pronto som fjernkontrol til lysene i stua?

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 14 av 14
    Newcomer
    Medlem siden
    Dec 2004
    Poster
    7
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

pronto som fjernkontrol til lysene i stua?

hei, jeg har har en pronto neo i bestilling nå, men lurer på om det er noen gode forslag til hvordan jeg kan bruke fjernkontrollen til å dempe belysninga i stua? det må være noe jeg klarer å sette inn ien standard elko veggbox(evt utvide til 2 boxer) og må kunne betjenes uten kontrollen også..

jeg har 5 stk 105watts 12v trafoer

håper det er noen som har noen gode forslag! takk for alle svar!

mats

Intermediate Mastiff sin avatar
    Medlem siden
    Jul 2003
    Poster
    1,970
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ja da, jeg har et forslag, men du vil neppe like det: Avbestill Prontoen, og få deg en lomme-pc. Dell Axim skal være et godt valg, og den er mye billigere. Så kjøper du NetRemote til noen få hundrelapper fra www.promixis.com og Girder. Dermed kan du bruke X-10-utstyr, blant annet fra Marmitek. Det fins flere selgere for sånt her i Norge, både bokser for innebygging og for å sette i en vanlig kontakt. Dermed har du noe mye mer allsidig og nyttig enn Philips-skrotet. For det en Neo koster kan du sikkert også i tillegg få deg minst én av eller annen type webpad basert på enten CE eller 98, blant annet fra eBay. Dermed har du en større fjernkontroll du kan ha på bordet eller veggen. Jeg har en 21" berøringsfølsom skjerm koblet til en PC med AMD XP1800, men det er kanskje å overdrive litt... :wink:

Active
    Medlem siden
    Dec 2002
    Poster
    362
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Kjøp deg feks denne: http://www.smarthus.info/product_inf...products_id=79

Denne kan du styre med din Pronto Neo via IR. Hent IR codene på www.remotecentral.com.

Deretter kan du kjøpe andre moduler for å styre lys.
    Feks disse:
    http://www.smarthus.info/product_inf...products_id=31

Pronto Neo er et bra valg. Du kommer nok til å bli fornøyd, så sant du ikke skal legge inn bursdager til familen din. Da vil en PocketPC være et bedre valg :wink:

Newcomer
    Medlem siden
    Dec 2004
    Poster
    7
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av dirtyboy
    http://www.smarthus.info/product_info.php?cPath=1_4&products_id=79

Denne kan du styre med din Pronto Neo via IR. Hent IR codene på www.remotecentral.com.

er ganske ny på dette så dete høres kansje litt dumt ut.. men hvordan overfører man singnalene fra denne boxen til dimmern? må man trekke noen ekstra kabler?

ville ikke denne gjøre noe av det samme?
    http://www.smarthus.info/product_inf...products_id=45

mats

Active
    Medlem siden
    Dec 2002
    Poster
    362
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Den modulen du linker til tar i mot Radiosignaler.
    Pronto Neo kan kun sende ut IR signaler.

Når du sender et signal til IR mottakeren, så tolker boksen signalet og sender en "beskjed" ut på strømnettet at feks. modul med id=4 skal slås av. Alle moduler får denne beskjeden og den som ha ID=4 vil slås av.
    Alle kommunikasjon skjer via det eksisterende strøm nettet.

Newcomer
    Medlem siden
    Dec 2004
    Poster
    7
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av dirtyboy
    Alle kommunikasjon skjer via det eksisterende strøm nettet.
    gjelder dette all x-10 utstyret? vil ikke sgnalene spre seg til naboleilighetene (ikke at jeg tror at dem har noe x-10 utstyr)?

finnes det noen gode nettsted med informasjon x-10?

Active
    Medlem siden
    Dec 2002
    Poster
    362
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    vil ikke sgnalene spre seg til naboleilighetene
    Jo, kanskje, men man velger unike ID'er slik at det ikke blir noe problem. Radiosignaler går også over til naboen.

Ja, det er det som er meningen med X-10 systemet.

Søk på x-10 på google feks.

Active
    Medlem siden
    Aug 2004
    Poster
    428
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det kan jo være slik at dette stopper i sikringskapet.

Jeg veit værtfall at nettverk gjennom strømnettet i huset stopper i sikringskapet.
    Så da er det vel sansynlig at dette gjør det også.

Det må være forskjellig freq. på de remote tingene ve? Som på radiostyrt biler....så da må du høre med naboene så du ikke får samma freq. Eller det sikkert også mulig å velge en freq selv. Ellers blir det jo ubrukelig.
    Plutselig skrur naboen av lyset og dimmer i hytt og pine...hehe

Active
    Medlem siden
    Aug 2004
    Poster
    428
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det kan jo være slik at dette stopper i sikringskapet.

Jeg veit værtfall at nettverk gjennom strømnettet i huset stopper i sikringskapet.
    Så da er det vel sansynlig at dette gjør det også.

Det må være forskjellig freq. på de remote tingene ve? Som på radiostyrt biler....så da må du høre med naboene så du ikke får samma freq. Eller det sikkert også mulig å velge en freq selv. Ellers blir det jo ubrukelig.
    Plutselig skrur naboen av lyset og dimmer i hytt og pine...hehe

Medlem siden
    Jul 2003
    Poster
    1,970
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Er det et ekko her?

Newcomer
    Medlem siden
    Oct 2004
    Poster
    26
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg vet at GIRA har et funkbus system der dimmerene (som passer i standard elkoboks) Kan styres av fjernkontroll, har innstallert dette systemet og det fungerer utmerket, vet ikke hvordan det blir å få inn disse signalene på din universalfjernkontroll.

www.gira.no er det mer info

Medlem siden
    Jul 2003
    Poster
    1,970
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    ...ekko her?

Og til temaet: Ja, X-10 stopper så å si alltid i sikringsskapet. I enkelte hus er det faktisk umulig å få det til å hoppe fra den ene kretsen til den andre, uten at jeg er helt sikker på hvorfor.

Intermediate Mirage sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2003
    Poster
    2,057
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Einar n
    Jeg vet at GIRA har et funkbus system der dimmerene (som passer i standard elkoboks) Kan styres av fjernkontroll, har innstallert dette systemet og det fungerer utmerket, vet ikke hvordan det blir å få inn disse signalene på din universalfjernkontroll.

www.gira.no er det mer info
    Dette har en tendens til å bli ustabilt over litt lengre avstander/mange vegger imellom...

Newcomer
    Medlem siden
    Jan 2004
    Poster
    276
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Mastiff

Og til temaet: Ja, X-10 stopper så å si alltid i sikringsskapet. I enkelte hus er det faktisk umulig å få det til å hoppe fra den ene kretsen til den andre, uten at jeg er helt sikker på hvorfor.
    Forklaring her er ganske enkel. Som ble sagt det før - X10 bruker eksisterende strømnettinstallasjon i huset for signal overføring til "end" komponenter.
    I nye hus brukes det ofte 3-fase el. anlegg. Problemmet er at har man en transceiver (sender) modul på en fase og "mottaker" modul på en annen fase - så kommer ikke signal fram fra sender til mottaker.
    Dette løses ganske enkelt med 3 stk. "Fase Filter/Bro" moduler (FD10) som monteres i sikringsskapet (etter Hovedsikringer, før kurssikringer).
    Som navnet tilsier er FD10 både en signalbro mellom faser og en filter som stopper X10 signal spredning (ut av huset) og i tillegg blokerer el. støy som kommer utenfra...
    En vis svakkhet med X10 er at RF signal som sendes av en X10 (RF) fjernkontroll er ikke kriptert (gjelder ikke X-10 sikkerhetssystemer).
    Så i praksis er det mulig å styre naboens X10 moduler (i radius ca. 10-15 meter) som står på det samme "hus" og "enhett" kode. (Hver modul kan stilles til 16 huskoder og 16 enhettskoder. Dvs. 256 unike adresser).
    Ellers det kommer snart en løsning også på dette - RF fjernkontroller og Transceiver moduler med kriptering funksjonalitet...
    Som alternativ til X10, Z-Wave må nevnes. Ganske ny, bare RF basert protokol med innbygget kriptering. Dagens problemmer - lite utvalg av produkter. Bare 2 "Plug-Inn" moduler for Europa. Men dette vil forandre seg i nær fremtid.

Sergej V.

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •