DVDer fra utlandet Tollvesen, posten og andre uvesen!

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 1 av 2 1 2 SisteSiste
Viser resultater 1 til 20 av 31
    Intermediate FallenA sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2004
    Poster
    1,634
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

DVDer fra utlandet Tollvesen, posten og andre uvesen!

Starter like så godt en ny tråd om emnet !

Saken er nemlig at jeg i 3 uker har gått og ventet på et par filmer fra CD-wow, uten at de kom, og kontaktet dem. De mente at rot i postsystemet var årsaken, og at de sansynligvis var kommet bort i kaoset. (Nye filmer sendt for et noen dager siden, i går morges, og i dag).
    Så i går får jeg et brev fra posten hvor de ber meg fortolle filmene (første forsendelse). Jeg tar en telefon og spør hva årsaken er.
    Det er nemlig forskjellige ordre nummer, forskjellige ordredatoer, og forskjellige avsendelses datoer! (et par tre dager mellom filmene).
    Jeg forklarer saken, men får ingen forståelse. De kaller det en "samlesending", og sier at filmer fra samme firma som kommer med kort mellomrom skal samles, og fortolles som en sending.
    De vil altså at jeg da skal betale Toll, MVA, og postens gebyr for forsendelsen, selv om det her er snakk om forskjellige forsendelser.
    Jeg kontaktet Tollvesenet i dag, og snakket med en hyggelig kar. Han fortalte meg at posten var "litt" sneversynte i sakens anledning, og at det var lite å gjøre.
    Dersom jeg kunne bevise at forsendelsen kostet mindre enn 200,- NOK kunne jeg få den hjem i posten, men det er vanskelig, ettersom kvitteringen for hver film viser 149,- NOK.
    Personen i tollvesenet anbefalte meg å bare la sendingen gå i retur, og at CD-wow, i etterkant sender filmene på nytt, eller refundere beløpet.
    Nå har jo CD-wow allerede sendt meg en ny sending, i den tro at DVDene var kommet bort, så den saken er jo egentlig grei, jeg får bare håpe at de ikke havner i en ny "SAMLESENDING".

Tydelig at posten driver med noe her som kan virke som ren profitering, og utnyttelse av den latterlig lave tollgrensen på 200,- NOK

Newcomer Grevling sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2005
    Poster
    139
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Angry

Det må da være tollvesenet som bestemmer om du skal betale mva, ikke posten? Dette høres fullstendig idiotisk ut. Hvor lenge må du vente mellom hver film da, spør posten om det.

G (rrr)

Intermediate
    Medlem siden
    Dec 2003
    Poster
    676
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Dette er bullshit! Dette har de overhodet ikke lov til. Det er hver enkelt pakke som må være av verdi over 200 kroner for å kunne ha et mva grunnlag . Har selv mottatt masse tign samtidig på en dag uten at dette har vært et problem. Er jo derfor man deler opp if lere pakker. I værste fall kan du jo bare si at det er gaver til deg kjøpt av flere forskjellige personer. Så kanskje dem får inn i nøtta hvor idiotisk det egentlig er.

Posten tar seg av såkalt forenklet fortolling som kort og godt går ut på moms ileggelse av varer, dette utfører de som ergjerrige nazier til tider. De bruker mer penger og ressurser på å ilegge mva enn det de får inn.

I verste fall betal, ta vare på alt av kvitteringer og klag til noen andre lengre opp hvis de lokale ikke gidder å høre.

www.toll.no for å referere til reglementet.

Newcomer Captain Charisma sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2005
    Poster
    220
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Enig med nostra. Dette er bare tull! Har hatt 6-8 filmer om gangen fra samme leverandør i postkassa uten problemer mange ganger. Tull og atter tull!

Intermediate wizkid sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2005
    Poster
    1,436
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    For å gjøre det enkelt:
    Hvor mye får man for kr. 200,- ? Og er dette ment som en sperre for å unngå handling i utlandet? Kan ikke dere i regjering bare sette grensen til 0,-. Da hvet jo alle hvordan saken står. Dermed ingen frustrasjon som dette med Posten, som forresten jeg også kjenner igjen i tidligere beskrivelser

Intermediate FallenA sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2004
    Poster
    1,634
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Må jo bare si at dette er første gangen jeg støter på dette problemet!Har også fått mange DVDer samtidig uten at dette er noe problem, men denne gangen ser det ut som om det går rett til H*****:???:
    Regner med at jeg bare ber de sende det i retur, de har jo sendt filmene på ny i fra cd-wow!

Expert RoKo sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2004
    Poster
    6,554
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av FallenA
    Må jo bare si at dette er første gangen jeg støter på dette problemet!Har også fått mange DVDer samtidig uten at dette er noe problem, men denne gangen ser det ut som om det går rett til H*****:???:
    Regner med at jeg bare ber de sende det i retur, de har jo sendt filmene på ny i fra cd-wow!
    Som skrevet i den andre tråden; dette har de ingen hjemmel for å gjøre! Enkeltordre er enkeltordre.

Ta det opp med Forbrukerombudet!

Intermediate tor rasmussen sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2003
    Poster
    3,637
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget annonser
    1
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av RoKo
    Som skrevet i den andre tråden; dette har de ingen hjemmel for å gjøre! Enkeltordre er enkeltordre.

Ta det opp med Forbrukerombudet!
    Spørs jo litt kanskje.
    Er de kjøpt, betalt og trukket hver for seg er saken klar.
    Men har han en enkelt transaksjon på verdi for over 200 uten frakt, så spørs det om ikke tollmyndighetene har lov.
    De kan jo på ingen måte vite om disse 3 filmene er trekt individuelt eller er under en og samme bestilling. I så tilfelle bør de be om en kontoutskrift som viser at filmene er kjøpt hver for seg.

Expert RoKo sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2004
    Poster
    6,554
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Les hva han skriver:
    "Det er nemlig forskjellige ordre nummer, forskjellige ordredatoer, og forskjellige avsendelses datoer! (et par tre dager mellom filmene)."

Intermediate tor rasmussen sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2003
    Poster
    3,637
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget annonser
    1
    AVtorget feedback
    0
    Ja, men er kjøpet ett samlet kjøp med én transaksjon, så har han hatt et enkeltkjøp som har en samlet verdi på over 200,-
    Er fullstendig klar over at butikkene deler opp ordren, gir seperat ordrenummer, sender med flere dagers mellomrom osv...

En ting er hvis han bestilte og betalte for hver film.
    En helt annen ting hvis dette er en enkelt ordre som er hakket opp i småbiter for å unngå norsk styre og stell.

Expert RoKo sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2004
    Poster
    6,554
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hvordan kan det være én transaksjon når det er flere ordredatoer...?
    Hmmm....

Expert Flageborg sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2003
    Poster
    5,594
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Er det så enkelt som at hvis du holder deg til www.play.com så er slike
    problemstillinger uaktuelle ???

Er det noen som har opplevd slikt fra Play ? Ikke jeg.............ennå.

Newcomer Terra-walker sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2004
    Sted
    Trondheim
    Poster
    210
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Flageborg
    Er det så enkelt som at hvis du holder deg til www.play.com så er slike
    problemstillinger uaktuelle ???

Er det noen som har opplevd slikt fra Play ? Ikke jeg.............ennå.
    Har bestillt og mottatt mange filmer fra Play.com samtidig.
    Aldri noe problem, kommer rett i postkassa eller jeg får en hentelapp og henter de på postkontoret.
    Null toll eller gebyrer!

Intermediate nf sin avatar
    Medlem siden
    Mar 2004
    Poster
    542
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av wizkid
    For å gjøre det enkelt:
    Hvor mye får man for kr. 200,- ? Og er dette ment som en sperre for å unngå handling i utlandet? Kan ikke dere i regjering bare sette grensen til 0,-. Da vet jo alle hvordan saken står. Dermed ingen frustrasjon som dette med Posten, som forresten jeg også kjenner igjen i tidligere beskrivelser
    Man får faktisk stadig mer for 200 kr - unntatt i Norge...

Nå er det vel også det motsatte som har vært foreslått et par ganger - tilogmed fra posten selv, om f.eks. å øke grensen til 1000,- siden 200,- grensen har stått stille i mange år.

Personlig slutter jeg meg heller til denne modellen, som gjør det mulig å f.eks. kjøpe litt mer enn enkeltvise DVD'er - og heller la Posten fokusere på dyrere forsendelser. Posten selv hevder jo at de omtrent ikke tjener penger på den forenklede fortollingen når summene er så små (koster mer i administrasjon osv enn det gir i inntekter).

Greit at norske butikker skal beskyttes - men alt med måte. Sannheten er at det omtrent ikke er utvalg hva gjelder musikk CD'er lenger - kun listetopper og avdankede "nice price" er å finne. Så man må allikevel bestille online for litt mer "uvanlige" utgivelser. Når da Amazon i UK klarer å selge en CD billigere og tilogmed raskere enn norske CDON.com (selv frakten er jo billigere) - så synes jeg proteksjonismen har gått for langt.

Økning til 1000,- grense (minst!) er mitt forslag.

Og apropos original-spørsmålet: når sendingene kommer separat på forskjellige datoer, så høres det helt vilt å behandle dette som en samlesending. Tvert imot bør du kreve å få en forklaring på hvorfor de tydeligvis med vilje har forsinket og samlet flere forsendelser til stor ulempe for både deg og firmaet du kjøpte fra (retur er ikke gratis). Be om å få denne praksisen skriftlig begrunnet med utdrag av de regler som de etter sigende har fulgt - og videre opplysninger om hvem du kan klage til. Be også om begrunnelse på hvorfor de ikke har gitt beskjed om forsinkelsen, når dette var noe de måtte vite om.

Intermediate wizkid sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2005
    Poster
    1,436
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Er selvsagt for å øke beløpet betraktelig. Men å spesifisere lovverket til det ikke går an å "fortolke seg", er også en løsning. Kan ikke skjønne at det skal så mange ord til for å gjøre det forståelig.
    Å øke beløpet til 1000,- er vel ikke en løsning i seg selv da Posten får en ny grense å krangle om.

Intermediate
    Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    2,480
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av nf
    Greit at norske butikker skal beskyttes - men alt med måte. Sannheten er at det omtrent ikke er utvalg hva gjelder musikk CD'er lenger - kun listetopper og avdankede "nice price" er å finne. Så man må allikevel bestille online for litt mer "uvanlige" utgivelser. Når da Amazon i UK klarer å selge en CD billigere og tilogmed raskere enn norske CDON.com (selv frakten er jo billigere) - så synes jeg proteksjonismen har gått for langt.
    Momsgrensen gjelder ikke kun optisk media. Eksempelet ditt blir dermed (med all respekt) temelig sneversynt. Den beste løsningen for alle parter ville være å senke grensen til kr 0, og som en bonus slipper en slike diskusjoner som dette som ellers alltid vil finne sted.

Newcomer
    Medlem siden
    Jun 2004
    Poster
    97
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Må man spesifisere at men vil ha de en og en. Hvordan gjør man det i såfall?
    Jeg har nettopp bestilt plater for over 1000 kroner, så det vil utgjøre rimelig mye.

Expert RoKo sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2004
    Poster
    6,554
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Fra hvor???

De fleste sender én og én, men du har jo som sagt ikke spesifisert...

Newcomer Grevling sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2005
    Poster
    139
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    SITAT
    § 5 nr. 2:
    "Andre sendinger av verdi under kr 200,-. Fritaket gjelder ikke alkoholholdig drikk, tobakkvarer
    (herunder sigarettpapir).”
    Bestemmelsen ble endret den 16. desember 1998 (ikraft 1. mars 1999), hvor
    avgrensningskriteriet ble endret til maksimum vareverdi kr 200 på sendingen, i motsetning til
    tidligere hvor det samlede avgiftsbeløp på sendingen (kr 50), var det avgjørende.
    Dersom sendingens vareverdi på kr 200. overstiges, skal det kreves opp merverdiavgift etter
    tollverdireglene. Dette gjelder også i tilfeller hvor sendingen inneholder avgiftsfrie varer, for
    eksempel bøker. En sending med en vareverdi på totalt kr 250, som inneholder en avgiftsfri bok
    med vareverdi kr 150. og en avgiftspliktig CD med vareverdi kr 100, blir merverdiavgift å
    beregne av på CD-ens tollverdi.
    SITAT SLUTT

Hvordan man kan tolke tre forskjellige kolli som ett bare fordi det kommer fra samme avsender er vanskelig å forstå. Dette kan ikke bare gli uten en forklaring i skriftelig form. Det mener jeg man har krav på, og det er vel også klageadgang.

Posten skriver forøvrig selv på sine sider:
    Toll- og avgiftsfrie sendinger
    Sendinger fra utlandet med vareverdi inntil 200 kroner, samt gavesendinger fra privatperson til privatperson med vareverdi inntil 1000 kroner, er toll- og avgiftsfrie med visse unntak.

Dette bør bli en PRINSIPPSAK :-(

Newcomer
    Medlem siden
    Jun 2004
    Poster
    97
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    TJihi, jeg trodde jeg siterte jeg. Trykte visst på feil. Det var fra play.com jeg tenkte på. 10 stk musikk dvd og sacd til 1000. Er meget fornøyd med det.
    Utrolig billig!!

Side 1 av 2 1 2 SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •