Jakten på billig "High end" kaffe... - Side 97

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 97 av 155 FørsteFørste ... 7 17 27 37 47 57 67 77 87 93 94 95 96 97 98 99 100 101 107 117 127 137 147 ... SisteSiste
Viser resultater 1,921 til 1,940 av 3088
    Newcomer pseudomono sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2008
    Poster
    216
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    Sitat Opprinnelig postet av Aravna
    Kaffe, og særlig i espressoland, er jo en liten bombe for magetassen. Vann etter en kaffekopp tror jeg kroppen blir glad for. Om kullsyret vann er tingen spørs vel siden det er surt det også, men alt hjelper :-)
    Merker at suget etter å prøve en ny type kaffe begynner å melde sin ankomst. Noen anbefalinger på en kraftig men mild kaffe (hvis den var forståelig.) Jeg er på kaffe som med vin. Minst mulig sur ettersmak. Alle forslag taes imot med takk. Half&half fra Solberg og Hansen er fin, men savner litt mer karaktèr.

Du burde prøve Monsooned Malabar, men den må du nok kjøpe på en kaffebar eller lignende. Den er fyldig med litt mocca smak.(lite syre og er ikke sur) Ellers er Zoegas Sidamo et bra valg som dagelig kaffe. Det er ikke mange som selger den som hele kaffebønner i Norge, så jeg kjøper den i Sverige. Rema har den som ferdig malt, men det blir ikke det samme.
    Disse forslagene gir ingen kvalmende sødme eller overfruktig smak

Expert Supertramp sin avatar
    Medlem siden
    Jun 2010
    Poster
    7,330
    Takk & like
    Nevnt
    15 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Dagens DN - artikkel om Tim Wendelboe og AeroPress

Satt på spissen: Han hiver ut maskinene og lar AP overta

Intermediate uGn sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2003
    Sted
    Halden
    Poster
    1,257
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av pseudomono
    Du burde prøve Monsooned Malabar, men den må du nok kjøpe på en kaffebar eller lignende. Den er fyldig med litt mocca smak.(lite syre og er ikke sur) Ellers er Zoegas Sidamo et bra valg som dagelig kaffe. Det er ikke mange som selger den som hele kaffebønner i Norge, så jeg kjøper den i Sverige. Rema har den som ferdig malt, men det blir ikke det samme.
    Ultra/Meny har jeg sett disse bønene, her i hvertfall.

Sitat Opprinnelig postet av Supertramp
    Dagens DN - artikkel om Tim Wendelboe og AeroPress

Satt på spissen: Han hiver ut maskinene og lar AP overta
    Ikke noe på nett?

Active Frode H. sin avatar
    Medlem siden
    Mar 2003
    Poster
    370
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det høres rart ut at Tim Wendelboes espressobar skulle velge å ikke lenger være i stand til å servere ordentlig espresso...

Intermediate Ingeniør'n sin avatar
    Medlem siden
    Jul 2005
    Poster
    4,104
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Stereo: Passlabs X250.5|Xindak Muse 1.0|AudioGD NFB27|Classe CP-500|Rega P3|Squeezebox|Martin Logan SummitX|Velodyne CHT10R
    Kino:Rotel RSP1572/RMB1575|Oppo BDP103|Boxee Box|Pioneer KRP-500M|Focal Elektra1027be/Profile908|SVS 2039PC+ med mer

Medlem siden
    Sep 2003
    Sted
    Halden
    Poster
    1,257
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Ingeniør'n
    og der var den vekk! (ikke meg altså)
    Litt rar kombo, den kverna er ikke akkurat i samme liga, vil nå jeg si.

(Tipper den dukker opp igjen på finn snart!)

Medlem siden
    Jun 2010
    Poster
    7,330
    Takk & like
    Nevnt
    15 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Frode H.
    Det høres rart ut at Tim Wendelboes espressobar skulle velge å ikke lenger være i stand til å servere ordentlig espresso...
    "Satt på spissen". Tror neppe han fjerner maskinene.

Expert RoKo sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2004
    Poster
    6,554
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Supertramp
    "Satt på spissen". Tror neppe han fjerner maskinene.
    Nå ble det jo skrevet (som bildetekst): "HVER SIN KOPP: Tim Wendelboe (til høyre) kastet ut den vanlige kaffetrakteren, og brygger bare for hånd. Tim Varney smaker på resultatet."

"Kaffetrakteren" kan neppe anses som at man hiver ut maskinparken...

Litt vel mye satt på spissen, etter min mening.

Medlem siden
    Sep 2003
    Sted
    Halden
    Poster
    1,257
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Har hopet seg litt opp med kaffe her i det siste, har av en eller annen merkelig grunn gått mer øl enn kaffe. Merksnodig.

Fikk rota fra Aeropressen og testa denne:

Damn, den må jeg ha mer av!
    Er den beste kaffe'n jeg har greid å presse fram per dags dato. Nesten litt synd man bare fikk 60g av den, men tilgjenjeld får man testet mye (av og til u)morsomt også.

Var så god at jeg måtte rote i fryseren og finne fram noe munngodt som passa ved siden av

Medlem siden
    Jun 2010
    Poster
    7,330
    Takk & like
    Nevnt
    15 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av RoKo
    Nå ble det jo skrevet (som bildetekst): "HVER SIN KOPP: Tim Wendelboe (til høyre) kastet ut den vanlige kaffetrakteren, og brygger bare for hånd. Tim Varney smaker på resultatet."

"Kaffetrakteren" kan neppe anses som at man hiver ut maskinparken...

Litt vel mye satt på spissen, etter min mening.
    hmmm - hvor har jeg lært å sette ting litt vel mye på spissen, tro.......... hmmmmmm - var det ikke en hyggelig fyr fra en båthavn.....hmmmm

Expert RoKo sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2004
    Poster
    6,554
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Medlem siden
    Jun 2010
    Poster
    7,330
    Takk & like
    Nevnt
    15 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Men regner med at TW også bruker V60 og ikke bare AP?

Expert RoKo sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2004
    Poster
    6,554
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Var innom TW for å hente de nye variantene han lanserte i går...

Var det noen som snakket om "fersk kaffe"?

Litt info om kaffen:

• Ny kaffe fra Nacimiento, Honduras. VI har kjøpt 5 loter, første lot som selges er en Bourbon, plukket 3. mars.
    • Ny kaffe fra Finca La Montañita i El Salvador. Denne vil bli solgt som lysbrent og espressobrent fra og med mandag 22. august.
    • Ny Kaffe fra Caballero familien i Honduras. Vi har kjøpt 7 loter. Første lot er kun 2 sekker med Catuai fra farmen fra Los Cipreses.

Kvernbladene ble renset og vasket i dag, så nå er alt klart! :-)

Sitter med en god kopp av førstnevnte... Jeg vet det er ALTFOR tidlig, men hva gjør man ikke - fordi man bare MÅ? ;-)

Newcomer Aravna sin avatar
    Medlem siden
    Jun 2005
    Poster
    57
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av pseudomono
    Takk for anbefalinger. Skal sjekke opp og prøve. Jeg må si at juraen er helt sjef. Vi har hatt tre forskjellige kaffevarianter på jobb gjennom tidene. Én Friele konsentratmaskin, en Senseo kapsel-maskin og til slutt endte vi på moccamaster. Definitivt tommel opp for moccamaster i forhold til de to førstnevnte. Men.......etter at maskinen kom i hus har jeg funnet gleden i å nyte en kopp nybrygget kaffe i ro og mak før jeg drar på jobb. Det finnes ingen sammenligning hverken over eller til siden. Det er helt fantastisk. Har en bekjent som har en nespressomaskin og det smaker ballevann i forhold. Nei, jeg kan ikke annet enn å rose den maskinen opp i skyene og håpe folk som liker en kopp kaffe finner noe tilsvarende selv. Nå står jeg opp en halvtime før og får en fantastisk start på dagen.....Og det gjør du og :-)

Newcomer
    Medlem siden
    Nov 2005
    Poster
    240
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hei folkens
    Henger meg på.
    Her har dere kaffe-parken min:

Som dere ser har jeg en espresso maskin, kværn til den (tuten er ødelagt, er på jakt etter ny tut), 2mokka-kanner, presskanne +kvern til disse og en nespresso maskin.

Min erfaring er at den dedikerte espresso maskinen lager desidert best espresso, mens presskannen lager best "kok-kaffe".
    Mokkakannen blir på en måte ett sted i mellom.

Nespresso er det mange som hater og mange som liker.
    Jeg hadde ikke noe erfaring med de før vi fikk en på jobben (vi har også en mokkamaster maskin, det går mye evergood i den) og fant ut at det er ikke alle nespresso kapslene som er like ille som folk skal ha det til.
    Den gule lungoen synes jeg er veldig god, og mange er enig med meg i det.
    Den sterkeste espressoen synes jeg også er fin til å blande ut, for meg er den totalt udrikkelig bar.

Aeropress har jeg ikke prøvd meg på enda, men det blir vell en form for presskanne, bare med ett bedre filter?

Jeg synes alle systemene har sine styrker, derfor har jeg litt av hvert.

Medlem siden
    Jun 2010
    Poster
    7,330
    Takk & like
    Nevnt
    15 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Var innom TW for å hente de nye variantene han lanserte i går...
    GLIMRENDE!! Takk for info/tips.
    Håper Cuba Life-Steinar tar inn disse.

Medlem siden
    Jul 2005
    Poster
    4,104
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Aravna
    Takk for anbefalinger. Skal sjekke opp og prøve. Jeg må si at juraen er helt sjef. Vi har hatt tre forskjellige kaffevarianter på jobb gjennom tidene. Én Friele konsentratmaskin, en Senseo kapsel-maskin og til slutt endte vi på moccamaster. Definitivt tommel opp for moccamaster i forhold til de to førstnevnte. Men.......etter at maskinen kom i hus har jeg funnet gleden i å nyte en kopp nybrygget kaffe i ro og mak før jeg drar på jobb. Det finnes ingen sammenligning hverken over eller til siden. Det er helt fantastisk. Har en bekjent som har en nespressomaskin og det smaker ballevann i forhold. Nei, jeg kan ikke annet enn å rose den maskinen opp i skyene og håpe folk som liker en kopp kaffe finner noe tilsvarende selv. Nå står jeg opp en halvtime før og får en fantastisk start på dagen.....Og det gjør du og :-)
    Du har bare begynt...

Selv har jeg typpmodellen av kaffemaskiner til Siemens TK76207 / EQ7, som har kommet i toppskiktet i alle tester jeg har lest. For morro skyld kjøpte jeg en brukt manuell Gaggia Baby Twin og den banker Siemens maskinen ettertrykkelig etter min smak. Har testet frem og tilbake og Gaggia kaffen er og blir bedre. Siemens'n brukes bare når jeg har dårlig tid. Ellers tar jeg meg tid til å varme den opp, male, stappe, brygge, rense og vaske - det er det vert 8)
    Stereo: Passlabs X250.5|Xindak Muse 1.0|AudioGD NFB27|Classe CP-500|Rega P3|Squeezebox|Martin Logan SummitX|Velodyne CHT10R
    Kino:Rotel RSP1572/RMB1575|Oppo BDP103|Boxee Box|Pioneer KRP-500M|Focal Elektra1027be/Profile908|SVS 2039PC+ med mer

Medlem siden
    Jul 2005
    Poster
    4,104
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av svar
    Hei folkens
    Henger meg på.
    Her har dere kaffe-parken min:

Som dere ser har jeg en espresso maskin, kværn til den (tuten er ødelagt, er på jakt etter ny tut), 2mokka-kanner, presskanne +kvern til disse og en nespresso maskin.

Min erfaring er at den dedikerte espresso maskinen lager desidert best espresso, mens presskannen lager best "kok-kaffe".
    Mokkakannen blir på en måte ett sted i mellom.

Nespresso er det mange som hater og mange som liker.
    Jeg hadde ikke noe erfaring med de før vi fikk en på jobben (vi har også en mokkamaster maskin, det går mye evergood i den) og fant ut at det er ikke alle nespresso kapslene som er like ille som folk skal ha det til.
    Den gule lungoen synes jeg er veldig god, og mange er enig med meg i det.
    Den sterkeste espressoen synes jeg også er fin til å blande ut, for meg er den totalt udrikkelig bar.

Aeropress har jeg ikke prøvd meg på enda, men det blir vell en form for presskanne, bare med ett bedre filter?

Jeg synes alle systemene har sine styrker, derfor har jeg litt av hvert.
    ..glad jeg ikke vasker på kjøkkenet ditt...

Newcomer
    Medlem siden
    Nov 2005
    Poster
    240
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg lurer litt på om jeg skal kjøpe med en ny kvern til Rancilio`en.
    For det første, den jeg har har fått knekt tuten, så der er det fri flyt.
    Prøver å finne den som reservedel, men det er ikke lett.

Den er også totalt trinnløs i kverningsgraden, uten noen referansepunkter, så jeg blir aldri klok på hvor fint/grovt den er innstilt på sånn ved første og andre øyekast.

Ser på Rancilio Rocky.
    Noen butikker, som eks Cortado Espressomaskiner sier at den er utgått, mens andre har den inne.
    Er det kansje snakk om forskjellige modeller/årganger her?
    Jeg ser ikke noe poeng i å kjøpe noe som er utgått også som jeg ikke får deler til vist jeg trenger det.

Intermediate redline sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2005
    Poster
    635
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Strøken klassiker La Pavoni Europiccola - Kobber og Messing -

Dette måtte jo være en stilig brygger å ha på kjøkkenbenken :P

Side 97 av 155 FørsteFørste ... 7 17 27 37 47 57 67 77 87 93 94 95 96 97 98 99 100 101 107 117 127 137 147 ... SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •