--------

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 1 av 2 1 2 SisteSiste
Viser resultater 1 til 20 av 23

Tråd: --------

Intermediate Kim Olav Svines sin avatar
    Medlem siden
    May 2004
    Poster
    659
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

--------

deleted

Newcomer Gazza sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2003
    Poster
    102
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Du må være moms registrert, (omsetning over 50 000.)
    Du betaler først moms, men får den igjen senere.
    utgående mva - inngående mva

Newcomer Nobleman sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2004
    Poster
    134
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Kjøp av varer på firmaets regning

Hvis du kjøper en prosjektør i firmaets navn, må firmaet betale denne for at man skal få mva tilbake.

Hvis man kjøper varer med verdi på mer en 15.000,- må dette aktiveres i regnskapet. Det man da vanligvis gjør er at dette avsktives over 3 eller 5 år.

Jeg er helt sikker på at firmaets revisor vil spørre om denne er innkjøpt og skal benyttes av firmaet.

Hvis firmaet kjøper prosjektøren og du benytter denne privat er det i virkeligheten et tyveri eller i beste fall en skatteundragelse.

Firmaet kan eventuelt selge denne til deg med et tap. (feks uten mva). Her tror jeg også at revisor vil ha et ord med i saken.

Dette som en liten betenkning i disse dager hvor smøring er et hett tema!!!!

Newcomer StianH* sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2004
    Poster
    155
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Skal det ikke være ulovlig å diskutere alt som er ulovlig/sterkt i grenseland her?
    Da er ikke dette lov å diskutere.

Og mitt tips er: Skal du bruke den kun hjemme så kjøper du den som en privatperson!

Intermediate wotg sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2004
    Poster
    2,761
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det går fint å skrive av projektor kjøp på firmaet. been there done that!

Intermediate
    Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    2,480
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av StianH*
    Skal det ikke være ulovlig å diskutere alt som er ulovlig/sterkt i grenseland her?
    Da er ikke dette lov å diskutere.
    Det står ingenting i forumreglene om at dette ikke er lov å diskutere og i grunn synes jeg temaet er ganske interessant. At det i det daglige er tusen eksempler på folk som kjøper både det ene og det andre på firmaet sitt er det ingen tvil om og det gjelder også alle samfunnsgrupper - bønder som leger.

I grunnen blir det litt som å stjele fra seg selv og i beste fall en gedigen bjørnetjeneste. Alle skatter og avgifter til staten går tilbake til personen som betalte de igjen i form av ulike servicetilbud. Punktum. Det er for øvrig ganske tydelig hvor allment akseptert skatteundragelse egentlig er når en ser hvor lett det er for enkelte og opprette slike tråder som det her.

Expert akto sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2004
    Poster
    6,483
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Kim Olav Svines... Hvilket firme jobber du i. Jeg har vaert borti i alle fall etternavnet ditt mer enn en gang. Vi har en del kunder i Sandnes... Dere har ikke noen kompressorer der du jobber vel? Slapp av, jeg jobber ikke for skattemyndighetene :lol:

Guru Peakman sin avatar
    Medlem siden
    Mar 2003
    Poster
    5,232
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Har selv drevet eget firma siden 1998 og har skrevet av mye snacks opp gjennom tidene. Jeg mener at så lenge man kjøper noe som er relevant til det man gjør i firmaet så er det en helt grei sak å kjøpe en projektor. Driver man med melkeproduksjon så er det vel ikke like legitimt, men jeg tror det vil være greit uansett da man ofte må presentere ting.

Vet om folk som har flere firma som har skrevet av samme ting flere ganger. Det gjøres ved at når produktet er betalt så går man til butikken å ber om å få forandret navn på kvittering og ny utskrift. Da sitter man med et produkt, men to kvitteringer og kanskje reele kostnader på å kjøpe den på 1/4 av det den orginalt koster. Men dette syns jeg er å gå alt for langt.

Hvis man f.eks er hjemmekinokonsulent så kan jeg ikke se noe galt i å skrive av alt fra høyttalere til projektorer i regnskapet.

Det viktigste med å opprette eget firma er at firmaet heter det samme som deg selv. Så slipper man å bekymre seg over at man mister reklamasjonsretten når man kjøper ting. For butikken kan ikke vite om det er firmaet Per Olsen eller privatpersonen Per Olsen som kjøper den tingen.

Et enkelt regneeksempel viser at det er mye penger å spare.

BenQ PE7800 pris 18750 ink mva
    pris uten moms 15000

Dette betyr at du får 15000 mindre å skatte for. La oss si at du har 40% skatt av din inntekt. Da vil den reelle kostnaden være 9000 for deg.
    Skal man kjøpe den på vanlig måte så må man tjene 31250 kr brutto for å sitte igjen med 18750 kr etter skatt.
    Forskjellen er altså enorm.

Intermediate
    Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    2,480
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Peakman
    Det viktigste med å opprette eget firma er at firmaet heter det samme som deg selv. Så slipper man å bekymre seg over at man mister reklamasjonsretten når man kjøper ting. For butikken kan ikke vite om det er firmaet Per Olsen eller privatpersonen Per Olsen som kjøper den tingen.
    Når du betaler 25 prosent moms på en vare er du med på å betale en del av den forsikringen kjøpsloven utgjør og som samfunnet har opprettet for å beskytte deg som forbruker. Firmaer faller ikke under denne forsikringen fordi de regnes som sterke nok til å beskytte seg selv.

Å først unnlate å betale moms for deretter å skulle kreve en vare rettet på kjøpsloven må være toppen av smålighet.

At man selv aksepterer og alminneliggjør et lovbrudd gjør det ikke dermed mindre ulovlig.

Guru Peakman sin avatar
    Medlem siden
    Mar 2003
    Poster
    5,232
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Er vel ikke helt enig her fordi at staten taper ikke noe moms på dette.

Eksempel:

Med firma. Lønn må ilegges moms og lønnen som f.eks var 15.000 må nå ilegges 25%.

Uten firma. Lønnen blir 15.000 + en arbeidsgiveravgift som er en del mindre enn 25%

Man flytter altså bare momsen lenger ut i kjeden.

Uansett så er grunnen til redusert garanti/rettigheter mer at et firma bruker utstyret mer. (det er forskjell på privat borrmaskin bruk og hva en proff snekker bruker)

I tillegg skaper slike ordninger mere salg som igjen staten får igjen i skatter og redusterte utgifter til trygder.

Intermediate
    Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    2,480
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Skjønte ikke helt det eksempelet ditt. Så du mener at dersom lege Jan Johansen kjøper seg en ny PC til sin 14 år gamle datter som han trekker av fra praksisen sin, så taper ikke staten på dette? Det lovlige alternativet legen i dette tilfelle har er å kjøpe denne PCen som privatperson og betale momsen på lik linje med oss dødelige forbrukere.

Mitt regnestykke tilsier at legen må betale 25 prosent mer i tilfelle 2, et beløp som går uforkortet til staten. Om dette er feil så si gjerne i fra.

Guru Peakman sin avatar
    Medlem siden
    Mar 2003
    Poster
    5,232
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    I ditt eksempel så har du helt rett. Jeg tenkte mer på at man opprettet firma isteden for å motta lønn på ordinær måte.

Nå er det vel ikke moms på legetjenester (tror jeg), og dermed vil ikke en lege kunne trekke i fra momsen. (jeg antar det ikke er moms på legetjenester siden det høres mest fornuftig ut samfunnsmessig)

Men uansett så mener jeg at hvis man skriver av ting som man absolutt ikke bruker i arbeidet så er det umoralsk. Men det er det nok ikke så mange som gjør pga av at man kan bli sjekket. Men at f.eks redaktøren av DVD & Hjemmekino skal kunne kjøpe ny projektor og skrive den av, ja det syns jeg bare er rett og rimelig hvis hans jobb er å være ekspert på det. Selv om han skal ha denne hjemme, for det heter jo hjemmekino og ikke jobbkino.

Intermediate robertaas sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2002
    Poster
    3,118
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Et enkelt regneeksempel viser at det er mye penger å spare.

BenQ PE7800 pris 18750 ink mva
    pris uten moms 15000

Dette betyr at du får 15000 mindre å skatte for. La oss si at du har 40% skatt av din inntekt. Da vil den reelle kostnaden være 9000 for deg.
    Som de fleste så glemmer du avskrivningen som vel er 20% på slikt utstyr. Og husk at reduksjonen går på toppstatten som vel er nærmere 50% enn 40%.

År 1:
    -15.000
    -3.000 i avskrivning
    =18.000 i redusert inntekt => 9.000 mindre i skatt

År 2:
    -2400 i avskrivning
    =2400 i redusert inntekt => 1200 mindre i skatt

År 3:
    -1920 i avskrivning
    =1920 i redusert inntekt => 860 mindre i skatt

År 4
    -1536 i avskrivning
    =1536 i redusert inntekt => 768 mindre i skatt

pe7800 til 18.750,- med moms har da kostet 3172,-
    Men pe7800 koster kun 16.500,- med moms ....så det burde bli 2791,-

Robert-

Guru Peakman sin avatar
    Medlem siden
    Mar 2003
    Poster
    5,232
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Beklager robertaas, men her tar du helt feil.

Du trekker fra hele beløpet første året. Toppskatt eller ikke toppskatt. Man ender opp på et skattenivå til slutt uansett avhengig av den totale inntekt.

Uansett om du delte opp over flere år så er regnestykket feil. (hvordan får du 18k i redusert inntekt ved å skrive av 3000)

Medlem siden
    Dec 2002
    Poster
    3,118
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Man kan ikke ta all avskrivning over ett år.

Og det prosentvise trekket man får for de siste kronene man tjener er høyere enn snittet.

Om man skatter for 390.000,- istedenfor 400.000,- så vil den effektive skatteletten avskrivningen gir gå på toppskatten.

Robert-

Guru Peakman sin avatar
    Medlem siden
    Mar 2003
    Poster
    5,232
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av robertaas
    Jo det kan man i dette tilfellet. (dette er jeg 150% sikker på)

Og det prosentvise trekket man får for de siste kronene man tjener er høyere enn snittet.

Om man skatter for 390.000,- istedenfor 400.000,- så vil den effektive skatteletten avskrivningen gir gå på toppskatten.
    Den konkluksjonen er jeg kun enig med hvis at man ligger i grensen for en annen skatteklasse. Hvis man tjener 390.000 eller 400.000 så ender man opp på en viss skatteprosent når skatteoppgjøret er i boks.

Guru Peakman sin avatar
    Medlem siden
    Mar 2003
    Poster
    5,232
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Nytt eksempel for å klargjøre.

Kjøp av Action Model One MKIII. 50% skattesats.

Pris med moms 49995.
    Pris uten moms. 39996

(i dette eksempelet må det avskrives over flere år)

1 års avskrivning = 8000 = redusert skatt 4000
    2 års avskrivning = 6400 = redusert skatt 3200
    3 års avskrivning = 5120 = redusert skatt 2560
    4 års avskrivning = 4095 = redusert skatt 2048
    5 års avskrivning = 16382 = redusert skatt 8191

Man ender da opp på en reel kronekostnad på 20.000,- for denne projektoren, men er i virkeligheten noe mindre da det er mer verdt å få avskrivningen med en gang isteden for senere.

Newcomer
    Medlem siden
    Jun 2003
    Poster
    171
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    mener jeg lærte på Siviløkonomstudiet at man kan kostnadsføre hele beløpet på et vare dersom a) varens verdi er under 15000
    b) varen har en "levetid" på under 3år

både a og b må være oppfyllt for at man skal kunne skrive av hele kjøpesummen. Dette gjøres mye innenfor kjøp av PC'er. Man kjøper da ofte Pc for seg og skriver og annet tilbehør på egen regning for at begge regningene hver seg skal ligge på under 15 000.

Mulig at reglene er blitt endret i løpet av de siste årene eller så blander jeg sammen de gamle reglene om inversteringsavgift og at eksempelet over er for å unngå denne avgiften...

Guru Peakman sin avatar
    Medlem siden
    Mar 2003
    Poster
    5,232
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det er akkurat pga av denne 15k prisen at jeg skriver at det kan skrives av på ett år. Jeg valgte den prisen med vilje.

Medlem siden
    Dec 2002
    Poster
    3,118
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jo det kan man i dette tilfellet. (dette er jeg 150% sikker på)
    Tror vi snakker forbi hverandre her. Man kan trekke fra både investeringen og nedskrivningen, men både investeringen og 100% nedskrivning på 1 år er ikke mulig.

Den konkluksjonen er jeg kun enig med hvis at man ligger i grensen for en annen skatteklasse. Hvis man tjener 390.000 eller 400.000 så ender man opp på en viss skatteprosent når skatteoppgjøret er i boks.
    Dette er en vanlig misforståelse. Man betaler ikke like mye skatt for den første og den siste kronen man tjener. Det er forskjellige prosentsatser for forskjellige deler av inntekten. Man betaler ikke plutselig 20.000 mer i skatt om man tjener en krone mer. ;-)

Husker ikke tallene, men la oss si at 50% skatt skal betales på det man tjener over 300.000,-. En person kan likevel tjene 400.000,- og betale totalt 160.000.- eller 40% i skatt. Om denne personen får et fradrag på 10.000,- vil skatteletten bli 5000 og ikke 4000.

Robert-

Side 1 av 2 1 2 SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •