Grill - Side 5

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 5 av 9 FørsteFørste 1 2 3 4 5 6 7 8 9 SisteSiste
Viser resultater 81 til 100 av 162

Tråd: Grill

Expert Scrooge sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2006
    Poster
    6,002
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    Sitat Opprinnelig postet av kenti
    Landmannen med plata er faktisk rimeligere...

Ser du sier at "det bare er å olje" støpejernet, Scrooge. Greit nok i teorien, men er stygt redd for at det fort kan bli glemt i kampens hete. Det enkle er ofte det beste?

Hva er fordelen med at støpehjernet holder seg varmere litt lenger når man allerede kjører på med flamme fra brennerene?
    Vel, det kan vel sikkert finnes flere svar på det?
    Men min "prosedyre" er i alle fall å kjøre støpejernet (grillristen, ikke platen!), til bortimot rødglødende før biffene legges på plass. Da oppnår man jo grill-efekten / stripene man gjerne vil se i grillet kjøtt, takket være at temperaturen i støpejernet bedre tåler den avkjølingen som kjøttet umiddelbart vil gi.
    Jeg er ikke sikker på at man oppnår det samme, med emaljerte løsinger?

Expert tols1 sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2006
    Poster
    6,026
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Scrooge
    Det er vel liten tvil om at Weber er "top of the line", men det finnes mange gode alternativer!
    Du nevner bla.a Landmann, en grill jeg sjøl har gode erfaringer med.

Elkjøp - Landmann gassgrill.

Noe dyrere enn den du nevner, men fortsatt rimelig!
    Min har vært i flittig bruk i tre sesonger, og går nå inn i den fjerde.
    Den absolutt største fordelen med landmann-grillen jeg linker til, er at den har stekeplate i tillegg til grillrist!
    Dermed kan du ettersteke biffer og annet, noe som jeg har satt stor pris på.

En ulempe med grillen er at den må "passes litt på", i den forstand som at både brennere og grillrist / plate er i støpejern.
    Det er derfor viktig å smøre inn rist og pllate med litt matolje etter bruk, for å unngå rust.
    Brennere og støpejernsdelene ellers, bør demonteres og oppbevares innendørs etter at sesongen er ferdig.
    Treverket i selve vognen er ganske holdbart også, men skruene bør ettertrekkes av og til.
    Gidder du å ta hensyn til disse tingene, har du garantert en grill du vil være fornøyd med!

Edit: Leser jo nå at brennerne er rustfrie på den nyere modellen, så da er man jo straks kvitt det problemet.
    Det virker som om vi har identisk grill, vi kjøpte også vår på Elkjøp. Jeg kan bekrefte at det er litt jobb å holde rusten tilbake på rist og brennere. Jeg har nok ikke vært flink nok, og den er nok i ferd med å ruste bort.

Stekeplaten var jeg også skeptisk til men har også etter hvert blitt glad i den. Bruker den til å steke potetbåter (med olje, chili, timian og en dose salt), eller andre grønnsaker som blir fort brent over åpen flamme. Og biffen blir god

Men dette til tross har jeg hvertfall bestemt at min neste grill skal ikke ha støpejernsrist, jeg er ikke flink nok til å ta det inn om vinteren.

Expert Scrooge sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2006
    Poster
    6,002
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg VET at vi har identiske griller, så jo det når vi var hos deg!

Samtidig la jeg jo også merke til at støpejernet var "en tanke" mer rustent enn godt er. ;-)
    Men som allerede sagt - har man litt omtanke for dette, så er det jo ikke noe problem med rust....

Expert Mr_Spock sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2003
    Sted
    Sandefjord
    Poster
    5,472
    Takk & like
    Nevnt
    8 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Er vel fordeler og ulemper med tung støpejern vs lett emaljert grillrist.

Tror kanskje støpejern passer for den kresne grilleren - som selvsagt også helst bruker kull :-D

Fordelen med den emaljerte grillristen er vekt og overflate. At den ikke maganiserer varme er jo bra - da slipper du å sløse gass på for-oppvarming. Vekten gjør at den er lett å håndtere.

Som regel har jeg de emaljerte ristene på kjøkkenet hvor jeg arrangerer kjøttet og krydrer/marinerer/oljer det rett på risten. Så bærer jeg ut ristene med kjøtt - og først da tenner jeg grillen.

Ristene rengjøres enten direkte i oppvaskmaskinen eller i kummen med Zalo og oppvaskbørste.

Brente striper vil jeg helst ikke ha på mitt kjøtt, men helst en jevn fin grill-overflate - altså jeg vil grille - ikke steke.
    Yamaha CX-A5100 & RX-A1030 . Vincent SP-993 . Rotel RMB-1565 . Anti-Mode 8033 Cinema
    Atmos 7.1.4 . Infinity Kappa 600, Kappa Center, Kappa 200, Kappa Surround, Kappa Sub
    Epson EH-TW2900 . Dreamscreen V2 DynaGrey 106" . DarbeeVision Darblet

Expert tols1 sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2006
    Poster
    6,026
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Scrooge
    Jeg VET at vi har identiske griller, så jo det når vi var hos deg!

Samtidig la jeg jo også merke til at støpejernet var "en tanke" mer rustent enn godt er. ;-)
    Men som allerede sagt - har man litt omtanke for dette, så er det jo ikke noe problem med rust....
    Ja, det er sant, vi hadde jo en felles befaring i grillområdet Ja, jeg har nok ikke vært flink nok til å ta støpejernet inn utenom sesongen, jeg har heller ikke vært så flink til å smøre det inn med olje etter endt grilling, så jeg vil nok foretrekke en mer vedlikeholdsfri løsning.

Når det er sagt så har vi allerede grillet et par ganger denne sesongen , så den er fullt brukbar til tross for det noe stusselige førsteinntrykket.

Sitat Opprinnelig postet av Mr_Spock
    Brente striper vil jeg helst ikke ha på mitt kjøtt, men helst en jevn fin grill-overflate - altså jeg vil grille - ikke steke.
    Men det er jo ikke grilling, det er steking, da kan man like gjerne bruke stekepannen. Grillet kjøtt skal jo ha grillstriper Man trenger jo ikke forkulle det heller, det handler om å regulere varmen.

Moderator Kokken sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2004
    Poster
    4,576
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Eriond
    Jeg griller av og til hele kyllinger sittende på ølboks og da trengs god høyde.
    Ellers er det virkelig å anbefale å prøve hele steker, ribber og lammelår på grillen. Blir helt fantastisk! Her kommer kull baserte griller litt til kort siden steketiden er lang og det ikke er fullt så lett å regulere temperaturen med en slik.
    Det er på de virkelig store stekene at langtidssteking på kull-basert kommer til sin rett - bare utstyret er rett. Feks Webers Mountain smoker og tilsvarende "tuber". Slike bokser som dette er det som virkelig regnes som BBQ over there: (Heftig størrelse)

Grill-bbq-jpg

Grill-bbq2-jpg

En i omgangskretsen er "grillkonge" og sist jeg var på besøk der hadde han 4 grilldingser i garasjen hvorav 3 er av Weber merke. Der i huset er det grilling året rundt uansett temperatur og sinnstilstand. Så fra hans erfaringer så er det Weber gassgrill til "kjapp hverdagsbruk" og kull til koz i helger og ferier.

Administrator Ak sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2002
    Poster
    13,124
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det er ikke noen fasit på dette forstår jeg, men siden jeg er en "amatørgriller" så kan det kanskje svare seg å kjøpe en Weber, som krever lite vedlikehold og er enkel å bruke..... Som sagt så selges den for tiden for 28 hundrelapper, noe som vel må sies å være en god pris?

Intermediate pegpisk sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2007
    Poster
    901
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Kokken
    Det er på de virkelig store stekene at langtidssteking på kull-basert kommer til sin rett - bare utstyret er rett. Feks Webers Mountain smoker og tilsvarende "tuber". Slike bokser som dette er det som virkelig regnes som BBQ over there: (Heftig størrelse)

Grill-bbq-jpg
    En slags SVS-grill mao.

Medlem siden
    Sep 2004
    Poster
    4,576
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Tenkte meg at den kommentaren lå i kortene...:wink:

En ting som jeg stusser på med disse rimelige Weber gassgrillene: Hvorfor er kontrollene liggende på sideplata i stedet for under fronten. Jeg ser for meg at sideplaten er grei som et lite avlastningsbord, men med kontrollene plassert på siden så faller jo den bort. Stort sett alt av konkurrenter samt de store Weberene har frontbetjening...:-?

Expert tols1 sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2006
    Poster
    6,026
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    En ting som jeg stusser på med disse rimelige Weber gassgrillene: Hvorfor er kontrollene liggende på sideplata i stedet for under fronten. Jeg ser for meg at sideplaten er grei som et lite avlastningsbord, men med kontrollene plassert på siden så faller jo den bort. Stort sett alt av konkurrenter samt de store Weberene har frontbetjening...:-?
    Svaret er jo enkelt; fordi man skal lokkes til å kjøpe den som er dyrere :twisted:

Expert kenti sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2004
    Poster
    5,417
    Takk & like
    Blogginnlegg
    1
    Nevnt
    8 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Det er det ikke bare du som lurer på... Ganske snodig egentlig.

Scrooge: du har sikkert rett mtp fordelene med støpejern når det gjelder både varme og striper i kjøttet. Jeg er ingen proff på dette området, men blir jo litt skeptisk mtp andre som rapporterer en del rust pga dårlig vedlikehold. Har en anelse at det fort kan skje her og Sånn sett høres det veldig praktisk ut med emaljert grillrist som kan slenges i oppvaskmaskinen eller en en runde zalo.

Hvordan opplever du "problemet" med fett på brennere, Scrooge? Så vidt jeg vet har ikke Landmann fettoppsamler under slik som Webern har. Hvor blir fettet av hos deg?

Newcomer Tannoy sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2006
    Poster
    187
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Tenkte meg at den kommentaren lå i kortene...:wink:

Helt enig, dette stjeler mye arbeidsflate. Skal man ha regulatorene foran snakker vi DYRT!

Newcomer
    Medlem siden
    Feb 2007
    Poster
    198
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Ak
    Det er ikke noen fasit på dette forstår jeg, men siden jeg er en "amatørgriller" så kan det kanskje svare seg å kjøpe en Weber, som krever lite vedlikehold og er enkel å bruke..... Som sagt så selges den for tiden for 28 hundrelapper, noe som vel må sies å være en god pris?
    Yepp det er en god pris, og resten av det du skriver er jeg også veldig enig i :grin:

Newcomer
    Medlem siden
    Dec 2009
    Poster
    22
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg slo til og kjøpte den modellen til 2800,- på elkjøp. Storfornøyd og det oser kvalitet lang vei! Enkel montering, utrolig enkel i bruk og godt resultat på kjøttet. Er dog et par ting man kan tenke på..Grilltrekket til denne koster på elkjøp 899,- Dersom man vil spare en lapp koster det på Lefdal 795,-. Elkjøp(og lefdal) sin 210 grill heter 210open. Mens f.eks jernia sin 210 heter bare 210..Forskjellen her ligger i skapet under grillen. Elkjøp sin er ribbet for dette skapet, sikkert for å kunne selge den så billig..?Jeg kunne forsåvidt tenkt meg dette skapet for å kunne samle alt grillutstyret der Men om skapet er verdt en 1000 lapp mer..?Tjaaaaa..

Medlem siden
    Sep 2004
    Poster
    4,576
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Scrooge: du har sikkert rett mtp fordelene med støpejern når det gjelder både varme og striper i kjøttet.
    Det er en ganske enkel alternativ løsning dersom striper og støpejern er et viktig punkt. Kjøp grill med sidebrenner og emaljert Le Cruset støpegods grillpanne. Denne kan du også bruke inne resten av året.

Grill-bbq3-jpg

Intermediate Eriond sin avatar
    Medlem siden
    Jul 2004
    Poster
    646
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

[Fjernet de store bildene her]

En i omgangskretsen er "grillkonge" og sist jeg var på besøk der hadde han 4 grilldingser i garasjen hvorav 3 er av Weber merke. Der i huset er det grilling året rundt uansett temperatur og sinnstilstand. Så fra hans erfaringer så er det Weber gassgrill til "kjapp hverdagsbruk" og kull til koz i helger og ferier.
    Jau, de proffe bruker smokere. Kunne godt tenkt meg å prøvd ut en slik en, men regner med at det må praktiseres en del før man blir dyktig med slike også. Tenker at for den vanlige grill-mann er det lettere å forholde seg til vanlig kullgrill eller gass.
    Har forøvrig sett noen program på tv der de viser svære hjemmelagede smokere

Expert tols1 sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2006
    Poster
    6,026
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Scrooge:
    [snip]
    Hvordan opplever du "problemet" med fett på brennere, Scrooge? Så vidt jeg vet har ikke Landmann fettoppsamler under slik som Webern har. Hvor blir fettet av hos deg?
    Jeg skal ikke svare for Scrooge, men siden vi har lik grill så kan jeg jo overføre mine erfaringer.

Fettet renner selvsagt ned på brennerne og tar fyr. Så hvis man griller noe fettholdig, f.eks. spareribs, ribbeskiver eller flintstek (fri og bevare :???: ) så blir det noe røykutvikling og det lukter brent fett, ganske enkelt. Hvis det blir mye fett så vil dette forstyrre varmereguleringen, for selv om man skrur ned varmen for å ikke brenne kjøttet, så vil fettet brenne ganske friskt. I slike tilfeller pleier jeg å legge folie på grillristen slik at fettet ikke renner ned, og man kan selvsagt bruke grillplaten. En annen løsning er selvsagt å kun grille biff

For øvrig, kylling-på-ølboks må jeg bare prøve snart, dette er vel en av salige Floyds oppfinnelser?

Intermediate Revox sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2004
    Poster
    4,206
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Eneste jeg vil annbefale er å koste på seg en grill som er laget av utelukkende rustfritt stål eventuellt i kombiansjon med plast. Og selvfølgelig rustfrie brennere og stekerist/plate.

Man sparer seg for masse bryderi etterhvert som grillen blir eldre.

Landmann grillen min starter sin 3. sesong nå og den ser fremdeles ut som den gjorde da den kom ut av esken sin.

Men ligg unna billig landmann griller. Da er Weber E-210 et bedre valg.

Newcomer JølleAudio sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2007
    Poster
    291
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Revox
    Men ligg unna billig landmann griller. Da er Weber E-210 et bedre valg.
    Hvor billig da?

Intermediate Revox sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2004
    Poster
    4,206
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av JølleAudio
    Hvor billig da?
    Bl.a elkjøp har drivi og annonsert en billig landmann til rundt 1500,- +. Denne er søppel fra ende til annen. Stativ av tre som ikke tåler vind og vær. Og resten ruster istykker altfor fort. Da koster det ikke mye å gå opp til weber'n og det er klart verdt de ekstra kronene ;-)

Side 5 av 9 FørsteFørste 1 2 3 4 5 6 7 8 9 SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •