Betaling av produkter, enkeltmannsforetak

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 2 av 2
    Newcomer
    Medlem siden
    Mar 2005
    Poster
    5
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Betaling av produkter, enkeltmannsforetak

Hei,

Siden mitt googlesøk fikk opp en lignende tråd (http://avforum.no/forum/viewtopic.ph...sc&start=0) tenkte jeg at jeg skulle prøve lykken i dette forumet.

Jeg har nettopp etablert mitt eget webdesignfirma, et enkeltmannsforetak. Maskinen jeg sitter på nå er veldig utdatert, så jeg har planlagt å gå til anskaffelse av en bærbar og en stasjonær datamaskin, henholdsvis PC og Mac.

Akkurat nå har jeg bare Visa i mitt eget navn, og ikke på firmaet. Er det mulig å betale produktene med dette Visakortet og allikevel slippe unna moms, eller må jeg gå til anskaffelse av et eget firma-Visa?

Videre lurer jeg på om det e mulig å sette kjøpet av maskinene som driftskostnader for å slippe unna litt skatt på overskuddet?

Én ting til: siden jeg er student på høyskolenivå får jeg litt avslag på Apple sin nettbutikk. Er det noen som vet om denne rabatten fortsatt gjelder om jeg kjøper maskinen på firmaet?

Som dere kanskje forstår av avsnittene over er jeg ikke helt dreven i firmaverdenen, så hvis noen har noen tips eller forslag til hvordan jeg skal gjøre dette setter jeg veldig, veldig stor pris på det.

Guru Peakman sin avatar
    Medlem siden
    Mar 2003
    Poster
    5,232
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    1. For å "slippe" å betale moms må du være registrert i momsregisteret. Siden du vet så lite om dette så tipper jeg at du ikke er det. MAO må du betale moms uansett. For å registerere seg i det registeret må man ha en omsetning på over 50.000,-

2. Spørsmålet om VISA faller ut grunnet 1.

3. Hvis maskinen kjøpes inn for næringsbruk så kan de selvsagt føre dette som en investering. Koster den under 15k så kan du utgiftsføre den direkte. Over så må du skrive den av over flere år.

4. Tvilsomt at de gir rabatt til andre enn studenter. Så hvis ikke firmanavnet ditt er likt med ditt eget navn så kan du glemme det.

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •