Jakten på billig "High end" kaffe... - Side 99

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 99 av 155 FørsteFørste ... 9 19 29 39 49 59 69 79 89 95 96 97 98 99 100 101 102 103 109 119 129 139 149 ... SisteSiste
Viser resultater 1,961 til 1,980 av 3088
    Newcomer
    Medlem siden
    Feb 2009
    Poster
    16
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    Sitat Opprinnelig postet av Frode H.
    Da var Nuova Simonelli Oscar i hus...
    Hei Frode

Gratulerer med ny maskin, får nesten lyst til å prøve en slik selv. Men lurer litt på hvilken kvern du benytter sammen med denne, det er vel ikke den Electrolux kvernen du kjøpte for en tid siden? Eller har du også oppgradert på den siden og?

MVH
    Bjørn

Active Frode H. sin avatar
    Medlem siden
    Mar 2003
    Poster
    370
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av bjornskj
    Hei Frode

Gratulerer med ny maskin, får nesten lyst til å prøve en slik selv. Men lurer litt på hvilken kvern du benytter sammen med denne, det er vel ikke den Electrolux kvernen du kjøpte for en tid siden? Eller har du også oppgradert på den siden og?

MVH
    Bjørn
    Tusen takk :-)
    Jeg har testet den med både Elektroluxen og min "nye" Mazzer Super Jolly. Jeg kommer nok til å bruke Mazzer'n, da Elektroluxen må ned på hakk 3-5 med Oscar (8-12 på Gaggia). Får jeg en tørrere kaffe enn den jeg har nå (Lippe Espresso #6), kan det hende at E-luxen ikke klarer å male fint nok. Jeg er ikke i stand til å merke noe smaksforskjell om jeg maler med E-lux eller Mazzer'n.

Medlem siden
    Mar 2003
    Poster
    370
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Ingeniør'n
    Må jeg oppgradere nå da...:???: .....8)
    Jepp ;-)

Medlem siden
    Mar 2003
    Poster
    370
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg hadde en artig tur innom Temperato på Rosenholm i Oslo i forrige uke. Jeg var tom for kaffe og hadde ikke tid til å dra nedom TW.

Jeg har jo kikket en del på hjemmesidene deres når jeg forsket på hvilken espressomaskin jeg skulle ha og visste at de drev eget kaffebrenneri. Når jeg kom dit, luktet det helt fantastisk, ikke rart, for når jeg kikket litt lenger inn i lokalet, drev de å brente kaffe. Jeg fikk en hyggelig kaffeprat og fikk med meg en pose Lippe Espresso #6, den eneste de hadde på lager som var klar til bruk.

#6 er økologisk, da tenker jeg automatisk dyrere og dårligere. Det var det ingen grunn til her, for kaffen smaker fortreffelig. Den gjør seg også like godt i Aeropressen som til espresso. Dette var en flott introduksjon til Lippe kaffe og jeg har på følelsen at det blir mange turer innom de fremover.

Btw. Jeg fikk et tips om en Dansk side som selger Nuova Simonelli maskiner.
    Nuova Simonelli
    De har gode priser, så fremt ikke frakten er for dyr.

Kaffemekka selger også kafferistere og har stort utvalg i grønne bønner. Jeg klør litt i fingrene etter å prøve å brenne selv. Er det noen som har noen erfaring med "hjemmebrent"? ;-)
    Jeg kikker hardt på denne:
    Gene Café

Intermediate Ingeniør'n sin avatar
    Medlem siden
    Jul 2005
    Poster
    4,104
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jepp ;-)
    Hvordan er Lungo'n fra Nuova sammenliknet med det Gaggia'n presterer ?

For min del går det stort sett bare i Lungo / vanlig kaffe. Melkekaffe går det ikke og det er dessuten feitende har jeg lest . En og annen espresso blir det men neppe nok til at jeg bytter med det første.

Ellers elsker jeg det blanke utseende på Gaggian. Det ser ut til å være en del plast utvendig på Nuova'n og det er jeg ikke så begeister for. Takk for link til danskene i alle fall.

Ellers så den hjemmebrenneren interesann ut, selv om det vel som oftest blir best i en proff maskin ?
    Stereo: Passlabs X250.5|Xindak Muse 1.0|AudioGD NFB27|Classe CP-500|Rega P3|Squeezebox|Martin Logan SummitX|Velodyne CHT10R
    Kino:Rotel RSP1572/RMB1575|Oppo BDP103|Boxee Box|Pioneer KRP-500M|Focal Elektra1027be/Profile908|SVS 2039PC+ med mer

Medlem siden
    Mar 2003
    Poster
    370
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Ingeniør'n
    Hvordan er Lungo'n fra Nuova sammenliknet med det Gaggia'n presterer ?

For min del går det stort sett bare i Lungo / vanlig kaffe. Melkekaffe går det ikke og det er dessuten feitende har jeg lest . En og annen espresso blir det men neppe nok til at jeg bytter med det første.

Ellers elsker jeg det blanke utseende på Gaggian. Det ser ut til å være en del plast utvendig på Nuova'n og det er jeg ikke så begeister for. Takk for link til danskene i alle fall.

Ellers så den hjemmebrenneren interesann ut, selv om det vel som oftest blir best i en proff maskin ?
    Jeg kom til å tenke på denne filmen, som jeg fant når jeg leste meg opp på Oscar:
    Experimenting with Lungos - YouTube

Selv har jeg ikke prøvd lungo enda, jeg koser meg alt for mye med espresso enda. Det er helt utrolig hvor mye bedre Lippe espressoen smaker når jeg får sødmen som Oscar får frem. Syrligheten og sødmen komplimenterer hverandre perfekt nå. De som har laget den blandingen kan virkelig sine saker, det forstår jeg nå.

Hvordan lager du Lungo? Maler du for espresso og kjører pumpa LENGE, eller maler du grovere, så du får en lungo på 20-30 sek? Jeg vil jo tro at det vil bli mindre bitterhet, dersom man maler litt grovere. Har du gjort noen forsøk?

Jeg har heller ikke drukket særlig mye melkekaffe, spesiellt fordi det har vært skikkelig hassle å få det til. Nå får jeg perfekt skum på sekunder, så det blir nok mer av det fremover nå. Må nok passe på linjene etter hvert ;-)

Alt utvendig på Oscar er plast, det er nok grunnen til at de kan selge den så billig. Gaggiaen ser jo veldig flott ut, men jeg synes Oscar ser bra ut også, jeg liker designet, den ser liksom mer "seriøs" ut. Så er jo også mye større. Best av alt, er at den er MYE lettere å gjøre ren.

Det er mange "guruer" som brenner all kaffen sin selv, så jeg tror ikke selve brennemaskinen har all verden å si. Det er jo bare snakk om å få varmet opp bønnene til riktig temperaturer i riktig tid. Det som betyr mest, er nok at han som betjener maskinen kan sakene sine.
    Genè Cafe gir jo full kontroll over temperatur og tid. Men det vil nok ta tid å lære å bruke den skikkelig. Brenner man selv, får man full kontroll over HELE prosessen med å lage kaffe. Da kan man tweake som bare det og det tiltaler meg veldig og er sikkert moro å drive med.
    Men her til lands har vi jo veldig god tilgang på 1. klasses kaffe, brent av folk som "brenner" for det de driver med;-) Så det spørs jo om jeg klarer å få til noe som kan matche det de produserer...

Medlem siden
    Jul 2005
    Poster
    4,104
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg kom til å tenke på denne filmen, som jeg fant når jeg leste meg opp på Oscar:
    Experimenting with Lungos - YouTube

Selv har jeg ikke prøvd lungo enda, jeg koser meg alt for mye med espresso enda. Det er helt utrolig hvor mye bedre Lippe espressoen smaker når jeg får sødmen som Oscar får frem. Syrligheten og sødmen komplimenterer hverandre perfekt nå. De som har laget den blandingen kan virkelig sine saker, det forstår jeg nå.

Hvordan lager du Lungo? Maler du for espresso og kjører pumpa LENGE, eller maler du grovere, så du får en lungo på 20-30 sek? Jeg vil jo tro at det vil bli mindre bitterhet, dersom man maler litt grovere. Har du gjort noen forsøk?

Jeg har heller ikke drukket særlig mye melkekaffe, spesiellt fordi det har vært skikkelig hassle å få det til. Nå får jeg perfekt skum på sekunder, så det blir nok mer av det fremover nå. Må nok passe på linjene etter hvert ;-)

Alt utvendig på Oscar er plast, det er nok grunnen til at de kan selge den så billig. Gaggiaen ser jo veldig flott ut, men jeg synes Oscar ser bra ut også, jeg liker designet, den ser liksom mer "seriøs" ut. Så er jo også mye større. Best av alt, er at den er MYE lettere å gjøre ren.

Det er mange "guruer" som brenner all kaffen sin selv, så jeg tror ikke selve brennemaskinen har all verden å si. Det er jo bare snakk om å få varmet opp bønnene til riktig temperaturer i riktig tid. Det som betyr mest, er nok at han som betjener maskinen kan sakene sine.
    Genè Cafe gir jo full kontroll over temperatur og tid. Men det vil nok ta tid å lære å bruke den skikkelig. Brenner man selv, får man full kontroll over HELE prosessen med å lage kaffe. Da kan man tweake som bare det og det tiltaler meg veldig og er sikkert moro å drive med.
    Men her til lands har vi jo veldig god tilgang på 1. klasses kaffe, brent av folk som "brenner" for det de driver med;-) Så det spørs jo om jeg klarer å få til noe som kan matche det de produserer...
    Det blir nok espresso maling hvor pumpa går lenger... har nok et potensiale der - litt latskap vil jeg tro 8) , men så lenge det blir bedre enn Siemens NQ7 kan det ikke være så gæli.... Du får stå på med brenning og dess like, vi følger med !
    Stereo: Passlabs X250.5|Xindak Muse 1.0|AudioGD NFB27|Classe CP-500|Rega P3|Squeezebox|Martin Logan SummitX|Velodyne CHT10R
    Kino:Rotel RSP1572/RMB1575|Oppo BDP103|Boxee Box|Pioneer KRP-500M|Focal Elektra1027be/Profile908|SVS 2039PC+ med mer

Intermediate uGn sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2003
    Sted
    Halden
    Poster
    1,257
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Noen som har noen tips til bra automatisk (espresso)maskin, som skal brukes til kaffe/lungo for det meste.
    Prisklasse ~5k.

Expert Supertramp sin avatar
    Medlem siden
    Jun 2010
    Poster
    7,330
    Takk & like
    Nevnt
    15 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jura er vel et trygt valg?

Intermediate Zamot sin avatar
    Medlem siden
    Mar 2003
    Poster
    888
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Kjenner ikke maskinene, men her er hvertfall et par tips:

Jura ENA 3 Ristretto Black "tilbud": 4444,- (5995)
    Komplett.no - Jura ENA 3 Ristretto Black

Jura ENA 7 Ristretto Black -Demo/brukt: 3300,- (5995)
    Komplett.no - Jura ENA 7 Ristretto Black -Demo
    ( Komplett.no - Jura ENA 7 Ristretto Black )

Ellers vil jeg jo si at man burde prøve med forskjellig styrke og koppstørrelse. Det har mye å si på smaken på min Siemens-maskin. Det blir endel kombinasjoner som er mulige gitt; 3x3=9 (på min maskin) for hver bønnetype.
    Kjører også gjerne liten mengde og dobbel for å få best smak men allikevel litt mer mengde.

Espresso blir best med liten/medium mengde og høy styrke (stort sett), mens kaffe blir bra både med høy/medium styrke og stor/medium kopp (=minst 4 kombinasjoner).

I tillegg så har man jo innstilling på kvernen i tillegg, og kanskje mer innstillinger i menyene. Min kvern står stort sett på det fineste. Har fått tips om at jo finere den er jo mer smak trekkes ut, og at jo "tregere" kaffen renner ut (uten å bare dryppe) jo bedre blir det, i tillegg til at "strålen" skal være fin og gylden i fargen.

Jeg spurte tidligere her om anbefalinger til kaffe/maskin-leverandør til arbeidsplass, og fikk et tips om gullkoppen(?) som nå heter kaffegruppen. Kan anbefales, de gutta er veldig opptatt av smak og kvalitet på kaffen, og har en avtale med et brenneri så man får fersk kaffe. Og vi kan få kaffe litt ettersom hva vi foretrekker, og variasjon om ønskelig. Vi ble til og med invitert til brenneriet for å kikke, smake og lære om masse om kaffe. Kaffegruppen | Ekte kaffeglede! .

Intermediate orso sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2008
    Poster
    3,604
    Takk & like
    Nevnt
    4 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hva finnes av automatiske kaffemaskiner som er beregnet til å lage vanlig filtermalt kaffe? Altså ikke espresso.

Blir fort litt mye gris og arbeid med å male bønner og deretter bruke kaffetrakter.

Expert RoKo sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2004
    Poster
    6,554
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av orso
    Blir fort litt mye gris og arbeid med å male bønner og deretter bruke kaffetrakter.
    Hæ? Forklar den er du snill?

Jeg opplever aldri noe gris og arbeid ifm. maling av bønner!

Medlem siden
    Nov 2008
    Poster
    3,604
    Takk & like
    Nevnt
    4 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av RoKo
    Hæ? Forklar den er du snill?

Jeg opplever aldri noe gris og arbeid ifm. maling av bønner!
    Har en Krups kvern. Den maler bra, men det blir alltid en del kaffedryss på bordet når den malte kaffen skal taes ut. Det er ikke til å unngå. I tillegg er det selvfølgelig ekstra arbeid med å få den malte kaffen over i en kaffetrakter. Kunne tenke med en maskin som både malte bønnene og traktet kaffe.

Har hørt bra om denne, men den er ikke automatisk:
    KAFFAbutikk - Aerobie Aeropress

Expert RoKo sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2004
    Poster
    6,554
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    AeroPress funker bra! Det er mange av oss her inne som benytter denne.

Forsøk deg på en annen og langt bedre kvern, eksempelvis Rancilio Rocky (uten doserer).
    Koster omlag 2.200,-, men denne kan du også benytte når du skal lage espresso.

Selv benyttet jeg tidligere den omtalte Krups-kverna på jobb - sammen med AeroPress, men denne er for lengst byttet ut med Wilfa sin kvern.
    Etter hvert bytter jeg ut Wilfa-en med Rancilio-kverna jeg nå benytter hjemme (jeg har en splitter ny stående klar). Den maler utrolig presist.

Jeg har mange AeroPresser som jeg benytter hjemme, på jobb, på reise - og på HiFi-messer...! :-)

Medlem siden
    Nov 2008
    Poster
    3,604
    Takk & like
    Nevnt
    4 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av RoKo
    AeroPress funker bra! Det er mange av oss her inne som benytter denne.

Forsøk deg på en annen og langt bedre kvern, eksempelvis Rancilio Rocky (uten doserer).
    Koster omlag 2.200,-, men denne kan du også benytte når du skal lage espresso.

Selv benyttet jeg tidligere den omtalte Krups-kverna på jobb - sammen med AeroPress, men denne er for lengst byttet ut med Wilfa sin kvern.
    Etter hvert bytter jeg ut Wilfa-en med Rancilio-kverna jeg nå benytter hjemme (jeg har en splitter ny stående klar). Den maler utrolig presist.

Jeg har mange AeroPresser som jeg benytter hjemme, på jobb, på reise - og på HiFi-messer...! :-)
    En bedre kvern hadde nok gjort seg. Men helst ville jeg hatt en automatisk maskin hvor jeg kun helte på vann, bønner og trykket på en knapp. Men det aner meg at en slik maskin med kvalitet vil koste mye.

Så mulig det blir en AeroPress i første omgang. Lager som oftest bare kaffe til meg selv.

Medlem siden
    Jul 2005
    Poster
    4,104
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    En bedre kvern hadde nok gjort seg. Men helst ville jeg hatt en automatisk maskin hvor jeg kun helte på vann, bønner og trykket på en knapp. Men det aner meg at en slik maskin med kvalitet vil koste mye.

Så mulig det blir en AeroPress i første omgang. Lager som oftest bare kaffe til meg selv.
    De automatiske må og gjøres rene om du skal ha god kaffe. Selv gjør jeg ren min Siemens hver gang jeg fyller bønner og det trengs, så der ikke bare å trykke på knappen. Mindre renhold i grunn med en manuell maskin, litt styre hver gang, men så har du bedre styring på råvarene og får stort sett den beste kaffen.

Medlem siden
    Nov 2008
    Poster
    3,604
    Takk & like
    Nevnt
    4 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg tror det finnes kaffemaskiner som renser seg selv. Problemet slik jeg ser det er at det virker som de er beregnet til å lage alle mulige typer kaffe og gjerne helst typer med espresso. Så da betaler man for noe annet og det er ikke sikkert kvaliteten er så bra heller. Veldig rart synes jeg at ikke noen har laget en automatisk kaffemaskin som kun lager svart filterkaffe.
    Kaffemaskin Cebo | Aquaservice

Burde ha lagt til at gris avhenger av type bønner. Det hadde jeg nesten glemt fordi jeg har brukt bønner fra Coffe bean shop en stund nå. Med disse som man kjøper i dagligvarebutikker (Friele) så blir det ingen eller svært lite gris. Mens med bønner jeg har kjøpt fra Coffe bean shop og andre brennerier, så blir det fort en del kaffe på benken. Litt rart.

Tror uansett det blir en AeroPresser. Det virker kjapt til å lage en kopp kaffe.

Medlem siden
    Jul 2005
    Poster
    4,104
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg tror det finnes kaffemaskiner som renser seg selv. Problemet slik jeg ser det er at det virker som de er beregnet til å lage alle mulige typer kaffe og gjerne helst typer med espresso. Så da betaler man for noe annet og det er ikke sikkert kvaliteten er så bra heller. Veldig rart synes jeg at ikke noen har laget en automatisk kaffemaskin som kun lager svart filterkaffe.
    Kaffemaskin Cebo | Aquaservice

Burde ha lagt til at gris avhenger av type bønner. Det hadde jeg nesten glemt fordi jeg har brukt bønner fra Coffe bean shop en stund nå. Med disse som man kjøper i dagligvarebutikker (Friele) så blir det ingen eller svært lite gris. Mens med bønner jeg har kjøpt fra Coffe bean shop og andre brennerier, så blir det fort en del kaffe på benken. Litt rart.

Tror uansett det blir en AeroPresser. Det virker kjapt til å lage en kopp kaffe.
    Det kan du tro....

Newcomer
    Medlem siden
    Mar 2006
    Poster
    40
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    har du prøvt kaffien fra svartfløyel? meget god. han selger og einkops presser.
    dei er og fantastiske.
    Han selger og kaffimaskiner og kverner

BØR PRØVES

Forsiden

Expert RoKo sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2004
    Poster
    6,554
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Zamot
    Jura ENA 7 Ristretto Black -Demo/brukt: 3300,- (5995)
    Komplett.no - Jura ENA 7 Ristretto Black -Demo
    Tok sjansen og slo til på denne i går. Hentet den i går ettermiddag og pakket den opp!

Én ting kan jeg si, og det er at antall kopper kaffe denne maskinen har tilberedt kan jeg med ganske stor sikkerhet telle på én hånd...
    Den var så godt som ny. Ingen tegn på bruk, annet enn noen ytterst få gnissestriper på metallbrettet der koppene står under tilberedning.

Har bare rukket å grovjustere de ulike programmene, men dette lover svært bra!

Dette var jo bare latterlig billig! :-)

Passet som hånd i hanske, i og med at Siemens-en nå trenger en kraftig rens. I går morges kom kaffen nærmest sidelengs ut av dysene... faktisk! ;-)
    (Og nei, det er ikke jeg som benytter maskina - jeg trives best med AeroPress)

Side 99 av 155 FørsteFørste ... 9 19 29 39 49 59 69 79 89 95 96 97 98 99 100 101 102 103 109 119 129 139 149 ... SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •