Idiotforsikring - Et filosofisk spørsmål...

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 1 av 2 1 2 SisteSiste
Viser resultater 1 til 20 av 23
    Newcomer
    Medlem siden
    May 2003
    Poster
    211
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Idiotforsikring - Et filosofisk spørsmål...

Trygghetsforsikring, idiotforsikring, kjært barn har mange navn. Trenger man virkelig disse forsikringene? De synes å dukke opp samme hva man kjøper og de dekker alt fra øl i forsterkeren til katt i vifteinnsuget. For "kun" en tusenlapp ekstra er man dekket mot alle eventualiteter.

Selv har jeg aldri eksponert anlegget mitt for hendelser som dekkes av en slik forsikring, garantien og kjøpsloven har alltid vært mine beste allierte.

Intermediate Hybris sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    3,772
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av havard_johan
    Trygghetsforsikring, idiotforsikring, kjært barn har mange navn. Trenger man virkelig disse forsikringene? De synes å dukke opp samme hva man kjøper og de dekker alt fra øl i forsterkeren til katt i vifteinnsuget. For "kun" en tusenlapp ekstra er man dekket mot alle eventualiteter.

Selv har jeg aldri eksponert anlegget mitt for hendelser som dekkes av en slik forsikring, garantien og kjøpsloven har alltid vært mine beste allierte.
    Det er jo en vurderingssak for den enkelte. Om man i løpet av 20-30 år med hifi hjemme aldri har opplevd hverken å miste utstyret sitt i gulvet (hvis man ofte bærer rundt på det i stua for trimmens skyld), få øl oppi det eller katter i viftene vil jeg anta det statistisk sett har liten hensikt.

Har man derimot fest hver helg, og det mer enn en gang har skjedd at noen har veltet høyttalere eller kastet opp i cdspilleren, ville det kanskje vært på sin plass å vurdere det.
    --
    Thorbjørn

Newcomer bobbo sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2004
    Poster
    230
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det kan jo være en ide å ha en slik forsikring hvis du har barn i huset. Hvis man ikke er dekket av andre forsikringer allerede da.

Expert Niels Nielsen sin avatar
    Medlem siden
    Jun 2003
    Poster
    8,360
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Har du ikke allerede en innboforsikring ?

Guru Tiger sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2003
    Poster
    14,452
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ordinær innboforsikring dekker vanligvis ikke idiotfeili. Det er idiotisk.

Expert Niels Nielsen sin avatar
    Medlem siden
    Jun 2003
    Poster
    8,360
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hvad er da selvrisiko på en slik idiot sak vanligvis ?

Intermediate Nemesis sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2004
    Poster
    703
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Dersom en er organisert i ett LO forbund er en slik toppforsikring oftest inkludert
    i medlemskontigenten.Kona og jeg har begge slik forsikring og betaler derfor heller ingen egenandel dersom uhellet skulle være ute.:grin:

Intermediate
    Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    2,480
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Dersom jeg spanderer på meg en ulykkesforsikring, kan jeg slutte å bruke sykkelhjem da?

Active klodrik sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2004
    Poster
    347
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Nemesis
    Dersom en er organisert i ett LO forbund er en slik toppforsikring oftest inkludert
    i medlemskontigenten.Kona og jeg har begge slik forsikring og betaler derfor heller ingen egenandel dersom uhellet skulle være ute.:grin:
    jepp både jeg og samboeren er organisert i lo så vi har også toppforsikring uten egenandel. er jo spesielt kjekt og ha da jeg har to små gutter.

Intermediate Diablito sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2004
    Poster
    785
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Er endel forsikringsselskaper som tilbyr "uflaks-forsikring" enten innbakt i en av pakkene, eller som tilleggsopsjon. Koster noen hundrelapper ekstra i året og med en egenandel på 2-3k.

Intermediate Soundfre@k sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2003
    Poster
    4,383
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg måtte le litt av en "trygghetsforsikring" jeg så i en elkjøp butikk.. Varen kostet 299,- og forsikringen for 4 år kostet 298,- Jeg tar to forsikringer og et produkt!!

Mvh

Intermediate
    Medlem siden
    May 2004
    Poster
    624
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Soundfre@k
    Jeg måtte le litt av en "trygghetsforsikring" jeg så i en elkjøp butikk.. Varen kostet 299,- og forsikringen for 4 år kostet 298,- Jeg tar to forsikringer og et produkt!!

Mvh
    haha! elkjøp i et nøtteskall. ola nordmann er **** meg dum...

Newcomer
    Medlem siden
    Sep 2005
    Poster
    36
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Kan jo være kjekt å ha da. Tenk om den gamle tv eller videospilleren din begynner å bli umoderne. Du har lyst på ny. Da kan du jo være uheldig å velte tv,n i gulvet. OG vips så kan du jo kjøpe ny uten noen egenandel. Kanskje ikke helt moralsk, men det er jo nettop det de sier at den forsikringen skal dekke. HMM ????

Expert akto sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2004
    Poster
    6,483
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Siden de på en måte "lurer" sine kunder til å kjøpe en slik forsikring, har jeg ingen betenkligheter med å aktivt ta i bruk den forsikringen jeg har hatt på mine 2 siste DV-kameraer. De blir så fort umoderne, og siden det ikke er noen verdiavskrivning etter de nye reglene deres, så opptrer jeg som en del av deres målgruppe, en uforsiktig idiot. Bare sørg for å herpe produktet så grundig at det ikke kan repareres...

Intermediate
    Medlem siden
    Dec 2002
    Poster
    1,558
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget annonser
    1
    AVtorget feedback
    0
    Valgte selv å benytte meg av Klubbens forsikring på min nye NAD T773v2.
    Selv om jeg antatt aldrig får bruk for forsikringen, er trygghetsfølelsen god å ha.

Moderator ask4me2 sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2004
    Poster
    4,804
    Takk & like
    Nevnt
    3 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Scirocco
    Dersom jeg spanderer på meg en ulykkesforsikring, kan jeg slutte å bruke sykkelhjem da?
    Det er vel bare et spørsmål om å bruke hodet...;-)

Prøver å bruke hodet her, og tenker på en ting, hvis man kjøper en vare på Elkjøp og kjøper den ekstra idiot forsikkringen, får man igjen disse pengene også i den 30 dagers retur ordiningen?

Intermediate Soundfre@k sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2003
    Poster
    4,383
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Problemet med slike forsikringer er jo at såkalte "ærlige" mennesker må betale for at andre skal få seg en billig ny dings (de som utnytter systemet). Disse er med på å øke premien for forsikringene. (Tro ikke at de selger slike for å være snille!!). Hvis sannsynligheten for at man må dekke en vare øker, vil også premien for den aktuelle varen øke. I tillegg kommer marginer og utgifter i forbindelse med slike forsikringer. Det er flere argumenter jeg tenker over når jeg skal tegne forsikring.

* Dekker andre forsikringer samme emne? F.eks. innbo.

* Dekkes behovet av andre rettigheter? F.eks så er kjøpsloven veldig klar! En vare som er ment til å vare lenger enn 5 år har 5 års klagerett. Ingen garanti eller annen avtale kan innskrenke denne retten. Garanti er noe som gis utover klageretten.

* En kjapp nytte-kostnadsanalyse. Er forsikringen for dyr for deg? Er du veldig forsiktig med telefoner etc?

Min konklusjon er at trygghetsforsikring som OFTEST er unyttig. Det eneste som kan være nyttig er forsikring på eiendeler som ikke omfattes av reise/innboforsikring. Det kan være mobiltelefoner som blir stjålet utenfor residensen, annet løsøre som man har med seg overalt.

Mvh

Moderator ask4me2 sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2004
    Poster
    4,804
    Takk & like
    Nevnt
    3 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ser for meg at denne ekstra forsikkringen egentlig er ganske så gunstig for utsalgs stedet, da enkelte reklamasjoner og garanti saker der det kan være tvil om uvøren og feil bruk, nok lette lar seg løse uten mye plunder og heft.

Synes forøvrig at det lukter litt svidd av DV camera politikken til Akto.... minner meg litt om glass argumentet til "Jean-Baptiste Emanuel Zorg" i The 5TH element, og man ser hvordan det gikk...;-)

Expert akto sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2004
    Poster
    6,483
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Mitt forhold til denne forsikringspolitikken lukter så svidd som den får gjort. Dette er dog eneste forsikringen jeg spekulerer i, det moralske aspektet rundt dette er individuelt, så jeg har ikke noe interesse av å diskutere/forsvare det. Jeg VET at det er moralsk forkastelig, bare for å få frem det . Jeg har prøvd om forsikringen holder vann i to tilfeller, og det gjør den.

Så lenge det finnes ett slikt system, hvor jeg som en uforsiktig idiot kan bruke det for det den er verdt, så er det nok for meg...

Newcomer
    Medlem siden
    May 2007
    Poster
    1
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Valget mellom idiot-forsikring eller ikke ..

Hadde (som fattig student) spart vel og lenge til å endelig kjøpe meg digitalkamera i fjor sommer.
    Valget falt på et Ixus 750 (jada, det kostet ikke skjorta, men mer enn inntekten til en student mot slutten av sommeren).

Så, jeg hadde selvsagt med meg den eksakte kjøpesummen til butikken, og sier jeg vil ha kameraet, og blir spurt det samme standardspørsmålet som alltid: "Vil du ha med trygghetsforikring for bare 999,- for tre år?"

Hva i all verden skulle jeg med det? Kan jo bare ta det på reiseforsikringen, eller innbo om det skulle skje noe ..

2,5 uke senere går kameraet i gulvet. Linsen slått skeiv og LCD-skjermen ser ut som et kaledioskop.

Ringer reiseforsikringen og sier at kameraet ble ødelagt på tur - vel, det var jo ikke deres problem at noe sånt skjedde.
    Prøvde å ta det på innboforsikringen - 2000 kroner i egenandel. :twisted:

Unnskyld å si det, men ******* at jeg ikke valgte trygghetsforikring til 999,-
    Da hadde egenandelen vært 149,- for å få ett nytt kamera (og en del mobilkroner spart i henhold til ringing av ymse instanser på forsikringsfronten).

Forsikring på løsøre som mobiltelefoner, DV-cam, digitalkamera og ikke minst eksterne harddisker lønner seg ofte .. På en stereo-forsterker som står i ro 99,8% av tiden er litt mer tvilsomt dog (om man ser bort fra risikoen for lynnedslag).

Side 1 av 2 1 2 SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •