholde seg til, synes mange.

Altså, ingen lurerier så langt.

Hva så med priser i Norge vs utlandet ? Jo, nordmenn er rikere (bedre kjøpekraft enn mange andre), og er villige til å betale mer enn andre, samt at avgiftene er høyere i Norge. HFK tar akkurat den prisen folk er villige til å betale for produktet. Hadde det blitt massiv boikott av Denon 3910 fordi den var for dyr i forhold til ytelse, så hadde prisene raskt gått ned. Men folk kjøper den til kr 10 000. Hvorfor skal HFK da redusere ? Blir vi lurt, nei, vi har rett og slett for mye penger eller for lite peiling om andre produkter som er like gode.

Det samme gjelder svartebørsbilletter til fotballkamper. Blir du lurt når du betaler kr 3000 for en billett ? Nei, da er det bare å la være, men dette er markedsprisen/dvs det du er villig til å betale. Alternativet var å ligge i kø foir å få tak i billetter til kr 400.

Til slutt vil jeg igjen poengtere det med informasjon. Mange her på forumet sier at f.eks AE100 ikke er verdt mer enn kr 1000-1500, men jeg vet om en kamarat som har solgt en for kr 3500, og på QXL får en ofte mer enn her på forumet. Blir de lurt ? Langt ifra, de har bare ikke den kunnskapen som vi har. På en annen side er kanskje vi på forumet dumme når vi legger ting inn på AV Torget, ettersom de kjøperne som vil betale mest ikke finnes her, men på QXL eller Finn.

Forventer en storm av motinnlegg. :grin:

Medlem siden
    Mar 2003
    Poster
    1,043
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg synes faktisk ikke det er greit at en forhandler kan ta hvilken pris han vil. Ei heller synes jeg det er greit at en produsent priser sine produkter helt forskjellige avhengig av hvor i verden dette er.

Heldigvis lever vi i en opplyst tid og takket være dette ser man nå at marginene har sunket og at produktene er noenlunde likt priset i de forskjellige (nett)butikker. Dette kommer forbrukerne til gode. Detaljhandelen lever fortsatt litt som de vil siden mange kunder fortsatt foretar impulskjøp, men dette vil minske over tid. Teknologi vil gi forbrukere svært lett tilgang på prissammenligning, kanskje fra mobilen om ikke så lang tid.

Gitt at Sony (for å ta et eksempel) hadde kun solgt Ruby gjennom sin egen nettbutikk. Asia, 45000kr
    USA, 55000kr
    Europa, 75000kr

Føler du at du gjør et godt kjøp når du trykker på 'kjøp'-knappen ved siden av Europa? Føler du at det er rettferdig? (jeg har ikke tatt med moms eller særavgifter her)

Strategisk prising er noe drit og jeg spår at det vil minske i tiden fremover etterhvert som forbrukerne blir mer opplyste. Verden blir stadig vekk mindre, og takk for det.

Intermediate
    Medlem siden
    Jun 2004
    Poster
    1,209
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det handler ikke om jeg føler jeg gjør et godt kjøp eller ei. Har en muligheten til å kjøpe andre steder billigere, så er det bare å kjøpe. Det nytter ikke å irritere seg over at mye er dyrere i Norge enn andre steder. Det samme gjelder biler som koster 2-3 ganger så mye i Norge som f.eks i USA og andre steder. Lar du være å kjøpe en Nike T-skjorte i Norge til kr 3-400 selv om du vet denne koster kr 20-30 i Kina ?

At du misliker strategisk prising (i Norge), er du i din fulle rett til, men dette er bare et resultat av at noen er villige til å betale mer enn andre. Klær er jo det verste eksempelet. Her oppfattes jo kvaliteten til å være dårlig hvis prisen er lav, så da skrus prisen opp og vi løper til butikkene for å betale kr 1200 for en dongeribukse. Jeg er sikker på at samme buksa selges med et annet merke til en annen kundegruppe for halve prisen.

Et annet eksempel er biler, hvor det faktisk er høyere avgifter i Danmark enn i Norge. Toyota internasjonalt fant da ut at de måtte redusere prisen til Danmark, slik at de fikk solgt bilene i Danmark. Dette medførte at vi i Norge kunne importere biler fra Danmark og spare mellom 20-80 000 (alt etter valuta). Gjorde alle dette ? Nei, fordi da må en ta "risiko" (dvs gjøre noe annet enn det vanlige trygge), og mange fortsatte å kjøpe Toyota i Norge. Hvem er det som sier at en skal selge til samme pris til alle land og alle forbrukergrupper ? Folk selger der de får mest for produktet og så selger de til lavere priser et annet sted helt til beholdningen er tom.

Dersom en ikke aksepterer dette, har en flere valg:
    1) Bruk all din tid på i finne alle produkter du vurderer å kjøpe til laveste pris. Men husk at din tid også har en pris, så det er ikke sikkert at totalkostnaden blir billigere
    2) Flytt til Kina eller andre steder der produktene er veldig billige. Men ikke forvent å få samme lønn som i Norge. Tror faktisk kjøpekraften din vil gå en smule ned :wink:

Til slutt en liten karamell: En ting er Hi Fi utstyr, der HFK nok kan ha noen proisent i fortjeneste. Men hva med de som betaler kr 40-50 for en kaffe/espresso på en kaffebar ? Hva tror du forjenesten er på dette ? 90 eller 95 % (før lønnskostnad) ? Snakk om strategisk prising, og det verste er at det stort sett er fattige studenter som sitter på disse barene. Vi andre er ikke idioter nok til å betale kr 50 for en kaffe. Men hipt er det :lol:

Intermediate
    Medlem siden
    Dec 2004
    Poster
    601
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Man kan jo mene og synes hva man vil om hvordan man organiserer handel i et samfunn. Fordelen med brunevaremarkedet i Norge er at det er rimelig bra konkurranse. Ergo vil de fleste bedrive markedsprising (de tar det får i forhold til etterspørselen). I tillegg posisjonerer noen seg bevisst i lavpris- vs. høysprissegemtet avhengig av markedsstrategi. Dette betyr at kostnadene ved å produsere utstyr har lite med utsalgsprisen å gjøre. Derfor forundrer jeg meg ofte over utsagn som at man "får hva man betaler for" (i forbindelse med billig og/eller dyrt utstyr) skal være et "end-of discussion-argument". Om det koster 10 eller 20 kroner å produsere et par Nikesko har f.eks. lite å si for om utsalgsprisen blir 1000 eller 1200 kr. Samtidig er det jo dette som gjør tester og egenvurderinger av utstyr så spennende, fordi man kan få tak i et godt og billig produkt - og selvfølgelig et dyrt og dårlig et.

Moderator ask4me2 sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2004
    Poster
    4,801
    Takk & like
    Nevnt
    3 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg har litt problem med å forstå begrepet "Strategisk Prising"???
    Trodde prisene ble fastsatt mye etter markedet iht. tilbud og etterspørsel osv. Mange av de de produktene det er naturlig å diskutere i Avforum, koster vel egentlig det de gjør, pga hvor store kvanta varene kan bestilles fra produsent og pris tilbudene forhandlerne får gjennom dette, samt norske avgifter som kommer i tillegg når man som forbruker kjøper noe her i landet. Det hjelper ikke så mye at man på mange måter har priset seg ut av markedet på norsk arbeidskraft og gunstige arbeider rettigheter som får prisen pr. norsk arbeidstime til å ligge flere hakk over andre land det er naturlig å sammenligne priser på varer med.

Intermediate thunderstorm77 sin avatar
    Medlem siden
    May 2005
    Poster
    677
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg har regnet veldig mye på import fra USA. Det er utrolig mye billigere der borte, men det er viktig for meg at jeg ikke trenger noen strømtransformator fra 220V til 110V (pga støy/rot etc). Med www.jetcarrier.com har det blitt billig og enkelt å importere.

Skal man importere fra USA kan det nok være greit å finne produkter som går på 110-230V. Det blir stadig vanligere med en bryter bak eller utstyr som takler hele spenningsnivået. Parasound har bl.a. kommet med nye modeller som har en slik bryter bak.

Men man skal ikke lenger enn til Sverige for å finne bra og billige produkter. Der har jeg handlet alle mine produkter, fra www.hifihuset.se og www.fyndborsen.se. Det er en fordel å hente varene på grensen i Sverige, da får du dem vanligvis i løpet av noen få dager pluss at frakt innen Sverige er svært rimelig.

Kunne jo være en ide å lage en tråd med produkter som er godt egnet for import. Jeg starter med noen:

JBL Northridge høyttalere
    Klipsch høyttalere
    Parasound Model 2250
    Parasound Model 2125

Newcomer Crowly sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2004
    Poster
    182
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av roffe
    Får sikkert litt pepper nå, men likevel:

Merkesnobberiet blant hifikonsumentene er en potensiell gullgruve å utnytte for dem som kan det. Det virker nemlig som at desto sjeldnere et produkt er, desto mer kan man ta for det, og likevel få solgt det. Klart dette markedet er mindre enn konsumentmarkedet, men jeg tror nok mange tror at kvalitet følger av pris og hvor nisjetilpasset butikken er.

La oss ta f.eks. Denon og Harman Kardon. De oppfattes av mange som mer seriøse merker enn f.eks. Pioneer eller Sony. Grunnen er at Pioneer og Sony forhandles av flere forhandlere, og gjerne av de store elektrokjedene (som forhandler hva det skal være, så lenge det transporterer elektroner i en eller annen form).

Denon og Harman Kardon forhandles gjennom mer spesialiserte forretninger, og har et produktspekter som ligger høyere i pris. Men betyr den høyere prisen at man får mer for pengene?

Spørsmålet er om prisene på disse fastsettes på samme måte som produktene som forhandles gjennom kjedene. Jeg mener det er naturlig å anta at desto mindre kvanta et produkt omsettes i i markedet, desto høyere er prisen i forhold til prisen fra fabrikk. Grunnen er at det koster mer å sende små kvanta enn store kvanta, og at kjøp av store kvanta gir importøren bedre innkjøpspris per enhet.

Dette blir mye antakelser og synsing fra min side, men jeg vil tro at man faktisk betaler mer desto sjeldnere produktet er. Eksklusive forhandleravtaler vil jo også i mindre grad være underkastet konkurranse enn produkter der det er mange som selger samme vare.

Jeg tror ikke at vi direkte blir lurt, men det er for meg naturlig å anta at pris ikke nødvendigvis følger ytelse, og at man kan få mer for pengene ved å kjøpe mindre eksklusive produkter. Men da får men ikke feelgood-faktoren som følger nettopp det å kjøpe et eksklusivt produkt...

Vet ikke om dette ble forståelig, men poenget er som nevnt at pris slett ikke alltid følger ytelse, og at den som evner å se ytelse framfor merke kan gjøre bedre kjøp (mer ytelse for prisen) enn dem som går etter eksklusivitet.
    Må si jeg kjenner meg igjenn i en del av utsagnene, og kan prøve å komme med en forklaring på hvorfor man (jeg) velger vekk f.eks Elkjøp som ett sted å kjøpe hifi.
    Inntrykket mitt av Elkjøp (bruker det som eksempel på de store el-butikkene) er at vareutvalget deres består hovedsakelig av produkter fra produsentenes lavpris segment, eks surround pakke til noen tusenlapper. Og dette har vel da blitt, feilaktig, representativt for hele merket/utvalget. Mens inntrykket av Denon, H/K etc er at disse ikke har produkter i det billigste markedssegmentet, og hvis man kjøper noen av disse så er man litt tryggere på at man får ett bra produkt. Mens jeg satt og formulerete linjene over så kommen en kollega innom som nettopp har kjøpt seg en NAD/Dali pakke fra HFK og kommer med akkurat samme holdning som jeg beskrev over, at Sony, Pioneer etc er noe dritt. Jeg hadde også samme oppfattning før, til jeg begynte å kjøpe, litt senere abonnere på Dvd & Hjemmekino og lese dette forumet hvor jeg har blitt mye bedre informert om de forskjellige produsenters produkter og hvor bra disse er. Så Sony, Pioneer etc som før var uaktuelle kandidater er nå med i vurderingen når jeg sikler på/drømmer om nye komponenter.
    Kommer vel fortsatt ikke til å handle så mye hifi fra Elkjøp da jeg syntes det er mye hyggligere å handle i f.eks HFK.

Kommentarer til litt andre poster:

Tror ikke HFK kan ta akkurat de prisene de vil som om de har monopol på noen merker. Så lenge ikke merkene de forhandler er veldig mye bedre enn andre så er de i full konkuranse med de andre hifi butikkene. Det eneste de da kan selge på er merkesnobberiet, men det er vel ikke de helt store pengene å hente der.

Jeg vil også henge meg på gruppen som tviler på at vi blir lurt, det er veldig mye som spiller inn på prisen til ett produkt og hvorfor det varrierer fra land til land. Og det har kommet mange gode eksempler på dette over. Men at det kan være mange penger å spare på egen import er det vel liten tvil om, men det er vel fordeler og ulemper her også, så da får man jo avgjøre selv om det er verdt det.

Intermediate thunderstorm77 sin avatar
    Medlem siden
    May 2005
    Poster
    677
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Red face

Sitat Opprinnelig postet av Crowly
    Må si jeg kjenner meg igjenn i en del av utsagnene, og kan prøve å komme med en forklaring på hvorfor man (jeg) velger vekk f.eks Elkjøp som ett sted å kjøpe hifi.
    Inntrykket mitt av Elkjøp (bruker det som eksempel på de store el-butikkene) er at vareutvalget deres består hovedsakelig av produkter fra produsentenes lavpris segment, eks surround pakke til noen tusenlapper.

Jeg er enig i at Elkjøp har mye shit... har returnert sikkert 70% av det jeg har handlet der! Heldigvis er de gode på å ta tilbake varer.

Grunnen til at en del AV utstyr blir veldig dyrt i butikker i Norge kan vel være at det koster en del med lokaler og fagfolk etc. jeg er av typen som bruker dem til å høre på produktene og så handle billig på nettet i utlandet etterpå

Intermediate bwa sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2003
    Poster
    1,475
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Snickers-is
    Det viste seg jo at en Denon DVD-spiller var identisk med en Marantz (ref svenske HiFi och Musik). Allikevel kostet Marantzen 1000kr mer enn Denonen i Norge.
    Nå lever vel importøren av det merket ganske godt, vet jeg. :-x

Medlem siden
    Mar 2003
    Poster
    1,043
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Epson TW-600 12.800kr i Norge inkl 25% mva, i statene $4500 (for Pro Cinema 800, som alle mener er den samme modellen).

Det var et eksempel fra bakvendtland, men fortsatt samme møkka. Hvem i alle er det som skjønner en slik prising annet enn folka i markedsavdelingen.

Intermediate
    Medlem siden
    Dec 2003
    Poster
    676
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Min lille oppfatning er at marginene til fagforretningene blir bedre og bedre mens kompetansen på de ansatte og antallet demorom blir dårligere og dårligere. Det virker som de kun satser på dumme rike folk som skal ha seg "skikkelig hifi" og som kjøper noe så infernalsk dyrt at de kan leve på det lenge etterpå. Husker slik det var for 10-15 år siden. Da hadde jeg gidda å betalt ekstra rett og slett pga behandlingen og opplegget rundt i selve butikkene som nå desverre er forduftet. Iallefall i Trondheim.

Nå er vel også den generelle oppfatning innenfor både stat og skole at mangel på konkurranse er en uting og lager problemer for kunden. Når enkelte har monopol på merker og modeller skapes i mine øyne et urealistisk bilde av tilbud/etterspørsel. Hjelper lite å prøve å boikotte drømmeforsterkeren som er for dyr for lommeboka om man vet at det ikke blir å fungere likavel i forhold til å få senka prisen.

Jeg kjøper det jeg har lyst på og det jeg har råd til når jeg føler at jeg gjør et godt kjøp samt får den servicen jeg forventer (dette kan selvsagt variere). Men ingenting er så kjipt som å føle at man har blitt snytt senere. Og bruktprisen på utstyr går også til helvette når prisene er helt urealistiske i norge i forhold til utlandet. Se bare på bilpriser for eksempel.

Intermediate drkaos sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2005
    Poster
    511
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jobba for noen år siden for Elkjøp, og sjekket på en svensketur priser på tilsvarende produkter som vi hadde i butikken. Dette var da på svenske expert. De lå jevnt over våre priser på det aller meste.

Sjekket også priser på Sony minidiscer når jeg for endel år siden var i tyskland. De var heller ikke billigere enn i Norge.

Mitt inntrykk er at vi ikke har dårlige priser på forbrukerelektronikk i Norge, selv om enkelte ting kan være billigere i utlandet. Kjøpte selv min Ipod i USA og sparte ca 600kr.

Jeg har også i en periode jobbet som servicemann, og jeg betaler gledelig litt ekstra for å få 5års reklamasjonsrett på produktet. Shit can happen.

Active Sonus sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2004
    Poster
    349
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Alex F
    På en annen side er kanskje vi på forumet dumme når vi legger ting inn på AV Torget, ettersom de kjøperne som vil betale mest ikke finnes her, men på QXL eller Finn.
    BINGO, godt sagt!

EDIT: det er ikke kommet noe svar fra Denon på eventuelle forskjelleri specs

Intermediate Arendal sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2003
    Poster
    3,764
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det er godt at vi er forskjellige, hvis ikke hadde det blitt kjedelig her på forumet ok samfunnet forøvrig.

Denne tråden hadde nok sett ganske lik ut om den handlet om klær eller biler på ett annet forum.

Man ser klare politiske tendenser mellom linjene, for å si det mildt.

Jeg er veldig imponert over Axel F sine innlegg som er meget velskrevne i tilegg til at jeg er hjertens enig i det han skriver:grin:

Det er noen som kan, vil og gidder å sjekke rundt for å finne de beste kjøpene, og det er MANGE fler som ikke gjør det.
    Og, det er det som er så fint for da blir det plass til alle.

Jeg gjør det selv, fordi jeg kan.

Har importer projector fra England, lerret fra Tyskland, subwoofer fra USA, receiver fra Sverige og DVD spiller fra Nederland.

Men jeg har også handlet svært mye i Norge, for eksempel fra HFK uten at jeg føler meg lurt av den skyld, det er et valg vi gjør.

Alle, kan om de vil gjøre det samme hvis de gidder å sette seg inn i hvordan man gjør det.

Det samme gjelder kopiering av CD og DVD, nedlasting av fil og musikk på netter osv.
    Det at ikke alle kan, vil eller gidder gjøre det er det som holder liv i bransjen uten at jeg synes det er negativt.

Folk er forskjellig, sånn er det bare.

Newcomer
    Medlem siden
    Dec 2005
    Poster
    6
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Danmark VS Norge

Med fokus på HiFi kluben er det ganske markante forskjeller mellom enkelte varer i butikkene i Norge og Danmark.

Ta for eksempel B&W 800D.
    Ca. halv pris i Danmark i forhold til Norge.

Mange av Dali-modellene koster også 10.000 under norske priser. Litt merkelig syns jeg. Greit nok at vi tjener mer penger... Men når man kan kjøpe høyttalerne i Danmark og i tillegg kjøpe en ok! - bil, er det vel ikke vits i å gå amok i norske Hifi butikker, bare fordi man har vunnet lotto :grin:

Intermediate
    Medlem siden
    Jun 2004
    Poster
    1,209
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    "Tid er penger", heter det, men mange folk har vanskelig for å akseptere dette, spesielt i Norge. Når vi kjøper en vaskemaskin eller TV, så aksepterer vi ofte prisen lettere enn vi aksepterer å betale kr 500 per time for service/tjenester. Dette forklarer hvorfor mange av hos leier polakker til å pusse opp badet eller gjør det selv, som egentlig er verre ettersom de aller fleste ikke har peiling på å legge fliser etc.

Mitt poeng er at det å ringe rundt eller surfe rundt på nettet har en alternativ kostnad. Man kunne heller brukt denne tiden til å jobbe overtid og tjent mer enn det en sparer, men dette er noe den enkelte får finne ut.

Jeg vil legge til at dersom alle var som oss på forumet, hvor de fleste er vel oppdatert på priser etc, så ville HI FI butikker forsvunnet til fordel for nettbutikker, og det tror jeg heller ikke er ønskelig. Det mases til stadighet om behov for å teste produkter som projektorer etc, noe en ikke får via nettbutikker (dog med 14 dagers returrett). Forsvinner butikkene, så må alle bare stole på tester fra Gorm og gutta, og hvis de får så stor makt, så vil nok prisen på DVD & HJK øke :wink: , fordi det er et marked for det. Trenden har allerede begynt ettersom Gorm og de andre ikke lenger fritt kan uttale seg på forumet ettersom deres arbeidsgivere skal selge blader neste måned. Og dette skjønner jeg meget godt (ingen kritikk til Gorm og de andre).

En liten etterjulskommentar: Hvorfor kjøper folk varer til full pris før jul når de kan få de til halv pris etter jul (på salg) ? Snakk om strategisk prising, spør du meg :wink:

Guru Tiger sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2003
    Poster
    14,452
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Alex F
    ...Mitt poeng er at det å ringe rundt eller surfe rundt på nettet har en alternativ kostnad. Man kunne heller brukt denne tiden til å jobbe overtid og tjent mer enn det en sparer, men dette er noe den enkelte får finne ut...
    Og hva har du funnet ut at dine 956 innlegg pr. 27.12.2005 kl. 14:43 her på forumet har kostet deg?

Intermediate
    Medlem siden
    Jun 2004
    Poster
    1,209
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Tiger
    Og hva har du funnet ut at dine 956 innlegg pr. 27.12.2005 kl. 14:43 her på forumet har kostet deg?
    Jeg ventet bare på denne :wink: De har kostet meg mer enn jeg kan regne ut samt nesten 1 ekteskap. I tillegg har de kostet meg mye i oppgradering, ettersom dette forumet er smittsomt når det gjelder å gjøre oppgraderinger som en egentlig ikke trenger.

Når det er sagt så er jeg en av dem som gjerne kjøper brukte ting, og de fleste av mine Mirage høyttalere har jeg kjøpt brukt. Jeg har derfor fått mye grom lyd for lite penger, ettersom jeg digger Mirage lyden. Et eksempel er at jeg har lett etter Mirage OM-R2 brukt en stund nå, og idag fant jeg dem endelig på Finn.no til kr 1500. På Mono koster disse kr 7000. Penger spart er penger tjent ! :wink:

Men, point taken (til de grader) ! Jeg må også innrømme at det er litt gøy å holde seg oppdatert, og denne gøy faktoren skal en ikke glemme her. Jeg synes også det er gøy å kverulere :wink: (har dere ikke merket det ?? :grin: )

Side 4 av 6 FørsteFørste 1 2 3 4 5 6 SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •