Allaround-lydkort

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 14 av 14
    Newcomer
    Medlem siden
    Jul 2005
    Poster
    8
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Question Allaround-lydkort

Hei! Jeg er på utkikk etter et nytt lydkort. Har snuset litt rundt og sett at man deler inn lydkort i hovedsakelig tre grupper; spill, musikk og opptak. Soundblaster-kortene er vel mest egnet til spill og mindre egnet til opptak.

Jeg trenger et lydkort som har god kvalitet på alle de tre kategoriene som nevnt over. Jeg spiller ikke så mye, men vil ha god kvalitet til spill likevel. Musikk hører jeg mye på (har et hifianlegg bestående av Denon forsterker og B&W høytalere og vil derfor ha god kvalitet her). Når det gjelder opptak er det vel mest amatør, ikke studio/profesjonellt (men selvfølgelig vil jeg ha kvalitetsopptak). Har også tenkt å annskaffe et eksternt miksebord etter litt tid for å kjøre opptakene gjennom, men før dette kommer nok PCen til å bli brukt som miksebord (program). Lydkortet bør også ha støtte for Surround (spill som Doom3 vil være tøfft i surround).

Når det gjelder innganger og utganger ser jeg for meg minijack som skal bli brukt til spilling (headset m/mic feks), phono inn (fra miksebord), phono ut (til forsterker), optisk inn/ut (ikke absolutt nødvendig, men kjekt og ha), og vanlige store jack plugger til opptak før jeg får annskaffet miksebord (to eller flere). Vil gjærne høre forslag om alternative tilkoblingsmetoder som kan være bedre.

Prisklassen tenkte jeg kunne være et sted mellom 2000-5000 kr, men om dere har anbefalninger utover dette så vil jeg gjærne høre det.

Takker for alle innspill!
    mvh. Kristoffer

Active Wolverin sin avatar
    Medlem siden
    Jun 2005
    Poster
    305
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Acust
    Hei! Jeg er på utkikk etter et nytt lydkort. Har snuset litt rundt og sett at man deler inn lydkort i hovedsakelig tre grupper; spill, musikk og opptak. Soundblaster-kortene er vel mest egnet til spill og mindre egnet til opptak.

Jeg trenger et lydkort som har god kvalitet på alle de tre kategoriene som nevnt over. Jeg spiller ikke så mye, men vil ha god kvalitet til spill likevel. Musikk hører jeg mye på (har et hifianlegg bestående av Denon forsterker og B&W høytalere og vil derfor ha god kvalitet her). Når det gjelder opptak er det vel mest amatør, ikke studio/profesjonellt (men selvfølgelig vil jeg ha kvalitetsopptak). Har også tenkt å annskaffe et eksternt miksebord etter litt tid for å kjøre opptakene gjennom, men før dette kommer nok PCen til å bli brukt som miksebord (program). Lydkortet bør også ha støtte for Surround (spill som Doom3 vil være tøfft i surround).

Når det gjelder innganger og utganger ser jeg for meg minijack som skal bli brukt til spilling (headset m/mic feks), phono inn (fra miksebord), phono ut (til forsterker), optisk inn/ut (ikke absolutt nødvendig, men kjekt og ha), og vanlige store jack plugger til opptak før jeg får annskaffet miksebord (to eller flere). Vil gjærne høre forslag om alternative tilkoblingsmetoder som kan være bedre.

Prisklassen tenkte jeg kunne være et sted mellom 2000-5000 kr, men om dere har anbefalninger utover dette så vil jeg gjærne høre det.

mvh. Kristoffer
    Terratec Producer Phase 88 er svaret her.
    Det er et genialt kort både for innspilling og opptak, for avspilling og for bruk på f.eks et surround anlegg.
    Det er enkelt å koble til, og er svært enkelt i bruk.
    Det gir deg hele 8 inn og 8 ut på kortet.
    Det er ekstremt raskt, slik at du får latency ned på et minimum.
    Noe som jo igjen er et must når du spiller inn noe på det, er svært vanskelig å spille noe om det du spiller og det du hører har laaaang forskyvning på lyden.

Kortet får du kjøpt
    http://prisguide.hardware.no/friteks...8&search=S%F8k

Newcomer
    Medlem siden
    Jul 2005
    Poster
    8
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

SB Audigy 4 Pro

Hva med SoundBlaster Audigy 4 Pro? Har lest noen gode omtaler om det som ikke kommer fra Creative Ellers så er vel M-Audio bedre enn Terratec?

Medlem siden
    Jun 2005
    Poster
    305
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hva med SoundBlaster Audigy 4 Pro? Har lest noen gode omtaler om det som ikke kommer fra Creative Ellers så er vel M-Audio bedre enn Terratec?
    Er det?
    Hvor står det, og hva gjør det bedre?
    Kanskje må jeg revurdere hva jeg anbefaler folk, for jeg har med stor suksess anbefalt terratec kortet og har aldri møtt noen som ikke ble sinnsykt fornøyd.

Newcomer
    Medlem siden
    Jul 2005
    Poster
    8
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

M-Audio

Når det gjelder om M-Audio er bedre enn Terratec, så må jeg si at jeg ikke er sikker på hvor jeg har dette fra. Muligens fra en tråd i et annet forum. Har forresten ikke noen spesiell erfaring med proff-kort. Har bare prøvd å funnet informasjon de siste dagene som i å for seg er vanskelig. Lite sammenligninger osv. Kan ikke si med sikkerhet om M-Audio er bedre enn Terratec.

Terratec kortet fikk forresten dårlig kritikk hos en bruker ved Hardware.no. Nevnte noe om skurring og knitring.

Ellers, hva med SB Audigy 4 Pro? Har hørt mange kritikker for DACene de bruker, men dette nye kortet skal visst ha en ny DAC fra Cirrus Logic ved navn CS4398. Hørt om denne? Lydkortet skal forresten ikke variere så mye i lyd fra dets forgjenger Audigy 2 ZS. Audigy 2 ZS fikk forresten dårlig kritikk når det gjelder opptak fra en bruker ved komplett.no. Nevnte noe med latency. Så derfor tror jeg Audigy 4 Pro er bedre egnet til opptak.

SB Audigy kortet virker godt egnet til mitt bruk og har også en meget hendig breakout box. Hadde tenkt å koble forsterkeren via en coax kabel fra breakout boxen, men hvordan blir det med tap av lyd da? Jeg mener, når lyden går fra lydkortet til breakout boxen og videre til forsterkeren, isteden for direkte fra lydkortet og til forsterkeren? Lydkortet har forresten ikke mulighet til å koble digitalkabel direkte fra lydkortet.

mvh. Kristoffer.

Medlem siden
    Jun 2005
    Poster
    305
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Når det gjelder om M-Audio er bedre enn Terratec, så må jeg si at jeg ikke er sikker på hvor jeg har dette fra. Muligens fra en tråd i et annet forum. Har forresten ikke noen spesiell erfaring med proff-kort. Har bare prøvd å funnet informasjon de siste dagene som i å for seg er vanskelig. Lite sammenligninger osv. Kan ikke si med sikkerhet om M-Audio er bedre enn Terratec.

Terratec kortet fikk forresten dårlig kritikk hos en bruker ved Hardware.no. Nevnte noe om skurring og knitring.

Ellers, hva med SB Audigy 4 Pro? Har hørt mange kritikker for DACene de bruker, men dette nye kortet skal visst ha en ny DAC fra Cirrus Logic ved navn CS4398. Hørt om denne? Lydkortet skal forresten ikke variere så mye i lyd fra dets forgjenger Audigy 2 ZS. Audigy 2 ZS fikk forresten dårlig kritikk når det gjelder opptak fra en bruker ved komplett.no. Nevnte noe med latency. Så derfor tror jeg Audigy 4 Pro er bedre egnet til opptak.

SB Audigy kortet virker godt egnet til mitt bruk og har også en meget hendig breakout box. Hadde tenkt å koble forsterkeren via en coax kabel fra breakout boxen, men hvordan blir det med tap av lyd da? Jeg mener, når lyden går fra lydkortet til breakout boxen og videre til forsterkeren, isteden for direkte fra lydkortet og til forsterkeren? Lydkortet har forresten ikke mulighet til å koble digitalkabel direkte fra lydkortet.

mvh. Kristoffer.
    Jeg har montert og hørt og sett slike kort i bruk i flere år, ikke akkurat P 88, men forgjengeren til den.
    Har aldri hørt noen klage på knittring.

Creative kortene er godt egnet til surround bruk. Både for spill og film, men det er ikke noe godt kort å gjøre opptak med.
    Det er ikke et "studio" kort for å si det slik.
    Det er dårlige Azio drivere, det er latency problemer så det holder, det er for få innganger på det. Skal du ta opp skikkelig, så vil du gjerne ha lyd fra forskjellige mikrofoner, du vil gjerne kjøre noe av lyden gjennom effekt bokser.
    En gitar f.eks. kan man ta opp et stereo spor med vreng, et med ren lyd, et med en overhengs mikrofon og et som man tar fra forsterkeren.
    Trommer er også helt umulig å ta opp skikkelig uten nok spor inn.
    Du må ha for hver enkelt når du skal mikse, ellers har du lite å knotte lyden bedre med.
    For lite punch i basstrommen kan du ikke ordne ved miksen om du har trommene som bare et stereo spor, ellers får du en merkelig cymbal lyd.

Det er ikke tap fra lydkortet til b.box da dette egentlig bare er en annen måte å ha inngangene og utgangene til lydkortet.
    Pro tools kortene som brukes på Mac i de fleste studioene i norge som er digitale, de går også via b.boxer.

Enda en fordel med terratec kortene er at om du synes 8 inn og 8 ut blir for lite, så kjøper du et kort til.
    Så sette du det ene som master, kobler en kabel mellom dem, og setter det andre som slave, så får du 16 inn og 16 ut.
    Slik kan du bygge på og bygge på.

Newcomer
    Medlem siden
    Jun 2005
    Poster
    284
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Wolverin: Så du mener at Creative kortene er bra til surround, spill og musikk lytting? Er på leting et bra lydkort men har ikke behov for opptaksmuligheter, er det et bra valg da trur du?

Er det vits med bra lydkort til pc'en viss lyden likevel går videre til en reciever?

Medlem siden
    Jun 2005
    Poster
    305
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av joasgull
    Wolverin: Så du mener at Creative kortene er bra til surround, spill og musikk lytting? Er på leting et bra lydkort men har ikke behov for opptaksmuligheter, er det et bra valg da trur du?

Er det vits med bra lydkort til pc'en viss lyden likevel går videre til en reciever?
    Ja, creative kortene er gode til surround, spill og musikk.
    Det er lite støy på dem, og det er alltid støtte for Creative kortene i spill.
    Men til opptak er de helt ut.

Et topp gaming, surround og musikk avspillings kort er Audigy 2 kortene.
    Disse er ikke så dyre heller, får dem fra 350 og opp, alt etter hvor mye software og spill du vil ha med dem.
    Er det som skiller retail og bulk på dem.

Newcomer
    Medlem siden
    Jun 2005
    Poster
    284
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Wolverin
    Ja, creative kortene er gode til surround, spill og musikk.
    Det er lite støy på dem, og det er alltid støtte for Creative kortene i spill.
    Men til opptak er de helt ut.

Et topp gaming, surround og musikk avspillings kort er Audigy 2 kortene.
    Disse er ikke så dyre heller, får dem fra 350 og opp, alt etter hvor mye software og spill du vil ha med dem.
    Er det som skiller retail og bulk på dem.
    Ok... det var jo kjekt å vite men er det vits å bruke penger på lydkort til pc'en når lyden likevel gjøres om til surround når den kommer til recieveren? Eller er det mer riktig å investere i riktige kabler til å overføre lyden?

Medlem siden
    Jun 2005
    Poster
    305
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ok... det var jo kjekt å vite men er det vits å bruke penger på lydkort til pc'en når lyden likevel gjøres om til surround når den kommer til recieveren? Eller er det mer riktig å investere i riktige kabler til å overføre lyden?
    Bruk penger på lydkort.
    Hvis du har forvrengninger eller støy i lydkilde vil lyden uansett hvor bra forsterkeren din er, bli en forsterkning av dette dårlig lyd materialet.

Jeg vil si at et ok lydkort, så lyden blir god er et must om man skal bruke en pc sammen med et hjemmekino anlegg.
    I alle fall om man er litt følsom for støy og "ulyder".

Et Creative kort til 350 kroner er ikke voldsomt til investering, så man skulle jo kunne kjøpe bra kabler i tillegg.

Newcomer
    Medlem siden
    Jun 2005
    Poster
    284
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Wolverin
    Bruk penger på lydkort.
    Hvis du har forvrengninger eller støy i lydkilde vil lyden uansett hvor bra forsterkeren din er, bli en forsterkning av dette dårlig lyd materialet.

Jeg vil si at et ok lydkort, så lyden blir god er et must om man skal bruke en pc sammen med et hjemmekino anlegg.
    I alle fall om man er litt følsom for støy og "ulyder".

Et Creative kort til 350 kroner er ikke voldsomt til investering, så man skulle jo kunne kjøpe bra kabler i tillegg.
    Takk for svar... for se hva jeg gjør med saken

Medlem siden
    Jun 2005
    Poster
    305
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Kjøper du deg et Creative kort av den typen, så får du optisk utgang, det er ikke så særlig til kabel du trenger for å flytte lyden til forstereren din, om den har optisk inn da.
    Slik kabel er ganske billig, om du ikke skal ha en veldig lang kabel da.

Newcomer
    Medlem siden
    Jul 2005
    Poster
    8
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Creative

Skaff deg Sound Blaster Audigy 2 ZS, det er perfekt for ditt bruk. Dette kortet har ikke optisk ut, men har digital ut i form av mini jack. Kortet koster rundt 500kr i bulk utgave og har fått gode kritikker over alt (men ikke til opptak, som jeg trenger).

Medlem siden
    Jun 2005
    Poster
    305
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Korreksjon.
    Er ikke optisk ut på selve kortene, da må man ha b.box.
    Beklager det.

Lignende tråder

1. Trenger lydkort til pc-spilling
    By runar in forum Konsoller og PC-gaming (hardware)
    Svar: 2
    Siste melding: 07-27-2005, 16:22
  2. Eksternt lydkort til iBook!
    By Cpt. Winters in forum Generelt audio og HiFi
    Svar: 0
    Siste melding: 04-08-2005, 21:11
  3. USB/Firewire 7.1 lydkort
    By RuneW in forum Generell HTPC
    Svar: 0
    Siste melding: 01-21-2005, 10:22
  4. Trenger lydkort til HTPC
    By JT in forum Generell HTPC