Jakten på billig "High end" kaffe... - Side 96

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 96 av 155 FørsteFørste ... 6 16 26 36 46 56 66 76 86 92 93 94 95 96 97 98 99 100 106 116 126 136 146 ... SisteSiste
Viser resultater 1,901 til 1,920 av 3088
    Intermediate runefalk sin avatar
    Medlem siden
    Jun 2010
    Poster
    1,294
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    Da har jeg bestilt Panama. Hacienda La Esmeralda 250g bønner fra
    Stavanger kaffebrenneri,noen som har smakt dem
    PANASONIC TX-P65VT60Y​-Onkyo TX-NR818-Sherbourn PA 5-200 -Sherbourn PA 2-160-Anti-Mode
    2Stk SVS PC12-NSD DSP-Klipsch RF MK2-82/RC64/RS-52/RB-61/Panasonic DMP BDP500
    ,PS3-VAN DEN HUL-Logitech Harmony 900

Moderator e-h sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2006
    Poster
    427
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Man kan kjøpe fra Tim Wendelboe, Kaffa, Coffebeanshop.co.uk. Det finnes uhorvelig mange på nett. De fleste kaffebarer i de større byene forhandler en av de to førstnevnte. Så det er ikke så vanskelig som en skulle tro.

Siden kaffen skal gasse fra seg litt etter brenning funker internett-kjøp ganske greit også. I kaffebarene passer jeg alltid på å se på datoen før jeg kjøper.

Jeg har best erfaring når kaffen er mellom 7-14 dager gammel (noen typer beholder crema lengre hos meg).

Intermediate runefalk sin avatar
    Medlem siden
    Jun 2010
    Poster
    1,294
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av e-h
    Man kan kjøpe fra Tim Wendelboe, Kaffa, Coffebeanshop.co.uk. Det finnes uhorvelig mange på nett. De fleste kaffebarer i de større byene forhandler en av de to førstnevnte. Så det er ikke så vanskelig som en skulle tro.

Siden kaffen skal gasse fra seg litt etter brenning funker internett-kjøp ganske greit også. I kaffebarene passer jeg alltid på å se på datoen før jeg kjøper.

Jeg har best erfaring når kaffen er mellom 7-14 dager gammel (noen typer beholder crema lengre hos meg).
    Ok,takk for svar.Har faktisk funnet et par butikker i byen hvor jeg bor som
    selger ferske bønner (Haugesund)
    PANASONIC TX-P65VT60Y​-Onkyo TX-NR818-Sherbourn PA 5-200 -Sherbourn PA 2-160-Anti-Mode
    2Stk SVS PC12-NSD DSP-Klipsch RF MK2-82/RC64/RS-52/RB-61/Panasonic DMP BDP500
    ,PS3-VAN DEN HUL-Logitech Harmony 900

Newcomer Aravna sin avatar
    Medlem siden
    Jun 2005
    Poster
    57
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Henger meg på denne tråden med nyinnkjøpt kaffemaskin

Etter å ha vurdert en kaffemaskin over lengre tid og lest utallige innleg på denne linken:-) ble det i dag bestilt en JURA ENA9. Takk for mange innlegg her og hjelp på veien. Nå blir det neste steg og prøve ut kaffetyper. Et spørsmål til de av dere som er hardbarka kokere her: Har dere prøvd med forskjellige typer vann? Mulig dette er å dra strikken litt vel langt, men den er tøyd allerede ville jeg påstå:-) Etter å ha feriert litt både i Frankrike og Italia, har jeg lurt på hva som gjør kaffen bedre der enn i Norge. Har prøvd tilsvarende kaffe både der nede og her hjemme, men det blir ikke det samme. Vet at vannet i sydfrankrike er mer sammensatt av mineraler enn det vi har her i gamlelandet. Noen meninger om dette? Tenker selv å prøve å trakte på f.eks. Evian o.l. for å se om det er utslagsgivende. Men smaken er som baken (?). I løpet av dagen er forhåpentligvis ENA9 oppe å gå.

Expert Supertramp sin avatar
    Medlem siden
    Jun 2010
    Poster
    7,330
    Takk & like
    Nevnt
    15 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Gratulerer!

Hold oss informert om dine inntrykk/erfaringer med Jura'n.

Expert RoKo sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2004
    Poster
    6,554
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Aravna
    Tenker selv å prøve å trakte på f.eks. Evian o.l. for å se om det er utslagsgivende. Men smaken er som baken (?).
    Nei, DET må du for all del IKKE gjøre. Slikt vann inneholder mye mineraler og kalk, og det setter seg bare fast i rør og varme deler. Dessuten kommer det ikke til å smake godt i det hele tatt. De fleste av oss har vel forsøkt å lage kaffe i Danmark... ;-)

Selv i Spania forsøkte jeg å koke opp (dyrt) kjøpevann. Vannkokeren ble helt hvit av kalk innvendig. Måtte skure den skikkelig.

Det du KAN gjøre, er å filtrere vannet gjennom et vannfilter (eksempelvis BRITA-filtre). Det er noe jeg klart anbefaler dersom man skal tilberede te, men kaffe har faktisk godt av "litt" mineraler og klor. Det blir rett og slett litt smaksfattig dersom vannet er helt renset.

Test gjerne selv, men IKKE kjør europeisk vann i maskina. Norsk vann, slik som Olden osv., går derimot bra.

Medlem siden
    Jun 2005
    Poster
    57
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Supertramp
    Gratulerer!

Skal gjøre det. Henter den i løpet av dagen, så om det blir stille frem til i morgen så er det ingen grunn til panikk:-) Spent på dette her.

Medlem siden
    Jun 2005
    Poster
    57
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av RoKo
    Nei, DET må du for all del IKKE gjøre. Slikt vann inneholder mye mineraler og kalk, og det setter seg bare fast i rør og varme deler. Dessuten kommer det ikke til å smake godt i det hele tatt. De fleste av oss har vel forsøkt å lage kaffe i Danmark... ;-)

Selv i Spania forsøkte jeg å koke opp (dyrt) kjøpevann. Vannkokeren ble helt hvit av kalk innvendig. Måtte skure den skikkelig.

Det du KAN gjøre, er å filtrere vannet gjennom et vannfilter (eksempelvis BRITA-filtre). Det er noe jeg klart anbefaler dersom man skal tilberede te, men kaffe har faktisk godt av "litt" mineraler og klor. Det blir rett og slett litt smaksfattig dersom vannet er helt renset.

Test gjerne selv, men IKKE kjør europeisk vann i maskina. Norsk vann, slik som Olden osv., går derimot bra.
    Vil det i korte trekk si at en kaffemaskin i sydlendte strøk er bygget for mer mineralholdig vann eller er det heftig med rensing etter arbeidstid?

Medlem siden
    Jun 2005
    Poster
    57
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Kaffebønner.

Noen som har noen meninger om Löfbergs Lila sine bønner? Som sagt er jo smaken som baken (?) men jeg synnes traktekaffen til Löfbergs er av den bedre typen.

Medlem siden
    Jun 2005
    Poster
    57
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Da er Jura ENA7 prøvekjørt

Gratulerer!

Da er Jura ENA9 testet ut et lite stykke. Kjøpte med en kilo "half & half" fra Solberg & Hansenfor for å teste litt. So far so good. Grunnen til en helautomatisk er enkelt og greit, latskap. Grunnen til ena9 og ikke ena7 er muligheten for homokaffe ala latte, cappuchino osv. som direkteknapper. Fint for fruen:-) Det er helt greit med innstillinger på den. Fordelen med denne når det kommer til påfylling av vann er at man ikke trenger å dra beholderen bak helt opp. Det holder med 3 cm. Har man litt plass bak maskinen er det ikke noe problem å ta den ut og fylle på mer vann. Bare før beholderen bak maskinen og til siden. Den tar ikke ekstreme mengder vann, men holder til 8-10 normale kopper. Det er påfylling av bønner på toppen og man endrer kværnens evne til finmaling ved å vri på holderen. Enkelt og greit. Man har 3 innstillinger, grov, normal og fin. Det holder for mitt bruk. Det er et lite lokk på toppen som vippes opp og viser hvordan innstillingene foregår. Det er et lite lokk som man kan helle ferdig kvernet kaffe i og som også rensetablettene går ned i. I front er det en egen varmtvannskran som holder fin te-temp. Det er et lite hull på fronten som man trykker inn en medfølgende slange og setter ned i en melkedunk for skum til homo-kaffen. Man får kjøpt egen melkebeholder i børstet stål, men selger anbefalte å bruke en vanlig halvliter med melk da man sjelden ønsker at melken skal stå og varme seg opp i solen på benken. Sett halvliteren tilbake i kjøleskapet etter bruk. Det er fire knapper på toppen og et meny-hjul påmtopp i front. Disse er: kaffe (to trykk dobbel kopp), aroma boost (to trykk, to espresso) cappuchino og latte, macchiato o.l. Menyen inneholder tre temp.inst. Low, medium og high. Det er en eco-funksjon for strømsparing, renseprogram, vannmengdeinnstilling++ Har drukket 10 kopper med forskjellige innstillinger men har ikke funnet noen favoritt foreløbig. Alt ble bedre enn den gamle Siemens-porsche trakteren. Den er ikke voldsomt stor (b23xh36xd44) og det er fin lyd:-) når den setter igang å lage kaffen min. Jeg har ikke voldsomt med preferanser, men i forhold til miele-innbygging så er kaffen mye bedre etter min smak. Prøver vel melkefunksjon i løpet av dagen og gir en oppdatering. Så langt er eier godt over meget fornøyd. Det er behagelig å få en kopp god kaffe med ett tastetrykk og slippe å koke en hel kanne eller kverne og koke. Two thumbs up.

Medlem siden
    Jun 2010
    Poster
    7,330
    Takk & like
    Nevnt
    15 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Takk - det var jo rene bruksanvisningen

Og jeg humret litt over din beskrivelse av latte/capuccino osv...

Medlem siden
    Jun 2005
    Poster
    57
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Takk - det var jo rene bruksanvisningen

Og jeg humret litt over din beskrivelse av latte/capuccino osv...
    Det henger litt igjen fra håndtverkerfaget. Man er jo da av den oppfatning at alt utenom trakterkaffe på termos fra en moccamaster ikke er macho :-)

Newcomer pseudomono sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2008
    Poster
    216
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det er påfylling av bønner på toppen og man endrer kværnens evne til finmaling ved å vri på holderen. Enkelt og greit. Man har 3 innstillinger, grov, normal og fin. Det holder for mitt bruk.

Gratulerer med ny Jura maskin!
    Du kommer sikkert til å bli fornøyd!
    Vil bare si at kverna har trinnløs justering men er merket med *,**,*** for å annvise graden
    Har selv en Jura Ena5 som er mye brukt

Medlem siden
    Jun 2005
    Poster
    57
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av pseudomono
    Gratulerer med ny Jura maskin!
    Du kommer sikkert til å bli fornøyd!
    Vil bare si at kverna har trinnløs justering men er merket med *,**,*** for å annvise graden
    Har selv en Jura Ena5 som er mye brukt
    Åja...... Takk for oppdatering. Flere spørsmål dukker vel opp underveis. :-P
    16 kopper kaffe på èn dag er ny rekord. HJELP

Intermediate uGn sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2003
    Sted
    Halden
    Poster
    1,257
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Husk å drikke litt vann også ;D

Medlem siden
    Jun 2005
    Poster
    57
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Sitat Opprinnelig postet av uGn
    Husk å drikke litt vann også ;D
    Men....men.....det er jo vann i kaffen jo...... :-D

Medlem siden
    Jun 2010
    Poster
    7,330
    Takk & like
    Nevnt
    15 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Men....men.....det er jo vann i kaffen jo...... :-D
    ca 99,9% - ikke hør på ham

Selv drikker jeg så og si alltid vann ved siden av kaffen på jobb.
    Og ute på hip'e kaffebarer, er det pålagt med godt, kaldt vann til en dobbel Cortado.
    Gjerne en liten flaske S.Pellegrino - akkurat passe mengder kullsyre i de flaskene.

Intermediate Ingeniør'n sin avatar
    Medlem siden
    Jul 2005
    Poster
    4,105
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Og ute på hip'e kaffebarer, er det pålagt med godt, kaldt vann til en dobbel Cortado.
    Gjerne en liten flaske S.Pellegrino - akkurat passe mengder kullsyre i de flaskene.
    Fin avatar du har fått ! Mulig du har hatt den en stund men har ikke lagt merke til den før....
    Stereo: Passlabs X250.5|Xindak Muse 1.0|AudioGD NFB27|Classe CP-500|Rega P3|Squeezebox|Martin Logan SummitX|Velodyne CHT10R
    Kino:Rotel RSP1572/RMB1575|Oppo BDP103|Boxee Box|Pioneer KRP-500M|Focal Elektra1027be/Profile908|SVS 2039PC+ med mer

Medlem siden
    Jun 2010
    Poster
    7,330
    Takk & like
    Nevnt
    15 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Ingeniør'n
    Fin avatar du har fått ! Mulig du har hatt den en stund men har ikke lagt merke til den før....
    Takk.
    Byttet i går fra Crime of..... til Breakfast in...

Medlem siden
    Jun 2005
    Poster
    57
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Kaffe, og særlig i espressoland, er jo en liten bombe for magetassen. Vann etter en kaffekopp tror jeg kroppen blir glad for. Om kullsyret vann er tingen spørs vel siden det er surt det også, men alt hjelper :-)
    Merker at suget etter å prøve en ny type kaffe begynner å melde sin ankomst. Noen anbefalinger på en kraftig men mild kaffe (hvis den var forståelig.) Jeg er på kaffe som med vin. Minst mulig sur ettersmak. Alle forslag taes imot med takk. Half&half fra Solberg og Hansen er fin, men savner litt mer karaktèr.

Side 96 av 155 FørsteFørste ... 6 16 26 36 46 56 66 76 86 92 93 94 95 96 97 98 99 100 106 116 126 136 146 ... SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •