Bærbar pc til datter...

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 12 av 12
    Newcomer
    Medlem siden
    Nov 2008
    Poster
    219
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Bærbar pc til datter...

Heisan!

Minstejenta ønsker seg en pc til jul. Tenkte hun faktisk skulle få dette, men ønsker ikke å gi all verden for dette, da hun kun er 10,5 år.

Kom over denne: Komplett.no - ASUS X53U 15.6" HD Er denne helt ok til lett surfing og skoleoppgaver? Mulig jeg spør teit, men denne kan vel kobles opp til det trådløse nettet vårt?

Dersom dere vet om en bedre pc til rundt den samme prisen, er det bare å si ifra...

På forhånd tusen takk.

Intermediate Andersen88 sin avatar
    Medlem siden
    Jul 2010
    Poster
    618
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hei.

Pcen du linket til kan fint brukes til lett surfing og skoleoppgaver. Det er ikke verdens kjappeste, men langt ifra tregeste heller. Asus er jo også kjent for relativt god holdbarhet, så det er nok ikke et dumt kjøp. Denne kan kobles til det trådløse nettverket deres, og støtter 802.11n. Dvs god hastighet på trådløst internt i huset, hvis router støtter dette

Newcomer
    Medlem siden
    Nov 2008
    Poster
    219
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Tusen takk for rask respons... Da er pc'n bestilt.

Vet om ei som blir glad :-D

Intermediate Andersen88 sin avatar
    Medlem siden
    Jul 2010
    Poster
    618
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Bare hyggelig.

Satse på at den faller i smak da :-D

Expert Ostemannen sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2009
    Poster
    5,350
    Takk & like
    Nevnt
    3 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    WOOT :shock:

Jeg håper ikke det er slik i alle norske hjem. Da får vi et problem ganske raskt. Jeg er ikke gammel selv, men ser barn i 10 årsalderen løpe rundt med dyre speilreflekskamera i 5k++ klassen. Og tipper de bare fikk det ved å spørre eller "til jul" bursdag eller et eller annet. Du legger listen ganske høyt med tanke på kommende bursdager og juleaftner.

For de som tror jeg er sjalu eller lignende. Eller jantelov. Jeg er i mot janteloven, og er ikke sjalu. Jeg er bare skremt over hvor bortskjemt de fleste ungdommer er. Det å gi en 10åring en laptop på den alderen er en utvikling som er skremmende, Jeg fikk min første mobil da jeg var 10 år. Jeg er nå 21år.
    Mentor 8 - NAD M50 - NAD M51 - NAD M52 - 2x NAD 275

Sjekk ut Min Hifi!
    Her er min hjemmekino!

Intermediate
    Medlem siden
    Jul 2009
    Poster
    534
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det er andre tider nå vet du =)

10 åring med laptop er helt vanlig.

Expert tols1 sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2006
    Poster
    6,026
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det er nok andre tider nå ja. Men jeg er litt enig med deg, Ostemannen. Jeg kan trøste deg med at det ikke er slik i alle hjem vår sønn på nå 13 fikk beskjed om at han måtte betale PC-en selv. Han har bursdag i februar, og for to år siden ønsket han seg kun penger av familie og venner til både jul og bursdag og fikk råd til å kjøpte seg PC. Samme situasjon nå, han har lyst på touch-telefon og må spare. Han har selv satt opp budsjett basert på månedslønnen han får for div. hjemmearbeid, og han panter til og med flasker som han bruker på fristelser i godtehylla. Nå er det jammen like før han har nok til drømmetelefonen.

Det er mulig vi er kjipe foreldre men han lærer seg at penger er en begrenset ressurs.

Intermediate
    Medlem siden
    Mar 2007
    Poster
    3,119
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Tja. Jeg var vel sånn ca. 10-11 år da jeg fikk en Commodore 64 hjemme. Offisielt var den vel til hele hele familien, men i praksis ble den "min". Den lå vel også på sånn rundt 3000,- på den tiden, tror jeg. Sånn i dagens kroner burde det bli sånn omtrent 7000,- vil jeg tro.

Newcomer
    Medlem siden
    Nov 2008
    Poster
    219
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ostemannen: hva slags problem er det vi får ganske raskt? Stiller meg litt uforstående til hva du egentlig mener... Om foreldrer kjøper dyre speilreflekskameraer til mangfoldig tusen kroner til sine barn - ja, og hva så? Har man råd til det, så er det vel helt greit? (...selv om eksempelet med speilreflekskameraet heller ikke faller i god jord hos meg - hva skal en 10 åring med speilrefleks?)

Intermediate Muffinman sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2005
    Poster
    1,127
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av tols1
    vår sønn på nå 13 fikk beskjed om at han måtte betale PC-en selv. Han har bursdag i februar, og for to år siden ønsket han seg kun penger av familie og venner til både jul og bursdag og fikk råd til å kjøpte seg PC. Samme situasjon nå, han har lyst på touch-telefon og må spare. Han har selv satt opp budsjett basert på månedslønnen han får for div. hjemmearbeid, og han panter til og med flasker som han bruker på fristelser i godtehylla. Nå er det jammen like før han har nok til drømmetelefonen.

Det er mulig vi er kjipe foreldre men han lærer seg at penger er en begrenset ressurs.
    Dette klinger godt i ørene mine ihvertfall

Expert Ostemannen sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2009
    Poster
    5,350
    Takk & like
    Nevnt
    3 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av tombos1
    Ostemannen: hva slags problem er det vi får ganske raskt? Stiller meg litt uforstående til hva du egentlig mener... Om foreldrer kjøper dyre speilreflekskameraer til mangfoldig tusen kroner til sine barn - ja, og hva så? Har man råd til det, så er det vel helt greit? (...selv om eksempelet med speilreflekskameraet heller ikke faller i god jord hos meg - hva skal en 10 åring med speilrefleks?)
    Tools oppsummerer det ganske bra i grunn. En bortskjemt unge som ikke lærer seg å spare eller jobbe for å fortjene ting. Men som bare får det vedkommende peker på. Barn er ekspert på det, og de tøyer grensene hele tiden.

Folk skal få lov å kjøpe hva de vil, det driter jeg i. Dersom man har en generasjon som får alt de peker på, og ikke lærer seg å jobbe og gjøre seg fortjent til belønning. Så får vi et problem. Samt foreldre som feier all motstand til side. Har en forelder som kjører barnet sitt opp til naboen vår. For at barnet skal kunne gå gjennom hagen til naboen, og til skolen. Bryr seg mye om sine, og lite om andre.
    Mentor 8 - NAD M50 - NAD M51 - NAD M52 - 2x NAD 275

Sjekk ut Min Hifi!
    Her er min hjemmekino!

Newcomer
    Medlem siden
    Nov 2008
    Poster
    219
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Ostemannen
    Tools oppsummerer det ganske bra i grunn. En bortskjemt unge som ikke lærer seg å spare eller jobbe for å fortjene ting. Men som bare får det vedkommende peker på. Barn er ekspert på det, og de tøyer grensene hele tiden.

Folk skal få lov å kjøpe hva de vil, det driter jeg i. Dersom man har en generasjon som får alt de peker på, og ikke lærer seg å jobbe og gjøre seg fortjent til belønning. Så får vi et problem. Samt foreldre som feier all motstand til side. Har en forelder som kjører barnet sitt opp til naboen vår. For at barnet skal kunne gå gjennom hagen til naboen, og til skolen. Bryr seg mye om sine, og lite om andre.
    Synes ikke bortskjemte unger er det mest sjarmerende som finnes jeg heller, men "å ta alle over en kam" er fryktelig urettferdig. Det finnes faktisk unger kan bete seg som folk, selv om de "får det de peker på".

Nå er faktisk ikke dette et problem hos oss, fordi min datter er faktisk med å kjøpe denne pc'n av egne oppsparte midler, som hun igjen har fått i ukelønn, bursdagspenger etc (+1 til tols1 sin kommentar). Dette nevnte jeg ikke i min første post, da jeg faktisk vurderte det dit hen at det var unødvendig for saken sin del.

Vi er nok ikke helt uenig i sakens kjerne, men følte likevel at en kommentar til din post var på sin plass.

Hvordan foreldre oppdrar sine egne barn innenfor dette temaet, er meg revnende likegyldig og for meg lite interessant. Mine barn har i alle fall blitt lært opp til å sette pris på de enklere ting, og synes det er stas å få noe de ønsker seg. Så da har vi sikkert gjort noe riktig...

Vel, dette ble litt utenfor topic, da jeg kun spurte om veiledning til kjøp av bærbar pc...

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •