Jakten på billig "High end" kaffe... - Side 93

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 93 av 155 FørsteFørste ... 3 13 23 33 43 53 63 73 83 89 90 91 92 93 94 95 96 97 103 113 123 133 143 153 ... SisteSiste
Viser resultater 1,841 til 1,860 av 3088
    Newcomer
    Medlem siden
    Mar 2009
    Poster
    119
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    Sitat Opprinnelig postet av Bendalf
    Kjøp deg noen skikkelig ferske bønner i tillegg, så skal du se enhver gjest får bakoversveis
    will do! bare og vente til butikkene åpner idag!

Expert RoKo sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2004
    Poster
    6,554
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Fikk ny Aeropress i posten i går, og til min store overraskelse har den blitt BRUN
    Håper den nye versonen holder høyere kvalitet enn den blanke!
    Litt merkelig at den blanke har blitt misfarget og begynner å få sprekkdannelser mens den eldste "cloudy blue" aeropressen min, som jeg har brukt dobbelt så mye, er fremdeles gulle god.
    Noen som vet om den brune er laget av en ny type plast, eller er det samme stoff som den blanke er laget av?
    Dersom du har kjøpt den blanke versjonen her i Norge, skal du kunne få en ny på garanti (innenfor rimelighetens grenser, må tillegges. Er den ekstremt slitt for øvrig, har du fått god nytte av den).

Tegnet på feilproduksjon er at plasten får en svært ujevn overflate inni - nederst mot filterholderen.

Mine tre første AeroPresser ble på grunnlag av denne feilen pø-om-pø byttet ut med nyere versjoner.

Expert RoKo sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2004
    Poster
    6,554
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Kjøp deg noen skikkelig ferske bønner i tillegg, så skal du se enhver gjest får bakoversveis
    +1

Ferske bønner betyr alt!

Expert Supertramp sin avatar
    Medlem siden
    Jun 2010
    Poster
    7,330
    Takk & like
    Nevnt
    15 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ang. ferske bønner.
    Om man kjøper bønnene hos en seriøs barista vil man ofte kunne få vite dato for pakking, men også dato for brenning osv osv

Når man må ty til å kjøpe bønner på supermarkedet, hvordan skal man da klare å finne de nyeste, beste? Det står vel "best før", men ikke pakkedato. Og om det siste allikevel står der, tviler jeg veldig på at skoleeleven som jobber der kan fortelle når bønnene ble brent........

Roger, har du noen gode råd til gamle mennesker her?
    (ut over sedvanlige råd som "ikke kjøp på ICA", "planlegg og kjøp hos TW", osv osv)

Expert RoKo sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2004
    Poster
    6,554
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    DET spørsmålet er det jo svært enkelt å svare på...

STYR UNNA SUPERMARKEDET!

Er et svar sedvanlig, er det jo nettopp det.

Newcomer
    Medlem siden
    Mar 2009
    Poster
    119
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    er så heldig og har en god barista i tønsberg, der de selger bønner.

er vel i tillegg en spesial forretning som kun selger te / kaffe i løsvekt her også. så burde vel la seg gjøre å få tak i noe nokså ferskt

noen kaffebønner som anbefales? (type region feks)

Intermediate shakudu sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2006
    Poster
    1,593
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hvis man finner ut hvor lang holdbarhetsdato produsentene har på kaffen kan man jo regne ut når den er brent.
    Brenning, maling og pakking skjer jo gjerne i én og samme prosess.

Medlem siden
    Jun 2010
    Poster
    7,330
    Takk & like
    Nevnt
    15 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av RoKo
    DET spørsmålet er det jo svært enkelt å svare på...

STYR UNNA SUPERMARKEDET!

Er et svar sedvanlig, er det jo nettopp det.
    Det er dessverre ikke alle sentrale steder som Kristiansand og Son som har seriøse barista'er med utsalg. Det finnes ennå sentrale steder i Norge hvor Rema 1000 og ICA har eiendomsrett på utsalg av kaffe........

Joda, man kan sikkert regne seg tilbake ut fra "best før" dato, men vet vi med sikkerhet at Joh. Johannson og dens like brenner bønnene like før de pakkes? Neppe...

Intermediate shakudu sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2006
    Poster
    1,593
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av B&W-Ole
    er så heldig og har en god barista i tønsberg, der de selger bønner.

er vel i tillegg en spesial forretning som kun selger te / kaffe i løsvekt her også. så burde vel la seg gjøre å få tak i noe nokså ferskt

noen kaffebønner som anbefales? (type region feks)
    Når jeg ser gjennom hvilke typer jeg bestiller mest av går Peru (Tabaconas) og Brasil (Daterra) igjen.

Newcomer
    Medlem siden
    Mar 2009
    Poster
    119
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av shakudu
    Når jeg ser gjennom hvilke typer jeg bestiller mest av går Peru (Tabaconas) og Brasil (Daterra) igjen.
    supert takk! da skal dette prøves!

blir nok noe helt annet enn, evergood på moccamasteren

EDIT:

sistgang jeg fikk en skikkelig god kopp kaffe var det vel Jamaica (Blue Mountain),men igjen koster vel denne sykt mye?

Expert RoKo sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2004
    Poster
    6,554
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Supertramp
    Det finnes ennå sentrale steder i Norge hvor Rema 1000 og ICA har eiendomsrett på utsalg av kaffe........
    "Fortsatt"... ;-)

Medlem siden
    Jun 2010
    Poster
    7,330
    Takk & like
    Nevnt
    15 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    "Fortsatt"... ;-)
    Takk, det var mye bedre.

Men noe svar fikk jeg ikke så da må jeg ty til å bestille meg noen poser så jeg har dette på fortsatt-sentrale-steder-uten-seriøs-barista-tilbud

Intermediate Bendalf sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2008
    Poster
    1,024
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Supertramp
    Takk, det var mye bedre.

Men noe svar fikk jeg ikke så da må jeg ty til å bestille meg noen poser så jeg har dette på fortsatt-sentrale-steder-uten-seriøs-barista-tilbud
    Bestill ferske bønner hos f.eks Tim, SRW, eller Lippe.
    Du trenger ikke å planlegge kjøpene i det hele tatt.
    Finn ut hvor mye kaffe du bruker og bestill et lager som skal holde i ca 3 uker.
    Når du åpner den siste posen bestiller du mer på nettet mens du drikker den nytraktede kaffekoppen.
    Sånn gjøres det i alle fall her, enkelt og greit.

Intermediate Bendalf sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2008
    Poster
    1,024
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Dersom du har kjøpt den blanke versjonen her i Norge, skal du kunne få en ny på garanti (innenfor rimelighetens grenser, må tillegges. Er den ekstremt slitt for øvrig, har du fått god nytte av den).

Tegnet på feilproduksjon er at plasten får en svært ujevn overflate inni - nederst mot filterholderen.

Mine tre første AeroPresser ble på grunnlag av denne feilen pø-om-pø byttet ut med nyere versjoner.
    Den ser ut slik som du beskriver ovenfor, så da er det sikkert feilproduksjon som du sier.
    Men den har funket bra i ca 1 år nå og er mye brukt så jeg tror nok rimelighetens grenser er passert for lenge siden.
    Nå har jeg uansett kjøpt en ny en, så får vi håpe at den brune ikke får samme feilen. :-D

Medlem siden
    Jun 2010
    Poster
    7,330
    Takk & like
    Nevnt
    15 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Kaffebaren Cuba Life her i Kristiansand var utsolgt på standard TW poser, så da ble dette dagens fangst:

Ruthagait'en ble prøvd på stedet, brygget med V6; 18g + 2,5dl vann. Utmerket, alldeles utmerket!

Panama malt til filterbrygging
    Ruthagati malt til AeroPress brygging

Newcomer
    Medlem siden
    Feb 2009
    Poster
    179
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    God dag godtfolk

Kjøpte en Jura Impressa C5 til fruen, og ingen av oss har brukt en slik maskin før, så jeg håper noen kan hjelpe meg litt med noe småtteri:

Hva er den praktiske forskjellen på hvor fint bønnene males? Hvor mener dere at denne justeringen bør stå?
    Hva slags kaffebønner anbefaler dere til daglig bruk? Når det drikkes ganske mange kopper kaffe om dagen nytter det ikke å kjøpe bønner som koster skjorta hele tiden. Dette får man helle benytte de gangene man ønsker litt ekstra.

Til dere som har brukt en slik maskin: Jeg får programert vannmengden på en slik måte at maskinen husker dette, men jeg får ikke dette til med styrke. Fruen drikker sterk kaffe, så det hadde vært veldig greit å slippe å vri på hjulet hver gang hun skal lage en kopp.

Mvh
    Sindre

Intermediate uGn sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2003
    Sted
    Halden
    Poster
    1,257
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av RuZleBiFf
    Til dere som har brukt en slik maskin: Jeg får programert vannmengden på en slik måte at maskinen husker dette, men jeg får ikke dette til med styrke. Fruen drikker sterk kaffe, så det hadde vært veldig greit å slippe å vri på hjulet hver gang hun skal lage en kopp.

Mvh
    Sindre
    Ett tips kan være å programmere 'stor kopp' slik som fruen vil ha den og programmere 'medium kopp' som en halv kopp, både i vannmengde og styrke. Slik at når du skal lage deg en kopp, trykker du to ganger på medium.
    Tar riktignok bittelitt lengre tid å lage kaffe'n.. men da blir det enkelt for frua og det teller ganske mye i det lange løp

Går ut ifra at det er slike koppevalg på C5'n uten at jeg kjenner den personlig.

Newcomer
    Medlem siden
    Feb 2004
    Poster
    88
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Noen som har kjøpt kaffe herfra?

Freshly Roasted Coffee Beans from Has Bean Coffee

Jeg bestilte nettopp 1kg kaffe bønner, fire forskjellige sorter, og betalte 206 kroner inkl frakt.

Jeg syns det var veldig greit å kunne lese andre sine meninger om de ulike kaffe typene, men det kan ta en stund å finne favoritten, da det er veldig mange typer å velge i

Intermediate ragwo sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2007
    Poster
    2,710
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Dette er en håndjager som virkelig frister! Koniske kvern med utrolig pent no nonsense design. Tror ikke det kan bli mye bedre

Mer info finnes her
    2x Devialet Silver Phantom, Devialet Dialog
    SB Touch

Intermediate runefalk sin avatar
    Medlem siden
    Jun 2010
    Poster
    1,294
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hei,jeg har en espressomaskin som jeg fikk til jul for et par år siden,den kostet
    ca 1500kr da.Merket er Krups og den har en melkestimer innebygd.Har ikke tatt i
    bruk maskinen før nå og jeg har blitt helt hektet på og lage esprsso-Cappuccino
    og Caffe Latte.Det jeg lurer på er hvor jeg kan kjøpe en kaffekverner som kan
    male kaffe som passer til espressomaskin på nett til en rimelig penge8)
    PANASONIC TX-P65VT60Y​-Onkyo TX-NR818-Sherbourn PA 5-200 -Sherbourn PA 2-160-Anti-Mode
    2Stk SVS PC12-NSD DSP-Klipsch RF MK2-82/RC64/RS-52/RB-61/Panasonic DMP BDP500
    ,PS3-VAN DEN HUL-Logitech Harmony 900

Side 93 av 155 FørsteFørste ... 3 13 23 33 43 53 63 73 83 89 90 91 92 93 94 95 96 97 103 113 123 133 143 153 ... SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •