Videofilming med speilrefleks

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 12 av 12
    Expert Counterpointer sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2005
    Poster
    6,311
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Videofilming med speilrefleks

Siden det ikke er noen egen tråd viet til dette temaet starter jeg denne.

Mitt hovedspørsmålet er hvilken linser egner seg best til dette?

Jeg bruker Cannon 650D og Tamron 18-270, noe som for meg ikke fremstår som optimalt.........
    Linsa går ut av fokus og blir der, samt at fokusmotor høres meget godt.

Intermediate Pinguz sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2006
    Poster
    1,509
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    USM og IS (eller tilsvarende) er vel et must trur jeg, alt for mye støy og treg fokus på de jeg har uten ihvertfall.

edit. Eller det ser ut som STM er det man skal ha i følgende denne artikelen.
    Canon 650D Recommended Lenses « NEW CAMERA

Medlem siden
    Jan 2005
    Poster
    6,311
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    EFS 18-135 STM høres jo ut som den mest fleksible, MEN er det noen som har prøvd den i praksis?

Intermediate Hybris sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    3,772
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Videofilming med speilrefleks blir vel kulest hvis du fokuserer manuelt.

Generelt tenker jeg at jo bedre linse jo bedre bilde uavhengig av om vi snakker film eller bilde.
    --
    Thorbjørn

Moderator ask4me2 sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2004
    Poster
    4,804
    Takk & like
    Nevnt
    3 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Hybris
    Videofilming med speilrefleks blir vel kulest hvis du fokuserer manuelt.

Generelt tenker jeg at jo bedre linse jo bedre bilde uavhengig av om vi snakker film eller bilde.
    Enig, selv liker jeg å bruke fast objektiver med god lysstyrke for å få mulighet for god bakgrunns uskarphet, og for å få frem mer av den begrensede dybdeskarpheten som er tilgengelig med DSLR filming.

Synes kanskje man bør skille mellom filming med FF vs APS-C hus også.
    For APS-C virker det for meg som de tidligere nevnte EFS 18-135 og 40mm er fornuftige valg. vil kanskje vurdert et EF 50 1.8 objektiv også pga lysstyrken/pris.

Bruker selv EOS 5 Mk2 og har gode resultater med Samyang 14mm, Sigma 50mm 1.4, EF 85 1.2L II. og EF 100mm 2.8L IS Macro.
    Har også benyttet EF 17-40 4.0L og EF 70-200 2.8L IS II, men synes på en måte at fast objektivene får frem filmfølelsen litt bedre.

Litt dumt at EF 85 1.2L linsa til Canon benytter USM motoren også ved manuell fokus, det gjør den litt ekstra krevende å bruke ved filming, og det kunne vært greit å slippe å få med lyden fra fokus motoren i den innebygde mikrofonen i kameraet.
    Uten kontrast, får man ikke med seg alle detaljene.

Grunnlegger lygren sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2002
    Poster
    14,968
    Takk & like
    Blogginnlegg
    27
    Nevnt
    18 post(er)
    AVtorget feedback
    1
    (100.00% positive tilbakemeldinger)
    Foreløpig, da med 5D MKIII som et hederlig unntak, er vel DSLRens "svakhet" nettopp autofokus. Her funker jo stort sett alt av standard videokameraer bedre... Foreløpig er det derfor for de fleste manuell fokus som gjelder med påfølgende behov for følgefokus, rig osv., så til mer "vanlig" filming vil jeg jo kanskje si at du muligens bør vurdere noe så enkelt som et "vanlig" videokamera!

Intermediate Pinguz sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2006
    Poster
    1,509
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av ask4me2
    vil kanskje vurdert et EF 50 1.8 objektiv også pga lysstyrken/pris.
    Den er ikke spesielt egnet til filming med manuell fokus, da fokuseringsringen er veldig smal og ligger helt fremme ved linsa.
    Og med Auto fokus bråker den alt for mye.

Intermediate
    Medlem siden
    Oct 2005
    Poster
    3,431
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hvordan får man til autofokus i det hele tatt? Jeg kan fokusere med AF, men det er jo utrolig tregt, og man kan ikke følge et objekt i bevegelse uten manuell fokus. Har filmet svært lite på grunn av dette.

det å bruke fast, lyssterk linse var jo en god ide, forøvrig. Da får man kul dybde i filmen.

Bruker dere 1080p24 som standard?

Medlem siden
    Aug 2004
    Poster
    4,804
    Takk & like
    Nevnt
    3 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av lygren
    Foreløpig, da med 5D MKIII som et hederlig unntak, er vel DSLRens "svakhet" nettopp autofokus. Her funker jo stort sett alt av standard videokameraer bedre... Foreløpig er det derfor for de fleste manuell fokus som gjelder med påfølgende behov for følgefokus, rig osv., så til mer "vanlig" filming vil jeg jo kanskje si at du muligens bør vurdere noe så enkelt som et "vanlig" videokamera!
    Har ikke testet EOS 650D selv, men den skal vel også ha forbedret AF ved filming noe i forhold til de andre modellene. Den tidligere nevnte 40mm linsa kom vel ut litt med tanke på dette kamerahuset.

Selfølgelig vil er vanlig videokamera være mye lettere å bruke, men der mister man effekten av stor bildebrikke på lyssterke objektiver, i alle fall i de pris klassene man snakker om her.

Newcomer
    Medlem siden
    Mar 2012
    Poster
    77
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det er viktig å ha ei linse som tillater at du endrer fokus utan at du kan høre det på filmen (eletrisk linse) jeg bruker denne Canon EF 17-40mm 4.0 L USM den er ikke noe god mørket, men den er kjempe bra i lysere omgivelser.

Medlem siden
    Aug 2004
    Poster
    4,804
    Takk & like
    Nevnt
    3 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Pinguz
    Den er ikke spesielt egnet til filming med manuell fokus, da fokuseringsringen er veldig smal og ligger helt fremme ved linsa.
    Og med Auto fokus bråker den alt for mye.
    Ja det er sant, og fokus motoren er serdeles bråkete og man bør kjøre manuellt og passe på å ikke få med fingertuppene. Det var mest de optiske egenskapene med liten dybdeskarphet og 50x1.6 = 80mm utsnitts egenskpene på APS-C og pris jeg tenkte på.

Man bør vel også kombinere DSLR filmingen med en bedre måte å se søkerskjermen på, for det kan være vanskelig å manuellt fokusere rett ut i fra den vanlige lcd skjermen.

Medlem siden
    Jan 2005
    Poster
    6,311
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Takker for alle bidrag, nå begynner det å bli lærerikt.

@Lygren, står jo ikke her, men jeg har et meget godt videokamera med vidvinkelforsats (Sony HC3). Grunnen til at jeg vil finne ut mer om Dslr filming er at det er ikke alltid optimalt å dra med flere foto/video bagger. Samt at det er jo utskiftbar optikk som er det store fortrinnet til Dlsr samt har sett mye spennende filmer tatt på Dslr. :-D

@Ask4me2, jeg kan bekrefte at autofokusen på 650D ikke er noe underverk :neutral: , er et langt stykke igjen før dette fungerer.

Jeg må nok over på manuell fokus høres det ut som, uansett linse.

Er det noen som har brukt 18-135 USM linsa? Interesant å høre om fastlinsene. Jeg har 50mm 1,8 så kan jo sjekke om jeg har tynne nok fingre til å få tak i fokusringen.

Forøvrig er vel en Røde videomic en MYE bedre løsning enn intern mic. Noen som har testet stereoversjonen (til ca 2k) opp mot mono (ca 700 kr)

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •