Jakten på billig "High end" kaffe... - Side 90

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 90 av 155 FørsteFørste ... 10 20 30 40 50 60 70 80 86 87 88 89 90 91 92 93 94 100 110 120 130 140 150 ... SisteSiste
Viser resultater 1,781 til 1,800 av 3088
    Intermediate shakudu sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2006
    Poster
    1,593
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    Sitat Opprinnelig postet av PaulKemp
    Sikkert vært snakk om det før, men nettopp fått meg Aeropress og lurer på billig, god og med nok WAF faktor - kjøkkenvekt. Tips anyone? Skal dra innom byen etter jobb. Så noen på Elkjøp til henholdsvis 200 og 300 kr. Kjøkkenvegt - Elkjøp
    Hvis det er billig du er ute etter kjøpte jeg denne på dealextreme...
    $29.90 - Backlit LCD High Load Digital Scale (3000g Max/0.1g Resolution) - Digital Scales
    Både jeg og madamen er storfornøyd med den. 0,1g oppløsning og max 3kg.
    Da er det såpass at jeg kan måle kaffe ganske nøyaktig samt ha koppen og aeropressen oppå for å måle vann når jeg heller i

Active
    Medlem siden
    Aug 2010
    Poster
    412
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hvor kjøper dere kaffefilter? Bruker selv liten håndbrygger når jeg bare skal lage en kjapp kopp med kaffe til meg selv. Kaffefiltrene en får kjøpt i butikken er desverre både en og to størrelser for store for bryggeren min (i praksis en avansert trakt laget av plastikk).

Medlem siden
    Dec 2006
    Poster
    1,593
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av popkorn
    Hvor kjøper dere kaffefilter? Bruker selv liten håndbrygger når jeg bare skal lage en kjapp kopp med kaffe til meg selv. Kaffefiltrene en får kjøpt i butikken er desverre både en og to størrelser for store for bryggeren min (i praksis en avansert trakt laget av plastikk).
    Hvis det er en Hario eller liknende får du tak i her KAFFAbutikk - Welcome

Active totto sin avatar
    Medlem siden
    Jul 2004
    Poster
    450
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Orker ikke lese meg 17 sider bakover. Er det noen update på hva som anbefales av "billige" maskiner nå? Typ 2-4k.. Vil bare ha en enkel sak som lager ok kaffe og kverner bønnene selv.. Tenkte å ikke bruke en formue på første maskinen..

Active
    Medlem siden
    Aug 2010
    Poster
    412
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av shakudu
    Hvis det er en Hario eller liknende får du tak i her KAFFAbutikk - Welcome
    Hario ja. Legger man på frakt blir det jo en fin pris, tatt i betrakning at en kan kjøpe 200 filtre for 20 kroner på nærmeste Coop.

Intermediate ragwo sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2007
    Poster
    2,710
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    En finfin begynnerkombo til en billig penge
    Gaggia Classic Espressomaskin + Gaggia MDF kaffekvern - FINN
    2x Devialet Silver Phantom, Devialet Dialog
    SB Touch

Expert Supertramp sin avatar
    Medlem siden
    Jun 2010
    Poster
    7,330
    Takk & like
    Nevnt
    15 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av totto
    Orker ikke lese meg 17 sider bakover. Er det noen update på hva som anbefales av "billige" maskiner nå? Typ 2-4k.. Vil bare ha en enkel sak som lager ok kaffe og kverner bønnene selv.. Tenkte å ikke bruke en formue på første maskinen..
    legg på tusenlappen og du kan få deg en Jura:

Komplett.no - Jura ENA 3 Ristretto Black

Intermediate Ingeniør'n sin avatar
    Medlem siden
    Jul 2005
    Poster
    4,105
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av ragwo
    En finfin begynnerkombo til en billig penge
    Gaggia Classic Espressomaskin + Gaggia MDF kaffekvern - FINN
    Støtter den, men er solgt nå. Det samme gjelder en Jura 5 som gikk for 4000,-.

Er men interessert i dette kan man få nesten nye maskiner for en brøkdel av prisen her, så det kan lønne seg å følge med da de beste tilbudene går med en gang. Selv kjøpte jeg en Gaggia Baby Twin og drypp-plate med intregert dunkekasse i perekt stand - ny pris kr 7500,- min pris kr 2000,-. Maskinen lager bedre kaffe enn min EQ7 toppmodell Siemens kaffemaskin.
    Stereo: Passlabs X250.5|Xindak Muse 1.0|AudioGD NFB27|Classe CP-500|Rega P3|Squeezebox|Martin Logan SummitX|Velodyne CHT10R
    Kino:Rotel RSP1572/RMB1575|Oppo BDP103|Boxee Box|Pioneer KRP-500M|Focal Elektra1027be/Profile908|SVS 2039PC+ med mer

Intermediate orso sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2008
    Poster
    3,604
    Takk & like
    Nevnt
    4 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Kjøpte en Krups kaffekvern til jul og har etter det prøvd ulike kaffebønner. Har primært brukt en vanlig Moccamaster, da presskanne blir mye oppvask.

Har bestilt noen ganger bønner fra srw og en del fra en engelsk butikk som er nevnt noen ganger her. Men jeg har blitt skuffet. Bare noen av kaffe typene syntes jeg har vært hakket bedre enn Friele frokostkaffe, en kaffe jeg egentlig ikke kan fordra.

Så prøvde jeg at par kaffe bønner som Friele selger på Meny og Safari. Og her fant jeg en jeg likte godt. Nemlig en med meksikanske kaffebønner. Lav syrlighet som passer min gane godt. Til tross for at disse bønnene sikkert har lagt en stund i butikk og til med en gjennomsiktig "åpning" på pakken, så har den utkonkurrert de andre fra spesialforretninger. Det hjelper jo lite hvor fersk bønnene er dersom smaken ikke er likanes.

Jeg er alikevel på jakt etter noe enda bedre. Spørsmålet er hva jeg skal prøve nå. Jeg foretrekker altså en kaffe med lav syrlighet og kanskje litt rund og mild i smaken. Noen tips?

Active
    Medlem siden
    Aug 2010
    Poster
    412
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Neste gang du handler hos srw så sjekk beskrivelsen. Noen kaffetyper har høy syrlighet, mens andre mer moderat. Dette er nøye beskrevet på nettsiden.

Ellers regner jeg du har prøvd å justere kverningsgraden, sørget for at moccamasteren er skikkelig rengjort, samt målt opp kaffe og vann med vekt (60-70 gram kaffe pr 962 gram vann).

Expert Supertramp sin avatar
    Medlem siden
    Jun 2010
    Poster
    7,330
    Takk & like
    Nevnt
    15 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Uff, du må være mere spesifik med kaffemengen, popkorn.
    F.eks:
    Enten 62g kaffe pr 962g vann
    Eller 67g kaffe pr 965g vann

Sånn 60-70g kaffe til eksakt mål vann kan vi ikke være bekjent av herinne. He He

Active
    Medlem siden
    Aug 2010
    Poster
    412
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hehe, mengde kaffe er en smakssak. Når jeg lager presskannekaffe til meg selv bruker jeg 20 gram kaffe til 300 gram vann. Mest fordi det er lett å huske og gir akkurat nok til en kopp.

Intermediate Tronic sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2006
    Poster
    4,319
    Takk & like
    Nevnt
    17 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Supertramp

Sånn 60-70g kaffe til eksakt mål vann kan vi ikke være bekjent av herinne. He He
    Slenger man bare oppi litt kaffe og vann på øyemål, blir man vel buret inn av kaffepolitiet?

Expert RoKo sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2004
    Poster
    6,554
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Tronic
    Slenger man bare oppi litt kaffe og vann på øyemål, blir man vel buret inn av kaffepolitiet?
    Du har åpenbart oppfattet budskapet, skjønner jeg! ;-)

Expert RoKo sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2004
    Poster
    6,554
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hehe, mengde kaffe er en smakssak. Når jeg lager presskannekaffe til meg selv bruker jeg 20 gram kaffe til 300 gram vann. Mest fordi det er lett å huske og gir akkurat nok til en kopp.
    Her er min fremgangsmåte akkurat nå - for AeroPress. Vannet er kokt opp i vannkoker, og roer seg ca. 5 sekunder før helling):

Santa Barbara (Brasil):
    • Malingsgrad 24 på Rancilio Rocky; 20,4 gram pr 202 ml dersom kaffen er 0-4 dager gammel. Fyller på vann (tar ca. 30 sekunder grunnet fersk kaffe), rør 6-7 ganger, og trekk ca 30 sekunder før jevn utpressing i ca. 30 sekunder.

• Malingsgrad 22 på Rancilio Rocky; 20,3 gram pr 202 ml dersom kaffen er 5-10 dager gammel. Fyller på vann (tar ca. 20 sekunder grunnet ikke fullt så fersk kaffe), rør 5-6 ganger, og trekk ca 30 sekunder før jevn utpressing i ca. 25 sekunder.

• Malingsgrad 21 på Rancilio Rocky; 21,0 gram pr 202 ml dersom kaffen er 10-14 dager gammel. Fyller på vann (tar ca. 10-15 sekunder grunnet gammel kaffe), rør 4-5 ganger, og trekk ca 30 sekunder før jevn utpressing i ca. 20 sekunder.

Ndumberi (Kenya):
    • Malingsgrad 18 på Rancilio Rocky; 18,5 gram pr 202 ml dersom kaffen er 0-7 dager gammel. Fyller på vann (tar ca. 25 sekunder grunnet fersk kaffe), rør 6-7 ganger, og trekk ca 50 sekunder før jevn utpressing i ca. 30 sekunder.

Finere malt kaffe, kombinert med kortere trekketid, gir deg en fyldigere kaffe med litt mindre bitterhet og tanniner. Greit å vite når man skal justere seg inn.

Medlem siden
    Dec 2006
    Poster
    1,593
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hario ja. Legger man på frakt blir det jo en fin pris, tatt i betrakning at en kan kjøpe 200 filtre for 20 kroner på nærmeste Coop.
    Men de var jo for store? ... Tar gjerne i mot tips til rimeligere filter til Harioen

Active
    Medlem siden
    Aug 2010
    Poster
    412
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av shakudu
    Men de var jo for store? ... Tar gjerne i mot tips til rimeligere filter til Harioen
    Jepp. Virker som papirkvaliteten er dårligere også. Har saumfart matbutikkene etter noe mindre og bedre uten store resultater så langt. Sjekket ebay og Amazon også, men fant ingen som ville sende til Norge.

Akkurat nå har jeg gått tom for papir og må klare meg med presskannekaffe enn så lenge. Powerbuy fra Japan kanskje?

Intermediate orso sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2008
    Poster
    3,604
    Takk & like
    Nevnt
    4 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hvorfor skulle paprifilteret ha innvirkning?

Active
    Medlem siden
    Aug 2010
    Poster
    412
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Vannet brukte omtrent dobbelt så lang tid på å renne gjennom Coop-filteret enn tilsvarende Hario-filter. Må sies at fordi Coop-filteret også var alt for stort så måtte jeg nærmest brette det nedi trakta, noe som sikkert gjorte sitt det og.

Active
    Medlem siden
    Aug 2010
    Poster
    412
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    @RoKo: :shock:

Side 90 av 155 FørsteFørste ... 10 20 30 40 50 60 70 80 86 87 88 89 90 91 92 93 94 100 110 120 130 140 150 ... SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •