Hvor kan jeg skaffe en slik kabel? (optisk)

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 1 av 2 1 2 SisteSiste
Viser resultater 1 til 20 av 24
    Newcomer
    Medlem siden
    Oct 2004
    Poster
    63
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Hvor kan jeg skaffe en slik kabel? (optisk)

Hei folkens, starter med å takke for et flott forum. Har en liten ting jeg trenger hjelp til:

Har en NAD forsterker (T743) som skal kobles sammen med pc`en (et Creative Live 5.1 kort). Strekket er ganske langt, og jeg må bruke en optisk kabel for å få 5.1 lyd på forsterkeren. Problemet mitt er å finne denne kabelen (har snakket med Hifi-klubben, og de skal ringe med til uka for å oppgi pris på hva det koster de å spesial-lage denne kabelen, men jeg er keen på å lete opp alternativer).
    Kabelen må være 10m lang, og ha en jack plugg i lydkort enden, og en firkantet plugg i forsterker enden (aner ikke navnene på begge to). Noen som kan gi et tips til valg av kabel, (må jeg ha en omformer i en av endene?), og gjerne nettsted.

Har lest litt rundt på forumet, men ikke funnet noe svar på dette.
    Har også lest at flere av dere anbefaler Eltek, men jeg finner ikke kabelen jeg trenger der heller.

Takker for alle svar

Active Idiss sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2003
    Poster
    395
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Er vel mulig at Eltek kan ha no sånt; www.dynabel.no.
    Hva pluggene angår så er det ikke no problem å skaffe/bruke adaptere.

Newcomer
    Medlem siden
    Oct 2004
    Poster
    63
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Noen som kan hjelpe mer???

Er dette kabelen jeg skal bruke: Supra Trico-RCA m/PPX, 15m (SU2418)

Eller er det denne: Supra ZAC Toslink 15m (SU2463) ??

Eller denne: Supra Trico-MP/RCA, 15m (SU4108) ??

Eventuelt hvilke plugger/adaptere trenger jeg??
    (vanskelig når jeg ikke kan plugge pluggen i for å se hvilken type jeg trenger)

Active Idiss sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2003
    Poster
    395
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av NisseFar
    Noen som kan hjelpe mer???

Er dette kabelen jeg skal bruke: Supra Trico-RCA m/PPX, 15m (SU2418)

Eller er det denne: Supra ZAC Toslink 15m (SU2463) ??

Eller denne: Supra Trico-MP/RCA, 15m (SU4108) ??

Eventuelt hvilke plugger/adaptere trenger jeg??
    (vanskelig når jeg ikke kan plugge pluggen i for å se hvilken type jeg trenger)
    Supta Trico kablen er coax og det er nok en sånn du trenger.

Supra Trico-MP/RCA, 15m (SU4108)

Burde være den rette. (Blir det problemer har du 14 dagers angrerett og pengene tilbake)

Newcomer
    Medlem siden
    Oct 2004
    Poster
    63
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hmm, men jeg har ikke coax utgang på lydkortet mitt, bare analog og digital. Så jeg trenger en digital kabel :?

Administrator Ak sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2002
    Poster
    13,124
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Dersom du trenger fra minijack -> Toslink trenger du en converter mellom digital kabelen og toslink kabelen. Hvor du finner en slik er jeg litt usikker på.

Expert Pogwaq sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    5,452
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det er ganske vanlig at en av analogutgangene også kan brukes som digitalutgang...sjekk manualen.

Active Idiss sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2003
    Poster
    395
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Creativ Live 5,1 har vel digital utgang som er Minijack. Så du trenger en digital coax kabel med Minijack plug i den ene enden og RCA plugg i den andre alla: Supra Trico-MP/RCA, 15m (SU4108)

Expert Pogwaq sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    5,452
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Prøv en lakriskabel før du bruker opp hundrelappene på Supra. Jeg merker iallefall ingen forskjell.

Newcomer
    Medlem siden
    Oct 2004
    Poster
    63
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Idiss
    Creativ Live 5,1 har vel digital utgang som er Minijack. Så du trenger en digital coax kabel med Minijack plug i den ene enden og RCA plugg i den andre alla: Supra Trico-MP/RCA, 15m (SU4108)
    Tusen takk for hjelpen Idiss

Sitat Opprinnelig postet av Pogwaq
    Prøv en lakriskabel før du bruker opp hundrelappene på Supra. Jeg merker iallefall ingen forskjell.
    Takker for hjelp og tips Powwaq, noen tips til hvor jeg kan skaffe slik "lakriskabel"??

Var på Clas Ohlson forigge helg, men de hadde i maks 5 meter lengde. Sa iallefall det han fyren bak disken, men vet ikke om han bare ga faen i å lete det frem da...

Newcomer
    Medlem siden
    Oct 2004
    Poster
    63
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Forresten så trodde jeg ikke at jeg kunne bruke coax-kabel siden utgangen var digital (derfor jeg svarte deg slik jeg gjorde litt oppe Idiss). Trodde bare at det var en optisk kabel som passet jeg... ops:

Expert Pogwaq sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    5,452
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Stikk innom Clas Ohlson igjen og kjøp en minijack hann > RCA hann, samt en minjack forlengelseskabel (hann til hunn).

Moderator roffe sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2003
    Poster
    9,330
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Forresten så trodde jeg ikke at jeg kunne bruke coax-kabel siden utgangen var digital (derfor jeg svarte deg slik jeg gjorde litt oppe Idiss). Trodde bare at det var en optisk kabel som passet jeg... ops:
    Digitale utganger kommer i to hovedutgaver: Optiske eller elektriske.
    For optiske digitalkonnektorer kan du bare knytte til optiske kabler (toslink).
    For elektriske digitalkonnektorer kan to tilknytte vanlige elektrisk ledende kabler, MEN de fleste komponentene i markedet er tilpasset koaksialkabel med 75ohms impedans, noe som vil minimere forvrengning. Desto lenger kabelen blir, desto viktigere blir det at kabelen har riktig impedans.

Så det første spørsmålet blir: Er digitalkonnektoren bak på lydkortet ditt optisk eller elektrisk?

Newcomer
    Medlem siden
    Oct 2004
    Poster
    63
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Er ikke sikker jeg, men her er en link til produkt info om kortet, kanskje dere ser det her?

http://www.psdata.no/ps.asp?proddetail=102247

Medlem siden
    Apr 2003
    Poster
    9,330
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Er ikke sikker jeg, men her er en link til produkt info om kortet, kanskje dere ser det her?

http://www.psdata.no/ps.asp?proddetail=102247
    Dette kortet (Creative Soundblaster Live 5.1) har ingen optiske utganger. Man bruker samme minijack-uttak (elektrisk) for signal i digital mode som man bruker til senter/sub i analog mode. Dette stilles inn i software.

Du skal altså ikke bruke en optisk kabel på ditt lydkort. Hvordan kabelen som knyttes til skal termineres vet jeg ikke, siden jack-pluggen er en stereo-plugg, mens det digitale er serielt og dermed kun krever en mono plugg. Noen som vet?

Medlem siden
    Dec 2002
    Poster
    13,124
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hvordan kabelen som knyttes til skal termineres vet jeg ikke, siden jack-pluggen er en stereo-plugg, mens det digitale er serielt og dermed kun krever en mono plugg. Noen som vet?
    Man kopler bare til den ene av kanalene i stereopluggen. (Tror bare det er den ene som virker). Det kan da se ut som dette:

Medlem siden
    Apr 2003
    Poster
    9,330
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Ak
    Hvordan kabelen som knyttes til skal termineres vet jeg ikke, siden jack-pluggen er en stereo-plugg, mens det digitale er serielt og dermed kun krever en mono plugg. Noen som vet?
    Man kopler bare til den ene av kanalene i stereopluggen. (Tror bare det er den ene som virker). Det kan da se ut som dette:
    Huff, den kobingen var fæl. Dessuten viser den jo ikke lodding på stereo-jack. Anbefaler vel å kjøpe/lodde en hel 75ohm koakskabel med korrekte plugger i begge ender.
    Men som sagt: Hvordan loddingen skal gjøres er fortsatt et ubesvart spørsmål i denne tråden. Kan jo hende at man får kjøpt slike kabler ferdig terminert med minijack i ene enden og phonoplugg i den andre.

Medlem siden
    Dec 2002
    Poster
    13,124
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Huff, den kobingen var fæl. Dessuten viser den jo ikke lodding på stereo-jack. Anbefaler vel å kjøpe/lodde en hel 75ohm koakskabel med korrekte plugger i begge ender.
    Jeg hadde ikke Minijack plugg for hånden, så jeg måtte ødelegge en eksisterende stereo -> Minijack kabel. Supra har en plugg som heter MP8 som burde være bra til dette formålet.

Newcomer
    Medlem siden
    Oct 2004
    Poster
    63
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Takker for all info gutter, har både loddebolt og kan lodde, så dette er ikke et problem. Det jeg stiller meg mer skeptisk til er kvaliteten på loddingen
    Om noen hadde hatt en tegning over koblingen (slik roffe nevner) så hadde jeg blitt VELDIG takknemlig..

Newcomer
    Medlem siden
    Oct 2004
    Poster
    63
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Nå har jeg fått tak i kabelen, men sliter med å få tak i overgangen. Har vært på Biltema, Clas Ohlson, Bilradiospesialisten, Lefdal, men ingen har den overgangen jeg trenger. Noen som kan si meg hvor jeg kan få tak i en overgang fra phono til mini-jack?? Av god kvalitet

edit: heller ikke Elkjøp og Hifi-klubben hadde denne pluggen

Side 1 av 2 1 2 SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •