Jakten på billig "High end" kaffe... - Side 98

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 98 av 155 FørsteFørste ... 8 18 28 38 48 58 68 78 88 94 95 96 97 98 99 100 101 102 108 118 128 138 148 ... SisteSiste
Viser resultater 1,941 til 1,960 av 3088
    Intermediate uGn sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2003
    Sted
    Halden
    Poster
    1,257
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    Sitat Opprinnelig postet av redline
    Strøken klassiker La Pavoni Europiccola - Kobber og Messing -

Dette måtte jo være en stilig brygger å ha på kjøkkenbenken :P
    Hadde den bare vært solgt av en fornuftig kar så.

La ut en maskin på finn, til tydeligvis altfor lavt prisa, gjøken ringte meg og sendte meg meldinger døgnet rundt. Ville kjøpe maskinen asap. Selv om jeg ikke oppga noe nummer i anonnsen.
    Så når jeg økte prisen siden responsen var overveldende så fikk jeg til svar "Tulling!" ;D

Burde kanskje skrevet i anonnsen at anonnseselgere og folk fra Nesøya behøver ikke ta kontakt.

Intermediate Ingeniør'n sin avatar
    Medlem siden
    Jul 2005
    Poster
    4,104
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av uGn
    Hadde den bare vært solgt av en fornuftig kar så.

La ut en maskin på finn, til tydeligvis altfor lavt prisa, gjøken ringte meg og sendte meg meldinger døgnet rundt. Ville kjøpe maskinen asap. Selv om jeg ikke oppga noe nummer i anonnsen.
    Så når jeg økte prisen siden responsen var overveldende så fikk jeg til svar "Tulling!" ;D

Burde kanskje skrevet i anonnsen at anonnseselgere og folk fra Nesøya behøver ikke ta kontakt.
    Hm har og vært i kontakt med ham. I min tidlige manuelle kaffemaskin periode... vurderte jeg en Francis Francis. Da denne ikke ble levert med annet enn pods filter, fant jeg en annonse på Finn fra karen, der han annonserte et passende filter og holder. Når jeg sa jeg ville kjøpe det ville han ikke selge.... skulle plutselig selges sammen med maskinen. Var det T... han kalte deg .

Burde kanskje takke da det da ikke ble noe kjøp og jeg gikk for Gaggia'n i stedet. Et mye bedre valg.
    Stereo: Passlabs X250.5|Xindak Muse 1.0|AudioGD NFB27|Classe CP-500|Rega P3|Squeezebox|Martin Logan SummitX|Velodyne CHT10R
    Kino:Rotel RSP1572/RMB1575|Oppo BDP103|Boxee Box|Pioneer KRP-500M|Focal Elektra1027be/Profile908|SVS 2039PC+ med mer

Active Frode H. sin avatar
    Medlem siden
    Mar 2003
    Poster
    370
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av svar
    Jeg lurer litt på om jeg skal kjøpe med en ny kvern til Rancilio`en.
    For det første, den jeg har har fått knekt tuten, så der er det fri flyt.
    Prøver å finne den som reservedel, men det er ikke lett.

Den er også totalt trinnløs i kverningsgraden, uten noen referansepunkter, så jeg blir aldri klok på hvor fint/grovt den er innstilt på sånn ved første og andre øyekast.

Ser på Rancilio Rocky.
    Noen butikker, som eks Cortado Espressomaskiner sier at den er utgått, mens andre har den inne.
    Er det kansje snakk om forskjellige modeller/årganger her?
    Jeg ser ikke noe poeng i å kjøpe noe som er utgått også som jeg ikke får deler til vist jeg trenger det.
    Hva slags kvern er det du har? De fleste oppgraderer jo fra Rocky, Wilfa el. til en trinnløs kvern. Trinnene er jo helt uvesentlige og forskjellige kaffer oppfører seg villt forskjellig på samme trinn på kverna. Målet er jo å få ut riktig mengde espresso på riktig tid og da er det kjempefint å kunne justere kverna trinnløst.

kanskje du kan finne noe tynn og bøybar plast og få mekket til noe som leder kaffen et par cm ut fra kverna? Noe slikt kan du bare feste med dobbelsidig tape, til du får tak i en tut.

Vil du ha deg en Rocky, får du den hos Temperato (ta et søk). Så populær som den er, kan jeg aldri se for meg at den vil gå ut. Det er nok en forhandler som ikke klarer å henge med på prisene til Temperato som påstår det, for å få deg til å handle noe annet fra dem.

Medlem siden
    Mar 2003
    Poster
    370
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg har en stund vært på utkikk etter en oppgradering for min Gaggia Baby Twin. Det er en god maskin til kaffe, så Silvia el. er nok ingen oppgradering der. Da et av de største ankepunktene mine mot maskinen er melkesteaming, vil jeg ha en sollid oppgradering der.
    Det jeg har vært på utkikk etter, er en varmeveksler maskin. Jeg har kikket på noe fra Nesøya, men div. kommentarer har gitt meg liten lyst til å dra dit.

Maskinen jeg har lyst på, er en Nuova Simonelli Oscar. Er det noen som vet om noen forhandler denne maskinen i Norge?

Jeg kan få den fra Italia til en veldig gunstig pris, gunstig også på frakt. men nettbutikken er helt ukjent for meg. Er det noen som har handlet fra den før?
    La Gondola: Living Italian Style Oscar Nuova Simonelli

Har du noe forslag til andre varmevekslere jeg kan ta en titt på, gi meg gjerne en link.

Intermediate runefalk sin avatar
    Medlem siden
    Jun 2010
    Poster
    1,294
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av runefalk
    Da har jeg byttet ut Krups XP-4000 med en Philips Saeco Odea Giro Plus8)

Håper den er bra
    Da har jeg prøvd maskinen en stund,og jeg må si meg fornøyd med resultatet
    så langt:smile: Tar meg sirka 1minutt om morgenen og lage en Cappuccino8)
    Er bare og trykke på en knapp så kommer kaffen ny kvernet og fin.steameren
    funker rimelig bra,så i forhold til den gamle (Krups XP-4000)så er jeg fornøyd:smile:
    PANASONIC TX-P65VT60Y​-Onkyo TX-NR818-Sherbourn PA 5-200 -Sherbourn PA 2-160-Anti-Mode
    2Stk SVS PC12-NSD DSP-Klipsch RF MK2-82/RC64/RS-52/RB-61/Panasonic DMP BDP500
    ,PS3-VAN DEN HUL-Logitech Harmony 900

Newcomer
    Medlem siden
    Nov 2005
    Poster
    240
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Frode H.
    Hva slags kvern er det du har? De fleste oppgraderer jo fra Rocky, Wilfa el. til en trinnløs kvern. Trinnene er jo helt uvesentlige og forskjellige kaffer oppfører seg villt forskjellig på samme trinn på kverna. Målet er jo å få ut riktig mengde espresso på riktig tid og da er det kjempefint å kunne justere kverna trinnløst.

kanskje du kan finne noe tynn og bøybar plast og få mekket til noe som leder kaffen et par cm ut fra kverna? Noe slikt kan du bare feste med dobbelsidig tape, til du får tak i en tut.

Vil du ha deg en Rocky, får du den hos Temperato (ta et søk). Så populær som den er, kan jeg aldri se for meg at den vil gå ut. Det er nok en forhandler som ikke klarer å henge med på prisene til Temperato som påstår det, for å få deg til å handle noe annet fra dem.
    Jeg har en Innova I-1.
    Tror den har gått ut av produksjon også.

Den siden du nevnte solgte da Rockyen veldig rimelig.

Medlem siden
    Mar 2003
    Poster
    370
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg har en Innova I-1.
    Tror den har gått ut av produksjon også.

Den siden du nevnte solgte da Rockyen veldig rimelig.
    Det ser ut til at tuten er et kjent problem på den kverna.
    Innova I-1 flat doserless Detailed Review

Kontakter du Ascaso fabrikken, får du kanskje tak i ny tut og med litt modding, kan den holde en god stund. Men det ser ut til at det er en "temperamentfull" kvern, så jeg kan nok skjønne at du er klar for en oppgradering. Uten modding av Innovaen, er nok Rocky muligens en oppgradering, men vil du oppgradere seriøst, kan du jo ta en titt på Mazzer Mini, også fra Temperato. Ellers er det mange gode kverner å få som har trinnløs justering.

Det ser ut til at en del forhandlere tideligere har tatt seg VELDIG godt betalt for Rocky og Silvia. Det er jo ikke uhørt at produktene blir lagt ut for salg på bruktmarkedet for mer enn Temperato skal ha for de nye. Det er tydeligvis en del "luringer" som selger kaffeprodukter, så det gjelder å sjekke priser før man handler. Dersom det lønner seg, kjøp fra utlandet. Skulle det lønne seg, er den Norske forhandleren en "luring" ;-)

Newcomer
    Medlem siden
    Nov 2005
    Poster
    240
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Fant ut nå at Cortado.no fører deler til Ascaso i-1 og i-2
    (hjalp litt med produsent navnet og ikke bare innova, takker )

I følge siden deres har i1 flate kvernersteiner mens i2 har koniske.

Hva mener du med modding av kvernen?

Fant ingen Mazzer Mini på noen av stedene jeg vet om i Norge, fant noen andre Mazzere på finn, men når prisen nærmer seg 10K da melder jeg pass hehe.

Newcomer sws sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2004
    Poster
    160
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Fant ut nå at Cortado.no fører deler til Ascaso i-1 og i-2
    (hjalp litt med produsent navnet og ikke bare innova, takker )

I følge siden deres har i1 flate kvernersteiner mens i2 har koniske.

Hva mener du med modding av kvernen?

Fant ingen Mazzer Mini på noen av stedene jeg vet om i Norge, fant noen andre Mazzere på finn, men når prisen nærmer seg 10K da melder jeg pass hehe.
    Temperato sin nettbutikk har Mazzer (i kategorien Mazzer :-) )

Newcomer
    Medlem siden
    Nov 2005
    Poster
    240
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Takker
    Snakk om å ikke kunne se.

Den heter nok mini, men prisen var ikke mye mini, hehe.
    Den priskatogorien der blir nok litt mye over mitt budsjett

Da prøver jeg heller å få fikset den jeg har, eller invistere i Rocky.
    Rocky får mye bra kritikk da.

Edit: Fant tuter til Innovaen på Cortado.no, de koster 100kr stk dog....
    Kjøpte 2 like greit.
    Skal se om jeg ikke får noe mer greie på den nå.

Edit senere på dagen:

Hei igjen
    Fikk demontert kvernen nå og ble kvitt mesteparten av den gammle kaffen som lå inni.
    Alt fikk jeg ikke bort, men fikk vekk det meste rundt selve kvernen
    Ny tut er montert på, jeg skrudde kverndelene nesten helt inntilhverandre før jeg satt på justeringsskruen, jeg måtte ha ett 0 punkt å gå ut i fra.
    Prøvde med denne innstillingen, joa kaffe fikk jeg kvernet, men ingen kaffe kom ut hehe.
    Så jeg satte på lokket (den har noen merker på seg jeg bruker til å se hvor mange runder jeg har tatt) og tok en 1/2 runde på lokket. Da tok det ca 20sekunder å fylle opp 2 espressokopper, men smaken ble heller svak.

Så jeg skrudde tilbake 1/2 gang (altså fra 0 punket 1/4 runde grovere)
    Fremdeles var koppene fulle etter 20sek og smaken var sterkere.
    Men det var jo mer eller mindre smakløst ellers da.
    Dette kan nok ha noe med at de bønnene jeg brukte ble brent 10/05/11.
    Har kjøpt nye i dag (samme merke stockfleths sin espresso (lysbrent)) men jeg ville ikke stille inn kvernen på helt nye, tilfelle jeg brukte mer enn 2-3 prøvekopper.

Så tok jeg å presset en dobbel i stor kopp:

Denne mengden tok 20sekunder,jeg tror dette ca er rikig mengde for en lungo også.

Erfaringen min nå er at det skal ikke mye skruing fra 0 punket på denne kvernen.
    Jeg tror jeg tidligere har hatt den for åpen.

Sefølgelig, dette vil jo variere med bønnene man bruker, men jeg tror jeg har ett ok utgangspunkt.

Medlem siden
    Mar 2003
    Poster
    370
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det ser ut til at du er godt på vei til å få utnyttet kverna maksimalt :-)

I linken jeg gav deg, nevner skribenten at han hadde litt wobbling på det ene kvernbladet. Han fikset det med teflontape. Du kan jo sjekke din kvern også, får du tightet opp en evt. wobbling, vil du få gjevnere maling og det vil du merke på smaken.

Intermediate ragwo sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2007
    Poster
    2,710
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Ingeniør'n

Godt tilbud for kaffeelskere:

Isomac TEA kaffemaskin og Proffesionale kvern - FINN Torget
    Sitat Opprinnelig postet av uGn
    og der var den vekk! (ikke meg altså)
    Litt rar kombo, den kverna er ikke akkurat i samme liga, vil nå jeg si.

(Tipper den dukker opp igjen på finn snart!)
    Og det gikk nøyaktig to dager før mr KB på Nesøya la ut maskinen til tredobbel pris. Av en eller annen grunn har nyprisen også steget betraktelig :evil:
    Konklusjon:
    IKKE kjøp denne maskina!
    Strøken ISOMAC Tea espressomaskin / kaffemaskin med E61 gruppe
    2x Devialet Silver Phantom, Devialet Dialog
    SB Touch

Newcomer
    Medlem siden
    Nov 2005
    Poster
    240
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Tok en ekstra sjekk på den linken nå.
    Jeg kjøpte kvernen og maskinen i 2008 brukt.

Skrudde i fra hverandre den en gang til, men fant ut at den ene skruen i den nedre delen var mer eller mindre ødelagt i hodet, fikk ikke av den.

Skrudde den sammen igjen, og gjorde som det står i linken, skrudde hodene helt sammen slik at de skurrer mot hverandre når man kjører den uten bønner.
    Så vridde jeg den opp akuratt så det ikke kommer gnisse-lyder og tok det som 0 punkt.

Nå ble den mer tight virket det som, skulle mindre til for å få ca 40ml på 20sek med de test-bønnene mine.
    Slik så da kaffen ut:

Synes dette ser grovt ut jeg, men kansje bare meg som er litt trøtt?
    Klokka sier ihvertfall at det er rikig kvernergrad, og jeg fikk ikke noe gnisse-lyder utenom vanlige kverner-lyder.

Kan ikke si jeg kjenner noen ugjevnheter heller, men ikke lett å kjenne det heller når det blir såpass finmalt.

Edit:
    Hei igjen
    Driver å tester enda, men blir ikke helt klok på målene.
    Eneste jeg har å måle mengdene med er ett sprit mål, der jeg tror den ene siden er 2cl (20ml) og den andre er 4cl (40ml)
    En enkel espresso er så vidt jeg vet 40ml, noen mener 60ml.

Jeg sjekket med nespresso maskinen min, hvor mye den ca trakter på en liten kopp, ca 8cl (80ml)
    Nå har jeg stilt inn kvernen slik at den trakter ca det samme på 20sek (noen mener 25/27 sek er idielt)

Skal få meg noen sikkelige ml mål snart.

Edit igjen:
    Stilt den inn til ca 40Ml på 20sek nå, det ser ut til å være normen.

Målt ca, nespresso maskinen trakter ca 80ml espresso og 140ml lungo.
    I følge maualen skal en espresso være 40ml og en lungo 110ml
    Tiden den bruker på en espresso er derimot 20sek.

Jeg bruker 2 små kopper når jeg trakter på espresso maskinen, går ut i fra at jeg ikke skal slå sammen innholdet når jeg måler, jeg trakter altså 20ml i hver kopp. (med dobbel-filteret)

Medlem siden
    Mar 2003
    Poster
    370
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Da var Nuova Simonelli Oscar bestilt fra La Gondola, som jeg linket til. Fin nettbutikk som får bra feedback. Nettbutikken trakk automatisk ifra Italiensk moms og ved å like de på facebook, fikk jeg en coupon som gav 5% rabatt(gyldig i et døgn, så ikke lik de før du er klar for å handle:-) )

Totalen ble på kr. 4.100 ink. frakt, men Norsk moms kommer i tillegg. En helt fantastisk pris på en flunk ny varmeveksler espressomaskin med visstnok bedre gruppeteknologi enn E-61 og veldig bra steamytelse.

Dette blir VELDIG spennende å prøve:-)

CoffeeGeek - Nuova Simonelli Oscar First Look
    Living with the Nuova Simonelli Oscar and Grinta grinder
    Noen brukerreviews: CoffeeGeek - Nuova Simonelli Oscar

Moderator e-h sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2006
    Poster
    427
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Edit igjen:
    Stilt den inn til ca 40Ml på 20sek nå, det ser ut til å være normen.

Målt ca, nespresso maskinen trakter ca 80ml espresso og 140ml lungo.
    I følge maualen skal en espresso være 40ml og en lungo 110ml
    Tiden den bruker på en espresso er derimot 20sek.

Jeg bruker 2 små kopper når jeg trakter på espresso maskinen, går ut i fra at jeg ikke skal slå sammen innholdet når jeg måler, jeg trakter altså 20ml i hver kopp. (med dobbel-filteret)
    Glem nå ikke at søken etter standard kopp størrelse kan ødelegge smaken på kaffen din også. Med gammel kaffe må i hvert fall jeg male altfor fint for å få kun 30-40ml kaffe og det resulterer i at den er sur som #$%&.

Smak på kaffen din og ikke vær redd for å gå litt utenom standard

Newcomer
    Medlem siden
    Nov 2005
    Poster
    240
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    e-h: Du sier noe der.
    Min erfaring så langt sier at jo nyere kaffen er, jo grovere må jeg ha den.
    Blir den for fin, kommer det ikke ut noe i det hele tatt.

Etter mye søking har jeg også funnet ut at de fleste er enige i at en enkel espresso er 1oz (30ml) på 20-30 sekunder.

Newcomer Aravna sin avatar
    Medlem siden
    Jun 2005
    Poster
    57
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av pseudomono
    Du burde prøve Monsooned Malabar, men den må du nok kjøpe på en kaffebar eller lignende. Den er fyldig med litt mocca smak.(lite syre og er ikke sur) Ellers er Zoegas Sidamo et bra valg som dagelig kaffe. Det er ikke mange som selger den som hele kaffebønner i Norge, så jeg kjøper den i Sverige. Rema har den som ferdig malt, men det blir ikke det samme.
    Disse forslagene gir ingen kvalmende sødme eller overfruktig smak
    Dro innom kaffekroken i dag for å kjøpe inn kaffe til den årlige cigaraften. Pratet litt med damen bak kassen og tok med tre pakker av husets kaffe til cigar og cognac. Tok med en kilo av noe hun anbefalte i samme slengen for å ha. (Det begynner å gå litt kaffe om dagen:-)) På vei hjem syntes jeg å kjenne igjen navnet på kaffen, men kom pokker ikke på hvor. Tittet på posen og der stod det jaggu Monsooned Malabar jo. Den var fiffig. Som kaffe var den konge. Skal prøve den som espresso i morgen tenkte jeg. Takker igjen for påvirking av underbevistheten....

Intermediate shakudu sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2006
    Poster
    1,593
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Dette blir VELDIG spennende å prøve:-)
    Og jeg er veldig spent på å høre erfaringene dine med den maskinen.
    Ser midt i blinken ut for meg.

Medlem siden
    Mar 2003
    Poster
    370
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Da var Nuova Simonelli Oscar i hus, rask og fin levering med TNT.
    For en gangs skyld er jeg nesten målløs...

Jeg trodde jeg lagde god espresso med Gaggiaen min, men resultatet fra Oscar går langt utapå det den maskinen klarer. Oscar får frem smakene og spesiellt sødmen i espressoen mye bedre. Cremaen er tjukkere, mørkere brun med litt lyse flekker her og der, den ser ut som det jeg har fått servert hos TW.

Steamingen må bare oppleves, skrur jeg steamen fullt på, brenner jeg melken min på under 10 sekunder. Det kommer helt utrolige mengder med tørr og fin damp. Etter noen forsøk, fikk jeg til perfekt mikroskum som jeg kunne helle til en heller mislykket rosetta ;-) Slikt skum fikk jeg aldri til med Gaggiaen, med Oscar er det like lett som det ser ut som når Baristaene gjør det.

Dette overgikk mine villeste forhåpninger. Jeg har ingen problemer med å forstå at Oscar kan brukes kommersiellt.

Intermediate Ingeniør'n sin avatar
    Medlem siden
    Jul 2005
    Poster
    4,104
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Da var Nuova Simonelli Oscar i hus, rask og fin levering med TNT.
    For en gangs skyld er jeg nesten målløs...

Jeg trodde jeg lagde god espresso med Gaggiaen min, men resultatet fra Oscar går langt utapå det den maskinen klarer. Oscar får frem smakene og spesiellt sødmen i espressoen mye bedre. Cremaen er tjukkere, mørkere brun med litt lyse flekker her og der, den ser ut som det jeg har fått servert hos TW.

Steamingen må bare oppleves, skrur jeg steamen fullt på, brenner jeg melken min på under 10 sekunder. Det kommer helt utrolige mengder med tørr og fin damp. Etter noen forsøk, fikk jeg til perfekt mikroskum som jeg kunne helle til en heller mislykket rosetta ;-) Slikt skum fikk jeg aldri til med Gaggiaen, med Oscar er det like lett som det ser ut som når Baristaene gjør det.

Dette overgikk mine villeste forhåpninger. Jeg har ingen problemer med å forstå at Oscar kan brukes kommersiellt.
    Må jeg oppgradere nå da...:???: .....8)
    Stereo: Passlabs X250.5|Xindak Muse 1.0|AudioGD NFB27|Classe CP-500|Rega P3|Squeezebox|Martin Logan SummitX|Velodyne CHT10R
    Kino:Rotel RSP1572/RMB1575|Oppo BDP103|Boxee Box|Pioneer KRP-500M|Focal Elektra1027be/Profile908|SVS 2039PC+ med mer

Side 98 av 155 FørsteFørste ... 8 18 28 38 48 58 68 78 88 94 95 96 97 98 99 100 101 102 108 118 128 138 148 ... SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •