Prisvurdering av DIY subkasser

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 11 av 11
    Expert Ostemannen sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2009
    Poster
    5,350
    Takk & like
    Nevnt
    3 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Prisvurdering av DIY subkasser

Hei

Jeg tenker litt på å selge 15" kassene jeg har laget. Har laget 4 stk, og alle er identiske. Alle kassene er 50x50x50 store og 2 er laget i bjerkefiner og 2 i furu. 18mm 13lam bb kvalitet.

Byggekostnaden per sub er ca 4500kr inkl. finish.

Alle er identiske, og har samme funksjoner og finish. Forskjellen er byggematrealet i 2 av de, og elementene. 2 er med PD1550 og de 2 andre er med BMS 15s330. Begge elementene låter ganske likt, så går fint an å bruke sammen.

Vurderer å selge da jeg har lyst å bygge meg noen hornsubber i stedet.

Byggetråd:
    http://avforum.no/forum/diy-do-yours...-side-4-a.html

Egenskaper:

2x furu - PD1550 kasser
    Størrelse: 50x50x50 (utvendig)
    Tuning: 40hz
    Element: PD1550 - 8ohm
    Innganger: Speakon
    Utganger: Speakon (for parallkobling til neste sub)
    Hjul: 4stk. Kan taes av. Er islagsmutre og M6 skruer for feste
    Håndtak: 6 håndtak. 2 lange bakpå, og 2 på top, 2 på bunn.
    Finish: Turboblå. Helt ok, ikke gjort så mye utav det.
    Alder: Ca 1år - 1,5 år.

2x Bjerk - BMS 15s330:
    Størrelse: 50x50x50 (utvendig)
    Tuning: 43hz
    Element: BMS 15s330 - 8ohm
    Innganger: Speakon
    Utganger: Speakon (for parallkobling til neste sub)
    Hjul: 4stk. Kan taes av. Er islagsmutre og M6 skruer for feste
    Håndtak: 6 håndtak. 2 lange bakpå, og 2 på top, 2 på bunn.
    Finish: Turboblå. Helt ok, ikke gjort så mye utav det.
    Alder: Laget i oktober. Ganske lite brukt.

Bilder:

-img_1312-jpg

-img_1319-jpg

-img_1314-jpg

-img_1321-jpg

-img_1322-jpg

-img_1325-jpg

-img_1327-jpg
    Mentor 8 - NAD M50 - NAD M51 - NAD M52 - 2x NAD 275

Sjekk ut Min Hifi!
    Her er min hjemmekino!

Intermediate
    Medlem siden
    Nov 2004
    Poster
    725
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ja ja,med fare for å fornærme deg så må jeg på mine vegne si at de ikke akkurat var veldig pene ,å byggekostnaden høres jo helt villt ut for dette her (har du telt med timer også?) ,men arrestér meg gjerne om jeg tar feil :-) Dessuten er det vel ikke så vanlig å bygge basskasser i vanlig treverk? De aller fleste bruker et dødt materiale som spon eller mdf plater. I hvertfall det jeg har gjort. Mulig et utested av et eller annet slag kan bruke de til noe? Utfra byggetråden så synes jeg kassene ser veldig tynnveggede ut så er uten å ha hørt de litt skeptisk til lyden...ikke lett å prissette noe sånt,men kan aldri verden tenke meg at du får igjen det du har betalt Man får ganske bra nye ting for 4-5000 så...vel du skjønner hvor jeg vil..men lykke til med salget!!

Medlem siden
    Oct 2009
    Poster
    5,350
    Takk & like
    Nevnt
    3 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av edguy
    Ja ja,med fare for å fornærme deg så må jeg på mine vegne si at de ikke akkurat var veldig pene.

Som jeg nevner selv så har jeg ikke gjort så mye utav finish, og har heller ikke lagt så mye preg i å lage en "super" finish.

Byggekostnaden høres jo helt villt ut for dette her (har du telt med timer også?) ,men arrestér meg gjerne om jeg tar feil :-)

Jeg syntes ikke det høres så veldig mye ut:
    BMS 15s330 = 2331kr
    Kryssfiner = 2*900 = 1800kr
    4 hjul = 119*4 = 476
    tnuts = 60kr
    Kontaktbrønn + speakon = 150kr
    Maskinskruer og andre skruer = 100kr
    Sparkel = 100kr.
    Warnex = 400/4 = 100kr
    Maling = 150 kr

Totalt: "Ca" 5267 kr.
    Noen av prisene er estimert da jeg har kjøpt inn f.eks en maling og delt den utover på alle kassene. Det første jeg skrev i første posten var et estimat, nå har jeg faktisk regnet litt finere på det, og da ble det jo ca 5250kr.

Dessuten er det vel ikke så vanlig å bygge basskasser i vanlig treverk? De aller fleste bruker et dødt materiale som spon eller mdf plater. I hvertfall det jeg har gjort.

Da lurer jeg på hvor mange kasser du har laget uten å komme over at Kryssfiner er et VELDIG egnet matreale å lage kasser i. Kryssfiner er veldig dødt. Har også en del egenskaper som gjør det bedre enn MDF til en del oppgaver (tåler vann bedre, tåler mer, kantene knekker ikke så lett), MDF er ofte brukt pga det er billigere. Jeg vil anta at 90-100% av alle PA kasser er laget i Kryssfiner. Her er tre eksempler på kasser som er laget for høy lydkvalitet, høy ytelse. Funktion-One | Products | F218 mk2,
    TSW-218 Horn-loaded subwoofer : Turbosound.
    JBL :: Product
    Alle 3 kassene er laget i 18mm kryssfiner. Jeg kan finne utrolig mange andre eksempler på akkurat det samme.

Mulig et utested av et eller annet slag kan bruke de til noe? Utfra byggetråden så synes jeg kassene ser veldig tynnveggede ut så er uten å ha hørt de litt skeptisk til lyden...ikke lett å prissette noe sånt,men kan aldri verden tenke meg at du får igjen det du har betalt Man får ganske bra nye ting for 4-5000 så...vel du skjønner hvor jeg vil..men lykke til med salget!!
    Takk for input.

Sjekk ut Min Hifi!
    Her er min hjemmekino!

Newcomer Reddal sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2007
    Poster
    214
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det er vel dette som er problemet med oss som bygger selv, det er vanskelig å få pengene igjen, om noe, for kasser.:???:

Når det er sagt, byggekvaliteten på dine bygg, tviler jeg står tilbake for noen, har til og med stor tro på at de er mer solide og stivere enn mange ferdigkjøpte sub'er.8)

Håper du får igjen i hvert fall en del av kostnadene dine.

/Reddal

Medlem siden
    Dec 2007
    Poster
    214
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av edguy
    Ja ja,med fare for å fornærme deg så må jeg på mine vegne si at de ikke akkurat var veldig pene ,å byggekostnaden høres jo helt villt ut for dette her (har du telt med timer også?) ,men arrestér meg gjerne om jeg tar feil :-) Dessuten er det vel ikke så vanlig å bygge basskasser i vanlig treverk? De aller fleste bruker et dødt materiale som spon eller mdf plater. I hvertfall det jeg har gjort. Mulig et utested av et eller annet slag kan bruke de til noe? Utfra byggetråden så synes jeg kassene ser veldig tynnveggede ut så er uten å ha hørt de litt skeptisk til lyden...ikke lett å prissette noe sånt,men kan aldri verden tenke meg at du får igjen det du har betalt Man får ganske bra nye ting for 4-5000 så...vel du skjønner hvor jeg vil..men lykke til med salget!!

Sponplater er i alle fall en ting du IKKE bør bruke til høyttaler/sub kasser.
    MDF er bedre, men det er kryssfiner som blir anbefalt på de aller fleste forum jeg har vært innom, både norske og utenlandske.'

/Reddal

Newcomer
    Medlem siden
    Oct 2005
    Poster
    226
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Reddal
    Sponplater er i alle fall en ting du IKKE bør bruke til høyttaler
    Tullprat.

Intermediate
    Medlem siden
    Nov 2004
    Poster
    725
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Tror jaggu du BLE fornærma gitt..... Jeg leste sikkert litt fort i gjennom posten din og så litt for sent at du hadde bygget i finér. Leste bare furu....he he. Klart finér er meget bra egnet til slike kasser for med spon f.eks så ville de jo veie...ah ryggen min.... :-)
    Men som en annen skrev så er er det bare tull at spon IKKE egner seg til basskasser. Minuset er jo vekta,men det er billig og solid og gir lite resonans,men dempeull eller lign er viktig å ha i. Har bygd mange kasser til BIL og brukt både spon og finér. Uansett så er vel min erfaring at uansett hva du velger å bygge i så er INNVENDIG avstivning meget viktig. Men uansett så var spørsmålet ditt om prisen og som det ble nevnt så skal det mye til å få igjen noe i nærheten av det man har ligt i det på slike DIY prosjekter. Det er jeg enig i,men man kan jo være heldig. Sorry for at det ble litt mange "uansett".....LOL

Medlem siden
    Dec 2007
    Poster
    214
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av TG1
    Tullprat.

Takk for fin forklaring og utbrodering

/reddal

Expert teddytusen sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2005
    Sted
    Nordfjord
    Poster
    8,659
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Er nok dessverre slik at det er vanskelig å selge DIY. Selv slo jeg av noen hundrelapper på hvert element, slengte med passive delefilter (1k pr stk, bygget av "fagmann") og kassene som ble bygget i 30mm mdf, da jeg prøvde å selge Miles. Slengte forresten med noen flere småting også, som rør og terminaler. Stod til salgs ved to forskjellige anledninger, men ikke noe salg. Er nesten slik at man bør glemme å få noe for kassene og i tillegg slå av på prisen av elementet. Jeg sier ikke at det bør være slik, men erfaring tilsier det.
    Jeg HATER mobilversjoner av nettsider...

Medlem siden
    Oct 2009
    Poster
    5,350
    Takk & like
    Nevnt
    3 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av teddytusen
    Er nok dessverre slik at det er vanskelig å selge DIY. Selv slo jeg av noen hundrelapper på hvert element, slengte med passive delefilter (1k pr stk, bygget av "fagmann") og kassene som ble bygget i 30mm mdf, da jeg prøvde å selge Miles. Slengte forresten med noen flere småting også, som rør og terminaler. Stod til salgs ved to forskjellige anledninger, men ikke noe salg. Er nesten slik at man bør glemme å få noe for kassene og i tillegg slå av på prisen av elementet. Jeg sier ikke at det bør være slik, men erfaring tilsier det.
    Var det jeg regnet med. Bare synd det er så få som har hørt hva DIY kasser kan prestere :-D

Frister å lage noe nytt, så lurte på hva jeg kunne forvente å få igjen. 8)

Sjekk ut Min Hifi!
    Her er min hjemmekino!

Expert teddytusen sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2005
    Sted
    Nordfjord
    Poster
    8,659
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sånn er det som regel. Er ikke før ferdig med noe, så frister neste prosjekt.

Det er som regel DIY-karer som vet hva slikt kan prestere, og de kjøper jo ikke slikt. De bygger selv.
    Jeg HATER mobilversjoner av nettsider...

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •