Elkjøp, rot og rettigheter?

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 1 av 6 1 2 3 4 5 ... SisteSiste
Viser resultater 1 til 20 av 103
    Newcomer
    Medlem siden
    Aug 2005
    Poster
    25
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Angry Elkjøp, rot og rettigheter?

Bestilte en Phillips 37pf5320 19.08.05, etter mange utsatte leveringsdatoer fikk jeg beskjed om at TV'n HELT sikkert kunne hentes idag, 16.09.05. Så jeg har invitert en skokk med venner til DVD, god mat og drikke. Idag ringer de og sier at den ikke har kommet inn allikevel, altså samme dag som den skulle hentes, og at de har en ubekreftet leveringsdato som er 11.10.05. Dvs at jeg i beste fall må vente nesten 2 måneder på TV'n som jeg i utgangspunktet regnet med å laste inn i bilen 19.08.05.
    Det betyr også en uforglemmelig Filmhelg der alt jeg, og 7 kompiser, har å titte på er en gammel 25 tommer med et sykelig lilla/rosa skjær som gjør det umulig å se på film, og kose seg samtidig.

Denne posten er i utgangspunktet en "livsnødvendig" ventil for å få ut litt av den frustrasjonen som har bygget seg opp siden idag tidlig, samt spørre dere:
    Har jeg noen andre rettigheter enn å få hevet kjøpet? Noe som ikke er aktuelt siden jeg kun har disse 14000 å bruke på TV, og jeg ikke har klart å oppdrive et liknende tilbud noe sted.
    Takk for oppmerksomheten, og beklager en mulig feilpostet/offtopic post.

Intermediate wizkid sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2005
    Poster
    1,436
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Da har jeg prøvd å heve kjøpet pga "ubekreftet leveringsdato". Du vet jo ennå ikke om du får den til jul! Spar mere kroner og handle en annen plass.
    Du får avlyse kvelden med kompisene og heller invitere noen damer til god mat og drikke da. Husk levende lys.
    Trøst deg med at du ikke er den eneste som er frustrert Elkjøp-kunde.

Newcomer
    Medlem siden
    Aug 2005
    Poster
    25
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Tusen takk for oppmuntring og svar, men spørs om forloveden blir så god å ha med å gjøre hvis jeg følger tipset ditt.. får nok avlyse ja, for dette blir en nedtur uansett.

*ut å lete etter andre tilbud*

Intermediate wizkid sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2005
    Poster
    1,436
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg tenkte jo selvsagt på din forlovede og hennes venner, mens du kan stikke på pub...

ro ro til ...

Active Kjottolf sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2003
    Poster
    333
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Elkjøp har 3-dagers annonsegaranti. Hvis du hadde kjøpt TVen innenfor de tre første dagene av en kampanje, dvs. mandag-onsdag, så ville du hatt krav på en tilsvarende eller bedre TV til samme pris. Siden du betalte for TVen på fredag 19 august, har du ingen slike rettigheter... Det eneste du kan satse på er litt godvilje siden den har blitt så mye utsatt. Møt opp i butikken og fremlegg saken på en høflig og vennlig måte, så kan det jo hende det løser seg på en god måte.
    Evt. har du jo all rett til å få pengene igjen.

-Kjetil-

Intermediate
    Medlem siden
    Nov 2004
    Poster
    2,793
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hvis du ikke får pengene tilbake nå kan du jo bare ta imot tv'en og levere den tilbake når du har fått den og bruke 30 dagers returrett garanti. Så kan du kjøpe bedre skjerm til tilsvarende pris da (ikke hos elkjøp......)

Intermediate John P. sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2004
    Poster
    1,753
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hadde jeg vært deg(og blitt bedt om å vente ytterligere to måneder), tror jeg nok jeg hadde spurt om det hadde vært mulig å få til en ordning der du får et like godt tilbud på en like god/bedre TV de faktisk har inne nå - ellers mister de deg som kunde (altså heve kjøpet og gå et annet sted).

Det er kanskje ikke en rettighet, men det kan jo tenkes at du kan klare å ro iland noe sånt. Jeg hadde ihvertfall prøvd. Men da må du på en måte være parat til å gå et annet sted og miste akkurat dette tilbudet, dersom de sier "sorry, men det kan vi ikke gjøre".
    Men de vil vel gjerne ha kunder, eller?

Intermediate
    Medlem siden
    Dec 2003
    Poster
    676
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Kjøpsgarantien gjelder dog ikke på produkter som er merket "her gjelder ikke vår....osv". Det kan nevnes at det er en god grunn til hvorfor Elkjip ikke vil selge deg skjermen. Kort og godt fordi de ikke tjener noen penger på den.

Har ikke titta på denne selv men lavoppløselige LG skjermer i Philips innpakning har aldri vært blandt mine favoritter, dette er jo dog subjektivt.

Hadde jeg vært deg hadde jeg lagt opp litt til samt lett rundt og prøvd å funnet en Hitachi 37PD5200 istedet, har sett de under 20.000 flere steder iallfall og prisene går jo aldri oppover.

Uansett, good luck.

Newcomer SuperHeMan sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2004
    Poster
    195
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    n0stra: Hva mener du med lavoppløst? 37PF5320 har jo 1366x768....

http://www.consumer.philips.com/cons...CSHQFHKFSESI5P

Newcomer
    Medlem siden
    Aug 2005
    Poster
    126
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Så lenge produktet ikkje er annonsert, eller du handler 3 dager etter annonsen så har folk ikkje noko rettigheter utenom det vanlege. I og med at du kjøpte det på ein fredag og det er ikkje ein tilbuds pris, så kan du ikkje kreve noko fra butikken. Men visst du legger saken fram på ein hyggeleg måte så ser eg ikkje vekk i fra at dei er villig til å kanskje ordne ein bra pris på eit annet produkt. For når alt kommer til alt så er det ikkje den enkle butikken som har skyld her. Enten er det Philips som ikkje klarer å levere tv`en, eller så er det hovudlageret til Elkjøp som må lære seg bedre logistikk.

Medlem siden
    Apr 2003
    Poster
    333
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    n0stra har en tilnærmning til saken som er ganske negativ og spesiell. Konklusjonen er at Elkjøp ikke ønsker å selge denne skjermen fordi de ikke tjener penger på den. Dette er en negativ og lite konstruktiv holdning. Hva om de faktisk ikke kan skaffe TVen? Kanskje de har solgt et høyere antall enn antatt og at Philips per i dag ikke kan levere modellen? Det er den mest sannsynlige løsningen, ikke den forutinntatte negative forklaringen... Har det slått deg at en butikk(Elkjøp i DETTE tilfellet) faktisk ikke jobber imot kunden(i et annet tilfelle deg, n0stra)?

Det mest interessante er kanskje uttalelsene angående den bestilte TV-modellen og det som foreslås som alternativ...

Ang. "lavoppløselig LG-skjerm i Philips-innpakning": Philips og LG har en "joint venture" på produksjon av LCD-panel. Dette gjør ikke at man f.eks. kan si at en LG-TV er en Philips-TV i LG-innpakning eller omvendt... Skjermen har en oppløsning på 1366x768p... Hitachi-skjermen du nevner har et Alis-panel med oppløsning på 1024x1024i... Med dette ønsker jeg ikke å diskutere hvilken TV som faktisk gir det beste bildet, men uttalelsene holder uansett ikke vann.

Intermediate a|ex sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2004
    Poster
    4,230
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hvis det er en uttalelse som holder vann, kjottolf, så er det at elkjøp er synonymt med elendig kundeservice og kunnskapsnivå (sistnevnte et ubestridt faktum i videoavdelingen, som er relevant for denne diskusjonen).

Forøvrig, fått testet den 1080p-skjermen du snakket om, kjottolf? Noen inntrykk å dele med oss?

Intermediate
    Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    2,480
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Her var det mye rart. Nå var det i utgangspunktet veldig dumt å forskuddsbetale for et produkt som ikke var på lager. Mye lettere å gå bort fra en avtale når det ikke er gjort noen betaling. Nå er det likevel gjort et avtalebrudd fra Elkjøp sin side og trådstarter kan dermed trygt kreve pengene tilbake (kjøpet hevet). Fordi det er gjort et avtalebrudd. Elkjøps kjøpsgaranti og annonsegaranti har ingenting med saken å gjøre.

Newcomer
    Medlem siden
    Aug 2005
    Poster
    25
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Takk for svar, her kommer litt mer historie.

..Som sagt, takk for svar. Nei, jeg regnet ikke med at jeg hadde noen rettigheter som sådan.
    TV'n ble bestilt på Fredag 19.08, og jeg betalte da et depositum på 1000, varen var et annonsert tilbud forresten, rett under 14000, mot 16000 idag.
    08.09.05 var jeg innom og kjøpte noen filmer til helgen og sjekket for morro skyld om de hadde TV'n på lager, noe jeg fikk beskjed om at de hadde. Jeg betalte da resten av beløpet og dro på lageret for å hente den. Der fikk jeg beskjed om at den aldri i verden ville få plass i bilen og at det var best jeg bestilte transport, noe han ikke kunne gjøre, noe som betød at jeg måtte tilbake i butikken og trekke kølapp for å snakke med en selger. Når det omsider var min tur kunne selgeren opplyse om at denne TV'n ikke var på lager, men at noen hadde glemt å føre den ut av lagerbeholdningen. Trodde det var helautomatisk jeg? Mao. at TV'n ikke står oppført som lagerbeholdning så fort noen hadde betalt/reservert den?

Jeg har tatt kontakt med Elkjøp idag og der gav jeg høflig, men bestemt utrykk for min misnøye med måten denne saken har blitt behandlet på. Én ting er at det sikkert er Philips som somler, men at Elkjøp ikke klarer å gi beskjed før samme dag som TV'n skal hentes er for dårlig, mitt kundeforhold er til Elkjøp, og jeg mener det er Elkjøps jobb å eventuelt ta opp saken med Philips.
    Den kvinnelige representanten var ihvertfall svært hyggelig og imøtekommende. Jeg sa jeg forventet en 37 tommer HD-Ready TV klar til avhenting Lørdag morgen siden avtalen var at den skulle være klar på Fredag.
    Alt veldig høflig og saklig selvfølgelig.
    At Elkjøp ikke tjener noe på denne TV'n er egentlig ikke så veldig interesant for min del, man skal ikke måtte godta å vente 2 måneder på en vare uansett, med mindre den må lages spesifikt til deg da kanskje.

n0stra, jeg så TV'n og syntes den var betydlig bedre enn 32pf4320 som jeg egentlig hadde tenkt å kjøpe(til ca 10000), og jeg har ikke funnet noen apparater som kommer i nærheten på specs i denne prisklassen.
    Det apparatet som ligner mest er 37pf7320, men den koster 20000 og eneste forskjellen jeg kan se er bildeforbedringsteknologiene, pixelplus(7320) vs digital crystal clear(5320).

Blir spennende å se hva som skjer i denne saken, for min del ihvertfall. takk atter en gang for svar. God Helg! :grin:

Medlem siden
    Apr 2003
    Poster
    333
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Scirocco
    Her var det mye rart. Nå var det i utgangspunktet veldig dumt å forskuddsbetale for et produkt som ikke var på lager. Mye lettere å gå bort fra en avtale når det ikke er gjort noen betaling. Nå er det likevel gjort et avtalebrudd fra Elkjøp sin side og trådstarter kan dermed trygt kreve pengene tilbake (kjøpet hevet). Fordi det er gjort et avtalebrudd. Elkjøps kjøpsgaranti og annonsegaranti har ingenting med saken å gjøre.
    Jeg synes det er veldig mye rart i dette innlegget...

Det er IKKE rart å forskuddsbetale for en vare. Da reserverer man produktet i tilfelle det kommer inn på lager og for å forhindre at det blir solgt til noen andre. Dessuten er en slik betaling en viss sikkerhet for butikken, så ikke kunden bare glemmer avtalen og forsvinner til en annen butikk. I enkelte tilfeller kan det jo være at varen kun bestilles til kunder som betaler, m.a.o. at butikken ikke ønsker å "brenne inne" med enkelte varer.
    Uansett er det ikke nødvendig å gjøre dette med tilbakebetaling av penger til noen "juridisk" sak og bable om avtalebrudd. De betaler 100% sikkert pengene tilbake uten at man behøver å "bjeffe" i butikken. 30 dagers returrett gjelder forresten fra utleveringsdato... TVen er som kjent ikke utlevert ennå...

Jovisst er det relevant å nevne Elkjøps annonsegaranti. Da er de faktisk forpliktet til å gi kunden et tilsvarende eller bedre produkt til samme pris... DET er faktisk en ganske ålreit garanti som Elkjøp er juridisk bundet til!

Newcomer
    Medlem siden
    Aug 2005
    Poster
    126
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Må ikkje gløyme at mesteparten av folk som jobber på elkjøp er studenter som kanskje jobber 1-2 ganger i veka, da er det ikkje alltid like lett å holde seg oppdatert på alt som er på markedet. Er tross alt ein billig kjede,så folk kan ikkje forvente seg at det er hifi ekspertet som jobber der. Vil tru at den vanlege kunde der er grønne Ola Nordmann som bare tenker på pris, det betyr igjen at det ikkje stilles så store krav til dei som jobber der. Folk som er kresne går vell helst til Hif Klubben/Centeret......, som igjen har ansatte som er dyktigere. Men når det er sagt, så er det ingen unnskyldning for dårleg service. Det er ein ting som Elkjøp har mykje å lære.

Medlem siden
    Apr 2003
    Poster
    333
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av a|ex
    Hvis det er en uttalelse som holder vann, kjottolf, så er det at elkjøp er synonymt med elendig kundeservice og kunnskapsnivå (sistnevnte et ubestridt faktum i videoavdelingen, som er relevant for denne diskusjonen).

Forøvrig, fått testet den 1080p-skjermen du snakket om, kjottolf? Noen inntrykk å dele med oss?
    Du uttaler deg herved kategorisk om ca 100 butikker og samtlige ansatte i alle disse butikkene. En ganske drøy forenkling av situasjonen. Å handle på f.eks. Elkjøp i Sandvika kan være en helt annen opplevelse enn å handle på f.eks. Elkjøp i Kristiansand. Det er andre selgere og en annen lokal ledelse. Kunnskapsnivået er veldig varierende og kunne nok vært bedre i mange butikker. Når du uttaler deg om at servicen er dårlig i alle butikker, så slår det meg at feilen kanskje ligger hos deg. Det er mange kunder som får dårlig service pga den ræva holdningen de har når de møter selgeren. Smil, vær høflig, positiv og imøtekommende. Da vil nok selv en og annen Elkjøp-selger være hyggelig.

Nei, jeg har ikke fått testet denne skjermen. Jeg kommer tilbake med en melding i den respektive tråden når jeg har fått tid til en test.

Intermediate
    Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    2,480
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Kjottolf
    Det er IKKE rart å forskuddsbetale for en vare. Da reserverer man produktet i tilfelle det kommer inn på lager og for å forhindre at det blir solgt til noen andre. Dessuten er en slik betaling en viss sikkerhet for butikken, så ikke kunden bare glemmer avtalen og forsvinner til en annen butikk. I enkelte tilfeller kan det jo være at varen kun bestilles til kunder som betaler, m.a.o. at butikken ikke ønsker å "brenne inne" med enkelte varer.
    Sorry mac. Mulig du har for vane å forskudsbetale selv, men jeg har i alle fall aldri hatt noe problem med å bestille opp varer i en butikk uten å forskuddsbetale. Det er ikke verre enn å svare høflig nei på spørsmålet om en vil forhåndsbetale.. Har som sagt aldri opplevd at dette er noe problem. Store kjeder som Elkjøp "brenner" nok neppe igjen med flatskjermer nei :roll:

Newcomer
    Medlem siden
    Aug 2005
    Poster
    126
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Dette produktet er det nok ingen fare for at dei vil brenne inne med nei. Men visst det kommer ein kunde som f.eks vil ha Pionner sin PDP-506XDE så vil eg tru at dei fleste butikkene vil ta forhåndsbetaling før dei bestiller det.

Newcomer
    Medlem siden
    Aug 2005
    Poster
    25
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg tror kanskje noen deltagerne i denne tråden gikk glipp av mitt ufint lange svar lenger opp, TV'n ble bestilt 19.08.05, og betalt i sin helhet 08.09.05 da jeg fikk beskjed om at jeg kunne gå å hente den på lageret. Noe som overraskende overraskende (ikke skrivefeil) ikke stemte.
    Men takker for svar atter en gang ;-) .

Side 1 av 6 1 2 3 4 5 ... SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •