Jakten på billig "High end" kaffe... - Side 9

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 9 av 155 FørsteFørste ... 5 6 7 8 9 10 11 12 13 19 29 39 49 59 69 79 89 99 109 119 129 139 149 ... SisteSiste
Viser resultater 161 til 180 av 3088
    Administrator Ak sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2002
    Poster
    13,124
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    Friele er importør av Illy, de definitivt beste espressobønnene en får kjøp i Norge (min mening). Kjøper dem på 3 kilos metalldunker (fylt med gass selvfølgelig), og etter å ha prøvd disse var det ingen vei tilbake.
    Bruker du de til espresso, eller bare "vanlig kaffe" (eller begge deler) ?

Noen som har erfaring om lagring?
    Jeghar hør at bønnene lagres best i en vakuum-beholder...... Finnes det forøvrig bokser som er laget for dette?

Expert tols1 sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2006
    Poster
    6,026
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Vakuumbeholder har vel de færreste stående i skapet, men det finnes, har sett noe slikt i postordrekataloger men det finnes sikkert mer gjennomførte typer. Jeg bruker frysemetoden. Kjøper kaffen i 1/4-kilosposer legger den direkte i en frysepose, lager svensk vakuum, setter på en poseklype og legger den i fryseren. Synes dette funker bra, og merker ingen degradering. Men hos oss er kaffeforbruket såpass stort at 1 kilo ikke blir mer enn 2 uker gammel.

Det sies at man ikke skal helle kaffen fra posen og over i en beholder, siden dette utsetter bønnene for mer oksygen enn om man setter posen rett nedi beholderen.

Men nå er vi i ferd med å bevege oss over på high-endnivå innen kaffe. Å gå fra nEvergood til nymalt kaffe fra kaffesjappa, vil for de fleste fortone seg som en ny verden. Derifra og opp til spesialimporterte bønner i nitrogenfylte beholdere blir å gå ytterligere flere nivåer. Jeg ser for meg kost/nytte-grafen til Akto i en annen tråd. Men bevares, har man først fått servert en skikkelig tilberedt espresso, så blir alt annet middelmådig.

Kikker man på http://groups.google.com/group/no.alt.mat.drikke?lnk=lr og søker på kaffe, , kaffebønner, etc., så er dette diskutert ganske grundig.

Svarte, jeg er tom for bønner nå og må vente til w kommer tilbake fra tigerstaden i morgen men nye forsyninger. Dagen er ikke helt den samme. :sad:

Expert RoKo sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2004
    Poster
    6,554
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Spør du kaffeforretninger og forhandlere av maskiner/kaffe, får du som regel alle mulige svar på ditt spørsmål om det er greit å fryse ned bønnene. De aller fleste vil nok si at du ikke bør fryse dem ned, men dersom du kjøper mye mer enn det du klarer å forbruke innen et par uker - ja da bør du nok fryse dem ned. Ellers ikke.

Jeg har forsøkt mange sorter og prisklasser, men hva som passer DIN maskin og kvern er selvsagt både smak og matching.

Illy er sikkert OK på fullautomatiske maskiner, men falt HELT igjennom hos meg (Rancilio Silvia + Rancilio Rocky kvern). Resten av DEN boksen står fortsatt i et skap...

Malingsgrad på kaffe endrer seg fra batch til batch, og hvor gammel den er. Det går gjerne med ca. 150 gram av en ny pose/batch bare på å stille inn kverna... ;-)

Selv har jeg falt på Ottolina Classica og Ottolina Buongiorno, sistnevnte gir svært god crema, og som regel med en smakskarakter jeg liker godt. I tillegg er de billige hos Temporato.

Administrator Gorm sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2002
    Sted
    Jessheim
    Poster
    14,041
    Takk & like
    Nevnt
    34 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg hadde samme erfaring som deg med den lille Illy boksen (med skrukork). De store 3 kilos boksene, der kaffen faktisk smaker som fersk kaffe, er noe helt annet.
    Ottolina Buongiorno har jeg ikke prøvd, er den å få i store bokser/pakker?
    Mvh Gorm

ISF / THX kalibratør
    projektor, TV, grading-monitorer, display

Medlem siden
    Dec 2002
    Sted
    Jessheim
    Poster
    14,041
    Takk & like
    Nevnt
    34 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Ak
    Bruker du de til espresso, eller bare "vanlig kaffe" (eller begge deler) ?
    Det vet du jo, jeg bruker den til alle typer kaffe. Smakt den har du også. :wink:

Sitat Opprinnelig postet av Ak
    Jeg har hør at bønnene lagres best i en vakuum-beholder...... Finnes det forøvrig bokser som er laget for dette?
    3 kilos boksene fra Illy er pakket under ganske høyt trykk (gass). Dette gjør Illy for å forsikre seg om at det ikke er lekkasjer i boksene. Tetthet sjekkes ved at alle boksene blir inspisert vann. Når jeg åpner boksen hjemme fylles hele huset med deilig kaffearoma. Gassen er tyngre enn luft, slik at boksen ikke fylles med luft etter åpning, og dermed holder bønnene seg ferske lengre.
    Mvh Gorm

ISF / THX kalibratør

Expert tols1 sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2006
    Poster
    6,026
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Men hva er grunnen til at de ikke bør fryses? Kondens og fuktighet?

Det kommer vel litt an på hvor god tilgang man har til kaffeforretninger, da. Jeg tipper at mine kaffebønner holder seg bedre i fryseren enn i skapet til Husfliden.

Hvordan lagrer du dine 3 kilo bønner, Gorm? Lar du de bare være i boksen? Vil ikke gassen hvirvles ut av boksen etterhvert som du graver deg nedover? Jeg vet det finnes gass man kan ha på vinflasker for at vinen skal holde seg litt bedre etter åpning. Er det samme type gass?

Medlem siden
    Dec 2002
    Poster
    13,124
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det vet du jo, jeg bruker den til alle typer kaffe. Smakt den har du også. ;-)
    Kaffen jeg har fått hos dere smaker fortreffelig

Expert RoKo sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2004
    Poster
    6,554
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Gorm
    Jeg hadde samme erfaring som deg med den lille Illy boksen (med skrukork). De store 3 kilos boksene, der kaffen faktisk smaker som fersk kaffe, er noe helt annet.
    Ottolina Buongiorno har jeg ikke prøvd, er den å få i store bokser/pakker?
    Illy; OK - da må jeg få kjøpt med meg litt fra ditt lager - for å prøve 3-kilos varianten.

Buongiorno; kommer i poser på 1 kg. Det varer ikke mange dagene hos oss... ;-)

Active Messel sin avatar
    Medlem siden
    May 2004
    Poster
    317
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Så hvor får man kjøpt 3 kilos Illy?

Intermediate pnerbye sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2005
    Poster
    4,213
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Denne Krups'en ser veldig spennende ut. Noen spørsmål:
    - Er det bare å trykke på en knapp, og VIPS så har jeg en kopp kaffe?
    - Vekker den hele huset når jeg ønsker en kopp kaffe kl 0550 om morgenen?

Drømmen er jo å ha en god kopp kaffe FORT uten å sette på en hel trakter. Dessuten har jeg troen på at nykvernede gode bønner vil være stor forskjell fra filtermalt posekaffe. Litt bekymret for "kvernebrumming" men. Alternativet mitt må være en god kaffekvern og min gamle gode Moccamaster.

Expert RoKo sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2004
    Poster
    6,554
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Min erfaring med alt fra helautomatiske maskiner til fullstendig manuelt utstyr er at den første koppen kan du (dersom du er litt kritisk) tømme rett ut. Kopp nummer to blir nesten alltid vesentlig bedre. Dette fordi det ligger rester av gammel kaffe i systemet, samt at alle rør osv. varmes opp av første kjøring.

Om Krups-maskina bråker er vel Ak den rette til å svare på...

Medlem siden
    Dec 2002
    Sted
    Jessheim
    Poster
    14,041
    Takk & like
    Nevnt
    34 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    En skikkelig maskin kjører forvarming/spyling av rørene først, og det er som Roko påpeker stor forskjell med og uten denne funksjonen aktivert.
    Mvh Gorm

ISF / THX kalibratør

Medlem siden
    Feb 2005
    Poster
    4,213
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Finnes min maskin egentlig? Vil ha en maskin som jeg putter bønner i, og som så produserer en god kopp kaffe fort. Særlig om morgenen uten å vekke hele huset, men også til fest (den må gjerne vekke hele festen ) . Steaming og slikt trenger jeg ikke og er å betrakte som en bonus om jeg skulle få gjester. Melk er for kalver!

Veldig fint hvis den forvarmer og slikt, men så lenge jeg får noe som er adskillig bedre enn Nescafè Gull, eller litt bedre enn Friele Frokostkaffe fra trakter, så er jeg fornøyd.

Noen som har forslag til noe som passer i prisklasse inntil 5000?

Expert RoKo sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2004
    Poster
    6,554
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Du får neppe noe som er billigere og bedre (samtidig), Petter!

Slå til du.... ;-)

Medlem siden
    Dec 2002
    Poster
    13,124
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    - Er det bare å trykke på en knapp, og VIPS så har jeg en kopp kaffe?
    - Vekker den hele huset når jeg ønsker en kopp kaffe kl 0550 om morgenen?
    1. Ja
    2. Nei. Jeg har ikke testet denne funksjonen, men jeg tror bare maskinen slår seg på (noe som ikke bråker), så må man selv trykke "start". Jeg vil tippe at en kopp tar ca 30sek. (Litt avhengig av mengde) Forøvrig er denne maskinen av de stilleste jeg har hørt.
    En skikkelig maskin kjører forvarming/spyling av rørene først, og det er som Roko påpeker stor forskjell med og uten denne funksjonen aktivert.
    Min maskin kjører ihvertfall forvarming, og jeg tror den skyller systemet også. (Ihvertfall fylles vannoppsamleren ganske fort om jeg slår maskinen av og på mange ganger)

Du får neppe noe som er billigere og bedre (samtidig), Petter!

Slå til du.... ;-)
    Enig. Tviler på at det er noe som er særlig bedre av helautomatiske maskiner til under 5k.

Active Messel sin avatar
    Medlem siden
    May 2004
    Poster
    317
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Skal hente min på posten i dag etter jobb. Nå må jeg bare få tak i noen skikkelige bønner til de første koppene. Ser ut som jeg må innom den lokale kaffesjappa på vei hjem, kjøpe litt forskjellige sorter.

Medlem siden
    Feb 2005
    Poster
    4,213
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hmmm.. Jeg har handlet nykvernet presskannemalt kaffe, og jeg har tatt frem presskanna (størrelse 1 kopp). Nå skal jeg ta meg en kaffe og tenke på om jeg skal handle en maskin eller en kvern.

Edit: God kaffe fra presskanne gitt!

Expert RoKo sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2004
    Poster
    6,554
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Næh... - kjøp en du... ;-)
    Presskanne vil aldri bli det samme etterpå.

Intermediate wizkid sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2005
    Poster
    1,436
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hva var det som skjedde med "svartkjelen" og bålet? Det var vel det eneste som holdt en ekte cowboy våken. Og egg, bønner og flesk da...

Medlem siden
    Feb 2005
    Poster
    4,213
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det er litt pes sånn tidlig om morran, men jeg bor jo rett ved skauen da.....

Side 9 av 155 FørsteFørste ... 5 6 7 8 9 10 11 12 13 19 29 39 49 59 69 79 89 99 109 119 129 139 149 ... SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •